Z podnětu odborových orgánů je působnost
České obchodní inspekce rozšířena
i na závodní stravování s tím,
že rozsah a způsob provádění
kontrol na tomto úseku bude dohodnut s Českou odborovou
radou. Z hlediska celospolečenského a ochrany zájmů
pracujících se jedná o významné
rozšíření kontrolní činnosti
České obchodní inspekce, která umožňuje
provádění kvalifikované a náročné
kontroly na tomto úseku stravování pracujících.
V České socialistické republice se jedná
o téměř 13 500 závodních jídelen,
kantýn a bufetů s docilovaným maloobchodním
obratem 4,5 mld korun
Zavádí se možnost odebírat vzorky výrobků
za účelem jejich prověření,
event. provedení jejich rozborů, přizvat
znalce podle charakteru prováděné kontroly,
zvyšuje se horní hranice pokut ukládaných
orgány České obchodní inspekce za
zjištěné nedostatky a další.
Nově je upravena otázka spolupráce České
obchodní inspekce s ostatními orgány a organizacemi
a příslušný kontrolními orgány,
jako jsou Výbor lidové kontroly, orgány Státního
zkušebnictví, hygienické služby a veterinární
péče.
Rád bych v této souvislosti poukázal na další
prohloubení spolupráce České obchodní
inspekce s národními výbory, zejména
krajskými, které mohou od orgánů České
obchodní inspekce vyžadovat provedení kontrolních
akcí podle konkrétních potřeb a požadavků.
Projednávaný návrh zákona je též
úzce koordinován s návrhem nového
zákona o České zemědělské
a potravinářské inspekci. Návrh zákona
je shodný s úpravou připravovanou ve Slovenské
socialistické republice.
Na závěr bych rád poděkoval vám,
vážené soudružky poslankyně a soudruzi
poslanci, za pomoc a cenné připomínky a podněty,
které jste nám v průběhu zpracování
tohoto zákona a jeho projednávání
v jednotlivých výborech poskytli. Jménem
vlády České socialistické republiky
doporučuji schválení předloženého
návrhu zákona o České obchodní
inspekci.
Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
ministru soudruhu Rábovi za odůvodnění
návrhu. Zpravodajskou zprávu o projednání
předloženého vládního návrhu
ve výborech České národní rady
podá společný zpravodaj poslanec Jiří
Maryška. Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Jiří Maryška: Vážené
soudružky poslankyně, vážení soudruzi
poslanci, projednávaný vládní návrh
zákona o České obchodní inspekci představuje
vedle zákona o vnitřním obchodě další
významný předpis na úseku vnitřního
obchodu. Nahrazuje dosud platný zákon z roku 1962,
který již neodpovídal současným
požadavkům na zaměření a účinnost
kontrolní činnosti při prodeji zboží
a poskytování služeb ve vnitřním
obchodě. Předložený vládní
návrh zákona podstatným způsobem rozšiřuje
působnost a pravomoc České obchodní
inspekce tak, jak to odpovídá současným
požadavkům a potřebám na prohloubení
ochrany spotřebitelů ve vnitřním obchodě.
Napříště se bude působnost České
obchodní inspekce vztahovat nejen na obchodní organizace,
tj. organizace ministerstva obchodu, spotřebních
družstev a národních výborů,
ale i na další organizace, které provozují
na vnitřním trhu obchodní činnost
podle zákona o vnitřním obchodě: budou
to zejména prodejny n. p. Tesla Eltos, Mototechny, výrobních
podniků, výrobních družstev apod. Nově
je upravena kontrola v organizacích, na které se
zákon o vnitřním obchodě nevztahuje,
jako jsou např. prodejny Supraphon a výtvarných
fondů v oblasti ministerstva kultury, prodejny Poštovní
novinové služby v oblasti federálního
ministerstva spojů, či prodejny Optiky a Zdravotnického
zásobování v oblasti ministerstva zdravotnictví.
Při kontrole těchto provozoven budou orgány
České obchodní inspekce postupovat podle
dohod uzavřených na úrovni ústředních
orgánů, ve kterých bude stanoven rozsah a
způsob provádění kontroly s přihlédnutím
ke specifickým podmínkám v těchto
provozovnách. Rovněž považuji za přínos
tohoto zákona, že na základě dohody
uzavřené s příslušným
odborovým orgánem bude Česká obchodní
inspekce kontrolovat i závodní stravování.
Z hlediska celospolečenského a ochrany zájmů
pracujících se jedná o účelné
rozšíření kontrolní činnosti
České obchodní inspekce, která je
zárukou provádění kvalifikované
kontroly na úseku závodního stravování.
Zvýšení pravomoci České obchodní
inspekce spočívá mj. i ve zvýšení
ukládaných pokut pracovníkům odpovědným
za zjištěné nedostatky a dále v možnosti
uložit pokutu až do výše 50 000 Kčs
výrobním organizacím za dodávku výrobků
vadné jakosti či nedodržování
dohodnutého sortimentu. V této souvislosti poznamenávám,
že organizacím provozujícím obchodní
činnost podle zákona o vnitřním obchodě
mohou být uloženy pokuty za porušení předpisů
a opatření na úseku vnitřního
obchodu (např. nedodržování stanovené
prodejní doby, nedovolené uzavření
prodejny či provozovny, neobjednání zboží
pro řádné zásobení prodejny
apod.) až do výše 300 000 Kčs.
Za významné považuji rovněž ustanovení
předloženého návrhu zákona o
spolupráci s ostatními orgány a organizacemi,
zejména pak s národními výbory, společenskými
organizacemi jako jsou Revoluční odborové
hnutí, Socialistický svaz mládeže a
Český svaz žen a dále s příslušnými
kontrolními orgány, jako např. Výborem
lidové kontroly, orgány státního zkušebnictví,
orgány cenové kontroly, hygienické služby,
veterinární péče apod.
Soudružky a soudruzi poslanci, chci vás též
ubezpečit, že předložený vládní
návrh zákona odpovídá záměrům
uloženým pro přípravu nového
předpisu o postavení a úkolech České
obchodní inspekce, tj. zvýšit účinnost
práce obchodní inspekce a její objektivitu
racionálním uspořádáním,
posílením její pravomoci a tomu odpovídajícím
vymezením působnosti.
Tím jsou vytvořeny právní předpoklady,
aby Česká obchodní inspekce mohla dále
zkvalitňovat a prohlubovat svou činnost. Jedná
se přitom o tyto hlavní úseky její
působnosti:
V prvé řadě jde o ochranu oprávněných
zájmů občanů při prodeji zboží
a poskytování služeb ve vnitřním
obchodě, jako např. kontrolní nákupy,
kontrola správnosti cen a jakosti prodávaného
zboží, dodržování hmotnosti a míry,
kontrola dodržování předpisů
o osobní a provozní hygieně, kontrola dodržování
technologických postupů a nezávadnosti používaných
surovin při výrobě jídel a nápojů
v oblasti veřejného stravování atd.
Dále je to kontrola kvality zboží a dodržování
technických norem výrobků připravených
v expedičních skladech výroby k rozvozu do
obchodních organizací a kontrola kvality výrobků
ve velkoobchodních skladech obchodních organizací.
Při těchto kontrolách bude napříště
obchodní inspekce oprávněna odebírat
vzorky kontrolovaných výrobků a využívat
zkušebny a laboratoře, event. i výzkumné
ústavy, popř. odborné pracovníky jiných
organizací či zkušeben a ústavů
při ověřování jakosti výrobků,
které jsou technicky či jinak náročné
na ověření bezvadné jakosti.
Konečně jde o metodicko-instruktážní
pomoc národním výborům a školení
či přímé zapojení členů
spotřebitelských rad a dohlížecích
výborů spotřebních družstev do
kontrolních akcí za účelem zvyšování
odborné způsobilosti těchto aktivů
na úseku kontroly vnitřního obchodu.
Soudružky a soudruzi poslanci, současný stav
ochrany spotřebitelů ve vnitřním obchodě
není uspokojivý. Nejedná se přitom
jen o ochranu v užším slova smyslu, jako je např.
šizení spotřebitelů na ceně,
hmotnosti či nesprávném účtování
zboží a služeb, ale jde i o ochranu v širším
pojetí, jako je kontrola jakosti prodávaného
zboží, vyřizování reklamací
spotřebitelů a řádné zásobení
prodejen dostatečným množstvím a sortimentem
zboží. Bude proto záležet na orgánech
obchodní inspekce, jak využijí ve své
každodenní činnosti rozšířené
působnosti a zvýšené pravomoci, které
jim tento zákon přináší, k dalšímu
prohloubení ochrany spotřebitelů a zlepšení
služeb obchodu.
Závěrem doporučuji, aby Česká
národní rada schválila návrh zákona
ČNR o České obchodní inspekci, a to
se změnami uvedenými ve společné zprávě
výborů České národní
rady, která vám byla předložena jako
tisk č. 21.
Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
zpravodaji poslanci soudruhu Maryškovi. Do rozpravy se písemně
přihlásili poslanci - Vlasta Šustrová,
Josef Blín a Antonín Očenášek.
Prosím poslankyni Vlastu Šustrovou, aby se ujala slova.
Poslankyně Vlasta Šustrová: Vážené
soudružky poslankyně, vážení soudruzi
poslanci, vážení hosté, ohlédneme-li
se za uplynulou 7. pětiletkou, můžeme jistě
říci, že rozšířená
nabídka zboží na trhu, rozvoj materiálně
technické základny obchodu a vyšší
peněžní příjmy obyvatelstva přinesly
růst osobní spotřeby našich občanů
a lepší uspokojování jejich potřeb.
Zdaleka však není ještě všechno v
pořádku. I z tribuny XVII. sjezdu Komunistické
strany Československa zazněla kritika na adresu
obchodu. Na plánování a zajišťování
dodávek zboží, na nízké technické
parametry některých průmyslových výrobků,
na problémy v úrovni poskytovaných obchodních
služeb, na nedostatek vybraných druhů zboží
a především na případy špatné
kvality dodávaného sortimentu.
Při projednávání návrhu zákona
o České obchodní inspekci ve výboru
ČNR pro národní výbory a národnosti
jsme vycházeli z faktu, že důsledná
kontrola uvedených nedostatků může v
celé řadě případů přispět
k jejich velmi rychlému a trvalému odstranění.
Proto plně podporujeme předložený vládní
návrh zákona.
Činnost České obchodní inspekce úzce
souvisí s výkonem působnosti, která
byla v oblasti vnitřního obchodu svěřena
národním výborům především
zákony o národních výborech a vnitřním
obchodě. Jestliže dlouhodobě prosazujeme téměř
všestrannou odpovědnost národních výborů
za zlepšování všech podmínek života
občanů v jimi spravovaných územních
obvodech, pak musíme vidět, že právě
oblast vnitřního obchodu je ve vztahu ke každodenní
spokojenosti občanů velice citlivá. Dobré
zásobování prodejen, dodržování
poctivé a rychlé obsluhy v obchodech, vyhovující
prodejní doba, bezchybné plnění všech
opatření stanovených právními
předpisy pro obchodní činnost, odpovědné
zajištění obchodních, stravovacích
a cestovních služeb, vysoká úroveň
veřejného stravování a především
bohatost sortimentu a kvalita výrobků, to jsou skutečnosti,
které ve svém důsledku ovlivňují
i pracovní aktivitu a veřejnou iniciativu občanů.
A každý nedostatek v těchto náležitostech
je příčinou okamžité kritiky
občanů směrované především
právě národním výborům.
Národní výbory velmi významně
ovlivňují materiálně technickou základnu
obchodu, v rámci volebních programů Národní
fronty přispívají k modernizaci obchodní
sítě, vybudovaly a ještě postaví
mnoho nových prodejen v rámci akce Z. Musí
však ještě daleko účinnějším
způsobem uplatňovat své pravomoci, které
jsou jim svěřeny jako orgánům státního
obchodního dozoru a v souladu s navrhovaným zákonem
prohloubit součinnost s orgány České
obchodní inspekce.
Nový zákon k tomu vytváří předpoklady.
Dává krajským národním výborům
oprávnění ukládat, v zájmu
ochrany občanů, krajským inspektorátům
provedení kontrol zejména v otázkách
dodržování maloobchodních cen, jakosti
výrobků včetně jejich zdravotní
nezávadnosti, kontroly stánkového prodeje,
prodeje na trzích a v tržnicích, prodeje zboží
občany apod. Využíváním tohoto
oprávnění získají krajské
národní výbory další objektivní
a kvalifikované informace o stavu na úseku obchodu
v obvodu své působnosti prostřednictvím
státního kontrolního orgánu.
Chtěla bych se, soudružky a soudruzi, v této
souvislosti zmínit také o záslužné
práci aktivu národních výborů
- o spotřebitelských radách. V roce 1985
bylo v České socialistické republice zapojeno
do spotřebitelských rad 10 930 občanů.
Zapojují se do kontroly úrovně zásobování,
záručních lhůt potravinářského
zboží, dodržování prodejní
doby, vyřizování zápisů z knih
přání a stížností apod.
Orgány České obchodní inspekce spolupracují
se spotřebitelskými radami a přímo
je zapojují do kontrolních akcí nejvíce
na úrovni okresních národních výborů.
K dosažení vyšší účinnosti
vzájemné spolupráce v kontrolní činnosti
by přispěla některá opatření.
Tak například k řešení úzce
lokálních problémů v zásobování
a celkové kvalitě poskytovaných služeb
je nutno prohloubit spolupráci i s národními
výbory základního stupně. Bylo by
také zapotřebí provést určité
změny v obsazení spotřebitelských
rad tak, aby mohly být pověřovány
i náročnějšími úkoly např.
kontrolou poctivosti prodeje. Zapojení mladých,
případně odborně lépe fundovaných
aktivistů by jistě přineslo pozitivní
změny v kvalitě činnosti spotřebitelských
rad. V některých krajích by bylo prospěšné
zvýšit počet spotřebitelských
rad, neboť zkušenosti např. Jihomoravského
kraje prokazují, že rozšíření
tohoto aktivu přináší pozitivní
výsledky v účinnosti kontroly.
I když spolupráce mezi ČOI a národními
výbory byla i v dosavadní praxi velmi dobrá,
přispěje nová úprava k jejímu
dalšímu rozvoji. Na zákon o České
obchodní inspekci, který dnes projednáváme,
je třeba tedy pohlížet nejen jako na právní
normu, která vytvoří odpovídající
rámec pro další prohloubení a zkvalitnění
výkonu kontroly samotnou ČOI, ale i jako na právní
normu, která zakotvuje významné oprávnění
krajských národních výborů,
jehož realizace jim bude pomáhat při plnění
jejich úkolů na úseku vnitřního
obchodu.
Výbor České národní rady pro
národní výbory a národnosti proto
doporučuje předložený vládní
návrh zákona o České obchodní
inspekci schválit. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslankyni Vlastě Šustrové. Slovo má
poslanec Josef Blín.
Poslanec Josef Blín: Vážené soudružky
poslankyně, vážení soudruzi poslanci,
myslím, že dnes projednávaný zákon
o obchodní inspekci je v současné době
nejen velmi důležitý, ale také vysoce
aktuální.
V 7. pětiletce bylo v zemědělství
dosaženo předstihu rostlinné výroby
před živočišnou a obě tato odvětví
rychle obnovila dynamiku svého rozvoje.
Také úsilí zvyšovat soběstačnost
produkty mírného pásma přineslo své
pozitivní výsledky. To vše spolu s plněním
úkolů v potravinářském průmyslu
vytvořilo dobré předpoklady pro zásobování
našich obyvatel potravinářskými výrobky.
přes obecně příznivý trend
však nelze přehlédnout některé
přetrvávající problémy a nově
vzniklé nedostatky, které nejsou v souladu se stabilním
a vcelku dobře zásobeným trhem potravin.
Vážné je na tom to, že si vždy plně
neuvědomujeme, že to dobré a pozitivní
lidé přijímají jaksi samozřejmě,
ale naopak citlivě reagují na to, co se nám
v práci nedaří. A právě s tím
se my jako poslanci setkáváme na pracovištích
i ve volebních obvodech. Na kritiku a připomínky
musíme reagovat v běžném osobním
styku, ale především na různých
jednáních a schůzích.
I když jde někdy o to, že si naši občané
jak se říká "vylejí své
srdce" nad tím, s jakými problémy se
setkali, myslím, že je naší povinností
získané poznatky i vyjádřené
připomínky zobecňovat a přenášet
do orgánů České národní
rady.
Mám-li se dnes vyjádřit k předloženému
návrhu zákona z těchto hledisek, chtěl
bych se především opírat o poznatky
poslanců výboru pro zemědělství
a výživu.
Výbor při svém jednání o tomto
návrhu zákona vyjádřil souhlas s jeho
předložením České národní
radě ke schválení.
Vycházel přitom z toho, že navrhovaná
úprava činnosti obchodní inspekce umožní
vytvořit prostor pro to, aby se mohlo zvýšit
úsilí o zvýšení jakosti výrobků,
a to jak ve výrobě, tak i na trhu.
Výbor se dále domnívá, že tímto
zákonem budou též vytvořeny předpoklady
pro zvýšení úrovně služeb,
prognózování požadavků trhu,
že bude též působit k zlepšení
pestrosti nabídky na trhu i k zabezpečování
nabídky zboží po celou prodejní dobu
atd., zejména že významně též
napomůže k zajišťování ochrany
spotřebitele.
Na výboru jsme probírali dva televizní pořady
týkající se zásobování
dětí před a při nástupu do
nového školního roku. Dospěli jsme k
názoru, že se buď vytratila odpovědnost
anebo příčiny tkvěly v tzv. objektivně
daných věcech.
My přece víme, že objemy dodávek i jejich
strukturu projednávají výrobci a zástupci
obchodních organizací. To by bylo třeba jasně
si uvědomit při řešení nedostatků
na trhu. Nedobereme-li se opravdové příčiny,
pak se může stát, že přijatá
opatření k nápravě se mohou minout
účinkem.
Možná, že jsem nevolil nejvhodnější
příklad, ale chtěl bych říci,
že se o rozporech mezi těmito dvěma relacemi
televize diskutovalo i mezi občany.
Chtěl bych ale uvést, že obdobné zkušenosti
máme z jednání ve výboru i my. Je
totiž značný rozdíl mezi sortimentem
potravin vyráběných, event. který
je možné vyrábět v potravinářském
průmyslu, a tím, který je možno obdržet
v prodejnách.
Samozřejmě nechci to klást za úkol
obchodní inspekci, neboť to jsou věci řídících
pracovníků z výroby a z obchodu. Domnívám
se však, že v souladu s tím, že inspekce
má též sledovat stanovený sortiment,
že zde též může získat řadu
poznatků, které by měla dát k dispozici
právě těm, co tok potravin i ostatních
výrobků na trh zabezpečují a řídí.
Mám za to, že formulace sledovat stanovený
sortiment by neměla být vykládána
a uplatňována tak, aby se sortiment stabilizoval
nebo dokonce snižoval. Myslím, že naopak jak
u výrobků, tak i v obchodě by měla
inspekce působit k jeho rozšiřování.