Za správné lze též považovat posílení
nápravných funkcí v kontrolní činnosti
a upřesnění postupu při jejím
provádění. Odpovídá to dosavadním
zkušenostem a současným potřebám
náročněji přistupovat k zajišťování
úkolů ve výrobě potravin.
Soudružky a soudruzi poslanci, domnívám se,
že vládní návrh zákona České
národní rady o České zemědělské
a potravinářské inspekci ve znění
doporučení uvedených ve společné
zprávě odpovídá současným
potřebám rozvoje naší společnosti,
a proto doporučuji jako společná zpravodajka
výborů jeho schválení, včetně
navržených doporučení.
Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslankyni Sůvové za zpravodajskou zprávu.
Nyní zahájíme rozpravu k prvnímu bodu
pořadu.
Do rozpravy se písemně přihlásili
poslanci Jaroslav Karbaš a místopředseda České
národní rady poslanec Oldřich Burský.
Dávám slovo prvnímu řečníkovi
poslanci soudruhu Jaroslavu Karbašovi.
Poslanec Jaroslav Karbaš: Vážené
soudružky poslankyně, vážení soudruzi
poslanci, dnes projednávané vládní
návrhy zákonů o České zemědělské
a potravinářské inspekci a České
obchodní inspekci jsou právními předpisy,
které se nepochybně zařadí na významná
místa v systému předpisů upravujících
úkoly a postavení kontrolních orgánů
v našem státě.
Dosavadní právní úprava těchto
inspekcí byla zakotvena v zákoně o státní
zemědělské, potravinářské
a obchodní inspekci z roku 1952. Tyto předpisy byly
vývojem naší společnosti již v
některých ustanoveních překonány
a další prohlubování účinnosti
kontrolní práce vyžadovalo novou legislativní
úpravu. Za dobu platnosti zákona o inspekcích
byla rovněž vydána řada nových
právních dokumentů, které se činnosti
obou inspekcí úzce dotýkají. Na tyto
nové předpisy bylo také nutno reagovat. Zejména
se jedná o zásady kontroly v národním
hospodářství a ve státní správě,
o zákon o vnitřním obchodě, o federativní
uspořádání československého
státu, novou organizaci ústředních
orgánů a další. Oba vládní
návrhy zákonů představují moderní
právní normy, které posilují postavení
obou inspekcí jako státních kontrolních
orgánů, vytvářejí předpoklady
pro další zvýšení účinnosti
jejich kontrolní práce, a to i zejména v
oblasti intenzívnějšího působení
k odstraňování zjištěných
nedostatků a pro předcházení jejich
vzniku. Obě inspekce představují významný
nástroj vedoucích příslušných
ústředních orgánů, který
jim nejen přináší objektivní
poznatky o stavu v kontrolovaných objektech, ale jejichž
poslání je o mnoho širší.
Mám na mysli zejména tak důležitou oblast,
jako je zásobování obyvatelstva výrobky
zemědělsko-potravinářského
komplexu. Oba návrhy zákonů vytvářejí
předpoklady pro systémové ovlivňování
jakosti výrobků, jimiž je zabezpečována
výživa obyvatelstva, a to po celé ose jejich
cesty od výrobců přes obchod ke spotřebitelům.
V této oblasti budou obě inspekce nejen úzce
spolupracovat a vyměňovat si poznatky a zkušenosti,
ale i navzájem navazovat na výsledky své
práce a využívat jich k ještě účinnějšímu
působení na kontrolované objekty. Ve výsledcích
legislativních prací, kterými jsou oba vládní
návrhy zákonů, se velmi pozitivně
odrazila skutečnost, že jejich příprava
probíhala současně a koordinovaně.
To se projevilo v tom, že oba vládní návrhy
jsou sladěny a provázány nejen z hlediska
legislativně technického, ale především
- a to je hlavní - z hlediska jednotnosti a návaznosti
věcné úpravy, kde důsledně
vycházejí z jednotných principů, zásady
odbornosti a dělby práce. To umožní
prosazovat i nové, moderní přístupy
ke kontrole jako nedílné součásti
řízení a mj. i zavádění
nových metod kontroly, účinnějších
než dosud.
Z obsahu obou právních norem vyplývá
i jejich specifické zaměření, a to:
Česká obchodní inspekce v organizacích
prodávajících zboží a poskytujících
služby občanům a dále při prodeji
zboží občany kontroluje dodržování
stanoveného sortimentu a řádného zásobování
prodejen a provozoven, dodržování prodejní
doby a úrovně obsluhy, jakost výrobků
a jejich zdravotní nezávadnost, dále zda
zboží je prodáváno ve správné
míře, množství, hmotnosti a za platné
maloobchodní ceny a dodržování ostatních
podmínek stanovených příslušnými
předpisy nebo jinými závaznými opatřeními
pro provozování maloobchodní činnosti,
poskytování obchodních služeb, služeb
veřejného stravování a ubytovacích
služeb a služeb cestovních kanceláří.
Česká zemědělská a potravinářská
inspekce kontroluje v organizacích, které vyrábějí,
nakupují, skladují a dopravují zemědělské,
potravinářské, kosmetické, saponátové
a tabákové výrobky, zda odpovídají
jakosti stanovené právním předpisem
či technickou normou a zda při jejich výrobě,
nákupu a skladování se dodržují
podmínky stanovené k zabezpečení jakosti,
včetně zdravotní nezávadnosti a zda
se dodržují předepsané receptury, technologické
postupy a podmínky pro jejich skladování
a dopravu.
Toto celkové, zásadní zaměření
vymezuje rámcovou dělbu práce mezi oběma
inspekcemi. Dohody mezi nimi by měly nejen stanovit podrobné
zásady spolupráce a vzájemné návaznosti
na výsledky kontrolních zjištění,
ale i podrobněji specifikovat koordinované působení
obou organizací v jednotlivých oblastech.
Z tohoto hlediska bude rovněž velmi důležité,
aby obě inspekce v praxi úzce spolupracovaly při
koordinaci svých plánů a provádění
kontrolní činnosti, vzájemně se informovaly
o jednotlivých kontrolních akcích a předávaly
si zprávy a poznatky z jednotlivých kontrol. Bude
ve prospěch ochrany našich spotřebitelů,
jestliže i Česká zemědělská
a potravinářská inspekce bude kontrolovat,
jak je potravinářské zboží v
maloobchodních prodejnách a závodech veřejného
stravování ošetřováno a skladováno,
jak jsou dodržovány hygienické podmínky
a ostatní předpisy pro skladování
a ošetřování potravinářského
zboží. Rovněž tak bude zcela na místě,
aby orgány České obchodní inspekce
prověřovaly v expedičních prostorách
podniků potravinářského průmyslu
kvalitu potravinářských výrobků
připravených k rozvozu do obchodních provozoven,
aby se tak zamezilo dodávkám a prodeji potravinářských
výrobků, které jsou nejakostní a neodpovídají
technickým normám či hygienickým požadavkům,
anebo u nichž nebyl při výrobě dodržen
technologický postup. Dosavadní praxe ze vzájemné
součinnosti obou inspekcí potvrdila, že tato
spolupráce je na dobré úrovni, že oba
kontrolní orgány úzce spolupracují,
doplňují se a tím navzájem zvyšují
účinnost.
Zároveň chci zdůraznit, ža jak nový
zákon o České obchodní inspekci, který
budeme projednávat, tak nový zákon o České
zemědělské a potravinářské
inspekci, i v praxi přispějí k dalšímu
zkvalitnění kontrol na obou úsecích
tím, že oba kontrolní orgány budou moci
vykonávat svoji působnost a uplatňovat své
pravomoce koordinovaně a účinněji
než dosud, což bude přispívat zejména
k vyšší ochraně našich spotřebitelů
při prodeji potravinářských výrobků.
Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslanci Jaroslavu Karbašovi, slovo má poslanec Oldřich
Burský
Poslanec Oldřich Burský: Vážený
soudruhu předsedo České národní
rady, vážené soudružky a soudruzi poslanci!
V souladu s pronikavým růstem zemědělské
produkce v posledních 15 letech se postupně rozšiřovala
i potravinářská výroba. V současné
době mají naši občané k dispozici
dostatečný sortiment potravinářských
surovin i hotových výrobků. Spotřeba
masa dosáhla 84, 5 kg, mléka a mléčných
výrobků 250 kg, obilovin a výrobků
z nich 112 kg, cukru 38 kg, brambor 85 kg a vajec 330 kusů
na jednoho obyvatele.
Ovšem stejně důležitá, ne-li důležitější
než množství potravin, je jejich jakost a biologická
hodnota. Pro sledování a kontrolu těchto
hodnot byl v roce 1962 koncipován zákon č.
122 o státní zemědělské, potravinářské
a obchodní inspekci. Současná situace však
ukazuje, že stávající právní
úprava zjišťování a kontroly kvality
zemědělských a potravinářských
výrobků nevyhovuje požadavkům. Nemožnost
cíleného postihu opakovaně zjišťovaných
stejných přestupků u kontrolovaných
organizací a potřeba účinněji
než dosud odhalovat skutečné příčiny
nedostatků na rozhodujících úsecích
péče o jakost zemědělských
a potravinářských výrobků i
je toho hmatatelným důkazem.
Komplexní požadavky na působení státní
inspekce v podmínkách orientace na zabezpečování
potřeb společnosti cestou zvyšování
efektivnosti výroby a kvality práce si vyžadují
novou právní úpravu. Všem požadavkům
dneška na daném úseku plně odpovídá
předkládaný návrh zákona o
České zemědělské a potravinářské
inspekci. Všechny výbory ČNR jej projednaly.
Dovolte mi, vážené soudružky a soudruzi,
abych vás seznámil se stanoviskem zdravotního
a sociálního výboru.
Vytvořením jedné instituce se zlepší
podmínky pro důraznou, účinnou a soustavnou
kontrolu všech zemědělských a potravinářských
výrobků v organizacích, které je produkují,
i těch, které s nimi manipulují. Nebude možné,
aby plnohodnotná surovina zemědělské
prvovýroby byla beztrestně druhotně znehodnocena
nedbalým pracovníkem dopravy nebo zpracovatelského
závodu. Navrhovaná právní úprava
prohlubuje poznávací funkce inspekce, ukládá
povinnost zjišťovat příčiny odhalených
nedostatků a umožňuje uplatnit účinný
postih viníků. To bude přínosem i
pro zlepšení dodavatelsko-odběratelských
vztahů, o což nám v současné
době jde.
Postavení zemědělské a potravinářské
inspekce a účinnost její kontrolní
působnosti je posílena i závaznou povinností
kontrolovaných organizací podávat zpětné
zprávy o provedených nápravných opatřeních
a jejich výsledcích.
Prospěšnost navrhovaného zákona je rovněž
v tom, že zbavuje pracovníky inspekce závazku
prognózovat a sledovat předpoklady pro plnění
výrobních a nákupních úkolů
v příslušných druzích a jakosti
zemědělských výrobků.
V případě potřeby kvantitativní
detekce residuí cizorodých látek v potravinách
umožňuje spolupráci orgánů inspekce
s výzkumnými ústavy, hygienickou a veterinární
službou.
Uvedené důvody nás opravňují
k tomu, abychom návrh zákona o České
zemědělské a potravinářské
inspekci doporučili ke schválení. Děkuji.
(Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslanci Oldřichu Burskému.
Soudružky a soudruzi, oba písemně přihlášení
řečníci promluvili.
Hlásí se ještě někdo do diskuse?
/Nikdo./
Prosím soudružku zpravodajku Sůvovou o závěrečné
slovo.
/Soudružka poslankyně se závěrečného
slova vzdala./
Soudružky a soudruzi poslanci, doporučuji, abychom
hlasovali o celém vládním návrhu najednou.
Máte k tomuto způsobu hlasování nějaké
připomínky?
/Nebyly./
Kdo tedy souhlasí s vládním návrhem
zákona ČNR o České zemědělské
a potravinářské inspekci podle tisku 9 ve
znění společné zprávy výborů
ČNR podle tisku 20, nechť zvedne ruku! /Hlasuje se./
Je někdo proti? /Nikdo./
Kdo se zdržel hlasování? /Nikdo./ Děkuji.
Tím jsme jednomyslně schválili předložený
zákon a projednali první bod našeho pořadu.
Druhým bodem je i
Vláda ČSR pověřila ministra obchodu
soudruha Josefa Rába, aby vládní návrh
ve schůzi ČNR odůvodnil.
Prosím soudruha ministra, aby se ujal slova.
Ministr obchodu Josef Ráb: Vážené
soudružky poslankyně, vážení soudruzi
poslanci, z pověření vlády ČSR
vám předkládám k projednání
návrh zákona o České obchodní
inspekci, jehož důsledné naplnění
povede ke zvýšení aktivity a kvality vnitřního
trhu, jak to vyžadují cíle XVII. sjezdu Komunistické
strany Československa.
Jak je nám známo, sjezd ocenil dosavadní
výsledky v uspokojování požadavků
našich občanů a rostoucí úroveň
hmotné spotřeby, na druhé straně kriticky
poukázal na přetrvávající nedostatky
ve strukturální vyrovnanosti, kvalitě a komplexnosti
nabídky a pružnosti reagování na vývoj
spotřebitelské poptávky. Kriticky hodnotil
nedůslednost při zajišťování
dodávek z výroby a úroveň dodavatelsko-odběratelských
vztahů, neuspokojivou úroveň nákupních
podmínek obyvatelstva a nedostatky v ochraně zájmů
spotřebitelů na vnitřním trhu.
Závěry XVII. sjezdu Komunistické strany Československa
i byly ve vnitřním obchodě na všech
stupních řízení rozpracovány
do koncepčních dokumentů, které obsahují
úkoly a směry další činnosti
celého vnitřního obchodu.
K plnění těchto úkolů přispějí
i zásady jednotné socialistické obchodní
politiky schválené vládou na období
celé 8. pětiletky. Přijaté zásady
rozpracovávají rozhodující úkoly,
týkající se zejména strukturální
rovnováhy trhu a úplnosti sortimentní nabídky,
nutnosti dalšího prohlubování spolupráce
mezi výrobou a obchodem a zdokonalování mechanismu
dodavatelsko-odběratelských vztahů, péče
o jakost zboží a důslednější
provádění jakostní přejímky,
zlepšování nákupních podmínek
rozšiřováním a modernizací obchodní
sítě, řešení naléhavých
úkolů ve zvyšování úrovně
služeb veřejného stravování a
zajištění rentability podniků RaJ, prohlubování
komplexního systému ochrany spotřebitelů
na vnitřním trhu.
Z hlediska současné situace na vnitřním
trhu mohu uvést, že se zlepšují podmínky
v dodávkách zboží, i když jsou
některé strukturální nedostatky a
že již dodané zboží v obchodě
spolu se zajištěnými dodávkami pro zbývající
část roku vytváří předpoklad
dobré nabídky potravinářských
výrobků a dalšího zlepšení
úrovně zásobování průmyslovým
zbožím.
K obohacení vánočního trhu byly uvolněny
mimořádné prostředky na dovoz zboží,
které budou znamenat obohacení nabídky. Tak
např. ve strojírenském a elektrotechnickém
zboží se dovoz zaměřuje na automatické
pračky, myčky nádobí, mikrovlnné
trouby, barevné televizory a další. V souvislosti
s tím připravujeme konkrétní obchodně
politická i organizační opatření,
která budou ve všech obchodních organizacích
zabezpečována ve spolupráci s národními
výbory.
Vážené soudružky poslankyně, vážení
soudruzi poslanci, jsme si plně vědomi, že
úkolem pracovníků obchodu je nejen zabezpečovat
dostatečné množství zboží
v žádoucím sortimentu a stanovené jakosti
a vytvářet optimální nákupní
podmínky pro naše spotřebitele, ale i zabezpečovat
ochranu oprávněných zájmů spotřebitelů
při prodeji zboží a poskytování
služeb.
Se současným stavem na tomto úseku nejsme
spokojeni. Kriticky na tuto skutečnost bylo poukázáno
v politické zprávě přednesené
na XVII. sjezdu KSČ, ve které se uvádí,
že je nutno podstatně zvýšit účinnost
kontroly poctivosti a kulturnosti prodeje, jakosti zboží
a ochrany spotřebitele. Rovněž i v Hlavních
směrech hospodářského a sociálního
rozvoje ČSSR na léta 1986 - 1990 a výhledu
do roku 2000 se z tohoto hlediska na adresu obchodu uvádí,
že je nutno dbát na ochranu spotřebitele, zajišťovat
kvalitu a strukturu nabídky, a to ve všech cenových
polohách.
Také prověrka práce ministerstva, kterou
v poslední době provedla ÚKRK KSČ,
poukazuje mj. na neuspokojivý stav na úseku ochrany
spotřebitelů na vnitřním trhu, na
nízkou účinnost kontroly na tomto úseku.
Vláda a ministerstvo obchodu ČSR na základě
zmíněných dokumentů již přijaly
některá konkrétní opatření
a přijímají další. Jedním
z nich bude nepochybně zákon o České
obchodní inspekci, jehož přijetí dnes
projednáváme.
Pojetí a obsah předloženého vládního
návrhu zákona odpovídá současným
potřebám a požadavkům na zvýšení
účinnosti kontrolní práce ve vnitřním
obchodě a současně naplňuje záměry
pro přípravu tohoto zákona, tak jak to usnesla
vláda ČSR, totiž zvýšit účinnost
práce ČOI posílením jejího
postavení a tomu odpovídajícím vymezením
její působnosti tak, že je rozšířena
její působnost na všechny organizace provozující
činnost na vnitřním trhu podle zákona
o vnitřním obchodě, bez ohledu na to, kterému
ústřednímu orgánu podléhají,
na expediční prostory výrobních organizací
a další místa v návaznosti na došetřování
zjištěných nedostatků v oblasti řízení
a kontroly jakosti výrobků.
Nově je upravena otázka kontroly v organizacích,
které sice vykonávají činnost na vnitřním
trhu, mají však odlišné podmínky
pro výkon této činnosti, jako např.
prodejny Supraphon, Poštovní novinové služby,
Optiky apod.