Jako příklad zde mj. může sloužit
skutečnost, že se nedostane nemrazená drůbež.
Samozřejmě zmrazená drůbež má
své výhody, ale neměli bychom zde zvážit,
že zmrazení je energeticky náročné
a také že se naruší chuťové
vlastnosti?
Diskutovali jsme také o možných duplicitách
při kontrolní a inspekční činnosti.
Předpokládám však, že v praktické
činnosti se to bude řešit dohodami mezi zainteresovanými
organizacemi.
Výbor se také zabýval otázkami účinnosti
nápravných opatření. Po diskusi dospěl
k názoru, že jejich účinnost je nutné
chápat a v praxi spojovat s obdobnými ustanoveními
zákona o obchodu.
Na závěr bych chtěl konstatovat, že
předložený návrh zákona o obchodní
inspekci lze chápat jako vytváření
předpokladů pro plnění úkolů
obchodní politiky stanovených XVII. sjezdem KSČ.
V tomto smyslu doporučuji dnešní schůzi,
aby byl předložený vládní návrh
zákona schválen ve znění připomínek
uvedených ve společné zprávě.
Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslanci Josefu Blínovi. Slovo má poslanec Antonín
Očenášek.
Poslanec Antonín Očenášek: Vážené
soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, vážení
hosté!
Při uspokojování hmotných potřeb
obyvatelstva mají společné úkoly i
odpovědnost obchod a výroba.
Obchod za úroveň nabídky dostatečného
množství zboží v požadovaném
sortimentu, za úroveň prodeje a služeb, poctivost
a kulturnost prodeje zboží.
Výroba má prvotní odpovědnost za jakost,
technické parametry, módnost a užitnou hodnotu
spotřebního zboží. Rovněž
se nemůže zbavit odpovědnosti za dodávky
zboží co do množství a skladby sortimentu
podle požadavku odběratelů a výzkumu
spotřebitelské poptávky.
Ne vždy jsou však tyto úkoly výrobními
a obchodními organizacemi plněny.
S touto skutečností se setkáváme my,
spotřebitelé, zjišťují ji kontrolní
orgány, ale zejména na ni poukázalo jednání
XVII. sjezdu Komunistické strany Československa.
V politické zprávě bylo kriticky poukázáno
na nedostatky při uspokojování potřeb
našich občanů a při ochraně jejich
zájmů. A to jak z hlediska kvality výrobků,
tak i úrovně a poctivosti při poskytování
služeb občanům.
I když výrobní organizace provádějí
opatření k zajišťování a
zvýšení kvality výrobků a jejich
užitné hodnoty, ne vždy se jim to daří.
Stále dochází k nedostatkům, a to
jak při dodržování technologie výroby,
tak i při výstupní kontrole prováděné
ve výrobních závodech a dílnách.
Nedostatky pak jsou často zdůvodňovány
objektivními důvody.
V mnohých případech je však příčinou
pracovní nekázeň, nízká účinnost
řídící a kontrolní práce
vedoucích hospodářských pracovníků
a mnohdy snaha po plnění hospodářských
ukazatelů i za cenu výroby či expedice nekvalitních
výrobků.
Že tomu tak je, ověřil jsem si na České
obchodní inspekci, jejíž pracovníci
provedli v roce 1985 30 819 kontrol.
Při kontrolách jakosti zboží byl uložen
zákaz jeho prodeje, dodávek nebo použití
zboží v celkové hodnotě cca 33 mil.
Kčs, a to až do doby jeho přetřídění.
Zlikvidováno bylo zboží za 2 milióny
korun. Sleva z ceny byla poskytnuta ve výši 1 600
000 Kčs.
Za zjištěné nedostatky zaviněné
odpovědnými pracovníky uložila Česká
obchodní inspekce 4 996 blokových pokut v hodnotě
499 600 Kčs. A pokuty uložené rozhodnutím
v počtu 4 034 v celkové částce 3,5
miliónu korun.
Rovněž bylo uloženo 2 071 důtek a veřejných
důtek.
V prvním pololetí letošního roku byl
stav obdobný. Hodnota zákazu prodeje nebo dodávek
spotřebního zboží představovala
cca 16 miliónů korun. Poskytnuté slevy skoro
půl miliónu korun.
Kontrola jakosti smaltovaného nádobí prokázala,
že příčinami zjištěných
nedostatků ve výrobních podnicích
SFINX České Budějovice a NORMA Frýdlant
nad Ostravicí bylo především nedodržení
technologie výroby a nedůsledně prováděná
výstupní kontrola. V obchodních organizacích
nebyla na potřebné úrovni kontrola jakosti
výrobků při jejich prodeji spotřebitelům.
Z těchto důvodů přeřadila např.
Státní zkušebna 202, pobočka Jablonec
nad Nisou 5 druhů smaltovaného nádobí
do III. stupně jakosti.
Kontrola jakosti užitkového skla přes splnění
opatření přijatých v roce 1984 ukazuje
stále nedostatky v jakosti výrobků, jejich
značení, balení apod. Chce to zvýšit
úroveň vnitřní kontroly, technické
kontroly při výstupech ze závodů.
Kontrola jakosti a prodeje řeziva v prodejnách Stavebniny
spotřebního družstva Jednota, v odbytových
skladech a expedičních skladech dřevařských
závodů prokázala, že ve výrobních
hospodářských jednotkách Dřevařský
průmysl nebylo důsledně jednotně řešeno
značení a třídění řeziva
podle Československé státní normy
pro prodej ve vlastní síti, v odbytových
skladech a pro prodej v Jednotách. Většina
kontrolovaných nákupů byla předražena
z uvedených důvodů.
Při kontrole jakosti luxusní obuvi a obuvi vyráběné
v mimořádné jakosti bylo zjištěno,
že jakost těchto výrobků je značně
kolísavá. Ve výrobních organizacích
by vzhledem k malé sériovosti měla být
zabezpečena vysoká jakost. Některé
vzory obuvi se značným výskytem vadnosti
však svědčí o porušování
technologické kázně a o nízké
úrovni technické kontroly.
Podobně tomu bylo u kožichů a kožešinových
výrobků ve Snaze Jihlava, kterou řídí
Český svaz výrobních družstev,
u výrobků místního hospodářství
a dalších výrobců.
V našem Východočeském kraji při
kontrole jakosti průmyslových výrobků
ve 14 prodejnách a ve dvou velkoobchodních skladech
podniku Domácí potřeby Pardubice z celkového
množství 3 024 ručního nářadí
neodpovídalo příslušným normám
a tedy jakostním požadavkům asi 16% kontrolovaného
zboží.
Z tohoto hlediska považuji za správná ta ustanovení
projednávaného návrhu zákona o České
obchodní inspekci, která upravují její
působnost a zvýšenou pravomoc, především:
- kontrolovat ve výrobních organizacích dodržování
jakosti a sortimentu zboží určeného
pro vnitřní trh,
- provádět k ověření jakosti
zboží rozbory jeho vzorků nebo provádění
těchto rozborů na příslušných
orgánech a organizacích požadovat,
- požadovat odstranění zjištěných
nedostatků, jejich příčin a škodlivých
následků a ukládat. popřípadě
navrhovat opatření k jejich odstranění,
včetně uložení pokut pracovníkům
nebo organizacím.
Kontrolní působnost obchodní inspekce se
nebude vztahovat jen na prodejny a organizace, které provozují
obchodní činnost na vnitřním trhu.
Ale i na organizace. které svou výrobní činností
přispívají k plnění úkolů
při uspokojování potřeb našeho
obyvatelstva. A to se týká v plné míře
českého průmyslu, podniků místního
hospodářství a řady dalších
odvětví.
Všechna nová ustanovení při jejich správné
aplikaci v praxi nepochybně přispějí
ke splnění těch záměrů,
které se od nového zákona i z tohoto hlediska
očekávají.
Zde půjde nejen o to, jak budou v praxi využívána
orgány České obchodní inspekce, ale
též o to, jak se s novým zákonem o obchodní
inspekci a ustanoveními seznámí i pracovníci
výrobních organizací. Jak si uvědomí
jejich význam a dopad na zlepšení jejich práce
a celospolečenský zájem tak, aby tento zákon
působil zejména preventivně, ke zvýšení
jakosti výrobků a jejich důsledné
jakostní kontrole. A tím i ke zvýšení
ochrany spotřebitelů před prodejem nekvalitních
výrobků.
Při jednání ve výboru jsme došli
k závěru, že zákon v současné
době je podnětem k dalšímu prohlubování
spolupráce mezi výrobními a obchodními
organizacemi na všech stupních řízení.
Výsledkem této spolupráce ruku v ruce by
mělo být zlepšení sortimentní
skladby dodávek spotřebního zboží
a rychlejší řešení situace při
zavádění nových výrobků
spotřebního zboží. A to včetně
zvýšení nároků na společné
provádění průzkumu trhu, společné
vyhodnocování jeho výsledků a přijímání
realizace konkrétních a rychlých opatření
v praxi.
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
z pověření výboru vám přijetí
návrhu zákona doporučuji. Děkuji za
pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslanci Antonínu Očenáškovi.
Tím, soudružky a soudruzi poslanci, promluvili všichni
přihlášení řečníci.
Hlásí se ještě někdo do rozpravy?
Nehlásí. Rozprava je tedy skončena.
Prosím zpravodaje poslance Maryšku o závěrečné
slovo.
Vzdává se slova. Děkuji.
Doporučuji tedy hlasovat o celém vládním
návrhu najednou.
Máte k tomu způsobu hlasování nějaké
připomínky nebo dotazy? Nejsou.
Kdo souhlasí s vládním návrhem zákona
České národní rady o České
obchodní inspekci /tisk 10/ ve znění společné
zprávy výborů České národní
rady /tisk 21/, nechť zvedne ruku! /Hlasuje se./
Je někdo proti? /Nikdo./
Zdržel se někdo hlasování? /Nikdo./
Děkuji. Zákon byl přijat jednomyslně.
Tím jsme projednali druhý bod pořadu a budeme
pokračovat v jednání o třetím
bodu, a to
Odůvodněním tohoto vládního
návrhu pověřila vláda ČSR ministra
kultury soudruha Milana Klusáka, kterému dávám
slovo.
Ministr kultury ČSR Milan Klusák: Vážené
soudružky poslankyně, vážení soudruzi
poslanci, shodou okolností právě v letošním
roce uplynulo třicet let od doby, kdy byl schválen
zákon č. 40 z roku 1956 o státní ochraně
přírody. Zákon vyjádřil již
tehdy principiální vztahy socialistické společnosti
k mimořádně cenným přírodním
hodnotám naší vlasti, a právě
proto se přiřadil k nejpokrokovějším
a zároveň v oné době k nejperspektivnějším
zákonům o ochraně přírody ve
světě. Dodnes plní zákon své
poslání, avšak vytvořily se některé
závažné okolnosti, které nás
vedou k přípravě nového zákona,
a to zákona komplexnějšího, který
by vyjádřil i důležité vazby
ochrany přírodních hodnot na problematiku
celého našeho životního prostředí.
Příprava takového zákona vyžaduje
ovšem delší období. Nemůžeme
však odkládat řešení dílčí,
přitom neobyčejně závažné
otázky: zabránit účinným způsobem
tomu, aby přírodní hodnoty našeho životního
prostředí byly - ať už vědomě
či dokonce úmyslně - poškozovány.
Stav životního prostředí, jmenovitě
přírody, je v některých oblastech
naší vlasti složitý a leckde velmi vážný.
Proto také orgány naší Komunistické
strany Československa a socialistického státu
přijaly řadu opatření k účinnější
nápravě. Již pro tuto pětiletku byly
zvýšeny objemy prostředků pro realizaci
staveb a zařízení, které by měly
vést k řešení kritických situací,
k celkovému snížení negativních
vlivů na přírodu. Je kladen důraz
na přísné dodržování všech
norem a opatření, která dalšímu
znečišťování a poškozování
přírody brání.
Majíce na zřeteli zvláštní význam
chráněných částí přírody
nejen jako historických hodnot, ale i jako závažných
faktorů někdy i rozhodujících pro
ekologickou situaci v širším okolí, klademe
důraz právě na poskytování
zvýšené ochrany za účasti nikoliv
jen orgánů státní ochrany přírody,
ale i ostatních resortů, organizací a všech
občanů.
Život nás přesvědčil o tom, že
ani při ochraně přírody se naše
společnost neobejde bez dostatečně účinných
represivních opatření. proto vláda
České socialistické republiky předložila
České národní radě k projednání
návrh zákona, který má právě
v tomto důležitém směru zákon
č. 40 z roku i 1956 ve znění zákona
ČNR č. 96 z roku 1977 Sb. doplnit. Vláda
České socialistické republiky využila
tvůrčích podnětů výborů
České národní rady, v nichž bylo
konstatováno - a ne jednou - že dosavadní právní
úprava na úseku ochrany přírody je
nedostatečná, nemá-li účinná
sankční ustanovení,
Základním cílem navrhované úpravy
je tedy poskytnout naší společnosti účinnější
prostředek ke skutečné ochraně přírody,
rezervací, chráněných přírodních
výtvorů, chráněných živočichů
a rostlin před svévolným ničením,
rozkrádáním a vandalismem, jejichž negativní
vlivy na uchování a rozumné využívání
významných přírodních hodnot,
jak se ukazuje, jsou značné.
Navrhovaná úprava umožňuje diferencováním
jednotlivých skutkových podstat přistupovat
individuálně k řešení každého
porušení právních povinností
a rozlišovat různou výši sankce i míru
společenské závažnosti přestupku.
V žádném případě nebudou
navrhované sankce postihovat hospodářskou
činnost prováděnou podle platných
norem a předpisů a při níž budou
dodržovány technologické postupy. Navrhovaná
úprava umožňuje - a v tom spatřujeme
i její přednost - postupovat důsledněji
nejen vůči jednotlivcům, ale také
neukázněným organizacím. Nechci opakovat
komentování jednotlivých opatření
navrhovaného zákona, jež jsou vyložena
v důvodové zprávě.
Vedle represivní funkce tohoto zákonného
návrhu vyniká však také jeho úloha
preventivní a výchovná.
Nelze pochybovat o tom, že ocenění přírodních
hodnot a zvýraznění jejich ochrany přispěje
jistě svým podílem k uvědomění
si významu přírody pro život a také
ovlivní utváření odpovědnějšího
vztahu nejširší veřejnosti, zejména
mladé generace, k tvorbě a ochraně zdravého
životního prostředí, bohatého
především hodnotami, jež byly po tisíciletí
- až po naši současnost - vytvářeny
nejen přírodními procesy, ale také
uvědomělou činností člověka.
Navrhovaná úprava, soudružky a soudruzi, vychází
sice z potřeby okamžitého řešení,
avšak jsme si vědomi toho, že i v budoucnosti
se budeme muset vyrovnávat se závažnými
vztahovými otázkami člověka a společnosti
k přírodě a že nelze předpokládat
jen bezkonfliktní situace v ochraně přírody.
Mimo jiné i proto je předložený a projednávaný
návrh zákona v plném souladu se závěry
XVII. sjezdu Komunistické strany Československa,
který ukládá na léta 1986 - 1990 a
ve výhledu do roku 2000 "posílit ekologickou
stabilitu krajiny a zvýšenou péči věnovat
chráněným částem přírody".
A dále ukládá národním výborům,
aby v rámci volebních programů připravily
a realizovaly konkrétní akce pro tvorbu a ochranu
životního prostředí a zajistily systematickou
kontrolu dodržování stanovených norem
a předpisů pro zachování dobré
kvality životního prostředí a z jejich.
porušování vyvozovaly přísné
závěry.
Také vládou České socialistické
republiky navrhovaný zákon o sankčních
opatřeních v oblasti ochrany přírody
se má stát pro národní výbory
účinným a dlouho postrádaným
nástrojem ke zlepšení péče o
přírodu a posílení ochrany jejích
hodnot.
Vážené soudružky poslankyně, soudruzi
poslanci! Děkuji vám všem, zejména členům
výborů ČNR, za spolupráci při
konečném dopracovávání návrhu,
který je vám dnes předkládán.
Žádám vás, z pověření
vlády ČSR, abyste svými hlasy přijetí
tohoto zákona podpořili, včetně změn
a úprav doporučených výbory ČNR.
Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
ministru soudruhu Klusákovi za odůvodnění
návrhu. Prosím nyní společného
zpravodaje výborů ČNR soudruha poslance Jiřího
Brejhu, aby přednesl zpravodajskou zprávu k tomuto
návrhu.