Předseda: K věcné poznámce
se přihlásil p. posl. Vodička, uděluji
mu slovo.
Posl. Vodička: Slavná sněmovno!
Musím zde promluvit, abych se zastal pohraniční
stráže SNB, která zde byla napadena kol. Horou,
jako by to byla stráž neproduktivní. Měl
jsem možnost poslední měsíc si několikráte
na hranicích prohlédnouti nejposlednější
stanice této stráže, kde naprosto není
žádného obyvatelstva. A tu jsem viděl
na vlastni oči, že tito mladí lidé,
kteří si vzali za povinnost střežit
naše hranice, jsou skutečně nadšení
lidé, kteří velmi mnoho obětují
a kteří za velmi těžkých podmínek
- špatně bydlí, nemají naprosto žádný
styk - ve dne v noci musí být na službách.
A právě ten den, kdy jsem byl v Oldřichově,
se stalo, že byl na této hranici zastřelen
Němec, který přicházel z Německa,
a bylo u něho nalezeno 6000 československých
korun, za které chtěl u nás nakoupit zboží
a propašovat je za hranice.
Bylo zde řečeno, koho prý na těchto
hranicích hlídáme? Zvláštní
sbory strážní, sbory národní
bezpečnosti, nejsou na hranicích proto, aby hlídaly
české obyvatelstvo, ale aby střežily
hranice proti pokusům Němců i nepřátel
republiky, kteří se snaží přecházet
hranice a republice škodit. Minulý týden byl
na Podmokelsku také zastřelen jeden, který
přecházel, a včera přišla zpráva,
že bylo zabráněno přechodu velké
tlupy pašeráků, jejíž vůdce
a úřední osoba byli při pokusu bránit
se zbraněmi zastřeleni.
Je tedy vidět, že naší republice hrozí
velké nebezpečí a že nestačí
jenom odsun Němců, ale že je také nutné,
abychom naši republiku bránili proti tomu, aby Němci
přecházeli do naší země a zde
naši republice škodili. Je také nutno odmítnouti
všechny pokusy, které chtějí roztříštiti
nejen Sbor národní bezpečnosti na dvě
části, ale které se také snaží,
aby postavily proti sobě Sbor národní bezpečnosti
a finanční stráž. (Potlesk.)
Předseda: Ke slovu není již nikdo přihlášen,
rozprava je skončena.
Dávám slovo k doslovu zpravodaji za výbor
bezpečnostní, p. posl. dr Bunžovi.
Zpravodaj posl. dr Bunža: Paní a pánové!
Páni řečníci vcelku nepodrobili kritice
osnovu zákona, o které jsem zde podal zprávu.
Neměli k ní žádné výhrady.
Věnovali všichni svoji pozornost, svojí energii
Sboru národní bezpečnosti. Já myslím,
že by Sboru národní bezpečnosti bylo
nejlépe poslouženo, kdyby tato pozornost a tato energie
byla věnována tomu, aby zákon o národní
bezpečnosti byl co nejdříve v tomto shromáždění
odhlasován. Tím bude Sboru národní
bezpečnosti nejlépe poslouženo. (Potlesk.)
Předseda: Dávám slovo k doslovu zpravodaji
za výbor právní, p. posl. dr Langerovi.
Zpravodaj posl. dr Langer: Vzdávám se slova.
Předseda: Přistoupíme k hlasování.
Osnova má 5 paragrafů, nadpis a úvodní
formuli.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově zákona
hlasovati najednou podle zprávy výborové.
Jsou snad proti tomu nějaké námitky? (Námitek
nebylo.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to je
s jejími 5 paragrafy, nadpisem a úvodní formulí
podle zprávy výborové, nechť pozvedne
ruku! (Děje se.)
To je většina. Tím ústavodárné
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona podle zprávy výborové
ve čtení prvém.
Z usnesení předsednictva podle § 54, odst.
1 jedn. řádu vykonáme ihned druhé
čtení.
Ad 5. Druhé čtení osnovy zákona
o opatřeních proti neoprávněnému
přechodu státních hranic (tisk 613).
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodaj posl. dr Bunža: Nejsou.
Zpravodaj posl. dr Langer: Nejsou.
Předseda: Kdo ve druhém čtení
souhlasí s osnovou zákona tak, jak ji ústavodárné
Národní shromáždění přijalo
ve čtení prvém, nechť pozvedne ruku!
(Děje se.)
To je většina. Tím ústavodárné
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona také ve čtení druhém.
Zbývá ještě hlasovati o resoluci otištěné
ve zprávě výborové.
Kdo s touto resolucí souhlasí, nechť zvedne
ruku! (Děje se.)
To je většina. Resoluce se přijímá.
Tím je vyřízen 5. odstavec pořadu.
Přistoupíme nyní k projednáváni
prvního odstavce pořadu, jímž je:
1. Prohlášení ministra spravedlnosti dr
Drtiny podle § 64 jedn. řádu o činnosti
a výsledcích retribučního soudnictví.
Prosím pana ministra, aby se ujal slova.
Ministr dr Drtina: Pane předsedo ústavodárného
Národního shromáždění,
slavná sněmovno!
Dne 4. května 1947, přesně dva roky po osvobozujícím
povstání českého lidu proti německým
utlačovatelům, skončila se činnost
mimořádných lidových soudů
a Národního soudu, jež byly zřízeny
dekrety presidenta republiky ze dne 9. června 1945, čís.
16 a 17/1945 Sb. Protože tím byl splněn úkol
zcela neobvyklý a mimořádný, jenž
byl vložen na československou justici a jemuž
není podobného příkladu v její
historii, požádal jsem předsednictvo ústavodárného
Národního shromáždění,
abych mohl podat souhrnnou zprávu o výsledku činnosti
těchto soudů přímo plenu sněmovny.
Mohl jsem tak učinit ovšem teprve tehdy, až ministerstvu
spravedlnosti došly zprávy o průběhu
a konečném výsledku od jednotlivých
mimořádných lidových soudů.
Než seznámím slavnou sněmovnu se souhrnným
obsahem těchto zpráv, prosím, aby mi bylo
dovoleno, abych připomněl, jak a proč došlo
ke zřízení těchto zvláštních
soudů. Preambule k dekretu o potrestání nacistických
zločinců, zrádců a jejich pomahačů
o tom praví: "O přísnou spravedlnost
volají neslýchané zločiny, kterých
se dopustili nacisté a jejich zrádní spoluvinníci
na Československu. Porobení vlasti, vraždění,
zotročování, loupení a ponižování,
jehož oběti byl československý lid,
a všechna ta stupňovaná německá
zvěrstva, kterým bohužel pomáhali a
nebo asistovali i zpronevěřivší se občané
českoslovenští, z nichž někteří
zneužili při tom i vysokých úřadů,
mandátů nebo hodností, musí dojiti
zaslouženého trestu bez průtahů, aby
nacistické a fašistické zlo bylo vyvráceno
z kořene" Je ovšem známo, že dekret
o potrestání těchto zločinů
byl připraven a pak vyhlášen již zahraniční
emigrační vládou.
Pokládám však za vhodné v této
souvislosti zdůraznit, že dekret o potrestání
nacistických zločinců, zrádců
a jejich pomahačů ve znění, v jakém
sloužil za podklad činnosti našeho mimořádného
lidového soudnictví, byl přijat a odhlasován
první domácí tedy t. zv. košickou vládou
a nikoliv vládou emigrační a byl později,
jak je známo, schválen jako zákon Prozatímním
Národním shromážděním.
Vytýkají-li se tomuto zákonu tu a tam některé
tvrdosti vznikající domněle z toho důvodu,
že byl připraven lidmi v emigraci, kteří
sami na sobě nepoznali nebo alespoň nenesli tíhu
německé hrůzovlády, pak je vhodno
sdělit naši veřejnosti, ze zahraniční
činitelé si byli této možnosti vědomi.
Dekret presidenta republiky o potrestání nacistických
zločinců, zrádců a jejich pomahačů
a o mimořádných lidových soudech byl
podepsán presidentem republiky dne 1. února 1945
a uveřejněn dne 6. března 1945 v úředním
Věstníku československém v Londýně.
V úvodě k tomuto dekretu výslovně
však prohlašuje president republiky, že ustanovuje
tento dekret k návrhu vlády a po slyšení
Státní rady již v zahraničí proto,
aby došli zaslouženého potrestání
nacisté a jejich zrádní spoluvinníci
bez průtahů a že ovšem tak činí
s výhradou změn a doplňků, jež
by přičinily příslušné
zákonodárné instituce ve vlasti.
Tento v zahraničí vyhlášený retribuční
dekret se stal pak skutečně základem pro
zákonnou úpravu doma, ke které došlo
dekrety presidenta republiky z 19. VI. 1945, čís.
16 a 17 Sb. V původním zahraničním
znění dekretu byly doma pak skutečně
provedeny určité změny.
Ale přes toto překontrolování celé
nesnadné a těžké problematiky života
národa pod nacistickou persekucí institucemi domácími
nedopadlo konečné znění zákonných
ustanovení mírněji, než tomu bylo v
původním znění londýnském.
Při tom nutno mít na paměti, že tento
postup londýnské vlády a Státní
rady nebyl nějakou speciální československou
zvláštností. Podobně postupovaly emigrační
vlády všech Němci okupovaných zemí:
Poláci, Jihoslované, Řekové, Holanďani,
Belgičani, Lucemburčani i Francouzové. Potřeba
provést potrestání Němců, kteří
byli odpovědni za spáchání násilností
proti zájmům lidu v obsazených zemích,
a provést očistu vlastních národů
od jednotlivců, kteří se svým přisluhováním
okupační moci nebo vyloženou zradou v době
největší tísně sami z národních
řad vyloučili, se cítila za války
tedy obecně v táboře spojeneckých
národů. Československo postupovalo v této
nezbytnosti s celkovou trestní politikou spojeneckou.
Naše československé stanovisko k stíhání
válečných zločinců bylo velmi
jasné, rozhodné a odhodlané, tedy nejen z
důvodů vnitřních, nýbrž
též z důvodů zahraničních,
a to za války i po válce. Právě náš
národ a náš stát měl mimořádný
zájem politický na tom, aby válečná
vina Německa byla po druhé světové
válce zjištěna nejen politicky, nýbrž
mezinárodně a trestně-právně.
Proto československá emigrace za války věnovala
takovou pozornost a vyvinula veliké úsilí
všude, kde mohla, aby k souzení válečných
vinníků Německa a k souzení samotného
rozpoutání války jako zločinu trestně
stíhatelného mezinárodním právem
trestním po této válce došlo. Jak víte,
tato snaha došla svého uspokojivého splnění
činností "Spojenecké komise pro stíhání
válečných zločinců" a
svého vyvrcholení pak uskutečněním
"Mezinárodního vojenského soudního
tribunálu" v Norimberku. Československá
politika a českoslovenští právníci
přispěli k provedení tohoto mezinárodního
stíhání a trestání válečných
vin značnou měrou a důsledně. A to
byl, paní a pánové též důvod,
pro který bylo dáno stanovisko naší
vlády i pro stíhání válečných
provinění proti státu. Vedle našich
vlastních důvodů vnitřních,
vedle důvodů mravních a státoobčanských,
naše stíhání nacistických zločinců,
zrádců a jejich pomahačů bylo vlastně
též splněním závazku mezinárodního,
vyplývajícího pro nás jednak z londýnské
deklarace Spojených národů ze dne 13. ledna
1942, jednak z moskevské deklarace ze dne 1. listopadu
1943 a konečně z dohody londýnské
ze dne 8. srpna 1945.
Chtěl bych se těž zmínit o okolnosti,
že retribuční dekrety byly vybaveny zpětnou
účinností, kterážto okolnost
odporuje základním, obecně přijatým
zásadám legality.
Je sice pravda, že v právním životě
je neobvyklé, aby měl zákon, zvláště
trestní, zpětnou účinnost. Výjimka,
kterou bylo nutno v tomto případě připustit
z tohoto pravidla a zásady, je však oprávněna
mimořádností poměrů. V době
okupace a druhé světové války došlo
k tak těžkým a dříve nemyslitelným
zločinům proti lidskosti a válečným
zvyklostem, že již za války se státy Spojených
národů manifestačním způsobem
zavázaly, že po skončení vítězné
války budou soudit válečně zločince
jak před zvláštními mezinárodními
tribunály, tak i před Národními soudy
svých vlastních zemí.
Na tuto okolnost byla naše veřejnost ze zahraničí
nesčetněkrát důrazně upozorňována;
nemohou se proto vinníci omlouvat tím, že nevěděli,
že by jejich činnost byla trestná. Byli opětovně
vyzváni londýnským i moskevským rozhlasem,
aby zanechali zločinných akcí, a byli stále
varováni, že je stihne za všechno zlé,
co na našem státě a národě spáchali,
zasloužený a přísný trest.
Retribuční dekret - pochopitelně se zpětnou
účinností - není tedy žádnou
specifickou zákonnou zvláštností našeho
poválečného soudnictví, nýbrž
téměř všechny dříve okupované
země se takovýmito zákonnými opatřeními
nutně vypořádávají se všemi
kazy národního a státního života.
Konečně dovolte, abych zopakoval, že ministerstvo
spravedlnosti v Londýně se při přípravě
retribučního dekretu řídilo těmito
hlavními zásadami:
1. Váleční vinníci a spoluvinníci
budou souzeni podle mimořádného práva
mimořádnými lidovými soudy, neboť
naše normální trestní právo nemohlo
předvídat děje, jaké se v našich
zemích německou okupací rozpoutaly, takže
se v něm nepřihlíželo k činům,
kterým vtiskuje trestnou povahu teprve nebezpečí,
v němž se octla vlast, a jeho trestní sazby
nejsou dost přísné;
2. ustanovení mimořádného zákona
musí proto míti zpětnou platnost;
3. za válečně vinníky a spoluvinníky
budou proto pokládány osoby, které se proti
republice a proti ústavě, chráněným
svobodám a právům jejich občanů
a obyvatelů provinily v době zvýšeného
ohrožení a obsazení republiky;
4. v čele mimořádných lidových
soudů budou soudcové z povolání a
budou v nich zasedat soudcové z lidu, kteří
prokázali republice věrnost na frontě domácí
nebo na poli válečném; řízení
bude pak urychlené;
5. tímto zákonem nebudou postiženi ti, kdo
ve svém konání byli jen obětmi a ne
původci nebo ochotnými pomocníky nepřátelské
zločinnosti.
Prosím paní poslankyně a pány poslance,
aby při posuzování výsledků
činnosti lidových soudů měli tyto
okolnosti a tyto zásady na zřeteli.
Po tomto předběžném osvětlení
retribučního problému vcelku dovolte, paní
a pánové, abych vás nyní seznámil
s rámcovou statistikou procesní činnosti
mimořádného soudnictví.
Z konečného přehledu o činnosti veřejných
žalobců u mimořádných lidových
soudů a o činnosti mimořádných
lidových soudů za celou dobu účinnosti
retribučního zákona nutno zvláště
vyzvednout tyto číselné výsledky:
V době platnosti retribučních dekretů
došlo veřejným žalobcům u všech
24 mimořádných lidových soudů
celkem 132.549 trestních oznámení a spisů,
z čehož vyřídily 130.114 případů,
takže státní zastupitelství postoupila
po skončení účinnosti retribučního
dekretu toliko 2345 nevyřízených případů.
Je to do značné míry příjemné
překvapení, že veřejná žaloba
nemohla vyřídit do konce své činnosti
jen tak poměrně nepatrný počet případů,
a znamená to, že daleko největší
část všech retribučních případů
byla vyřízena mimořádným soudnictvím,
jež k tomu bylo především povoláno.
Z počtu vyřízených případů
veřejní žalobci zažalovali 38.316 případů
před mimořádnými lidovými soudy
a 4592 případů postoupily k dalšímu
stíhání řádným soudům.
Ve 40.534 případech bylo pro nedostatek usvědčujících
důkazů upuštěno od dalšího
stíhání pro zločiny podle retribučního
dekretu. Tyto případy však byly z valné
většiny předmětem trestního stíhání
před okresnímu národními výbory
podle t. zv. malého retribučního dekretu
(č. 138/1945).
Vím, že se bude někde poukazovat na poměrně
značný počet oněch případů,
jež byly veřejnou žalobou odloženy. Značný
díl odložených věci jsou však ony
případy, v nichž také někteří
jedinci charakterově narušeni dlouhou okupací
využili revoluční doby k tomu, aby lichými,
skreslenými, nebo přímo úmyslně
nepravdivými udáními si vyřídili
staré účty se svými odpůrci.
Tato skutečnost je obecně známa a byla i
v tisku po zásluze odsouzena.