Režim, který myslí na obranu Československé
republiky, musí mít odvahu přikročiti
ke spoutání velkokapitalistické chamtivosti,
musí uplatniti plný ohled na zájmy pracujících
mas, musí mysliti na nejrozsáhlejší
sociální uspokojení pracujícího
lidu. To znamená plnou péči o nezaměstnané,
úpravu mezd, zlevnění živobytí,
řešení otázky půdy, oddlužení,
provedení nové pozemkové reformy, novou parcelaci
půdy, oddlužení zemědělců.
Prostě režim, který je na obranu republiky
(Místopředseda Langr zvoní.), musí
býti režim sociálně-pokrokový,
lidový, demokratický i v otázkách
hospodářských a sociálních.
Ministerstvo soc. péče mělo by býti
povýšeno ve svém významu s hlediska
obrany republiky výše, než jak tomu je, mělo
by se státi ministerstvem veřejného blaha,
blaha dělnictva, vybaveným na útraty bohatých
všemi prostředky pro plnění svého
poslání s hlediska obrany republiky.
Jestliže agrární strana ohlašuje, že
bude letošního roku jako ostatní rolnický
lid oslavovati zrušení roboty r. 1848, domnívám
se, že by byla největší oslava, kdyby
byla v republice provedena nová pozemková reforma.
(Potlesk komunistických poslanců.) To by
byla nejlepší práce pro obranu republiky.
Avšak tak se dostáváme již k otázce
režimu. Pan předseda vlády ohlásil,
že pracovní program vlády přednese při
jiné příležitosti. Jisto jest ovšem,
že vláda, režim, musí býti nyní
již posuzován plně s hlediska obrany republiky,
ať jde o politiku zahraniční nebo vnitřní
věci. My komunisté máme positivní
stanovisko k obraně republiky. Avšak byli jsme již
několikrát postaveni před nutnost dělati
rozdíl mezi režimem a republikou. Ano, my chceme republiku
hájiti, ale nemůžeme se vzdáti kritiky
dosavadního koaličního režimu, který
na zájmy pracujících mas nehledí,
který dělnictvu nedává plná
práva a který nás, komunisty, nepřestává
stavěti na jiný stupeň než jiné
legální a demokratické strany. (Místopředseda
Langr zvoní.) Ihned skončím.
Věci republiky spravuje koaliční vláda.
Béře za ně odpovědnost. Na náš
hlas, na naše návrhy se zřetel nebéře.
My nejsme voláni k spoluodpovědnosti. Cítíme
však odpovědnost za osud republiky, za osud demokracie.
Cítíme tuto odpovědnost před dělnickou
třídou, pracujícím lidem, cítíme
tuto odpovědnost před národy Československé
republiky, stejně jako tuto odpovědnost pociťujeme
s hlediska zájmu míru, s hlediska mezinárodního
boje proti fašismu, s hlediska zájmů druhých
středoevropských národů, stejně
jako Francie, Sovětského svazu. Tuto odpovědnost
si uvědomujeme i v tento okamžik, kdy celá
Evropa, celý svět se dívá na Československo
s očekáváním, jak svorný je
lid Československa, jak stojí za republikou, když
jejím jménem vláda odpovídá
na vyhrůžky německého hitlerismu. Jestliže
v tomto okamžiku jsou tu zřetele obrany nezávislosti
republiky, její vnitřní svornosti a síly
v odporu proti fašistickým vyhrožovatelům,
kteréžto zřetele dávají význam
stanovisku k prohlášení vlády, pak zařizujeme
podle toho i my své stanovisko k vládnímu
prohlášení. Stavíme se po bok všem
stranám, jež jsou odhodlány republiku v obraně
podpírati. Budeme podporovati všechna opatření,
týkající se účinné obrany
republiky. Jsme hotovi podporovati vládu, pokud by si počínala
v obraně republiky pevně a rozhodně. Budeme
však potírati vládu, v obraně republiky
slabošskou a kolísavou, která by podléhala
tlaku reakce a Hitlera, budeme potírati vládu, která
by zájmy republiky stavěla do protikladu se zájmy
lidu, dělnictva a která by zájmům
kapitalistů dávala přednost před všeobecnými
zájmy lidu, národa, země a republiky.
Pánové, nalézáme se v situaci, kdy
se začalo jednat o tom, jakou vládu má míti
republika vzhledem k nastávajícím zkouškám
a jakou vládu má republika dostati v jubilejním
roce. Pan předseda vlády, koalice, koaliční
strany se oddaly domněnce (Místopředseda
Langr zvoní.) - Hned budu hotov, prosím, mám
již jenom jednu stránku - že bude republika ve
své obraně posílena, když budou do vlády
přibrány další dvě měšťácké
strany, národní sjednocení a Hlinkova ľudová
strana. Jsme nuceni prohlásiti, že dělnictvo,
pracující masy jsou nad úmyslem vzíti
národní sjednocení a ľudovou stranu
do vlády neobyčejně pobouřeny. (Posl.
Čuřík: To je nesmysl!) Jmenované
strany jsou měšťácké strany pravicového
charakteru. Dělnictvo se obává, že naopak
přibráním těchto stran do vlády
mohla by býti ohrožena právě zahraniční
politika, neboť pan Hlinka ještě do té
chvíle ohlašuje, že s Moskvou pracovat nebude.
Posuďte, pánové, jak v Moskvě, Paříži
a druhých demokratických zemích byl by přijat
vstup ľudové strany do vlády, musil by vyvolati
jen nedůvěru. To platí stejně o národním
sjednocení. Lid nechce, aby do vlády byla přibrána
reakce a lid aby byl z vlády vytlačen. Lid chce,
aby se vláda měnila (Výkřiky.),
ale v jiném směru než ve směru do
prava. (Výkřiky.) Lid chce, aby se vláda
měnila tak, že by republika v zájmu obrany
v jubilejním roce dostala vládu důsledně
demokratickou, [ ] prostě demokratickou lidovou vládu,
která by se opírala o jednotnou frontu všech
demokratických, antifašistických a dělnických
stran včetně komunistů. (Potlesk komunistických
poslanců.)
Pánové, otázka vlády a otázka
koalice přestala býti dávno věcí
stranických vedení. Otázka vlády a
koalice stala se věcí lidu, věcí dělnictva
a lidových mas. Agrární mluvčí
zde prohlásil . . .
Místopředseda Langr (zvoní): Žádám
pana řečníka, aby skončil.
Posl. Kopecký (pokračuje): Hned skončím.
Agrární mluvčí zde prohlásil,
že oni prý nebudou s komunisty jednat. (Posl. Mrskošová:
Také ne!) Uvidíme, jestli se s námi jednati
bude, nebo již jedná, ale o tom, bude-li se s námi
jednat nebo ne, nebude rozhodovati agrární pravice,
o tom rozhoduje lid, dělníci, kteří
jsou si vědomi, že bez komunistů nelze republiku
bránit. Bez komunistů nelze pro lid pracovat, bez
komunistů nelze v republice pro lid vládnout. Dělnictvo
a lid chce, aby se s komunisty jednalo a aby se komunistům
dostalo plného respektování a spolurozhodování
v osudových otázkách republiky, neboť
platí-li přísloví, že republika
s dělnictvem a lidem stojí a padá, pak pravím:
Republika nepadne, republika vydrží, republika zvítězí,
když republiku budou bránit dělníci,
když dělníci budou za neodvislost republiky
bojovat a když v republice budou dělníci a
lid vládnout. Ať žije jednotný a vítězný
boj na obranu republiky! (Potlesk komunistických poslanců.)
Místopředseda Langr (zvoní): Dále
je ke slovu přihlášen p. posl. inž. Žilka.
Dávám mu slovo.
Posl. inž. Žilka: Slavná sněmovno!
Kdybychom chtěli vyjádřiti nynější
mezistátní vztahy v mezinárodní politice
jedním slovem, mohli bychom k tomu podle mého názoru
užíti jenom slova nedůvěra. Hluboká
nedůvěra vloudila se v poměry mezi jednotlivými
národy a jednotlivými státy. Nejistota o
skutečných cílech a úmyslech jednotlivých
států je to, co charakterisuje dnešní
těžkou mezinárodní situaci. Co jsme
před časem pokládali za jisté, bezpečné
a neměnitelné, změnilo se během krátké
doby. Zejména poslední 2 roky jsou to, jež
jsou nejistotou přímo nabity. A měsíc
únor letošního roku byl v mezinárodní
politice řadou událostí, které svědčí
o tom, že okruh těch mezinárodních vztahů,
které jsme mohli za jisté a bezpečné
pokládati, se podstatně zúžil. Neklid
a nejistota se zvýšily. Důsledek pak toho všeho
je, že tento neklid a nejistota mají za následek
zvýšené úsilí o vybudování
vlastních obranných sil vojenských, hospodářských
a mravních.
Nezdar odzbrojovací konference měl v zápětí
šílené zbrojení takřka v celém
světě. Klademe si otázku: znamenají
ty obrovské náklady na zbrojení, ty úžasné
obnosy věnované na zbrojní průmysl
a spolehlivou hospodářskou oporu armády v
poli příchod ozbrojeného míru, zajištěného
rovnováhou sil, nebo je to cesta k neodvratnému
konfliktu železa a krve za obrovských obětí
všech zúčastněných stran? Chceme
věřiti, že přichází doba,
kdy mír trvá jen tak dlouho, dokud je tu faktická
nebo domnělá rovnováha sil, nebo chceme věřiti,
že závodění ve zbrojení musí
nutně končiti změřením sil
a novým požárem světové války?
To je ten veliký otazník, na který se nikdo
z nás neodváží dáti bezpečnou
a jasnou odpověď.
V současné mezinárodní situaci existují
tři nebezpečí světové války,
a to na Dálném východě, ve Španělsku
a ve střední Evropě. Mezi těmito třemi
ohnisky je vniterní spojitost. Konflikt na Dálném
východě by býval jistě nevznikl, kdyby
anglo-italské soupeřství nezaujímalo
západní státy ve Středozemním
moři, a kdyby nebylo rivalství velmocí ve
Středozemním moři, neměla by jistě
občanská válka španělská
mezinárodní povahu a Německo by nemělo
možnosti prováděti nátlak na dunajské
státy, kdyby Italie nebyla odvolala svou stráž
z Dunaje, poněvadž potřebovala zesíliti
vlastní posice na Středozemním moři,
a kdyby SSSR nebylo zaujato událostmi na Dálném
východě.
Myslím, že budete se mnou souhlasiti, když řeknu,
že bychom nynější dobu mohli charakterisovati
také jako vyvrcholení zápasu o udržení
světové kultury a civilisace. Je zřejmo,
že žádná velmoc nemá ani mnoho
chuti, ani dostatek odvahy, aby rozpoutala v Evropě ozbrojený
konflikt, poněvadž všechny cítí,
že rozpoutání nové světové
války by mohlo znamenati úplný zánik
kultury a civilisace evropské a konec mocenského
postavení Evropy, jež bylo poslední světovou
válkou již značně zeslabeno. Sám
ministerský předseda Mussolini nedávno řekl:
"Evropská válka by znamenala konec světové
civilisace." Jsme všichni přesvědčeni,
že zachrániti civilisaci a kulturu možno jen
mírem, a věříme, že o tom jsou
také přesvědčeni všichni odpovědní
státníci světa. Chci říci,
že každý, kdo ruší mír mezi
národy, každý, kdo ruší mír
mezi státy, ale také každý, kdo ruší
mír v národech, proviňuje se těžce
na světové kultuře a civilisaci. (Potlesk.)
Místo předpovědi o konečném
cíli po světovém závodění
ve zbrojení a přípravách na možný
konflikt ozbrojených sil chci ukázati na skutečnost,
která je nesporná. Světové zbrojení
znamená nesmírné vypětí hospodářských
sil. Znamená ochuzování států
a národů. Nová válka v Evropě,
která by byla bez vší pochyby válkou
světovou, by nebyla ničím jiným nežli
úžasným zbídačením celého
světa. Vzpíráme se pomyšlení,
že to by mělo býti cílem evropského
lidstva. Odmítáme myšlenku, která v
tomto zakončení vidí naši budoucnost,
ale při tom si uvědomujeme (Předsednictví
se ujal předseda Malypetr.), že rovnováha
sil, zajišťující mír a vyžadující
neustále nových nákladů na vojenské
hradby vlastního bezpečí, není ničím
jiným než pozvolným přesouváním
práce produktivní k práci neproduktivní,
že je ochuzováním států a národů
a že je stlačováním životní
míry, na jejímž konci hrozí opět
hospodářské strádání
a život neustálé nejistoty.
Máme jistě právo se ptáti, je-li ochuzování,
bída hospodářská a ještě
bolestnější bída duchovní v důsledku
neustálých obav před novým požárem
světové války cílem státníků
stojících v čele vlád a generálních
štábů, které v Evropě žijí?
My za sebe odpovídáme, že to naším
cílem není a nikdy nebude. (Potlesk.)
Bohužel však nejsme na světě sami. Jsme
příliš malým národem, než
abychom mohli určovati světové dějiny.
Jsme si toho vědomi a proto bedlivě pozorujeme vývoj
věcí v zahraničí, proto bedlivě
nasloucháme nejen prohlášením jednotlivých
vedoucích státníků evropských
velmocí, nýbrž nasloucháme pozorně
tepům srdce a záchvěvům duše
jednotlivých evropských národů.
Sledujeme-li projevy rozhodujících evropských
státníků, musíme říci,
že vedoucí státníci všech velmocí
ujišťují, že jejich cílem je zlepšení
života obyvatelstva, likvidace hospodářské
krise, nástup lepších dob, jedním slovem,
že jim jde o zachování a dokonce zvýšení
dosavadní kultury a civilisační úrovně.
Přesvědčuje nás o tom úsilí
SSSR, stejně jako to bylo jasně řečeno
panem říšským kancléřem
Hitlerem dne 20. února. Dva státy, Rusko a Německo,
jejichž vzájemný poměr je pokládán
v této době za nebezpečí hrozící
míru, jejichž vnitřní vládní
systémy a ideologie, o něž se opírají,
jsou dvě krajnosti od sebe vzdálené a podle
slov nikdy nesmiřitelné, prohlašují,
že mají ke svému obyvatelstvu a k světové
kultuře a civilisaci stejné cíle. Oba stejně
ujišťují, že žádají vzestup
kultury a rozvoj civilisace.
Po tom, co jsem nyní krátce řekl, mohu konstatovati,
že se mezinárodní politika Evropy dostává
na scestí. Cílem vlád je vyšší
míra kultury a civilisace. Ale všechno, co se děje
ve zbrojovkách, vzrůstající veřejné
náklady na vojsko, neklid a nejistota, směřují
v poslední své fási k úpadku, k zničení
kultury a civilisace a zároveň také ke ztrátě
síly, váhy a světového významu
Evropy. Jsem přesvědčen, že je to právě
vědomí těchto strašných a nutných
důsledků, které státníky, v
jichž rukou je dnes válka nebo mír, zdržuje
od povelu k vypálení první dělové
rány nebo od vzletu prvního bombardovacího
aeroplánu.
Vědomí odpovědnosti v této chvíli
však neumlčuje nikterak rozpor, na který poukazuji:
Evropa chce zachovati kulturu a civilisaci tak aspoň všichni
tvrdí - ale nastoupila cestu, která vede ke zkáze.
Kdyby vypukla evropská válka, přijde zkáza
dříve, bude-li však muset býti pokračováno
dále v závodění ve zbrojení,
budou-li evropské státy muset v zájmu své
bezpečnosti zbrojení ještě dále
stupňovati, tedy přijde zkáza také,
snad o něco později.
Myslím, že všichni soudní lidé
v civilisovaném světě jsou přesvědčeni,
že cesta, kterou nastoupila Evropa, není cestou správnou.
Věřím, že chceme všichni zachovati
kulturu, civilisaci a sílu Evropy. Avšak chceme-li
tomu, pak si musíme uvědomiti, že kultura a
civilisace nemůže býti nikomu ani dána,
ani nemůže býti někomu vnucována.
Kultura je výtvor duchovního společenství
národního celku. Může vyrůstati
jenom ze svobody, nemůže býti naočkována,
nemůže býti vnucena ani přenesena, má-li
býti kulturou pravou a skutečnou, má-li člověka
povznášeti, zušlechťovati a dávati
mu to pravé lidské štěstí. Kultura
vnucená, ať kultura komunistická, fašistická
či nacionalistická, ať je to jakákoliv
kultura, je pakulturou (Výkřiky komunistických
poslanců.), křiví páteř,
kazí charaktery, nechává lidskou duši
chladnou a ubíjí vnitřní vzněty,
které jsou půdou vlastní kultury národů.
(Tak jest!) Kdo chce dosaženou kulturní úroveň
zachovati a povznésti, komu jde skutečně
o člověka, jeho vzestup a štěstí,
musí si uvědomiti, že prvním krokem
k zachování, udržení a vzestupu kultury
je respektování svobody národa (Potlesk.),
respektování jeho svébytnosti a práva
na svobodné duchovní vyžití. Je-li kultura
opravdu, jak dnes ve světě všichni tvrdí,
společným naším cílem, nemůže
býti podle mého názoru nikomu prostředkem.
Ve jménu kultury a civilisace nemohou býti malé
národy potlačovány nebo dokonce přemáhány
a vnucována jim kultura národa cizího. (Výborně!)
Kdo mluví o kultuře a jejím vzestupu jako
cíli, ke kterému směřuje stát,
kdo nechce, aby Evropa upadla do zmatku, do zničení
a bídy, komu je vzestup kulturního lidství
vůdčí myšlenkou, nebude ve jménu
kultury chystati výboje a rozšíření
mocenského panství, nýbrž bude respektovati
první podmínku, bude respektovati svobodu národů
a samostatnost národních států. (Potlesk.)
Vážení, jsem toho názoru, že
tento respekt se musí projeviti vzájemným
soužitím států. Poměr národa
k národu je také otázkou kultury.
Pan říšský kancléř ve
své řeči 20. února poukázal,
jak se zneužívá tiskařského lisu
k mezinárodním štvanicím, jež,
jak právem řekl, ohrožují mír.
Moderní technika měla sloužiti ke zvýšení
materiální úrovně lidstva a zatím
lidstvo zneužívá moderní techniky k
ničení hodnot a často hodnot trvalé
kulturní ceny, jak vidíme ve Španělsku,
ve kterých byla vyjádřena kultura minulých
věků a národů. Moderní technické
vymoženosti měly sloužiti také k duchovnímu
sblížení jednotlivých národů
a států, a právě v této době
jsme svědky, že se jich využívá
k prohlubování propastí mezi národy
a státy, k vzbuzování zášti a
nenávisti, k jitření těch nejnižších
pudů lidstva, které právě kulturou
měly býti zušlechťovány.
Víme, že všechny propagandy zkreslující
pravdu a skutečnost, ať je to propaganda tiskem, rozhlasem,
filmem, ať je to propaganda mezinárodní nebo
uvnitř národů, která falšuje
pravý stav věcí, zvyšuje napětí,
místo aby je zmirňovala. Doufáme, že
slova pana říšského kancléře,
se kterými možno souhlasiti a jež jsem si dovolil
ještě doplniti, došla bedlivé pozornosti
také německého tisku a německé
propagandy. (Potlesk.)
Pan říšský kancléř připojil
ještě k tomu zmínku, že takový
postup by mohl uvésti do pohybu hory železa zbraní
německé armády. Nejsou jen jedny hory železa
ukovaného do zbraní. Jsou v Evropě i jiné
hory železa a všechny by mohly býti uvedeny do
pohybu, kdyby ze styků mezistátních vyřazena
byla první podmínka přátelského
soužití, kterou podle našeho názoru jest
jedině tato: kultura úcty k svobodě národa,
kultura úcty k vnitřnímu režimu, úcty
k vedoucím osobnostem.
Podle našeho soudu jest povinností kulturních
lidí a kulturních národů, aby ve všech
prostředcích jak v tisku, tak v rozhlasu, jimiž
se veřejné mínění vyjadřuje,
vládla pravá kultura, aby byly odsuzovány
a vyřazeny síly, které pracují k rozvratu
a k nepřátelství, a aby byly hledány
a posilovány vlivy, které pracují k dohodě.
To neznamená zastírat pravdu, to znamená
nezneužívat pravdy. Je třeba v této
době nebezpečí pro osudy evropské
kultury a civilisace apelovat na všecky kulturní národy
a státy, aby si uvědomily, že nesou odpovědnost
před celou veřejností tu největší.
Řekl jsem již, že kulturu možno chrániti
jen tím, když bude respektována svoboda státu
a když bude vždycky a všude zachován respekt
k svobodnému vývoji národa. Soužití
svobodných národů je možné jen
při vzájemné úctě, která
je výrazem kultury. Není tvořivé lidské
duše bez národnosti a není také nadřazenosti
kultury národa jednoho nad kulturou národa druhého.
Nemohu ovšem pominouti mlčením fakt, že
podceňování národnosti jako pramene
pravé kultury a z toho plynoucí boj proti svobodě
a samostatnosti národů a států, který
by byl nakonec zničením kultury a civilisace v Evropě,
není zjevem poválečným. Již dlouho
před světovou válkou vznikla beznárodní
ideologie orthodoxního marxismu. Orthodoxní marxismus
a jeho historický materialismus neuznávaly ani národnosti
ani duchovní kultury. (Výkřiky poslanců
strany komunistické: Řekněte něco
o kultuře!)
Předseda (zvoní): Prosím o
klid.
Posl. inž. Žilka (pokračuje): O
té vaší kultuře, pánové,
nechtějte, abych mluvil. (Potlesk poslanců strany
republikánské.) Marxismus a historický
materialismus to byly, které soustavně rafinovaně
zatemňovaly pravý význam národnosti
a svobodného rozvoje v duchu národa. (Výkřiky
poslanců strany komunistické.) Ne teprve po
válce, ale už tenkrát dávno před
válkou vznikly boje proti národům a pro světovou
nadvládu jedné třídní, bezduché,
materialistické idee. (Výkřiky poslanců
strany komunistické.)