Místopředseda Sivák (zvoní):
Udeľujem slovo druhému zpravodajcovi, za výbor
soc.politický, p. posl. dr Suchému.
Zpravodaj posl. dr Suchý: Slavná sněmovno!
Také soc.-politický výbor, podobně
jako výbor ústavně-právní,
posuzoval osnovu o úpravě platových poměrů
soudců hlavně se tří hledisk. Především
se zřetelem na to, aby nález nejvyššího
správniho soudu byl respektován, tedy aby platové
poměry soudců byly upraveny zákonem a nebyly
odkázány na úpravu prováděnou
cestou nařizovací, třeba na podkladě
zmocňovacího zákona.
Za druhé byl veden soc.-politický výbor snahou,
aby bylo vyhověno spravedlivému volání
soudců léta už žalujících,
že na jejich přání povahy materiální
nebylo dostatek dbáno, aby tedy jejich sociální
postavení bylo zlepšeno.
Konečně měl soc.-politický výbor
zájem na tom, aby úprava byla provedena zásadně
pokud možno v dohodě s těmi, kterých
se týká, tedy se soudci samými.
Ve všech těchto směrech byly předpoklady
z velké části splněny, soudcům
se dostává nadlepšení, které
má zejména tu velkou přednost, že je
započitatelné do pensijní základny.
Sluší to vítati, poněvadž soudcové
mají nepochybně zvláštní poslání,
zejména v demokratické společnosti, jsouce
strážci spravedlnosti právní i statků,
která pro demokracii má zvláštní
význam.
Lituji jen, a mohu tak učiniti jménem soc.politického
výboru, že nemohlo býti vyhověno všem
požadavkům, všemu volání ze soudcovských
kruhů, zejména požadavku, který se týká
nadlepšení sociálního postavení
pensistů z r. 1935 a 1936. Věříme
však, že se vládě podaří
najíti cestu, po které by došla i tato skupina
aspoň částečného splnění
svého přání.
Opíraje se o tyto vývody, prosím slavnou
sněmovnu jménem soc.-politického výboru.
aby předloženou osnovu schválila ve znění
schváleném ústavně-právním
výborem. (Potlesk.)
Místopředseda Sivák (zvoní):
Udeľujem slovo tretiemu zpravodajcovi, za výbor
rozpočtový, ktorým miesto omluveného
posl. dr Stránského je pán posl. Bergmann.
Zpravodaj posl. Bergmann: Slavná sněmovno!
Když 5. prosince r. 1935 byl předložen státní
rozpočet na r. 1936, ujal se také slova pan předseda
vlády a ve své řeči se dotkl některých
ožehavých problémů našeho veřejného,
hospodářského a politického života.
Mezi jiným také prohlásil, že je třeba
utvrditi a zvýšiti úctu a důvěru
občanstva k právnímu pořádku,
která by mohla býti různými zásahy
v mnohém směru otřesena. To se týká
především zlepšení obecných
právních předpisů či zákonů
a nařízení jak po stránce jejich přímé
ústavnosti a zákonnosti, tak jejich technické
dokonalosti, která by vylučovala anebo aspoň
pokud možno zmirňovala různý výklad
orgánů je provádějících
a tím též přispívala k právní
jistotě, k právní bezpečnosti. Za
tímto účelem také doporučil
pan předseda vlády zřízení
zvláštní státní právní
rady. Tato státní právní rada byla
také zřízena.
A nyní pokud jde o osnovu zákona, kterou má
posl. sněmovna projednati. Už r. 1934 byly vzneseny,
zejména v odborném tisku, vážné
pochybnosti, zdali vládní nařízení
čís. 252 z r. 1933 je, pokud se týče
platových srážek u soudců, ústavní.
Mohli bychom prokázati posl. sněmovně ukázkou
několika exemplářů odborných
listů, že v nich byl podrobný rozbor této
právní otázky a že vzniklé pochybnosti
se opíraly o vážné právní
důvody. Přes to však nebylo učiněno
nic, aby se tato věc vyjasnila. Až teprve když
nejvyšší správní soud svými
judikáty potvrdil, že stanovisko odborných
listů je správné, a když prohlásil
ve svých judikátech, že úsporná
opatření podle vlád. nařízení
čís. 252/1933 jsou pro soudce nezákonná,
byla vláda přivedena do situace, jak tuto otázku
likvidovati. První pokus o likvidaci této věci
byl učiněn vlád. návrhem tisk 887.
Tento vládní návrh byl v přímém
rozporu s tím vším, co prohlásil 5.
prosince r. 1935 s této tribuny pan předseda vlády
dr Hodža, a vyvolal nejen nebývalý rozruch
v zúčastněných kruzích u soudců
a také u zaměstnanců veřejných
a státních, nýbrž vyvolal přímo
živelný odpor v celé československé
veřejnosti, a to proto, poněvadž všichni
občané velmi dobře vycítili, kam bychom
dospěli s naším právním životem,
kdyby bylo možno - tak, jak to zamýšlela tato
vládní osnova - pouhým dodatečným
zákonem anulovati pravoplatné vynesení nejvyšších
soudních instancí. Zde cítili i ostatní
občané, jaké by to mohlo míti pro
ně následky. I když v tomto případě
šlo pouze o soudce, cítil každý, že
dnes se to může státi soudcům a zítra
vrstvám ostatním. Konečně také
okolnost, že v tomto vládním návrhu
byla zamýšlena zpětná účinnost
zákona až do roku 1934, vyvolala odpor, a to proto,
poněvadž zase byla v naprostém rozporu s prohlášením
pana předsedy vlády, který zde ve sněmovně
prohlásil, že již nebude žádných
zákonů se zpětnou účinností.
A tu také, věren jsa tomuto prohlášení
pana předsedy vlády, zejména při novelisaci
daňového zákona, bránil se a ubránil
se parlament schválení stylisace paragrafů,
které třeba neměly naprosto bezpečnou
zpětnou účinnost, nýbrž jenom
pouhý nádech zpětné účinnosti,
takže musely býti přestylisovány.
A nyní se zde předkládal vládní
návrh zákona, který měl určité
části našeho občanstva přinésti
zákon se zpětnou účinností
na dobu 3 let. Vládní návrh měl také
další vadu, že prodlužoval platové
srážky veř. a stát. zaměstnanců
na neurčito bez omezení doby účinnosti,
a proto vyvolal také v řadách ostatních
zaměstnanců nebývalý odpor. A konečně
byl tento návrh vlastně v době, kdy vláda
již sama prohlašovala, že netrvá na prodloužení
zmocňovacího zákona, nejširším
zmocňovacím zákonem, jaký měl
býti dán vládě našimi zákonodárnými
sbory, a to proto, poněvadž podle této osnovy
mělo býti upravování poměrů
stát. zaměstnanců vyňato z pravomoci
zákonodárných sborů a svěřeno
úplně vládě.
Je tedy pochopitelno, že se proti tomuto vládnímu
návrhu ozval odpor ve všech kruzích našeho
občanstva a že také tento návrh v koaliční
poradě byl nejen podroben kritice, nýbrž že
byla také požádána vláda, aby
tento návrh zákona vzala zpět. Je jistě
co děkovati státnické moudrosti a prozíravosti
vlády, že nahradila tento nemožný návrh
návrhem jiným, tiskem 933. Ale ani tento návrh
neobstál před kritikou parlamentu, poněvadž
i on měl nejen právní, nýbrž
i materiální nedostatky, zejména pokud se
týče podkladu pro opatření, které
měl tento návrh zákona krýti. Jestliže
osnova zákona měla míti účinnost
od 1. července 1937 a v této osnově se říkalo,
že opatření vládní na zmírnění
srážek, které se má provésti
od 1. ledna 1937, má se vztahovati i na soudce, pak zde
bylo vacuum půl roku, kde vlastně nebylo žádného
podkladu pro zmirňování srážek,
poněvadž po tomto půl roce podle znění
osnovy soudcové žádných srážek
neměli.
Je to tedy důkazem, jak se u nás někdy osnovy
zákonné připravují horkou jehlou a
jak je potřebí všechny tyto osnovy velmi důkladně
studovati a dáti si velmi důkladně pozor,
abychom nedošli k nemilým důsledkům.
My jistě nebudeme vyžadovati, zejména ne od
naší finanční správy, aby dělala
politiku nebo jednala politicky, ale tolik bychom přece
mohli požadovati, aby ve finanční správě
netýká se to jen personálních oddělení,
nýbrž také jiných - pronikl jiný
duch, aby aspoň tito pánové politicky myslili
a psychologicky domýšleli, co koalice snese a unese
a co snést a unést nemůže. Takovými
osnovami byly obě tyto, které byly předloženy,
které zatěžovaly koalici tak, že to prostě
unésti nemohla. Je to také názorným
poučením, že nelze nadále ohrožovati
právní jistotu a bezpečnost v našem
státě opatřeními podle zmocňovacího
zákona, ale ne také vydáváním
vládních nařízení, která
neodpovídají úmyslu zákonodárce.
Je to také poučením, že prakse pracovní
a organisace naší práce musí býti
organisována jinak, nemáme-li dospěti k velmi
nemilým důsledkům na všech polích
našeho života. My také musíme jistě
žádati, jestliže byla zde nadhozena otázka
právní jistoty a bezpečnosti, aby tato právní
jistota a bezpečnost platila pro všechny občany
a tudíž také pro státní a veřejné
zaměstnance, pro soudce atd. atd.
Musíme si však stěžovati, že této
právní bezpečnosti a jistoty u nás
není. Jen račte, pánové, uvážiti,
že uplynulo již téměř 11 let od.
vydání platového zákona a nemáme
k němu vydána příslušná
vládní nařízení, že dokonce
nemáme vydáno vládní nařízení
k §u 114, odst. 4 zákona čís. 26 z r.
1929 o zhodnocení převedených premiových
reserv, že nemáme vydáno vládní
nařízení k zákonu čís.
279 z r. 1934 o částečném zhodnocení
vojenské presenční služby. Tedy už
tato fakta dokazují, že zde není právní
jistoty a bezpečnosti, a kdyby byl čas o tomto problému
si vážně promluviti, musili bychom vznésti
velké obžaloby na vedoucí činitele personální
politiky v různých resortech, jak zde panuje spíše
libovůle nežli právní jistota a bezpečnost.
Domnívám se, že tato osnova znamená
také další průlom do platového
zákona. Jsem přesvědčen, čím
dříve začneme vážně jednat
o revisi platového zákona, že tím více
prospějeme celé státní administrativě
a státu, poněvadž toto flikování,
které stále děláme, musí vésti
k chaosu, z něhož nakonec nebude žádného
východiska. (Hlasy: Chaos už je teď!)
Znamená tedy osnova zákona, kterou projednáváme,
počátek sanace opatření učiněných
podle zmocňovacího zákona.
Rozpočtový výbor projednal tento vládní
návrh zákona ve včerejší schůzi
a doporučuje jej posl. sněmovně k ústavnímu
schválení tak, jak se na něm usnesl výbor
ústavně-právní a soc.-politický.
Doporučuji proto, aby slavná sněmovna osnovu
zákona schválila. (Potlesk.)
Místopředseda Sivák (zvoní):
K tejto veci sú prihlásení rečníci.
Prevedieme preto rozpravu.
Podľa usnesenia predsedníctva navrhujem rečnícku
lehotu 30 minút. (Námitky nebyly.)
Námietok niet, rečnícka lehota je schválená.
Prihlásení sú rečníci: na straně
"proti" pp. posl. Drobný, Synek
a J. Sedláček.
Dávam slovo prvému prihlásenému rečníkovi,
p. posl. Drobnému.
Posl. Drobný: Slávna snemovňa!
Keď dnes pojednávame branný zákon, keď
organizujeme CPO, keď vyrábame kanóny, guľomety
a pušky na obranu nášho štátu, iste
je nie vhodný čas k tomu, aby srážky,
ktoré tak zaťažujú existenčné
žitie štátnych zamestnancov, i naďalej trvaly,
ba naopak, ako vidíme zo sudcovskej predlohy, ešte
tieto srážky sa uzákoňujú.
Veľmi je pekné, keď nám vládne
kruhy a vysoká vláda sľubujú, že
budú hľadeť, aby srážky, ktoré
sú ešte dosiaľ platné, postupne prestaly,
a dokonca aby boly zrušené. Ale, slávna snemovňa,
neráčte v dnešných ťažkých
časoch, v dnešnej dosť zamotanej medzinárodnej
situácii zabúdať na spokojnosť členov
výkonného aparátu štátnej správy.
Neráčte zabúdať, že na štátnych
zamestnancov, na túto vrstvu, čaká veľká
povinnosť a práca nielen v časoch mierových,
ale aj po čas války. Nestačí prizvukovať
len dobrú vôľu, ale štátni zamestnanci
chcú videť konečne aj činy. Nedivme
sa, že za takýchto okolností a že za takýchto
príprav nespokojnosť medzi štátnymi zamestnancami
stále rastie.
Pri zavedení platových srážok r. 1932
bolo štátnym zamestnancom sľubované, že
sa na druhej strane vysoká vláda postará,
aby ceny životných potrieb neboly zvyšované.
Toto bolo prizvukované pred nedávnom aj pánom
predsedom vlády, ale čo sa v tejto veci stalo? To
sa stalo, že všetko je drahšie. Bolo sľubované
ustanovenie protidrahotných sborov, a to tak vážne,
že pracovný poriadok týchto sborov bol vydaný
až v máji t. r., zatiaľ všetko zdražilo,
chlieb, múka, textilie, ba niektorý výrobok
zdražil až o 50%. Bezočivosť a nenasýtnosť
niektorých výrobcov a veľkoobchodníkov
v našom štáte už ide tak ďaleko, že
kým na pr. drogy z Nemecka dovážané
zdražily po devalvácii našej koruny o 15, najviac
o 20%, zatiaľ na pr. glycerin, ktorý sa u nás
vyrába, zdražil o celých 100%.
Keď si porovnáme cenové zprávy Štátneho
úradu štatistického č. 16 z tohoto roku,
vidíme, že cenový index potravín a požívatín
ssa zvýšil od r. 1932 do dnešných dňov
o 44 bodov, priemyslové látky a výrobky o
107 bodov a úhrnný index veľkoobchodných
cien stúpol až o 11%.
Porovnajme si potom, slávna snemovňa, existenčné
položenie štátnych a verejných zamestnancov
vtedy, keď sníženie ich platov, prirátajúc
do toho všelijaké iné poplatky, dnes sa pohybuje
medzi 5 až 25%. Cenové zprávy Štátneho
úradu štatistického, porovnávajúc
vzostup cien životných potrieb, nám tiež
prezrádzajú v č. 15 z tohoto roku, že
v priemere boly zdražené životné náklady
u rodiny robotníckej o 21 a u úradníckej
o 36 bodov, z čoho vidíme, že tieto náklady
robia v percentoch 5.4 u rodiny úradnickej a u robotníckej
asi 6%.
Porovnajúc príjmy štátnej pokladne s
dátami, uverejnenými vo "Vestníku ministerstva
financií" v mesiaci apríli v rokoch 1932 a
1937, vidíme, že stúply príjmy okrúhle
o 3.3 miliardy Kč v prospech štátnej pokladne.
To najlepšie dokazuje, že nie je štátnou
potrebou, aby ostávaly i naďalej v platnosti srážky
s platov štátnych a verejnych zamestnancov a samozrejme
i sudcov. Nielen kanóny, lietadlá a iné bojové
zbroje sú dobrou zárukou bezpečnosti štátu.
I v spokojných a nasýtených zamestnancoch
bude mať spoľahlivý káder vykonávateľov
moci náš štát. Len spokojný a nasýtený
zamestnanec môže byť spoľahlivou oporou štátu,
a riadne honorovanie zamestnancov je dobrou investíciou.
Túto dobrú investíciu a jej účel
uznávajú už dnes všetky takmer okolité
štáty, ktoré sú na tom nie o moc lepšie
ako my. Uznáva to Belgicko a Italsko v poslednom čase.
To, čo sa pripravuje v predloženej osnove voči
štátnym zamestnancom, nemôže byť dobrou
zárukou, že vysoká vláda vezme si ich
osud k srdcu a že tieto srážky sníži.
Od tohoto bremena malo im byť už dávno odpomožené.
Široká verejnosť je mýlne informovaná
o existenčnom položení štátnych
zamestnancov. Noviny, keď píšu o vrátení
srážok, píšu v takom smysle a s takými
titulkami, ako keby toto vrátenie viedlo k nejakému
nadblahobytu tejto vrstvy štátneho občianstva.
Zrejme široká verejnosť, zaťažená
veľkými poplatkami a daňami, sa búri
a myslí, že príjem štátnej pokladne
pohltia po väčšine platy ich zamestnancov. Ale
naproti tomu vidíme, že na pr. u podniku pošta,
ktorý je obchodne spravovaný, zarobí každý
jednotlivý zamestnanec ročne okolo 10.000 Kč.
My vieme, že sú úrady a inštitúcie
nerentabilné po stránke finančnej, ale sú
rentabilné po stránke obrany morálnej, národnej.
To sú datá všetké potvrdené úradnými
kruhmi. Nemôžeme zamlčať, že srážková
úsporná politika slúži k veľkovýrobe
proletariátu a nie k zaisteniu existencie štátnych
a verejných zamestnancov. Po novinách sa píše
o vysokých platoch. Stačí, keď vezmeme
cifry štátnych rozpočtov, keď vezmeme
do rúk tužku a papier a začneme kalkulovať.
Vtedy prídeme k tomu úsudku, že ani polovica
štátnych zamestnancov nemá zaistené
ani to existenčné minimum, že z tej menšej
polovice štátnych zamestnancov 70% ako tak môže
zo svojho platu vyžiť, a mohli by sme povedať,
že ostáva 10 až 15% týchto zamestnancov,
ktorí môžu povedať, že žijú
v takých pomeroch, ako žili zamestnanci v predválečných
časoch.
Štátni zamestnanci chcú a vedia uznať
vážnosť doby. Najlepším dôkazom
tejto ich dobrej vôle je tá okolnosť, že
v r. 1920 bol im daný z vládnych kruhov čistý
hárok papiera s tým, aby formuľovali svoje
požiadavky, a bolo im prisľúbené, že
tieto požiadavky budú splnené. A čo
sa nestalo? Títo zamestnanci začali uvažovať
a kalkulovať a prišli na to: keď budeme klásť
na štátnu správu neprimerané požiadavky,
vtedy ten štát musí finančne skrachovať,
a štátni zamestnanci povedali: Budeme trpeť,
keď ten štát je v ťažkom položení,
ale úfame, že v budúcnosti vezmete si to gesto
k srdci a napravíte ich existenčné položenie.
A ako sa napravilo existenčné položenie zamestnancov,
vidíme z nedávneho vlád. nariadenia čís.
117 t. r. a vidíme to zo sudcovskej osnovy.
Veď si musí každý uvážiť,
čo všetko museli a musia štátni zamestnanci
prežiť a čo všetko museli už pretrpeť
a strpeť. Roku 1931 boli prekvapení zákonom
čís. 176, ktorý vzal t. zv. trinásty
plat, a či vianočný prídavok. Hneď
následujúcim zákonom č. 177 bola vynesená
prechodná prirážka k dani dôchodkovej,
ktorá je trvalá. Zákonom č. 204 z
r. 1932 boly zavedené 3 až 10% progresivne srážky
s aktívnych platov a 5 až 15% srážky s
penzií, tiež zrušená výplata vi
anočného príspevku. Týmto zákonom
bol zvýšený tiež penzijný príspevok
o 2%. To zasa len znamená sníženie platov.
Odsunutie termínu výplaty platov o 10 dní
bolo konečne na naliehanie odborových organizácií
zrušené, ale i tu zarobila štátna pokladňa
na úrokoch 15 mil. Kč za 1 rok. Vládne nariadenie
č. 252 z r. 1933, ktoré prinieslo ďalšie
lineárne sníženie platov o 2.4%, sa konečne,
ale veľmi pomalu likviduje, ale sníženie činovného
manželských dvojíc a postupová taxa
stále trvá. Vládnym nariadením č.
153 bol obmedzený prídel služobného
odevu zamestnancom zriadeneckých kategorií. To zasa
znamená ďalšie sníženie platov. Alebo
svojho času, keď sa tvoril platový zákon
a keď boly základné platy a postup stanovené
v nižšej výmere pre zamestnancov zriadeneckej
kategorie, z vládnych kruhov sme počúvali,
že sa to robí preto, že oni majú i naturálne
pôžitky. A medzi naturálne pôžitky
patrí tiež slúžobný oblek.
Všetky spomenuté úsporné opatrenia vyniesly
štátnej pokladni vyše 3 miliardy Kč. Nezapomínajte
na to, že nedostatkom počtu zamestnancov boly tiež
získavané úspory. Všade po úradoch,
kam sa podívame, vidíme nedostatočnú
normalizáciu miest. Sú úrady, kde jeden zamestnanec
pracuje za dvoch. V bratislavskej telefonnej ústredne chýba
20% zamestnancov. Iste ráčite poznať, aká
je to nervy namáhajúca práca. Ale najlepším
dôkazom nám je to, že v tejto práci nie
jedna sa už nervove zrútila a v poslednom čase
3 zamestnankyne omdlely z nervového preťaženia.
A tak to ide stále a nevidíme doposiaľ, že
by sa nejaká náprava robila. A naopak, keď
sa na úpravu týchto 20% chybujúcich zamestnancov
pridelia do ústredne 2 zamestnankyne, vtedy jeden vyšší
úradník si trúfa povedať, že telefonná
ústredňa v Bratislave je dostatočne dotovaná
zamestnancami. Musíme so strany úradov videť
dobrú vôľu. Musí sa uznať, že
každý ten jeden zamestnanec vynesie štátu
toľko, koľko povinností štát naň
kladie. V čas hospodáskej krízy bol počet
zamestnancov zmenšený, bol zavedený interkalár,
bola prevedená desystemizácia miest. Ale dnes, keď
sa práca rozmnožuje v každom tom jednotlivom
úrade, nikto sa nestará o to, aby i počet
zamestnancov bol primerane k tomu zvýšený.