Místopředseda Taub (zvoní): Dalším
přihlášeným řečníkem
je pan posl. Němec (čsl. soc. dem.). Dávám
mu slovo.
Posl. Němec (čsl. soc. dem.): Slavná
sněmovno, dámy a pánové!
Dovolte mi, abych se zabýval největším
státním podnikem, československými
státními drahami. Jde o významný úsek
hospodářského života celého státu,
úsek, jehož důležitost v dnešních
těžkých dobách stále stoupá.
Dříve však, nežli se budu zabývat
rozpočtem našich železnic, budiž mi dovoleno
zaujmouti stanovisko k výtkám, které byly
zde i ve výborech sněmovních přednášeny
proti t. zv. stranickému režimu. Autorem této
legendy je pan posl. Ježek. (Posl. Ježek:
A Němec je jeho hlasatelem!) To se ještě
uvidí, pane kolego.
Již od jara letošního roku vytýká
železniční správě, že při
přijímání a povyšování
zaměstnanců postupuje jednostranně, bohužel
své obvinění zde pronesl paušálně.
(Posl. Ježek: Ale doložil v listech číselně!)
Pokusím se proto ukázati nepravdu v těchto
obviněních. (Posl. Ježek: To nás
bude všechny těšit!) Přijímání
zaměstnanců na československé dráhy
je decentralisováno. (Posl. Srba: To je vzácný
případ!) Provádí je přednostové
odborů pro udržování dráhy, na
př. letos přijali celkem 10.000 t. zv. smluvních
dělníků. Na toto přijímání
nemá ani ministerstvo železnic, ani žádné
ředitelství státních drah žádného
vlivu a je v přímé kompetenci přednostů
odborů pro udržování dráhy. (Posl.
J. Sedláček: Dostanou seznam od odborové
organisace!) Pro toto přijímání
- pane profesore, ještě si o tom povíme - jsou
stanoveny přesné směrnice a přednostové
jsou povinni pod osobní odpovědností je dodržovat.
Konstatuji, že valná část, zdrcující
část těchto přednostů je politicky
jiného smýšlení než dnešní
režim v ministerstvu. Ano, byly doby, pánové...
(Posl. Ježek: Přednostové musejí
dělat, co jim ministerstvo železnic řekne!)
Abychom mluvili konkretně. Jeden vysoký úředník
státní v Zábřehu, když už
se mluví osobně, na schůzi Národního
sdružení prohlásil, že socialisté
se nejsou s to postarat o zaměstnání svých
lidí, zatím co národní sjednocení
ano, a oznámil, že může dostat lidi na
dráhu. 6 příslušníků soc.
demokracie a nár. socialistů přestoupilo
do Národního sdružení, stalo se jeho
členy. Byli zaměstnáni u frývaldovského
odboru a pan kolega Sedláček s pomocí
těchto zaměstnanců založil v Luštině
místní odbor Národního sdružení.
Když už konkretně, tak konkretně. (Výkřiky
posl. J. Sedláčka. - Místopředseda
Taub zvoní.) Byly doby, kdy se na dráhu nikdo
bez legitimace Národního sdružení nedostal
u řady odborů. (Výkřiky posl. J.
Sedláčka. - Místopředseda
Taub zvoní.) Počkejte, pane kolego, ještě
si něco dalšího řekneme. Byly doby,
kdy byly na dráhu přijímáni lidé
tak, že sekretariát Národního sdružení
dostával seznamy ze služebny v obálkách
označených jako porta prosté. (Posl. Ježek:
Pane tajemníku, mluvíte o věci, která
byla již desetkráte mnou vyvrácena!) Já
si nemohu pomoci, my jsme přinesli fotografický
doklad tohoto. (Posl. Ježek: Pane kolego, já jsem
přinesl znění vašich listů a
nestačí to!) Prosím, fotografický
doklad jsme o této věci přinesli. (Posl.
Ježek: A několik!) Ano, přinesli jsme jich
několik, máte pravdu. Pod přímým
vlivem ministerstva železnic se provádělo pouze
přijímání úředníků
a strojvůdců. Konstatuji, že všichni uchazeči
musí projíti velmi přísnou psychotechnickou
zkouškou, na kterou není žádného
politického vlivu. (Posl. Ježek: Podle seznamu
ministerstva!) Ano, podle seznamu ministerstva.
Dnem 1. ledna t. r. bylo i toto přijímání
dávno před celou kampaní p. kol. Ježka
na žádost socialistických organisací
a zejména s ohledem na Slovensko decentralisováno.
Výtky o stranickém postupu jsou nesprávné
a nemohou býti doloženy. Byly doby, kdy každé
uvolněné místo, každý naturální
byt byl nejdříve oznámen sekretariátu
Národního sdružení. Právem si
na to všechny organisace stěžovaly, bojovaly
proti tomu a podařilo se jim, že tento režim
byl odstraněn. Vzpomínám jenom na jméno
pana Fifky, jak on to dovedl na bývalém ředitelství
Praha-sever dělat. Kde vzal p. kol. Ježek legitimaci
k tomu, aby si mohl jménem všech druhých stran
stěžovati na nějaký stranický
režim? (Posl. Ježek: Pane kolego, citoval jsem jenom
to, co říkají národní socialisté,
lidovci a republikáni!) Pane kolego, poslouchal jsem
v úplnosti a celistvosti vaše poslední vývody,
abych mohl také na ně v celistvosti a úplnosti
odpovědět. Prosím, z vaší iniciativy
byl při posledních volbách na železnicích
vytvořen tak zvaný "Blok", kterému
bylo dáno heslo: Kdo je nespokojen se stranickým
režimem na drahách, volí Blok! Jak výsledky
ukazují, našlo se těchto nespokojených
pouze 19 %, a spokojených 80 %, při tajných
volbách, kdy nemohl býti vykonáván
žádný stranický nátlak. Zdá
se mně, že útoky proti stranickému režimu
na drahách mají zcela jiné pozadí.
Nejde, vážená sněmovno, o nenávist
těch živlů, které dnešní
režim postavil před brněnský soud pro
korupci ve státní správě? (Potlesk.)
Nejde o nenávist proti režimu, který tvrdou
rukou udělal na drahách pořádek?
Volby ukázaly však také jinou zajímavost.
(Hluk. - Místopředseda Taub zvoní.)
Pan kol. Ježek dal t. zv. Bloku náplň
vlasteneckou, proti socialistům. Když se o tom vlastenectví
tolik mluví, budu zde také něco citovat.
Na volební kandidátní listině Bloku,
vytvořeného panem kol. Ježkem, do ústředního
výboru nemocenské pokladny je na čtvrtém
místě, tedy na velmi příznivém,
kandidován p. Lambert Hubl, inspektor státních
drah ve výslužbě od dopravního úřadu
v Chomutově. Úředně bylo o tomto pánu
zjištěno toto: inspektor Lambert Hubl od dopravního
úřadu v Chomutově byl činným
členem strany německých národních
socialistů a členem hakenkrajclerského spolku
"Volkssport" (Slyšte!), který byl
vládou rozpuštěn, jelikož organisoval
hakenkrajclerskou mládež po způsobu vojenském.
Jako aktivní hakenkrajcler zúčastňoval
se v Jirkově turnérských slavností,
kde nosil prapor. Pro aktivní činnost ve straně
státu nepřátelské byl restringován
a je dnes s panem kol. Ježkem na vlastenecké
listině proti nenárodním socialistům.
Ale prosím, nejenom v německém, nýbrž
i v českém táboře pánů,
kteří mluví o stranickém režimu,
nacházíme pěkné opory této
oposice. Co se stalo v Chebu v posledních dnech? O panu
vrchním inspektorovi Kozákovi, přednostovi
dopravního úřadu, opoře národního
sjednocení, který terorem znásilňoval
zaměstnance, aby se stali členy národního
sjednocení, zjistil úřad -nikoliv my - tento
případ: Když byla dána lékaři
svobodné volby nemocenské pokladny ČSD výpověď,
zavolal si pan vrchní inspektor Kozák českého
lékaře Martina Rábla a ujišťoval
ho, že se přičiní, aby se stal lékařem
svobodné volby nemocenské pokladny ČSD. Ihned
však panu dr. Ráblovi prohlásil: "Chebské
hlasy" (tamější vlastenecké noviny)
mně dluhují 13.000 Kč, a nemohu je od nich
dostati. "Dejte je tedy "Chebským hlasům"
a ony mně budou moci zaplatiti." (Výkřiky.)
Hned však na to řekl, aby těch 13.000 dr.
Rábl dal přímo jemu, neboť prý
má obavu, že by to "Chebské hlasy"
mohly rozfofrovat. Dr. Rábl překvapeně konstatoval,
že nemá 13.000 Kč, aby je mohl dáti
jako úplatek. Na to pan vrchní inspektor Kozák
označil dr. Rábla za člověka, který
prý se opíjí, a navrhl německého
lékaře, ačkoliv dr. Rábl je jediný
český lékař v Chebu, jeho manželka
je Češka, zaměstnává českou
služebnou a má značnou českou klientelu.
Poznamenávám, že dr. Rábl veřejně
v Chebu prohlašuje, že byl od něho panem vrchním
inspektorem Kozákem žádán úplatek,
aby donutil pana vrchního inspektora Kozáka, aby
ho žaloval, což se ovšem nestalo a nestane. A to
není jediný případ úplatku,
který se u tohoto pána stal. Úředně
jsou vyšetřovány ještě další.
Trestání podobných zjevů, to je ovšem
ten "stranický režim", proti kterému
jako Don Quichote pan kol. Ježek tolik měsíců
bojuje. Soudíme, že volby prokázaly právem,
že železniční zaměstnanci ve své
ohromné majoritě vítají režim,
který podobným zjevům učinil přítrž,
který udělal na drahách pořádek.
(Výkřiky. - Hluk.)
A chtěl bych se nyní ještě dotknouti
rozpočtu československých státních
drah. Po řadu let hospodářské krise
byly železnice obviňovány, že jejich deficitní
hospodářství je jedním z hlavních
důvodů poklesu a špatného hospodářství
celého státu. A dráhy byly donucovány
k brutálním a drastickým opatřením
úsporným. Jsouce považovány za podnik
obchodní, byly hnány k tomu, aby pokles příjmů
vyrovnávaly úměrným snižováním
výdajové hladiny. Nepodařilo se nám
přesvědčiti veřejnost, ani organisace,
ani podniky, že dráhy nejsou a nemohou býti
podnikem výdělečným, neboť i
v době krise poskytovaly veřejnosti za 600 až
700 mil. Kč ročně úkonů, které
jim nebyly hrazeny. Důsledek těchto názorů
na železnice a úsporných opatření
se nyní projevil. Počet zaměstnanců
byl zrestringován v letech krise tak, jako se to nestalo
v žádném jiném státním
podniku. Máme systemisováno 149 tisíc míst,
a obsazeno 117 tisíc míst. 32 tisíc míst
definitivních nebo pomocných zaměstnanců
není na železnicích obsazeno!
A jaké jsou toho důsledky? Tak na př. jízdní
personál z České Třebové má
sestaven pořad jízd tak, že ve 27 dnech vykazuje
18 nocí buď úplně nebo z velké
části ve službě. (Výkřiky.
- Hluk. - Místopředseda Taub zvoní.)
Podobně je tomu také u zaměstnanců
strojních. Přetížení zaměstnanců
se projevuje v soustavném zpožďování
vlaků. Jízdní čety na trati Praha-Jihlava
vykázaly v měsíci září
za 14 dnů také až 50 a přes 50 hodin
zpoždění. (Posl. inž. Schwarz: To je
za toho krásného režimu!) Pane kolego,
řadu let příslušníci vašich
politických stran a zejména vaší označovali
železničáře za vyžírače
republiky a hnali veřejnost proti nim. Nedivte se, že
to tak dopadá. (Posl. inž. Schwarz: Co si myslí
veřejnost o vaší politice?) To vám
ukázali železničáři ve volbách.
Osm set lidí máte organisovaných celkem v
Lounech v národním sjednocení, a teď
tam se svíčkou hledáte, kam se vám
jich polovina ztratila, poněvadž volili s námi.
Ti vám to řeknou. (Posl. Ježek: Vy jste
říkal, že je terorisujeme, ale to dokazuje
něco jiného, když volili s vámi!) Ve
volbách mohou voliti svobodně. To je ten rozdíl.
- Není divu, že zaměstnanci službou přetěžovaní
jsou duševně i fysicky vyčerpáni tak,
že často dochází v poslední době
k těžkým nehodám. Stav zaměstnanců
ve výkonné službě nebyl totiž po
řadu let doplňován. To může míti
v nejbližší budoucnosti těžké
důsledky. Upozorňuji, že na drahách
máme 2 lidi 19leté, 11 máme 21letých,
28 máme 22letých, 44 železničářů
je 23letých, nemáme skoro zaměstnanců
do 30 let, jenom několik desítek, snad nejvýš
set.
Vyrůstá nám generační problém.
Železniční služba je otázkou zkušenosti
a tradice. (Posl. Knebort: Proč na to naříkáte,
to je věc vaše a věc vlády!) Ano,
a my to také proto říkáme, abychom
si mohli udělat pořádek proti vám,
kteří jste dohnali železnice na tento stupeň.
Tohoto problému je si třeba všimnouti. Železniční
podnik potřebuje nezbytně rozšíření
počtu zaměstnanců, má-li zdolati všechny
úkoly, které na něj budou v dobách
normálních, ale i v dobách mimořádných
vloženy. Stav zaměstnanců se musí přizpůsobiti
stoupající dopravě. Nejde však jen o
přijetí nových zaměstnanců,
musí býti umožněno také jmenování
pomocných a smluvních sil na místa v rámci
32.000 volných systemisovaných míst. Železniční
správa musí býti zmocněna, aby zrušením
interkaláře a jmenováním zaměstnanců
bez ohledu na místní systemisaci, podle potřeby
v celé republice utvořila si znovu kádr.
stálých zaměstnanců k provozu nezbytně
potřebných. Přijímání
zaměstnanců musí jíti ruku v ruce
s úpravou pracovní doby, zejména s úpravou
pořadu turnusů. Mají-li čsl. železnice
zůstati věrny své zásadě o
naprosté bezpečnosti, pak musí býti
pracovní doba a pořady jízd upraveny tak,
aby zaměstnanci nebyli přetěžováni.
Upozorňuji, že značný počet železničářů
letos v podzimní kampani zdolával mimořádně
těžké úkoly, a je třeba, aby
železniční správa to zhodnotila a zaměstnancům,
kteří v podzimní kampani za velmi těžkých
podmínek konali mimořádnou práci,
také tuto práci mimořádně zaplatila.
Oživení provozu na drahách a lepší
finanční výsledky, které se dostavily
a které drahám daly zase pevnou hospodářskou
základnu, jsou umožněny těžkými
obětmi, které železniční zaměstnanci
pro stát a pro podnik přinesli. Jsem rád,
že mohu podškrtnouti slova pana ministra železnic
v rozpočtovém výboru, který tyto oběti,
personálem přinesené pro podnik a stát,
ocenil a který projevil také ochotu, aby v dobách
zlepšené hospodářské situace
byly tyto oběti personálu postupně vráceny.
Netajím se přesvědčením, že
náprava v personální politice státních
drah může se státi jen změnou personální
soustavy, vyjádřené ve vládním
nařízení čís. 15 z roku 1927,
přijatém v době vlády panské
koalice hlasy pánů, kteří se láskou
k železničářům tolik honosí.
Demokratické pracovní souručenství
železničářských organisací,
které dnes představuje zdrcující majoritu
železničářů a které v
letech krise prokázalo tolik smyslu pro odpovědnost
a potřeby státu, bude i nadále podporovati
podnik, aby se stal hospodářsky silným a
schopným zajistiti své zaměstnance.
Apeluji na pana ministra železnic, aby v duchu svého
projevu v rozpočtovém výboru splnil nezbytné
předpoklady pro úpravu pracovních a platových
poměrů železničářů,
kteří tak rozhodným způsobem se vyslovili
pro dosavadní postup železniční správy
a prohlašuji, že plníce tyto názory 80%ní
majority aktivních i pensionovaných železničních
zaměstnanců budeme hlasovati pro rozpočet
čsl. státních drah. (Potlesk.)
Místopředseda Taub (zvoní): Dále
má slovo pan posl. dr. Branžovský.
Posl. dr. Branžovský: Slavná sněmovno!
Rozpočet resp. to, co mu předcházelo, přineslo
alespoň jeden potěšující fakt,
že se konečně jenom tak beze všeho nediktovalo,
co se chce shora dělati, co má snad parlamentní
sbor odkývati, nýbrž že konečně
se také rozpočtový výbor ozval. Resultát
sám v cifrách není veliký, ale přece
jen je to průlom do zásady. Nesporně - a
z mých úst bude to zníti divně, když
jako-fašista to přiznám: zásluha přináleží
soc. demokratu referentu kol. Remešovi, který
skutečně do věci jednou už konečně
řízl. A myslím, že by mohl ještě
více, kdyby přece jen koalice nevázala lidem
ruce.
Rozpočet má rovnováhu. Jak dopadne závěrečný
účet, to uvidíme. Rovnováha rozpočtu
není všechno. Rovnováha hospodářství
je nutná! Rozpočet a celá rozpočtová
politika se má nésti tím duchem, aby celá
finanční taktika státní působila
na hospodářský život tak, aby buď
přímo či nepřímo byly ovlivňovány
všechny hospodářské složky, aby
konečně jednou nastalo zdravé a správné
rozvržení národního důchodu i
národního břemene.
Při minulé rozpočtové debatě
jsem o věci dosti podrobně mluvil, a přece
to uniklo pozornosti, a vedoucí finanční
místa, jak se zdá, nepochopila, oč vlastně
zde jde. Chceme, aby národ šel vstříc
velké budoucnosti, aby byl zdravý v každém
svém jedinci, to jest, aby každý jedinec měl
zdravou existenční základnu. Stát
ovšem musí jedincům odbírati peníze
ve formě daní a dávek a musí tedy
zmenšovati jejich důchod. Ale tu se musíme
už jednou pevně držeti zásady progresivity.
Vezmete-li dělníkovi korunu, vzali jste jemu a jeho
dětem 5 housek, to je marné! Vezmete-li pětimilionovému
důchodci 4 miliony, pořád ještě
mu zbylo na luxusní život. Malý a střední
důchodce neuteče, berní správa ho
chytí, ať má gáži, ať si vydělává
v dílně nebo na poli. Utíká vždycky
ten, kdo má doma v zásuvce, ve wertheimce, cenné
papíry, a fiskus se snaží dohoniti tyto unikatele
a defraudanty, poněvadž jsou to defraudanti vždyť
mají fatovat na listu D - snaží se je chytat
rentovými daněmi, kuponovkami a jak se to všechno
jmenuje. Všechny však mají jednu společnou
vadu, jeden škodlivý vliv, že jsou lineální,
že nejsou progresivní. Šestitisícovému
důchodci se čítá tatáž
percentáž jako 5 milionovému. Zde ovšem
je postavena progresivita daní na hlavu. Měly by
to býti právě strany socialistické,
strana komunistická, které by měly za tím
jíti, sledovati věc bedlivě a snažiti
se o prosazení toho, aby malý důchodce nebyl
na tolik utiskován a aby dostal to své, což
jemu patří. On celý svůj důchod
spotřebuje, pustí jej do oběhu, kdežto
velikému důchodci zbudou peníze na to, aby
je - promiňte to vulgární slovo - ulil za
hranice.
Znova se vracím k tomu sujetu, který jsem loni uplatňoval.
Jedině postižením, jedině přesným
a skutečnosti odpovídajícím promítnutím
jednotlivých důchodů kapitálových
v jejich individuálních velikostech před
zraky finančních úřadů můžeme
prosaditi daňovou progresivnost, která zůstává
prozatím pořád jen a jen na papíře.
A přec to opatření je zcela jednoduché,
vždyť stačí předepsat, že
cenný papír má nárok na honorování
svých plodů jen tehdy, je-li k němu připojeno
potvrzení berního úřadu o tom, že
dotyčný cenný papír, akcie, dluhopis,
vkladní knížka, byly přiznány
u toho či onoho berního úřadu. Nenarušíme
tím vůbec bankovního tajemství, poněvadž
berní úřad přijme fassi, z pláště
vyjme list D, najde tu na př. balík Škodovek,
serie ta a ta, číslo to až to, vypíše
malou juxtu bez uvedení jména, banka může
v tom případě honorovat kupon a berní
úřad vidí, že ten pán, kterému
jen nepřímo v bance strhovali jeho kuponku, rentovku
a jak se to všechno jmenuje, má důchod 5 mil.,
to znamená, že z něj musí zaplatiti
29 %. Víte, co to znamená takového jednoho
5 milionového chlapíka skřípnout?
Máte hned od něho milionovou sumu, kdežto když
skřípnete celou spoustu malých lidí
při 6.000 Kč důchodu, vymačkáváte
z nich jen korunky, které státní pokladně
nepomohou, ale ty chudáky poškozujete na existenci
a odebíráte jim peníze, které by jinak
přišly do oběhu.
Další věc důležitá jest
celý berní systém, který je nesmírně
složitý. Poplatnická morálka jest věc
sui generis. Je otázka, zda bylo dříve vejce
nebo slepice. Defrauduje poplatník proto, že chce
defraudovat, anebo proto, aby se bránil neodůvodněnému
a nespravedlivému předanění? Já
osobně, poněvadž mé advokátské
řemeslo mi k tomu skýtá dosti možnosti
do těchto věcí nahlédnouti, tvrdím,
že převážná většina
lidí proto defrauduje a podává nesprávné
nižší fasse, aby se chránila nespravedlivého
předanění. Referent u berního úřadu
vždy mačká a řeže i bez nože
spoustu drobných poplatníků, ale u velkého
nemá možnost a začasté ani skutečnou
speciální odbornou kvalifikaci, aby se mu mohl vrhnout
do knih a nalézti, kde vlastně v těch položkách
je malversováno. Moje představa - ne moje, nýbrž
od vynikajícího berního odborníka
je tato: poplatník podá fassi a berní úřad
vyměří přesně podle fasse,
nikdo se s ním nebude hádat a tahat, vyměří
se a hned potom: "Plať!" Přiznal, že
měl tento rok takový a takový příjem
a tudíž musí mít hned příslušnou
kvotu na straně. Státní pokladna dostane
brzy peníze a nebude tahání se všelijakými
rekursy. (Posl. dr. Goldstein: Co se stane s tím, co
zatají?) Berní správy bych přeměnil
v revisní odbory, jejich úředníky
bych učinil účastníky speciálních
kursů, kde by byl odbor textilní, stavební,
železo atd., a dělalo by se to, čemu se říká
"štychproby". To je: jednoho si vezmu, když
tuším, jak to vypadá, rozpitvám ho řádně,
vyšetřím, ale pak ho přiskřípnu
tak, že jeho ženě a dětem nezbude ani
na jídlo, poněvadž je to zločinec. Poplatník,
který bude věděti, že tento systém
tu jest, přizná rád, poněvadž
bude věděti, že když přizná
podle pravdy, bude zdaněn podle sazby a že mu nic
nehrozí. Ale ten, který dnes na to hřeší,
si rozmyslí, aby byl vystaven pokutám, které
by se mohly rovnati konfiskaci majetku. Zločinec proti
státu nezaslouží nic jiného. Kdo sám
na pytlích zlata leží, krmí se a cpe,
a při tom jest si vědom, že okrádá
stát a přinucuje fiskus, aby nadměrně
zdaňoval malé subjekty a ničil ty nejmenší
existence, je zločinec a nezaslouží nejmenšího
ohledu. Tento způsob reformy by prospěl a bylo by
jej možno během 1 roku provésti. Ale je tu
snad jiná otázka, totiž: "Kde vezmeme
peníze ten první rok?" To není tak zlé.
Když se provádí likvidace nedoplatků,
tu plus, které se tam jeví, to není plus,
to je vlastně minus. To je prostě zmenšení
problematických pohledávek státu, že
poplatky tak jako tak ve svém výnosu budou asi velmi
nepatrné.
Úředníci se nám uvolní k tomu,
aby mohli naprosto dokonale provádět revisi, poněvadž
každý poplatník, který má čisté
svědomí a řádně fatoval, si
s klidem pustí úředníky kvalifikované
odborníky do svých knih. Samozřejmě
bolet to bude toho, kdo zatajuje. Jsem zvědav, jestli se
mi z potrefených hus některá ozve.
Tolik asi o rozpočtu ministerstva financí. Loni
jsem o tom mluvil, a s povděkem kvituji, že sám
pan kolega Remeš se touto otázkou dodatečně
zabýval.
Nedívejte se, pánové, na oposici jako na
l'art pour l'artismus - jako na oposici pro oposici. Snažím
se vždy přinésti, co lze dobrého. (Posl.
Remeš: Tak jsem se na oposici nikdy nedíval!) Vám,
pane kolego, to do třetice skutečně vděčně
kvituji.
Nyní několik slov k rozpočtu ministerstva
železnic. Nečekal jsem, že opravdu k vůli
tomu bude takové klání a porubání,
než k věci přijdu já. Ano, železnice
šetří, je tam Sparsystem. My však víme,
že už za Rakouska taková hesla @a la Sparsystem
se obyčejně neosvědčila. Šetření
se dálo obyčejně na nepravých místech
a vadným způsobem, takže místo aby přineslo
plus, přineslo jenom škody. Dole se šetří,
šetří se na mzdách, na přesčasech,
na počtu personálu, ale nahoře nikoliv. Vždyť
víme letos, počátkem roku, jak noviny glosovaly
různé remunerace, které pršely na vysoká
místa, na ta střední místa také
něco skáplo, ale dole byla Sahara.