Místopředseda Taub (zvoní): Dalším
řečníkem je p. posl. Kočandrle.
Dávám mu slovo.
Posl. Kočandrle: Slavná sněmovno,
dámy a pánové!
Již několik dnů se projednává
státní rozpočet na r. 1937, jehož struktura
je v podstatě zachována, jak byla v minulých
letech. Státní rozpočet, to je rámec,
v němž se pohybuje hospodářský
život tohoto státu. Pravda, my budeme vždycky
všichni uplatňovat v tomto rozpočtovém
směru zásadu šetrnosti. Ale musíme ovšem
dbáti také toho, aby se vyhovělo všemu,
co je třeba učiniti pro tento stát a jeho
hospodářský život. Ale do jisté
míry nás jedno uspokojuje, a to je to, že se
zdá, že hospodářská krise ustupuje
a dostavuje se částečná konjunktura.
Jsou toho různé příčiny. Jednou
z nich je obrana našeho státu a práce, které
jsou s tím spojeny. Vidíme velmi rádi, že
ubývá počet uchazečů o práci
a roste počet pojištěnců. Přes
to ovšem je podle mého názoru problém
nezaměstnanosti stále velmi vážný
a bude nás dále tížit. Je třeba
hledati u nás dále cesty k oživení hospodářského
života.
Jednou z těchto cest je soustavná elektrisace venkova.
Slavná sněmovno! To není jen otázka
hospodářská. Chtěl bych podotknouti
dále, že elektrisace našeho venkova není
pouze snad otázkou republikánské strany a
ne druhých stran. Je to otázka hospodářského
rázu, je třeba se na ni takto dívat a věnovat
jí patřičnou pozornost. A mám za to,
jak ještě dále rozvedu, že je to jistě
velmi nutné.
Řekne se, že se poskytuje určitá podpora
ze státních prostředků na tyto věci.
Je to jenom nepatrná část nákladů,
které se dávají na místní síť
v obci, je k tomu třeba vedení o vysokém
napětí, je třeba provést instalaci
domovní, jsou to žárovky, jiné spotřebiče
elektřiny a nákup řady hospodářských
strojů. Je zde třeba tedy 6 až 10krát
větší částky, nežli se dává
v tomto státním příspěvku.
A co bych dále velmi zdůraznil, je to, že tímto
státním příspěvkem pomáháme
vlastně oživovat soukromé podnikání.
Podle mého názoru nestačí na to jenom
investiční činnost našeho státu.
Máme-li působiti v tom směru, aby klesala
nezaměstnanost a dostalo se lidu práce, musíme
vzbuditi opravdu soukromé podnikání tak daleko,
pokud je to možné. Proto dnes tak zdůrazňuji,
jako jsem činil v dřívějších
letech, tuto otázku soustavné elektrisace venkova,
poněvadž je to věc, která hospodářsky
znamená velmi mnoho. Tím, že podpoříme
tyto snahy ze státních prostředků,
děláme veliké investice a umožňujeme
práci dělnictvu, průmyslu elektrotechnickému,
instalačním živnostem, dřevnímu
průmyslu, stavebním živnostem atd.
Chtěl bych k tomu podotknouti, že venkovské
obce nelze elektrisovati bez státního příspěvku
na místní elektrovodné zařízení.
Takový nárok byl přiznán obcím
a elektrárenským družstvům už r.
1924, kdy bylo započato po prvé s touto podpůrnou
akcí, která trvá do dneška. Musíme
také zdůrazniti, že dnes každý
venkovský poplatník platí v daních
a přirážkách na soustavnou elektrisaci,
která se v dřívějších
dobách prováděla v bohatších
obcích a krajích, a dnes, kdy má dojíti
na obce chudší, by na ně pomalu v tomto příspěvku
nedošlo. To považuji, slavná sněmovno,
za věc, která není spravedlivá a kde
je třeba, aby bylo také uznáno, že obcím
chudším, mají-li býti elektrisovány,
musí se poskytnouti možnost příspěvku,
podpory, tak jako tomu bylo u obcí bohatších.
K vůli informaci sděluji, že z ca 9.000 obcí,
které byly elektrisovány za 17 let, obdrželo
státní příspěvek nebo jeho
příslib od r. 1924 5.411 obcí a dalších
7.000 na něj čeká. Zbývajících
7.000 obcí nemůže býti elektrisováno
bez státní podpory v dnešních tísnivých
hospodářských poměrech.
Na zákonný podklad byla státní elektrisační
podpora postavena před 10 lety, r. 1926, kdy příslušné
dotace měly v rozpočtu ministerstva zemědělství
ročně po 10 mil. Kč. Od r. 1928 dostává
se tato věc do rozpočtu ministerstva veř.
prací. Nedostatečnost ročních dotací
způsobila jejich zvýšení novým
zákonem od r. 1929 do r. 1933 ročně po 35
mil. Kč. Na r. 1934 až 1940 byly zase z důvodu
státních úspor zákonem sníženy
dotace na 25 mil. Kč. Ale úsporná opatření
způsobila, že r. 1932 a 1933 místo 35 mil.
vyplácelo se jenom 25 mil. Kč a r. 1934 až
1936 z 25 mil. Kč vyplácí se jenom 10 mil.
Kč.
Tedy, slavná sněmovno, dámy a pánové,
v uvedených pěti letech bylo proplaceno o 65 mil.
Kč méně, nežli bylo zákonem slíbeno.
Tím ovšem se dostala soustavná elektrisace
našeho venkova do stavu naprosto neudržitelného.
Tento nemožný stav byl ukončen tím,
že žádosti došlé na ministerstvo
veř. prací od 1. května 1932 nejsou z příkazu
ministerstva financí vůbec vyřizovány.
Stav státních elektrisačních podpor
ke konci r. 1936 jest tento: Nedoplatky na přislíbené
podpory žadatelů, jichž žádosti došly
před koncem dubna r. 1932, činí ca 61 mil.
Kč. Za předpokladu zařazování
ročních dotací po 15 mil. Kč, jako
je to v projednávaném rozpočtu na r. 1937,
může býti nedoplatek zlikvidován po
4 letech, t. j. r. 1940, kdy končí platnost zákona
č. 72 z r. 1932. Mimo to však leží na
ministerstvu veřej. prací ca 1.200 žádostí,
které representují stavební náklad
160 mil. Kč a kdyby se příznivě vyřídily,
při podpoře 40 % je zde částka 64
mil. Kč. Mám ovšem za to, že se tyto žádosti
vyříditi musí z toho důvodu, poněvadž
veřejnost, když zde jsou zákony, které
jsem jmenoval, se plným právem dívá
na to tak, že tyto žádosti vyřizovány
budou. Tedy, prosím, je zde dohromady potřeba 125
mil. Kč. Kdyby dotace byly po 15 mil. Kč ročně,
byla by tato částka splacena teprve za 8 roků,
t. j. v r. 1944.
Jaké ztráty vznikají při tomto stavu
oběma kategoriím žadatelů s vyřízenými
a nevyřízenými žádostmi, osvětlí
několik příkladů: Elektrárenské
družstvo Kolvín, okr. Rokycany, žádalo
o podporu v prosinci r. 1930. Žádost byla vyřízena
příznivě. Z přislíbené
státní podpory 43 tisíc nedostalo doposud
nic. 6 roků čeká na první splátku.
Na interkalárních úrocích zaplatilo
toto družstvo 17.000 Kč, t. j. 40 %. Bude-li podpora
vyplacena v 5 ročních splátkách počínaje
příštím rokem, bude další
znehodnocení činiti 10 až 20 %, tedy celkem
znehodnocení přes polovinu. To není ovšem
jenom tento jeden případ, v takovéto situaci
je 300 žádostí obcí a družstev,
které byly vyřízeny v poslední, 31.
poradě ministerstva veř. prací, z nichž
největší část již elektrisaci
provedla.
Neudržitelnost nynější t. zv. podpory
elektrisace venkova ukazuje se u obcí a družstev,
které v důvěře v zákony elektrisovaly,
před lety podaly si žádosti, ale nebyly projednány.
Jeden případ z nich: Elektrárenské
družstvo Chlum, okr. Č. Budějovice, podalo
žádost v listopadu r. 1930, na ministerstvo veř.
prací došla 10. května r. 1932. Dosud není
vyřízena. Rozpočet činí 120.000
Kč, 40 % podpora 48.000 Kč. Nebudou-li zkráceny
zákonné dotace v letech 1938 až 1940, mohlo
by družstvo obdržeti podporu v r. 1940, t. j. za 10
roků. Ztráty na interkalárních úrocích
při 5 % úročení činí
31.200 Kč, při 6 % ním úročení
38.000 Kč. Při omezení dotací, jak
se navrhuje pro r. 1937, t. j. 15 mil. Kč ročně,
také i v dalších letech 1938 až 1940,
by ovšem toto družstvo obdrželo podporu až
po r. 1940, a tedy by úroky tuto státní podporu
úplně spotřebovaly.
A to zas není jen jeden případ. K této
kategorii bych mohl snésti řadu případů,
které volají po nápravě. Beznadějná
je situace pro obce a družstva se žádostmi dosud
nepodanými. Ty by přišly v úvahu až
po uspokojení uvedených dvou kategorií. U
nyní předkládaných žádostí
bylo by to za 10 roků, kdy ovšem, jak jsem podotkl,
interkalární úroky pohlcují podporu.
Je tu viděti, slavná sněmovno, že dosavadní
způsob podpory elektrisace venkova je nemožný,
že je třeba hledati nové cesty k vyřešení
této otázky. Je to především
možnost dáti okamžitě k disposici 125
mil. Kč pro likvidaci nedoplatků a vyřízení
neprojednaných žádostí, a dalších
ročních 20 mil. Kč po dobu 15 roků;
tato dotace by umožnila elektrisaci asi 400 obcí ročně,
čímž by byla dokončena asi v 15 letech.
Anebo jinak je možna náprava, slavná sněmovno,
změnou způsobu státní podpory elektrisace
venkova, při nižším zatížení
státní pokladny a rozvržení úhrady
na delší řadu let. To je podle mého
názoru jediná cesta, aby se udrželo elektrisační
tempo. Je to také možnost investiční
a možnost práce, tedy další oživení
hospodářského života. V tomto případě
by stát místo přímých podpor
obcím a družstvům převzal za ně
dluhovou službu z elektrisačních výpůjček
ve výši nynějších přímých
podpor. Bylo by to 5 % úroků a 2 % úmoru.
Tím by mola býti tato těžká kapitola
vyřízena.
Slavná sněmovno! Bylo už jednáno v tomto
směru, byly porady a ankety na ministerstvu veřejných
prací. A já bych velmi prosil adresuji to do ministerstva
financí - aby tam byl změněn náhled,
že tento druhý způsob, který navrhujeme,
je nemožný. Naopak mám za to, že nemůžeme
před tímto problémem dávati hlavu
do písku a že jej řešiti musíme.
(Výborně!)
Slavná sněmovno! To není jenom akce státní.
Na to se navazuje zemská elektrisační akce
a činnost všeužitečných elektráren.
A tu je třeba, aby se nutně v tomto směru
stalo to, co je potřebí k oživení.
Místopředseda Taub (zvoní): Upozorňuji
pana řečníka, že jeho řečnická
lhůta uplynula.
Posl. Kočandrle (pokračuje): Jinak
se budeme snažiti, abychom do každé obce zavedli
proud, abychom využili investic a snižovali cenu elektrické
energie.
Dále bych chtěl říci už jenom
několik málo slov. Týká se to otázek
našeho západočeského volebního
kraje. Především bych poukázal na vybudování
čisticí stanice plzeňských odpadových
vod. Je to věc, která je velmi vážná.
Všechny splašky tohoto města tekou do řeky
Mže, takže na vzdálenost 100 km jsou obce přímo
otravovány zápachem, který tam v létě
je. Víme, že v tomto směru činí
se všechno, aby se stala určitá náprava.
Volám ovšem nejen město Plzeň v této
věci, volám také i příslušné
resorty, aby zde byla pokud možno v nejbližší
době zjednána určitá náprava.
Mám za to, že při dobré vůli
k této věci dojdeme a dojíti musíme.
Jinak chci v krátkosti sděliti, že třeba
věnovati silničnímu problému západních
Čech určitou pozornost. Jsou to kraje pohraniční
a je tu nutno pamatovati ze státního silničního
fondu všemi prostředky na to, abychom měli
situaci lepší než dnes, kde - jmenuji třebas
Blatensko - 23 vesnic nemá silničního
spojení. Je to také v jiných místech
a okresech tohoto západočeského kraje. Dále
je tu - zdůrazňuji v krátkosti potřeba
zregulovat a meliorovat tento západočeský
kraj. Je třeba pokračovati v regulaci Úhlavy
a hleděti ji v blízké době dokončiti.
Třeba započíti s regulací potoka Vejprnického
u Plzně, řeky Klabavky pod Rokycany, Lomnice u Blatné,
hlavně sekce Buzice-Lapač, s regulací potoka
Řubřiny, je tu nutnost a potřeba urychlení
stavby mostu v Dolanech u Plzně a různých
věcí, které jsou v programu tohoto kraje.
Nebudu se o nich rozšiřovati, protože nemám
k tomu potřebného času.
Ku konci svých vývodů chci konstatovati,
že západočeskému kraji třeba
pomoci. Tam je malý lid rolnický a dělnický.
Je tam nezaměstnanost a značná sociální
bída a já bych z tohoto místa velmi
vřele apeloval na všechny vládní činitele,
aby tomuto kraji byla věnována patřičná
pozornost. Se své strany, republikánské,
řekl bych jedno, že totiž budeme jistě
podporovat všechny spravedlivé požadavky druhých
stavů, že budeme sloužiti našemu venkovu
a pracovati, abychom zajistili stát, svobodu a demokracii.
(Potlesk.)
Místopředseda Taub (zvoní): Dále
má slovo p. posl. Fuščič.
Posl. Fuščič (malorusky): Chci
promluviti o té části státního
rozpočtu na rok 1937, která se týká
Podkarpatské Rusi. Vystupuji jménem nejsilnější
strany na Podkarpatské Rusi, která při posledních
sněmovních volbách dostala skoro 80.000 hlasů,
abych řekl několik slov i o tom, že republika
je ohrožena fašistickými státy, a že
jde o. její obranu, neboť vnější
nepřátelé našeho lidu zamýšlejí
odtrhnouti naši zemi od republiky.
S tohoto místa se již mnoho mluvilo o Podkarpatské
Rusi. Mluví zde ve sněmovně i mimo ni agrární
zpátečníci, kteří pracující
obyvatelstvo Podkarpatské Rusi ožebračili.
Mluví také posl. Fencik, který jest
nyní v soudním vyšetřování
pro styky s polským konsulem, který jest služebníkem
Kramářů, Hodačů, Preissů
a Stříbrných, který se při
zájezdech do Ameriky stýkal s maďarskými
revisionisty a nyní vstupuje jako ochránce ruského
lidu. Mluvil zde také nedávno posl. Bródy
o tak zv. Ruské centrální radě na
Podkarpatské Rusi, ve které nejsou zástupci
pracující třídy Podkarpatské
Rusi, nýbrž zástupci nejzpátečnější
buržoasie a vnitřního i zahraničního
fašismu. Tuto radu nikdy nezvolil podkarpatský lid
a nepověřil ji, aby rozhodovala o jeho osudu.
Pánové zde mluvili o daleko sahajícím
návrhu na autonomii Podkarpatské Rusi, ale oni ji
nechtějí pro široké pracující
masy, nýbrž chtějí je oklamati v zájmu
vnitřního a zahraničního fašismu.
Nyní hrozí republice velké nebezpečí
na tom důležitém úseku, který
spojuje republiku s Rumunskem a přes Rumunsko se Sovětským
svazem. To nebezpečí jest tím větší,
že za 17 let, co panuje agrární režim
v čele s Rozsypaly, Zajíci a Mašaty,
podkarpatské obyvatelstvo bylo ožebračeno.
Bylo ožebračeno proto, že na Podkarpatské
Rusi nebyla provedena pozemková reforma ve prospěch
pracujících mas, neboť půdu tam sebrali
statkáři, firma Latorica a maltézští
rytíři. Nyní 782 statkářů
má třikrát tolik půdy než 80.000
selských usedlostí na Podkarpatské Rusi.
Když náš sedlák nemá půdu,
nemá chleba, nemůže vykrmiti svůj dobytek,
nemůže jíti do lesa na dříví,
a zatím firma Latorica, maltézští rytíři
mají velkostatky na Podkarpatské Rusi, a jejich
hajní střílejí do chudého člověka,
který se odváží jíti do lesa
na roští, jak se to stalo dne 6. října
t. r. v obci Pavlovu, kde sedlák Ivan Kovač šel
do lesa patřícího Latorici, sebral otep roští
a nedošel ani na kraj lesa, když hajný na něho
střelil a na místě ho zabil. Tento chudák
zanechal v bídě čtyři děti
a ženu. Když zvěř z lesů patřících
Latorici ničí úrodu chudých sedláků
na Podkarpatské Rusi, sedláci ji nesmějí
zabíjeti. Panská zvěř má na
Podkarpatské Rusi více práva než chudý
sedlák.
O bídě obyvatelstva v naší zemi svědčí
tyto příklady. Obec Vyšní Verecky měla
do r. 1928 50 párů volů, 30 párů
mladých býků a přes 600 krav. Dnes
najdete v této obci sotva 8 párů volů,
10 párů mladých býků a 400
krav. Ale tento dobytek není veskrze vlastnictvím
rolníků, nýbrž jest vlastnictvím
židovských spekulantů, milionářů
Grünbegrů a Feilerů z Vyšních Verecek
a Skotarského.
Katastrofální bídu podkarpatského
obyvatelstva zvyšuje ještě jeho zadlužení,
které činí přes 800 mil. Kč.
Nepřihlížejíce k této těžké
situaci, berní úřady vysílají
hromadně do vesnic exekutory, kteří nemilosrdně
béřou sedlákovi poslední krávu
a poslední polštář pod hlavou. V obci
Bělasovici ve svalavském okrese žádal
exekutor dne 7. října t. r. od Ivana Sezonského
nezaplacenou daň v částce 400 Kč.
Poněvadž sedlák neměl peněz,
exekutor mu zabavil krávu. V odpověď na to
Sezonský se dlouho nerozmýšlel, vzal provaz
a oběsil se. Kdyby sousedi nebyli Sezonského odvázali,
byla by zůstala po něm zase vdova a sirotci.
Na Podkarpatské Rusi je již 7 let hlad, zvláště
na Vrchovině. Nyní agrární družstva
se Žurgerem v čele nedovážejí dosti
obilí na Vrchovinu, tak že se tam kukuřice
nedostane ani 4 neděle, a když se ukáže,
sedlák nemá, zač by ji koupil. Pro kukuřici
musí sedlák choditi 30 až 40 km.
Široké pracující masy podkarpatské
nemají ta politická práva, která mají
pracující v historických zemích. Když
se náš chudý sedlák nebo dělník
odváží jíti k notářskému
úřadu, trestají ho a dávají
do vězení. Mnoho se jich tak dostalo do vězení
a tak sedí v něm do dneška Ivan Lokota,
který si již odseděl dvě třetiny
svého trestu a má právo, aby zbytek jeho
trestu byl proměněn v podmínečný
a aby byl propuštěn na svobodu. Sedí tam dosud,
protože komise zamítla jeho prosbu. Ale byl propuštěn
na svobodu úředník defraudant, který
ukradl v Užhorodě na městském úřadě
26.000 Kč z fondu pro nezaměstnané.
Mnoho se zde mluví o národní svobodě,
ale pánové z vládní koalice
nemohou popříti, že se v úřadech
na Podkarpatské Rusi úřaduje jen česky
a úřední spisy se zasílají
podkarpatskému obyvatelstvu v českém jazyce.
Na 4200 úředníků je tam 3500 Čechů,
zatím co naše mladá inteligence nemá
místa, a když je někdo má, dostává
malý plat. A mimo to jest na Podkarpatské Rusi přes
180 českých škol, do nichž dochází
přes 32.000 dětí, zatím co všech
Čechů na Podkarpatské Rusi jest 34.000. A
pánové si troufají tvrditi, že to není
počešťování?
Tento státní rozpočet, o němž
se zde mluví, není ničím jiným
než prodloužením vaší dosavadní
politiky na Podkarpatské Rusi. Ani v jediné kapitole
tohoto rozpočtu nebyla určena pro Podkarpatskou
Rus taková částka, která by souhlasila
s počtem jejího obyvatelstva. My, komunisté,
pravíme, že taková politika je škodlivá
nejen podkarpatskému obyvatelstvu, nýbrž i
obraně státu. Lid na Podkarpatské Rusi má
míti taková práva, jaká má
český lid, a musí býti osvobozen od
útisku, jímž ho přitlačila k
černé zemi agrární reakce. Aby mohl
lépe žíti, musí se Podkarpatská
Rus vyčistiti od agrární reakce, od agentů
vnitřního a zahraničního fašismu
a již hned se musí učiniti mnoho rozhodujících
opatření ke zlepšení hospodářského
a kulturního života podkarpatského lidu.
Aby náš lid byl schopen hájiti republiku, musí
se na Podkarpatské Rusi provésti pozemková
reforma a rozděliti mezi sedláky půda statkářů,
Latorice a maltézských rytířů.
To by znamenalo, že by asi 80.000 našich sedláků
mohlo dostati půdu a že by bylo lze převésti
sedláky z Vrchoviny do nížin, kde by si mohli
vydělati svůj vezdejší chléb.
Kromě toho je nutno odstraniti z úřadů
ruské a ukrajinské bělogvardějce a
na jejich místo dáti naši pokrokovou inteligenci,
která jest dnes bez kousku chleba. Našim zemědělcům
dlužno odepsati nezaplacené daně a přesunouti
daňová břemena na bedra bankéřů,
statkářů a lichvářů.
Je nutno zastaviti všechny daňové exekuce,
nutno odepsati dluhy drobným řemeslníkům,
obchodníkům a rolníkům na účet
bank a lichvářů.
V zájmu úspěšné obrany republiky
jest, aby do těch českých škol, kde
není plný počet českých dětí,
se posílaly děti místního obyvatelstva,
které by se učily v těchto školách
v mateřském jazyku. Na Podkarpatské Rusi
je vůbec zapotřebí vybudovati větší
množství obecných škol a zvláště
zříditi universitu pro podkarpatský lid.
Aby obrana republiky byla úspěšná, nutno
ihned přistoupiti ke stavbě železnic Užhorod
- Mukačevo - Chust, Svalava - Volovec - Volové -
Brustury - Jasiňa - Teresva - Bočkov - Barlabaš,
postaviti strategické silnice a zajistiti maďarské
hranice.
My, komunisté, chceme, aby náš lid žil
tak šťastně, jak žije ukrajinský
lid v sovětské Ukrajině. Ale vidíme,
že Československou republiku ohrožují
fašistické státy a nechceme, aby se náš
lid dostal do jařma polskohorthyovského fašismu,
a proto společně s širokými pracujícími
masami jiných národů v Československu
budeme chrániti republiku před zahraničním
a vnitřním fašismem a budeme bojovati za chléb,
práci, svobodu a krásnější život
pracujících mas Podkarpatské Rusi.