Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1993

I. volební období

(VII. volební období ČNR)

výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu

 

Zápis

z 11. schůze výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu, konané dne 12. května 1993 od 9.00 hod a 13. května 1993 od 9.00 hod. v budově Poslanecké sněmovny Parlamentu, Sněmovní 4, Praha 1, v místnosti č. 106/I. patro

 

Květen

Zápis ze 11. schůze výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu

Přítomno: dle prezenční listiny

Program: podle pozvánky

Schůzi výboru zahajuje předseda výboru v 9.15 hod.

Posl. KARAS informuje, že je připraven Statut Fondu dětí a mládeže a navrhuje, aby byl projednán na další schůzi výboru. Žádá výbor, aby doporučil jeho cestu do Bruselu.

Přijato usnesení č. 53, kterým výbor souhlasí s cestou posl. Karase ve dnech 6. až 11.6.1993 do Bruselu.

Bod 1 - Stanovisko k interpelaci

Předseda výboru rekapituluje situaci, pokud jde o názvy středních škol v Resslově ulici. Konstatuje, že je vhodné požádat ministerstvo o informaci, jakým způsobem bude upraveno udělování čestných názvů školám a doporučit, aby dvě školy nenesly zaměnitelný název.

Posl. HIRŠ má za to, že název patří škole v Resslově ul. č. 8, k tomu předseda výboru upozorňuje, že problém je spíše v tom, že škola přes ulici nese obdobný název.

Posl. NOVÁKOVÁ odmítá, aby se výbor takovými otázkami zabýval, jde o záležitost moci výkonné.

Přijato usnesení č. 54.

Bod - tisk 193

Zpravodaj posl. ZEMAN doporučuje návrh přijmout a navrhuje

§ 19b odst. 1 zní ....jejíž součástí je ... mateřská škola

v § 19d .. nebo pokud by zaplacením příspěvku příjem klesl na hranici či pod hranici životního minima.

v čl. II nový bod 1

V § 3

Mateřská škola může provozovat zájmovou činnost. Zájmové činnosti se mohou účastnit i děti, které nenavštěvují pravidelně základní školu. Zájmovou činnost lze vykonávat i za úplatu.

Posl. KOUCKÝ konstatuje, že novela je průlomem do stávajícího systému. Doporučuje věnovat mu velkou pozornost, konstatuje, že je nesystémový, reaguje jen na restriktivní rozpočet a způsob rozdělování finančních prostředků ministerstvem školství. Lituje, že ani předkladatelé nemají jasnou představu o výsledku. Rodiče nemají nejmenší vliv na to, co se ve školách děje. Je třeba žádat ministerstvo, aby reagovalo na usnesení výboru k rozpočtu a dopracovalo legislativní řešení participace rodičů na rozhodování.

Připomíná deklaraci, podle které jsou výchova a vzdělání bezplatné, doporučuje vypustit tuto větu ze školského zákona. Připomíná ovšem Listinu základních práv a svobod.

Celková situace ve školství vede k napjaté situaci ve spolupráci obcí, pokud jde o provozování škol pro děti z několika obcí. § 14 odst. 2 doplnit vetu, která zní: POkud obec nezřídí základní školu, dohodne se s jinou obcí o podmínkách

Posl. SOURAL konstatuje, že návrh je výsledkem špatné práce ministerstva školství. Považuje hranici sociálního minima za nešťastnou. § 19c považuje za legislativně nešťastný. Nicméně návrh podporuje, předkládá pozměňovací návrh:

§ 19d.... jestliže je příjem rodičů nižší než dvojnásobek životního minima.

Posl. BUMBOVÁ označuje návrh za nesystémový krok. Připomíná, že do školek a družin chodí zejména děti z rodin finančně slabších. Novela pak postihne především sociálně slabší rodiny a opět sníží jejich životní úroveň. Podporuje návrh posl. Sourala.

Posl. NOVÁKOVÁ žádá specifikovat hranici dvojnásobku životního minima, podle jejího názoru jde dnes o částku o výši cca 12.000 Kč. Podle pracovníků orgánů důchodového zabezpečení by mělo jít o 1,5 násobek životního minima. Dává proto tento návrh, polemizuje současně s dostatečnou podložeností údajů o struktuře rodin, jejichž děti navštěvují školy a družiny.

Posl. KARAS doporučuje řešit situaci, kdo bude platit za rodiče, kteří nebudou platit příspěvek.

Posl. SOURAL upozorňuje, že by měla být jinak řešena situace dětí, které do školek chodí v posledním roce před zahájením povinné školní docházky.

Posl. PŘIBÁŇ - k § 19c ... po dohodě se školským úřadem

Pí. Bolechová (Unie českých rodičů) - doporučuje vymezit práva rodičů, kteří budou příspěvek platit. Rodiče musí mít rozhdoovací pravomoc.

Dr. Nejedlý, ředitel legislativního odboru MŠMT přednáší připomínky ministerstva.

Posl. KOUCKÝ se táže, proč ministerstvo nedalo své připomínky včas, jestliže návrh byl projednán s nám.Bartoškem, který s ním vyslovil souhlas. Žádá o vysvětlení důvodů, které vedou ministerstvo k předložení svého, v zásadě stejného návrhu, se kterým navíc nebyl výbor vůbec seznámen.

Bod - tisk 252

Nám. Voňková odůvodňuje vládní návrh a rekapituluje podstatu navržených změn. Zpravodaj posl. PŘIBÁŇ doporučuje přijmout návrh. Po vysvětlení některých situací přijato usnesení č. 55, kterým se doporučuje návrh schválit.

Bod tisk 257

Nám. Troster odůvodňuje vládní návrh. Posl. KAŠPÁREK komentuje návrh a doporučuje novelu schválit a navrhuje doporučit sněmovně uvážit stanovisko České lékařské komory k hospodaření Všeobecné zdravotní pojišťovny.

Posl. PŘIBÁŇ:

V čl. II se vkládá nový bod 28, který zní:

28. V § 22 se vkládá nový odst 5, který zní: (5) Územní finanční orgány X) jsou povinny sdělit příslušné zdravotní pojišťovně údaje o poměrech daňového poplatníka rozhodné pro správné určení výše pojistného, popřípadě výše záloh, a to do 30 dnů po obdržení žádosti příslušné zdravotní pojišťovny o sdělení těchto údajů, která je doložena prohlášením daňového poplatníka o zproštění povinnosti mlčenlivosti Y).

--------------

X) Zákon č. 531/1990 Sb., o územních finančních orgánech.

Y) § 24 odst. 4 zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků.

Ostatní body se přečíslují.

Přijato usnesení č. 56.

Bod - tisk 258

Novelu odůvodňuje nám. ministra Klak. Zpravodaj posl. Frommer podporuje návrh vlády, varuje před podstatnými zásahy do návrhu, doporučuje jen kosmetické úpravy.

Posl. KOUCKÝ polemizuje se záměrem zvýšit daňovou sazbu u výnosů z vkladů a některých cenných papírů. Poukazuje na inflační trendy a nutnost podpořit spoření.

Posl. HIRŠ:

Bod 37 zní:

V § 24 odst. 2 se na konci písmene p) nahrazuje tečka čárkou a doplňují písm. r) a s), které znějí:

"r) výdaje na pořízení hmotného majetku vyloučeného z odpisování (§ 27) a cena pořízení cenných papírů v případě jejich prodeje,

s) náklady na změnu systému vytápění z pevných paliv na vytápění plynem a elektřinou nebo na systém využívající obnovitelné energie solární, větrné, biomasy apod., popř. snížení tepelné náročnosti budovy. Ustanovení § 33 zákona se nepoužije.".

Za bod 42 se vkládá nový bod 43, který zní:

43. § 25 písm. p) zní:

"p) technické zhodnocení (§ 33), s výjimkou nákladů na změnu systému vytápění z pevných paliv na vytápění plynem a elektřinou nebo na systém využívající obnovitelné energie solární, větrné, biomasy apod., popř. snížení tepelné náročnosti budovy.".

Článek III zní

Zákon České národní rady č. 16/1993 Sb., o silniční dani se mění takto:

1. V § 10 odst. 1 se číslice "50.000" nahrazuje číslicí "2.400".

2. § 14 zní:

 

"§ 14

Zanikne-li daňová povinnost v průběhu zdaňovacího období, poměrná část zaplacené daně (přeplatek daně) odpovídající součinu 1/12 roční daňové povinnosti a počtu kalendářních měsíců následujích po měsíci, ve kterém zanikla daňová povinnost, se vrací. Přeplatek daně se vrací do 60 dnů poté, kdy poplatník prokáže zánik daňové povinnosti místně příslušnému správci daně.".

Posl. HUBOVÁ poukazuje na problematiku tělesné výchovy a sportu.

Nám. Klak akceptuje návrhy posl. Frommera. K posl. KOUCKÉMU uvádí, že jde o destruktivní prvek finančního trhu, protože se vkladatelé orientují jen na určitý typ finančních ústavů.

Bod - MK

Řídí Pavlíková. Výklad podává nám. Kratochvíl, rekapituluje legislativní plán (ochrana předmětů kulturní hodnoty, veřejné produkce, audiovize, muzea, restituce církevního majetku, ochranné organizace autorské) a jeho plnění. Konstatuje, že řada návrhů byla připravena, vrátila se však zpět z legislativní rady (např. audiovize).

Posl. SOURAL konstatuje, že ministerstvo dosud nepředložilo parlamentu žádný návrh, stále se věci jen dolaďují, avšak výsledný efekt je nulový.

Podle nám. Kratochvíla budou v krátké době předloženy zákon o audiovizi a o restituci církevního majetku. Dále lze očekávat novelu autorského zákona a zákon o ochranných organizacích autorských.

Posl. NOVÁKOVÁ žádá písemný přehled o legislativních aktivitách na další kalendářní půlrok.

Připomíná se potřeba zákona o NPO.

Přerušeno do druhého dne.

Bod - Příprava volby člena Výboru Fondu dětí a mládeže

Představuje se A. Drobný,J. Dufek, I. Palkoska, V. Veber, J. Jirka, M. Mátl.

Bod - Skolství

Bod uvádí nám. Pillip, v rozpravě vystupují posl. Koucký, Přibáň, předseda výboru, posl. Karas, Koronthaly a Hirš , nám. Pillip odpovídá na dotazy.

Posl. BUMBOVÁ polemizuje s představami o financování školství z kapes rodičů. Vystoupil posl. SOURAL s výzvou, aby byla politická vůle problémy školství řešit.

Předseda výboru shrnuje, že výbor musí dostávat návrhy ministerstvem připravovaných novel zákonů.

Přijato usnesení, výbor po úvodním výkladu ... bere na vědomí.... a žádá, aby ministerstvo předložilo výboru návrhy zákonů, které ministerstvo předložilo.

Posl. PŘIBÁŇ nastiňuje problematiku dopracování koncepce České školní inspekce.

Výbor zvolil členem komise pro transformaci školství dr.Hynka Krátkého.

Výbor zvolil členkou komise pro vědu a výzkum dr. Illnerovou /Fyziologický ústav/.

Přijato k návrhu posl. HUBOVÉ usnesení k tělesné výchově.

Skončeno v 12.30 hod.

 

PhDr. Marta Hubová

PhDr. František Kozel

ověřovatelka

předseda

výboru pro vědu, vzdělání,

výboru pro vědu, vzdělání,

kulturu, mládež a tělovýchovu

kulturu, mládež a tělovýchovu

 



Přihlásit/registrovat se do ISP