Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1993

I. volební období

(VII. volební období ČNR)

výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu

Zápis

z 10. schůze výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu, konané dne 5. května 1993 od 9.00 hod. v budově Poslanecké sněmovny Parlamentu, Sněmovní 4, Praha 1, v místnosti č. 106/I. patro

 

Květen

Zápis ze 10. schůze výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu

 

Přítomno: dle prezenční listiny

Program: podle pozvánky

10. schůzi výboru řídí předseda výboru.

Bod 1 - Státní závěrečný účet ČR za rok 1992 - kapitola ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

Ředitel odboru ing. Fila uvádí kapitolu MŠMT závěrečného účtu, připomíná nová pravidla rozpisu rozpočtových prostředků. V r. 1992 bylo na školství vynaloženo celkem 38 miliard Kč. V průběhu rozpočtového roku došlo k několika úpravám rozpočtu formou přesunu z investičních do neinvestičních prostředků. Ministerstvo se soustředilo na zajištění základního fungování škol, rozpočtové hospodaření bylo poznamenáno regulací v závěru roku.

Zpravodaj posl. KOUCKÝ konstatuje, že kapitola splňuje formální náležitosti kladené na závěrečný účet ministerstvem financí. Postrádá nicméně rozbor ekonomické situace ve školství, analýzu jednotlivých celků školství /základní, střední a vysoké školství/. Připomíná požadavek výboru, aby ministerstvo zveřejnilo způsob čerpání rozpočtových prostředků ve druhém pololetí r. 1992. Považuje to za důležité z hlediska principu veřejné kontroly rozpočtového hospodaření.

Posl. KOUCKÝ doporučuje vzít kapitolu na vědomí a požádat ministerstvo, aby věnovalo zvýšenou pozornost ekonomické situaci ve školství.

Na návrh posl. KOUCKÉHO se výbor zabývá akutální finanční situací ve školství.

Posl. KOUCKÝ vidí problém ve finanční situaci, kterou nespraví posílení rozpočtu o 1 miliardu Kč. Ministerstvo by mělo sledovat situaci ve školách. Pokračuje odchod pedagogů ze škol, ruší se výuka řady předmětů. Táže se, zda nelze tento nepříznivý vývoj ovlivnit posunutím restrikce jiným směrem, např. do oblasti obědů, učebnic a jejich selektivního poskytování. Další potíž je se státními učni, jejich počet stoupá, efektivita tohoto sektoru je přitom sporná. Ohlasy rodičů signalizují, že část rodičů je ochotna příspívat na vzdělávání dětí, mění se názor na vzdělávání, které je chápáno jako investice. Tyto otázky je třeba řešit komplexně, rodiče budou současně žádat větší kompetence. Rodiče chtějí přispívat na nadstandard, nikoliv na normální provoz.

Nám. Pillip ohlašuje, že výboru bude doručen podklad popisující nakládání s dodatečně přidělenou miliardou Kč. Předpokládá se určit 100 milionů Kč na neadresnou rezervu, 150 milionů Kč na VŠ a 750 milionů Kč na regionální školství, z toho 100 milionů Kč půjde na doladění ve vztahu k vykazovaným počtům žáků, 115 milionů Kč k posílení rozpočtu ŠÚ, které signalizovali náběh kapacit, 10-15 milionů Kč na národnostní školství, zbytek půjde školským úřadům, zvýší se přitom váha tzv. nezapočítaných aktivit. V oblasti středních škol je připravena změna v systému zajištění učebnic včetně zmírnění dopadů na sociálně slabší vrstvy obyvatelstva, k témuž dojde v oblasti dotací na stravování žáků. Ministerstvo připravuje novelu školského zákona a zákona ČNR č. 564/1990 Sb. s cílem vytvořit možnost podílu rodičů na financování školek a družin, předpokládá, že dojde k dohodě se skupinou poslanců, která podala obdobný návrh. Rovněž na vysokých školách se připravuje systém školného, a to od školního r. 1994-95. K učňovskému školství připomíná rozvržení kompetencí. Předpokládá se i změna ve struktuře škol tak, aby se zvýraznilo postavení rodičů.

Posl. NOVÁKOVÁ nevidí zainteresovanost podnikatelů na výchově učňů, obává se dalšího nárůstu státních učňů. Navíc ani podniky samy neplatí za své učně, učiliště se tak dostávají do velmi svízelné situace. Těžiště vidí v regionálních, integrovaných učilišť, taková dnes fungují jen jako experiment.

Posl. PŘIBÁŇ žádá vysvětlit některé momenty z výkladu náměstka Pillipa.

Posl. KOUCKÝ se obává, že posílením nezapočitatelných aktivit se zvýrazní rozdíly mezi chudými a bohatými obcemi. Konstatuje, že nelze odkládat řešení učňovského školství a již vůbec ne s ohledem na odkazy na kompetence. Ministerstvo by mělo více veřejnost informovat o svých závěrech, jde o zásadní politické změny ve školství, přitom informovanost veřejnosti není dostatečná.

Posl. BUMBOVÁ konstatuje, že některé problémy nemůže řešit ministerstvo samo, mělo by více spolupracovat s ministerstvem práce a sociálních věcí a táže se na míru spolupráce.

Přijato usnesení, kterým výbor

I. doporučuje Posl. sněmovně, aby schválila státní záv. účet - kapitola MŠMT bez připomínek,

II. žádá MŠMT, aby věnovalo zvýšenou pozornost ekonomickému vývoji ve školství a předkládalo výboru průběžně zpracovávané ekonomické rozbory a analýzy,

III. pověřuje zpravodaje, aby přenesl stanovisko výboru do společné zprávy, která bude předložena schůzi PSP.

Bod 2 - Státní závěrečný účet ČR za rok 1992 - kapitola ministerstvo kultury

Nám. Kratochvíl uvádí závěrečný účet, připomíná výrazné vázání rozpočtových prostředků, pokračující privatizaci, která se rovněž dotkla rozpočtového hospodaření.

Zpravodaj posl. KARAS komentuje obsah písemného materiálu a konstatuje, že ministerstvo dosáhlo dobrých výsledků, doporučuje závěrečný účet schválit.

Posl. KORONTHALY se táže na osud státního podniku Supraphon, posl. KARAS se dotazuje na možnosti ministerstva ovlivňovat místní rozpočty. Předseda výboru žádá podrobněji vysvětlit situaci s.p. Supraphon.

Nám. Kratochvíl vysvětluje problematiku privatizace v souvislosti s právy k nehmotným statkům. Možnosti ministerstva jsou, pokud jde o místní rozpočty, velmi omezené, nejde o účelově vázané prostředky. Především v r. 1993 je vše v kompetenci okresních shromáždění, resp. zastupitelstev.

Posl. PAVLÍKOVÁ se táže na problematiku legislativních aktivit ministerstva, konkrétně, zda nedochází ke skluzu.

Nám. Kratochvíl informuje o přípravě návrhu zákona o audiovizi a o ochranných organizacích autorských.

Nám. Kratochvíl žádá, aby ministru financí doporučil převést zůstatek kapitoly do r. 1992, ing. Typolt zásadně nesouhlasí, rozpočet není přebytkový.

Přijato usnesení, kterým se I. doporučuje PS, aby schválila kapitolu,

II. doporučuje MF převod zůstatku rozpočtové kapitoly z r. 1992 do r. 1993,

III. pověřuje zpravodaje, aby přenesl stanovisko výboru do společné zprávy, která bude předložena schůzi PS.

Bod 3 - Státní fond kultury

Nám. Kratochvíl uvádí kapitolu státního fondu, připomíná, že fond usiluje o možnost provozovat loterii, zpravodajka posl. NOVÁKOVÁ konstatuje absenci příjmů a výdajů, nicméně pro r. 1993 nejde o stav, se kterým je možné se spokojit.

Nám. Kratochvíl informuje o záměru provozovat loterii v systému on-line, která slibuje solidní výnos. Ministerstvo již v září loňského roku podalo příslušnou žádost, nicméně přednost dalo ministerstvo financí soukromoprávní společností Sazka.

Přijato usnesení, kterým se doporučuje schválit kapitolu.

Bod 4 - Státní fond kinematografie

Nám. Kratochvíl uvádí kapitolu státního závěrečného účtu genezí tohoto státního fondu. Posl. ŘEZNÍČEK doporučuje schválit kapitolu. Přijato usnesení, kterým se doporučuje schválit.

Bod Různé

Posl. KORONTHALY připomíná zřízení parlamentní komise pro sdělovací prostředky a navrhuje komisi zrušit. Přijato usnesení, kterým se ruší komise pro sdělovací prostředky.

Posl. CHUDOBA jako člen komise pro mládež informuje o jednání komise, která konstatovala, že ministr hospodářství nepředložil výborem požadovanou zprávu.

Přijato usnesení k mistrovství světa juniorů ve vzpírání, kterým se doporučuje PSP záštita a cena ve výši 1.500 Kč.

Bod - Akademie věd České republiky

Dr. Petrus, zástupce akademie věd, informuje o vývoji akademie věd v souvislosti s restriktivním přístupem a o nakládání s rozpočtovými prostředky. Komentuje strukuturu investičních a neinvestičních výdajů akademie, připomíná vnitřní grantový systém a konkursní princip rozdělování investičních prostředků.

Zpravodaj posl. HIRŠ doporučuje, aby kapitola byla schválena bez připomínek, usnesení přijato.

Posl. KOUCKÝ konstatuje, že vypovídací schopnost závěrečných účtů je nízká, absentuje např. u akademie informace o ústavech, srovnání s předcházejícími lety.

Bod - Vládní návrh státního závěrečného účtu ČR za r. 1992 (tisk 226)

Vrchní ředitel ing. Havel odůvodňuje tisk 226. Konstatuje potřebu udržet ekonomickou rovnováhu, čelit inflačním tlakům, vytvořit podmínky pro ekonomické oživení a zachovat sociální smír. Tyto úkoly v zásadě státní rozpočet splnil, schodek 1,7 miliardy Kč je malou diferencí. Připomíná, že účet je zvláštní, pokud jde o účet federace a vztahy ke Slovenské republice. Připomíná, že v průběhu rozpočtového roku došlo ke snížení objemu rozpočtu o 6 miliard, na výdajové stránce ve vztahu k místním rozpočtům. Ty však přesto dopadly velice dobře, přebytkem.

Posl. KOUCKÝ navrhuje usnesení, kterým se doporučuje návrh schválit, usnesení přijato.

Přijato usnesení k povinnostem ministerstva hospodářství ve vztahu k majetku bývalého SSM.

Skončeno v 17.00 hod.

 

PhDr. Marta Hubová

PhDr. František Kozel

ověřovatelka

předseda

výboru pro vědu, vzdělání,

výboru pro vědu, vzdělání,

kulturu, mládež a tělovýchovu

kulturu, mládež a tělovýchovu

 



Přihlásit/registrovat se do ISP