422.

V Jihlavě, 17. března 1611.



Král Matyáš českým stavům: poselství jejich přijal se zalíbením a je potěšen, že přijímají vděčně pomoc proti lidu pasovskému, najatému ke zkáze jejich svobod a privilegii; na jejich žádost, aby co nejdříve přijel do Prahy, oznamuje, že se vypraví 19. nebo 20. března z Jihlavy; žádaný revers jim vydal a chce od nich protirevers, že tažením jeho nebylo ublíženo uzavřeným smlouvám.

Česká kopie (A) v archivu městském v Kutné Hoře: 6536/3 A; druhá kopie (B) tamže: 6536/2 A; třetí kopie (C) v zemském archivu v Praze: Oecouomica 62 B 8, fol. 184-185. Německý koncept v archivu ministerstva vnitra ve Vídni: I A 1 Ka 2990.

Matyáš Druhý etc. z boží milosti Uherský král, čekanec království Českého - Vysoce urozený, urození a stateční, slo-voutní a opatrní, nám obzvláště milí x. Psaní Vaše obšírné, jemuž datum dne 10. tohoto měsíce, od vyslaných Vašich, podle toho také i list věřící [Viz Č. 348 a 349.] jsme přijíti a tomu, co v sobě obsahuje, i také, co jest oustně od dotčených vyslaných Vašich předneseno bylo, siřeji a s dobrou bedlivostí vyrozuměti ráčili. Předně nad vinšem a vzkazováním Vaším milostivé zalíbeni imiti ráčíme a zase proti tomu nic víceji nežádáme, nežli aby se Vám a Vašim něco lépeji, nežli jest se těchto časův dalo, vedlo a ráčíme se v naší resolucí, kterouž jsme 4. dne tohoto přítomného měsíce a roku Vašim tehdáž k nám vyslaným komisařům dali, [Viz č. 286.] dobře pamatovati a jsme z toho potěšeni, že z ní společně i rozdílně naše milostivé a otcovské mínění, náklonnost, slušnou pečlivost a starost, dobrotu a dobrotivost, kterouž my k království Českému a slavným stavům v těchto jejich minulých i ještě trvajících ouzkostech jakožto čekanec království Českého a nápadník nésti ráčíme a za tou příčinou i naše zakázané pomoci proti tomu nezbednému předsevzetí lidu pasovského i také náš osobní příjezd s obvzláštní poddanou vděčností přijímáte, poznáváte a to také z povinnosti (jakž píšete) ctnost ctností a dobrodiní dobrodiním odměňovati a odslu-hovatí že se zakazujete. Nebo nám toho líto, že jste Vy dle psaní Vašeho na konec teprva to v skutku shledali, čemu jste prvé věřiti nechtěli, že jest ten lid pasovský proti Vám stavům a na velikou zkázu a vykořenění ku protržení privilegií, svobod, práv a zřízení zemského, na čež jest J. Mt. cís. přísahati ráčila, též také k zrušení té s námi učiněné smlouvy, za niž jsou kurfirštové k zdržení jí slibovali, i také, aby nás o naše čekanství připraviti mohli, k tomu jedinému a samému cíli že směřováno bylo. Pročež jsou Vás z počátku tím, že se to k Jilichu vztahuje, troštovali a mezi tím pak k žádnému verbování anebo společnému sjití Vás nepřipouštěli, až k posledku týž lid pasovský do Čech mocně vpadl, některá místa a města dobyl a neméněji obzvláštní chytrostí se Menšího města Pražského zmocnil, hrad Pražský oblehl a rovným spůsobem tak i s jinými městy zacházeti chtěl, z čehož tak ta krvavá lázeň pošla jest, kteráž se ne brzo v kterých historiích čte, tak, jakž to vše obšírněji v psaní Vašem obsaženo a s utrpením dotčeno jest a obvzláštně, že J. Mt. cís. svůj regiment jiným osobám svěřovati a poroučeti chtíti ráčí, což neméněji k konečnému pádu království by se vztahovalo.

Z kterýchžto příčin že jste o příjezdu našem do království Českého tím raději naslechli a toho při nás vyhledáváte a žádáte, abychom což nejdříveji možné k Vám do Prahy přijeti ráčili, tu že při nás rádi za jednoho muže státi a všeckno to činiti že chcete, což poctivým lidem a milovníkům vlasti pro jejich slavné privilegie a svobody a práva [svobody, řády a práva C.] téhož království činiti náleží. Protož jsme na tom jakožto čekanec království Českého k takovému pohledávání a žádosti Vaší zůstati ráčili, odsud s pomocí boží nejdéleji v příští sobotu anebo neděli [T. j. 19. neb 20. března.] se hnouti a cestu naši upřímo k Vám ku Praze bráti, a poněvadž v té příčině nic proti té před Prahou učiněné smlouvě a našim od sebe daným reversům činiti míniti neráčíme, nýbrž dle té smlouvy s Vaší vlastní libostí a povolením, ano i na žádost a pohledávání Vaše náš příjezd k Vám nařízen jest, protož neráčili jsme žádného rozmyslu míti, abychom Vám ten revers, jehož jste žádali, od sebe dáti neměli. Chceme také při tom to opatřiti, aby, pokudž nejvejše lidsky možné bude, všeliké škody od lidu a průvodu našeho ušetřované byly. Proti tomu ráčili jsme to za potřebu vynajíti, od Vás podobnou měrou contrareversum požádati, že skrze toto naše tam tažení dotčeným smlouvám v nejmenším nic naproti činěno není ani nebude, tak jakž Vám toho též připiš posílati ráčíme s tou nadějí, že jej nám ještě před příjezdem naším do Prahy zhotovený odevzdati dáte. Čehož jsme Vás tejna učiniti chtíti nerá-čili, zůstávajíce Vám při tom vší milostí a láskou naší královskou náchylní.

Dán v městě našem Jihlavě ve čtvrtek po neděli postní, jenž slově Letare, léta božího 1611 a království našeho Uherského třetího.

 

Matyáš. Ad mandátům sacrae regiae maiestatis proprium F. Jordán z Klauzenburgku. [z Klauzenburgku doplněno z B]



Wir haben Eur ausfüehrlich schreiben von dato den 10. dises monats von derselben abgesandten neben denen darbei uns angehendigten credentionalnl) wol empfangen und dero inhalt, sowol auch, was mündlichen von gemeiden Euern abgesandten angebracht, mit mehrerm wol erweglichen vernummen. Qe-raicht uns erstlichen zu sondern genedigen gefallen Eur demuetige zuempietung und wünschen und begeren dagegen mehrer nit, als das es Euch und den Euerigen was besser, als es ein zeit hero beschehen, ergehen tue, haben uns auch unsern resolution, so wir vom 4. dises gegenwerdigen monats und jhar dero zu uns damaln abgefertigten com missariis gegeben, [Viz č. 286.] wol zu erinnern, erfreien uns auch, dass Ihr hieraus samment und sonders unser gnedigste und väterliche wol-mainende affection, billichen kummer, sorg, güete und güetigkeit, so wir zu dem könig-reich Behaimb und denen löblichen ständen in disen ihren furgelofnen und noch wehrenden betrangnussen als designierter könig und successor getragen und dannenhero unsere angepotene hilfen wider des passaueri-schen volks insolenz und unser selbaigene persönliche hineinkunft zu sondern under-tenigisten danken annemben und vermerken, soliche auch von schuldiger pflicht wegen, als si schreiben, als tugent mit tugent, woltat mit woltaten zu vergleichen und zu verdienen sich anerpieten, wie uns nun sehr laid, dass Ihr Euern schreiben nach endlichen allererst im werk befunden und mit der tat erfahren, was Ihr zuvor nie glauben wollen, und dass das passauerische volk Euch ständen dises königreichs zuwider, zu grossen verderben und Vertilgung, zu abbruch derselben Privilegien, freihaiten, rechten und landsordnung, darauf doch ihre kais. Mt. geschworen, eben auch zu Verrichtung des mit uns aufgerichten Vertrags, darfür doch die churfürsten zu hal-tung desselbigen eingesprochen, sowol auch dass man uns umb unsere designation bringen möchte, ainig und allain angesehen gewesen. Derowegen man Euch anfenklich, dass solches auf Qulch vermaint, vertröstet und endzwi-schen zu kainer Werbung oder Zusammenkunft gelangen lassen, bis endlichen soliches passauerische kriegsvolk in Behamb gewalttätig eingefallen, ezliche ort und stette ein-genummen und nit weniger auch mit sondern list sich der Klainern statt Prag eingemech-tiget, das schloss daselbst belegert und eben also mit den andern stetten verfahren wollen, darunter dan das jamerliche pluetbad fur ubergangen, das so pald in kainer historien nit zu lesen, inmassen dis alles mit mehrern in Eueren Schriften ausgefüehrt und mitlei-denlichen zu sehen, zumalen das auch ihr kais. Mt. ihr regiment andern personen vertrauen und anbevelhen wollen, des nit weniger zu endlichem faal des konigreichs geraicht hette.

Aus welichen Ihr unser ankunft in das königreich Behaimb sovil lieber vernummen und hierauf uns ersuechet und begeret, dass wir auf das ehist, als es müglich, zu Euch gen Prag ankommen sollen, alda Ihr bei uns gern für ainen mann bleiben, stehen und alles das tuen wollet, so ehrlichen leuten und lieb-habern des Vaterlands für ihre löbliche Privilegien, freihaiten, Ordnung und rechten dises konigreichs zu tuen gebuert. Also sein wir als designirter zum konig auf solich ersuechen und begeren endschlossen, von hinnen vermittels göttlicher gnaden zum lengsten auf künftigen sambstag oder sontag [T. j. 19. neb 20. března.] aufzuprechen und den geraten weeg stracks nach Prag zu Euch furzunemen, und weilen wir disorts nichts wider den vor Prag aufge-richten vertrag und unsern gegebnen reversen zu handien gedenken, sondern in craft desselben mit Euren selbaignem belieben und einwilligung, auch auf derselben begern und ersuchen unser hineinrais angestelt, also haben wir kain bedenken getragen, den von uns be-gerten revers zu fertigen, wollen auch darob sein lassen, dass, sovil immer menschund müglich, aller schaden durch unser comitiva verhüet werde. Endgegen haben wir für ein notturft befunden, von Euch gleichsfals einen gegenrevers zu begern, dass durch disen unsern hineinzug den berüerten vertragen im wenigisten nit zuwider gehandlt sei, noch werde, inmassen wir Euch ebenmassig ein abschrift desselben überschicken, des Versehens, Ihr werdet solichen noch vor unser ankunft in Prag gefertigter uns anhendigen lassen. Wolten wir Euch nit pergen und bleiben Euch benebens mit gnaden und allen gueten wol zuegetan.




Přihlásit/registrovat se do ISP