Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(16.30 hodin)
(pokračuje Jakub Michálek)
Stejně tak mě zajímá, nakolik se podařilo naplnit cíle reformy. Do jaké míry se podařilo odbourat memorování a najít díky tomu prostor ve výuce pro nové technologie, domácí rozpočet, mediální gramotnost, osobní zdraví a rozvoj, kde musíme všichni čelit novým podmínkám kvůli mobilům, krátkým videím a dopaminové ekonomice.
Já mám tady vytištěno k tomu několik těch materiálů. (Ukazuje.) A zajímal mě právě váš názor na to, jestli ten projekt je připraven na nasazení do praxe, jestli proběhnou ty piloty, o kterých jsme se bavili, a jaké konkrétní kroky jsou připraveny z hlediska třeba promítnutí do učebnic, učebních materiálů tak, aby bylo možné zmodernizované rámcové vzdělávací plány spustit. Děkuji.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já také děkuji. Pan ministr je již připraven se svou odpovědí. Prosím, máte slovo.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Mikuláš Bek: Vážený pane místopředsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, nejprve bych snad chtěl upřesnit, že vzhledem k tomu, že nejsem ve funkci ministra školství ještě dva roky a schválen byl ten rámcový vzdělávací program v lednu, tak úplně nesedí zpoždění o dva roky, ale je to tak, že skutečně proti původně plánovanému záměru došlo ke zpoždění toho schvalování vzhledem k té obšírné debatě, která probíhala na pracovní úrovni, nad změnou, která je zásadní pro české školství. A musím říct, že i v jiných zemích, kde probíhal v poslední dekádě podobný proces, se zpravidla stalo to, že původně plánovaný termín se posouval vzhledem k tomu, že ta dnešní diskuse o proměně vzdělávání je skutečně zásadnější než před lety právě z důvodu těch technologických změn, o kterých pan poslanec také mluvil.
Je jasné, že ta nová koncepce vstoupila do fáze pilotního ověřování. Ty změny, které jsou naznačeny v tom rámci, stručně shrnu, ten rámcový vzdělávací program míří na rozvoj základních gramotností, dochází k redukci některých průřezových témat a základní rozvoj (důraz?) je kladen vlastně na rozvoj individuálního nadání a zájmu žáků v rámci disponibilních hodin.
Kolem té revize probíhá řada nedorozumění, protože někteří účastníci té debaty dobře nerozlišují mezi tím rámcovým vzdělávacím programem, který je pod kontrolou státu, a mezi těmi školními vzdělávacími programy, které jsou konkretizací toho rámce a jsou plně v kompetenci jednotlivých škol.
Změnou, která tentokrát má přinést školám určitou úlevu ale je to, že Národní pedagogický institut připravil modelové školní vzdělávací programy, které mohou být pro jednotlivé školy určitým vodítkem při zpracování vlastních školních vzdělávacích programů. Tedy termín, který je dnes platný, říká, že všechny školy by měly začít fungovat podle nového vzdělávacího programu od září roku 2027 a školní vzdělávací programy mohou vycházet ze tří modelů, které jsou vlastně rozlišeny mírou tradičního a inovativního pojetí výuky.
První je ten nejtradičnější předmětový modelový školní vzdělávací program, který je členěn tak, jak jsme zvyklí, do těch tradičních povinných a volitelných předmětů.
Druhým je integrovaný modelový školní vzdělávací program, kde část vzdělávacího obsahu je předávána formou integrovaných předmětů, které spojují různé obory, například přírodovědné disciplíny, chemii, fyziku, přírodopis.
A konečně ten nejinovativnější, nejvíce od tradice se odchylující modelový školní vzdělávací program vlastně dělí obsah nikoliv po předmětech, ale po tematických celcích.
Modelové školní programy byly vydány v březnu 2025 a v dubnu bylo vyhlášeno jejich pilotní ověřování, které bude probíhat v tom školním roce 2025-2026 a zahrnuje nejméně 100 škol. Já považuji za nezbytné, abychom vlastně ten rámcový vzdělávací program vystavili tomuto testu reality, protože se ukazovalo, že ta odborná diskuse v pracovních skupinách už nevede k výraznému posunu, spíš vede k opakování sporů, které se týkají třeba pojetí některých těch oblastí. Já jsem se rozhodl, že správný postup je ten, ověřit praxí ten návrh a na základě zkušeností z toho pilotního ověřování, z psaní školních vzdělávacích programů v těch 100 školách potom případně vyvodit potřebnou korekci toho rámce.
Já myslím, že důležité proti minulosti je to, že opravdu počítáme, a tak je to od začátku nastaveno, s tím, že ten rámcový vzdělávací program musíme inovovat vlastně průběžně, že nemůžeme otálet zase 10 let nebo 20 let, abychom udělali změnu, ale musíme prostě reagovat na ty poznatky z praxe, které budou ukazovat možná to, že v některých oblastech bude potřeba ještě redefinovat ty výsledky učení.
Pokud jde o... (Předsedající: Čas.) ...průlom nových technologií... (Pane ministře, čas.) Tak chci jenom říct, že...
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Pane ministře, čas vám uplynul, bohužel. (Ministr: Děkuju.) Můžete to doplnit, pokud tedy bude mít doplňující dotaz pan předseda Michálek, a pravděpodobně ano. (K poslanci Michálkovi:) Vaše minuta, a poté, pane ministře, budete mít ještě dvě minuty.
Poslanec Jakub Michálek: Děkuju. Ono to je pak problém, když se čtou ty předpřipravené odpovědi, že pak nezbude čas na odpověď na ty reálné dotazy, tak to je občas škoda. Já určitě vítám to, že dochází k pilotnímu ověřování. Pan ministr dobře ví, že to je věc, kterou jsme řešili, ještě když jsme byli spolu v koalici, a to je určitě krok správným směrem, inspirovat se potom z té reálné praxe. A teď já bych jenom poprosil, abychom dostali informace k tomu, jaké jsou ty aktivní kroky Ministerstva školství, nebo té centrální úrovně na podporu těch nových rámcových vzdělávacích programů. Protože budou pro to potřeba patrně učebnice, učební pomůcky a všechny tyto záležitosti, které je potřeba připravit na centrální úrovni.
A když jsem mluvil o tom dvouletém zpoždění, tak jsem vycházel z dopisu pana ministra Balaše z března 2023, ve kterém uvedl, že povinnost škol začít učit podle školních vzdělávacích programů bude v září 2025. Děkuji.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já také děkuji, a máte dvě minuty, pane ministře.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Mikuláš Bek: Já zdůrazním to, že Národní pedagogický institut je poskytovatelem té základní podpory školám včetně online podpory a vlastně elektronických materiálů. Jsou do toho vkládány i nemalé evropské prostředky, do metodické podpory škol. Také probíhá celá řada jednání s nakladateli. V České republice tradičně spoléháme vlastně na nakladatelskou aktivitu nejrůznějších subjektů, které jsou připraveny se ujmout toho nového vzdělávacího programu.
Musím říct, že moje nedávné jednání s nakladateli pro mě bylo překvapením, protože zatímco zpravidla slýcháme, že nasazení vzdělávacího programu za dva roky je za dlouho, tak názor nakladatelů byl takový, že je to spousta času, která se dá dobře zvládnout. Takže věřím tomu, že i pokud jde o učebnice, budeme vybaveni při nástupu toho vzdělávacího programu dostatečně, protože zejména ta tradiční nakladatelství, která se věnují učebnicím, samozřejmě pozorně sledovala vývoj debaty o tom rámcovém vzdělávacím programu, a jsou připraveni na ten trh vstoupit. Takže věřím tomu, že budeme připraveni i po stránce učebnic. A elektronickou podporu má na starosti Národní pedagogický institut.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já děkuji, pane ministře. V tuto chvíli máme další interpelaci, na řadě teď je poslanec Marek Novák, který bude interpelovat pana ministra Zbyňka Stanjuru. Prosím.
Poslanec Marek Novák: Děkuji za slovo, pane předsedající. Jsem chtěl reagovat na slova pana ministra Stanjury z minulého týdne, kdy tady označil některé poslance za tragikomiky a podobně. Přitom ti poslanci svými slovy pouze varovali, nestrašili, upozorňovali na důsledky nezvládnuté energetické krize. A já jsem se vás, pane Stanjuro, chtěl zeptat, jestli skutečně se jenom pokazila kalkulačka, nebo vám špatně poradili, nebo máte špatné statistiky, jak je možné, že nevíte o tom, že v loňském roce skončilo 158 firem, propustilo 17 000 zaměstnanců, a spousta i drobných firem. Docela mě mrzí, že potom takhle reagujete, navíc jste reagoval v době, kdy poslanci řadoví nemohli reagovat, tak já už si to dále nechám a počkám si na další interpelaci, které se snad zúčastníte. Děkuju. ***