Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(17.40 hodin)
(pokračuje Vít Rakušan)
Proto se Česká republika stala členem států pod vedením Dánska, které oslovily novou Evropskou komisi dopisem ministrů vnitra, kde právě takové nové inovativní přístupy byly žádány. Například možnost spolupráce se třetími zeměmi, návratové (nesrozumitelné) mimo území Evropské unie a podobně. Tento dopis jsme komisi formulovali a nová komise už některými současnými výnosy na tuto iniciativu přímo reaguje. I na základě jasně formulovaných výhrad, které jsme měli, i přesto, že ty výhrady byly v některém případě vážné, tak jsme přivítali, že tenhle systém nových opatření obsahuje řadu významných změn, které nám umožní bojovat s nelegální migrací, a to poprvé od migrační krize v roce 2015.
Ihned poté, jak byl tento materiál na evropské úrovni schválen, Ministerstvo vnitra, odbor azylové a migrační politiky a další odborníci, připravili potřebné legislativní změny. Stejným způsobem postupují doslova všechny - to slovo všechny zdůrazňuji a ještě se k němu vrátím - členské státy Evropské unie, včetně zmiňovaného Polska, včetně často zmiňovaného Maďarska. Proč? Protože zpřísnění, které navrhujeme a které je obsaženo v tomto návrhu, nebylo možné realizovat v rozporu s evropskou legislativou, s tou legislativou, která platila do přijetí nových migračních opatření. Pokud bychom něco takového udělali, nebyla by tato legislativa reálně vymahatelná.
Ještě jednou pro velké zjednodušení. Tohle všechno je zpřísnění. Ty věci, které tady budu říkat, včetně třeba detence mimo území Evropské unie, to všechno ten pakt obsahuje. To všechno, včetně možnosti bezpečnostních screeningů, rychlejších návratů. To všechno ten pakt, o kterém se tady bavíme, obsahuje a bez jeho schválení by nebylo možné tohle zpřísnění přístupu k ilegální migraci do naší národní legislativy implementovat.
Takže celá ta větička, která se tady objevuje - migrační pakt, pozvání pro migranty - je nesmyslná. Pozváním pro migranty je svět bez pravidel. Pozváním pro migranty byla situace, která tady byla 10 let a trvala na evropské úrovni moc dlouho. 10 let se diskutovalo o tom, jak zpřísnit pravidla, jak ta pravidla budou vypadat, jaká budou. Říkám - a v tom se shodneme - ta debata šla moc pomalu, to rozhodnutí přišlo příliš pozdě a škody byly určitě veliké. Ale ten stav, který je teď na legislativní úrovni Evropy, je mnohem lepší, než stav, který byl předtím, protože jednotlivým zemím, ať už to nazývají implementace migračního paktu, nebo nenazývají, umožňuje zpřísnění migrační legislativy, azylové legislativy a umožňuje jim výrazně přísnější přístup vůči ilegální migraci. To je ten fakt, to je ten základní konstrukt, kde něco nefunguje, něco dlouho v té argumentaci nefunguje. To, že to není dokonalý produkt, že musíme dělat další kroky, to je absolutní pravda, tak je děláme a budeme je dělat a budeme v tom pokračovat. Ale to, že v téhle chvíli můžeme mít výrazné zpřísnění, je zásluhou celé aktivity, která vedla ke schválení tohoto evropského základního rámce.
V téhle chvíli zpřísnění migrační legislativy připravuje Rakousko, Německo, Polsko, Dánsko, Nizozemí a řada dalších zemí. Vy jste tady zmínili Polsko. Četli jste ten polský návrh? Prostřednictvím pana předsedajícího, četl jste, pane kolego, ten polský návrh? Ze tří čtvrtin obsahuje opatření, která my dáváme do našeho legislativního návrhu. Podívejte se na něj. Dánský návrh, nizozemský, rakouský, řada zemí postupuje stejně.
Vy říkáte nějaká předvolební šaráda. Jenom zareaguji velmi rychle. No, kdybychom tohle neudělali, tak co vytváříme? Vytváříme konkurenční výhodu, respektive drastickou a dramatickou konkurenční nevýhodu pro Českou republiku. Ve chvíli, kdy by ostatní státy... Mimochodem Němci to zvládli za dva měsíce, Poláci podle mých informací za 2,5, za tři, aby to prošlo Parlamentem a bylo schváleno. Takhle rychle to zvládli. Nám to většinou trvá déle, ale kdybychom tohle neudělali, tak docílíme jakého stavu v tom roce 2026? Všechny naše okolní státy a drtivá většina států na západě Evropy bude mít zpřísněnou legislativu vůči ilegální migraci a my ne. Co tím vytváříme? Vytváříme tím negativní motivaci, respektive pro ně pozitivní, aby migrační trasy vedly právě přes Českou republiku.
To se o tom bavíme ve chvíli - a taky si nalijme čistého vína - kdy strašíme, co se na tom migračním poli děje. Hrozby jsou všude okolo a jistě přijdou. Jenom je teď nejklidnější migrační situace za posledních pět let. Čísla ilegální migrace v České republice jsou momentálně nejnižší. Proto jsme chtěli ten zákon přijmout ve zrychleném procesu v prvním čtení. Chápeme, že to není možné, ale já tohle nevyčítám a nikdy jsem nevyčítal. Dokonce jsem včera tohle říkal i novinářům. Říkal jsem, já chápu, pokud tady bude veto vůči devadesátce. Myslel jsem si, že jsme schopni se shodnout na základním balíku instrumentů, který výrazně pomůže proti ilegální migraci. Ale chápu to. Máte svoje nápady, máte svoje pozměňovací návrhy. Udělejte to, dejte je, pojďme zkrátit lhůty. Děkuji za vstřícnost, pokud to tak skutečně bude, ale chápu, že ty pozměňovací návrhy dávat chcete.
Jenom jsem trochu doufal, že si o těch návrzích budeme schopni promluvit dopředu. Na jednu schůzku SPD přišlo, Piráti také. Na druhou schůzku už nepřišlo ani SPD. ANO se mi omluvilo a jeho zástupci na schůzce nebyli. Respektuji to rozhodnutí. Je to vaše rozhodnutí, nezpochybňuji ho. Jenom mu nerozumím, protože jsme si ty věci opravdu mohli projít a mohli jsme se dopředu seznámit s těmi návrhy. Vůbec nemůžu reagovat na předřečníka, který říká: Vždyť vy byste měli, nemohl jsem tady v téhle chvíli říct, nebo pan ministr nám neřekl, jakou reakci má na náš návrh. Já ho neznám. Já jsem ten návrh chtěl znát, seznámit se s ním, diskutovat o něm. Bohužel ta možnost tady nebyla.
Co návrhem měníme? Využíváme všechna zpřísnění a zefektivnění azylového řízení, která pakt umožňuje. Naopak nebudeme využívat opatření, která by přinesla zbytečný nárůst administrativy. V daném návrhu není jediné slovo o solidaritě, jediné slovo o nějakých kvótách.
Za prvé, omezení podávání žádostí o azyl u osob, které se tím snaží vyhnout návratu. Ten, komu bude určen návrat, jednoduše řečeno, nemůže v té chvíli už žádat o azyl, obstrukčně se vyhýbat povinnosti opustit naši zemi. Rychlejší vyhošťování osob, které nemají právo setrvat na území Česka. Návrh přichází s novým konceptem, který spojuje rozhodnutí o neudělení mezinárodní ochrany a rozhodnutí o návratu. Jednoduše, kdo nezíská mezinárodní ochranu, bude vyhoštěn v podstatě automaticky. Spojením těchto rozhodnutí, správních, rychlých rozhodnutí, dojde ke zrychlení procesu vyhoštění dané osoby, která nemá právo zůstat na území České republiky.
Podobně se bude postupovat u odnětí mezinárodní ochrany. Dalším nástrojem, který je nový, je důraz na ukládání trestu vyhoštění v rámci trestního řízení. V rámci běžícího trestního řízení neměly soudy povinnost se zabývat zároveň vyhoštěním. Teď je soudům tato povinnost dána. Samozřejmě rozhodují svobodně, podle svého uvážení, ale mají povinnost se tím instrumentem vyhoštění v případě trestního řízení zabývat. Současný trestní zákoník upravuje možnost uložit trest vyhoštění za stanovených podmínek pachateli, který není občanem České republiky, ale míra ukládání trestu vyhoštění není bezpečnostní komunitou považována za dostatečnou. Proto tato nová povinnost.
Lepší kontrola pobytu žadatelů o azyl. Naším cílem je, aby rozhodnutí o nároku na ochranu nebo naopak o vyhoštění žadatele bylo co nejrychlejší. Chceme toho dosáhnout těmito opatřeními. Omezení možnosti ubytování mimo azylová zařízení pro ty, kteří nespolupracují. Absolutně nový instrument. ***