Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


(16.20 hodin)
(pokračuje Helena Válková)

To se zase na mě obrací, ale opravdu, a snad to slyší, protože já už mám pocit, že jako nedůvěřují, že to vůbec projednáme, desítky znalců - nejsou to stovky, ale desítky, kteří říkají, že ten znalecký systém klekne, pokud tedy tu novelu, která není velká, ale přeci jenom má tu možnost nedělat, neskládat ty zkoušky obecné způsobilosti, neschválíme včas a 1. ledna 2026 by bylo nutné i pro ty zbývající znalce, kteří měli tedy na to lhůtu pět let, ty zkoušky vykonat. Řada z nich je připravena odejít. Takže já bych to zkrátila, já navrhuji jako druhý bod, třetí čtení, sněmovního tisku 750, novela zákona o znalcích, znaleckých kancelářích a znaleckých ústavech, na 23. dubna 2025 a mám ještě načíst číslo. (Místopředsedkyně Richterová: Je to bod 164.) Ano, je to bod 164. Děkuji, paní místopředsedkyně. Je to tak, takže myslím si, že tím je můj požadavek jasně formulován. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Ten první bod je tedy Návrh zákona o veřejném zdravotním pojištění?

 

Poslankyně Helena Válková: Ano, protože je tam ten pozměňovací návrh, o kterém jsem hovořila.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Oba body jsou poznamenány a my můžeme přistoupit k další přihlášce, a sice přednese svůj návrh pan poslanec Petr Sadovský, poté pan poslanec Vladimír Zlínský.

 

Poslanec Petr Sadovský: Děkuji, paní předsedající, kolegyně, kolegové, dovolte mi, abych předložil návrh na zařazení nového bodu do našeho jednání. Jde o prošetření postupu ministra vnitra, pana Víta Rakušana, ve věci údajného zasahování do vyšetřování případu stíhaného podnikatele. Tento bod jednání považuji za nezbytný s ohledem na objasnění role pana ministra, především s ohledem na jeho komunikaci a údajné ovlivňování činnosti Generální inspekce bezpečnostních sborů.

Podle informací z médií měla Generální inspekce bezpečnostních sborů daný případ již prošetřit a odložit. Tento fakt měl být znám stíhanému podnikateli, který ministra Rakušana skrze dalšího člena STANu kontaktoval. Právník onoho podnikatele dále uvedl, že ministr Rakušan měl za úkol dohlédnout na GIBS, což údajně představuje jediný způsob, jak ovlivnit policejní práci.

Rád bych připomněl, že GIBS je nezávislá instituce, která podléhá premiérovi, ne panu ministrovi. Jakékoliv zapojení ministra vnitra do záležitostí GIBS tak vzbuzuje vážné otázky ohledně respektování její nezávislosti. Objevují se obavy, zda ministr vnitra nezneužívá své postavení tím, že zasahuje do těchto nezávislých procesů.

V této souvislosti bych rád položil několik klíčových otázek, na které by měl pan ministr poskytnout odpověď. Za prvé, jaké konkrétní kroky podnikl ministr v rámci komunikace s GIBS; za druhé, jaký byl důvod k obcházení standardních postupů a zasahování do případu, který byl již uzavřen; a za třetí, jakým způsobem ministr vysvětluje své zapojení, zejména v záležitostech, které by měly zůstávat nezávislé.

Doporučuji, aby pan ministr vnitra Vít Rakušan poskytl Poslanecké sněmovně podrobné vysvětlení svého postupu a důvody, které ho vedly k jeho zapojení se do této kauzy. Věřím, že tento bod je natolik důležitý, že podpoříte jeho zařazení jako první bod dnešního jednání. Děkuji vám za pozornost a doufám, že se nám podaří tuto situaci důkladně objasnit. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Jenom se ujistím, ten název bodu - Prošetření postupu ministra vnitra Víta Rakušana ve věci údajného zasahování do vyšetřování stíhaného podnikatele. (Poslanec Sadovský souhlasí.) Děkuji. Nyní vystoupí pan poslanec Zlínský, poté pan poslanec Koten. Prosím.

 

Poslanec Vladimír Zlínský: Vážená paní předsedající, děkuji za slovo. Vážené dámy a pánové, dovolte, abych tady navrhl nový bod programu dnešního jednání, který (doporučím?), vzhledem k velké důležitosti, zařadit jako první, který by měl název Pokles porodnosti, příčiny a východiska.

Já si dovolím citovat z tisku, kde (dle?) údajů Českého statistického úřadu se v roce 2024 v Česku narodilo jen lehce přes 84 000 dětí, což je nejméně v historii měření České republiky. Zemřelých bylo 112 000, což znamená, že Češi přirozeným úbytkem obyvatel vymírají. Počet obyvatel tak zvyšuje pouze migrace. Přirozenou měrou se populace Česka šestým rokem v řadě zmenšila. Úhrnná plodnost klesla od roku 2021, kdy byla 1,83 - což znamená, že je to počet dětí, které přísluší jedné ženě, do roku 2024 na 1,37.

Měli bychom se zamyslet nad tím, jaké jsou možné příčiny tohoto stavu, a já se to tady poměrně podrobně pokusím rozebrat. Já už jsem k tomu několikrát vystupoval, jestli si to pamatujete, v době, kdy jsme tady jednali o důchodové reformě, tak se to tady probíralo horem dolem. Zdá se, že ta situace se nelepší, spíše se horší, takže si myslím, že do budoucna se stane jedním z nejdůležitějších bodů, o kterých tady bude budoucí Poslanecká sněmovna jednat.

Žijeme v době druhého demografického přechodu, kdy se z důvodu industrializace a modernizace společností, a z toho vyplývající změny charakteru života, změnil, bohužel negativně, vztah žen k početí a výchově dětí. Tento trend (Česko?), tehdy to samozřejmě byla Československá socialistická republika, postihl poprvé v druhé polovině šedesátých let, kdy se úhrnná plodnost přiblížila hodnotě 2,0. Výsledkem toho byla reakce tehdejšího vedení státu a i Komunistické strany Československa, kdy se vlastně udělalo spoustu propopulačních opatření a podařilo se tehdy zvýšit porodnost z té hodnoty asi 2,0 nebo 1,9 - kolem roku 1975, asi na 2,5.

Bohužel, jakékoliv takové opatření se udělá, tak většinou nemá trvalou platnost, protože obyvatelstvo si na to postupně zvykne, na ty výhody, a postupně docházelo znovu k poklesu a ke stagnaci té hodnoty. Opět se ta hodnota dostala k hodnotě 2,0 a případně i lehce pod ní. Pak nastal katastrofický pokles po roku 1989 po revoluci, kdy jsme klesli na nejnižší úroveň úhrnné plodnosti, která byla nižší než 1,2. Bylo to dáno pravděpodobně tím, že lidé objevili mnoho možností, jakým způsobem se bavit, jakým způsobem cestovat, takže odkládali založení rodin, protože pak došlo zase k určitému vzestupu, kdy se úhrnná plodnost vyšplhala někde k úrovní až, dejme tomu 1,7, 1,8, a to platilo až do roku 2021, kdy jak jsem řekl, to byla ta hodnota 1,83. Od té doby začal prudký sešup, každý rok cirka o 10 % až na současných 1,37.

Základním a zatím téměř neřešeným problémem západních společností, který musí zákonitě vyústit v jejich kolaps, je masivní pokles plodnosti a porodnosti téměř ve všech rozvinutých zemích a hlavně v těch zemích, které jsou v maximální míře přetechnizované a digitalizované. Považte, v Jižní Koreji je úhrnná plodnost 0,67. O moc lépe na tom není třeba Tchaj-wan nebo Čína, Japonsko a případně některé státy Evropské unie, kupodivu hlavně ty, které jsou v jižní Evropě. Z chování budoucích nerodiček lze usuzovat, že u nich pravděpodobně dochází vlivem mozkových a následně hormonálních změn k oslabení jak pohlavního, tak i rodičovského pudu a občas i pohlavní identity, jak vidíme v poslední době. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP