Neautorizováno!


(9.50 hodin)
(pokračuje Ivan Bartoš)

Já mám možnost - i dříve jako ministr, i jako politik nejen zvolený za Ústecký kraj ve Sněmovně - se bavit s lidmi každý den. Když jsme spustili - protože doba se změnila, ono už taky těch lidí, co jsou ohroženi ztrátou bydlení, není nějakých 700 000, což bylo zhruba v době roků 2000 až 2021, ale vzhledem k rostoucím cenám energií, nájmů i životních nákladů, včetně třeba nákupu potravin, těch lidí, kteří stěží vyžijí, a nějaká drobná příhoda v jejich životě, ztráta zaměstnání, nemoc, ztráta partnera nebo třeba i rozvod je vede do momentu, kdy mohou téměř okamžitě, byť zde máme ze zákona výpovědní lhůty, o bydlení, ve kterém jsou, přijít, nemají žádnou reálnou pomoc v danou chvíli, pokud sami si neporadí, jak se na trhu zorientovat takovým způsobem, aby ze své finanční situace dokázali nové bydlení třeba i v komerčním nájmu získat - takže ne na 160 000 lidí zákonem o sociálního bydlení, ale na milion a půl lidí zákonem o podpoře bydlení mířila tato úprava.

Já jsem zhruba už před dvěma lety představil tento zákon ve spolupráci s Ministerstvem práce a sociálních věcí a s využitím evropských zdrojů jsme ten zákon pilotovali zhruba v 70 městech České republiky, kde se zřídila kontaktní centra pro bydlení, kde se spustil systém vzniku kvazi bytového fondu, ta městská realitka, a ten zákon je úspěšný. Můžete si číst články, dokonce i v Mladé frontě DNES myslím, že ten článek vyšel, což mě poměrně překvapilo - možná to tam nebylo, možná to bylo na rozhlase - o tom, jak třeba v Olomouci ta kontaktní centra už pomohla stovkám lidí. Za mnou ti lidi chodí na naší kampani Máte přání a říkají: Pane Bartoš, my nevystačíme s nájmem, my bychom se přestěhovali, ale skutečně nevíme, jakým způsobem se popasovat s realitkami... Vyskakují na ně všude informace o tom, jak někdo flipuje části nemovitostí a podíly na bytech. Ti lidi se bojí, že o to bydlení přijdou, nevědí, jakým způsobem můžou žádat třeba o pomoc na složení kauce, skutečně se v tomto neorientují, a naší ambicí není jenom řešit krizi bydlení ve smyslu výstavby nových bytů, na což třeba míří programy na dostupné bydlení, kde staví obce, ale je, aby lidé, kteří normálně bydlí, chodí do práce, to bydlení neztráceli, aby se nám ta množina těch 160 000 lidí ideálně nezvětšovala a v případě zavedení toho zákona v plné jeho míře, tedy tak, jak jsme ho navrhli - a hovoří o tom i RIA, aby se tato množina lidí snižovala.

Úplně na vstupu této debaty, ještě za vlády Andreje Babiše, představily organizace, které se tím dlouhodobě zabývají, velmi detailní studii, kolik nás neřešení té situace, to, že nám lidé ztrácí bydlení a padají do skupiny těch již skutečně potřebných, kolik to stojí Českou republiku ročně. To nebyly odhady, konzervativní výpočty hovořily o 4,5 miliardách ročně. Prokazovaly se pouze věci, které lze dokázat, nikoliv ty, které dokázat v danou chvíli nejdou, byť je tušíme. Například se nepodařilo prokázat, že tím, že přijdete o bydlení, automaticky přestanete chodit do práce a máte tam nějaké další projevy, ale například zdravotní péče, například náklady na sociální služby, které souvisí už s tím, když se do té skupiny propadnete, a mnohá další.

Proto jsme připravili zákon, který nejen pomáhá lidem, kteří již v té krizi jsou, ale zabraňuje lidem se do této krize dostat. Ten zákon měl poměrně dlouhého putování, jak už to bývá, zejména pokud existují skupiny, kterým drahé nájmy a drahé nemovitosti vyhovují a tu situaci řešit nechtějí, zejména pokud ten zákon odšpuntovává i možnosti využití již existujících bytů, které jsou z nějakého důvodu neobsazeny, a ta cesta byla krkolomná.

Nicméně se zhruba před rokem podařilo na vládě, kam jsem tento zákon přinesl pro projednání LRV, tento zákon schválit a poslat ho sem do Sněmovny. Já zdůrazním ještě jednou to slovo "schválit". Existuje taková věc, jmenuje se koaliční smlouva - pro někoho je to důležitý dokument, pro někoho to je cár papíru - která hovoří o tom, že pokud vláda schválí nějaký návrh zákona, tento návrh je koaličně závazný. To znamená, že by strany, které ho v té vládě schválily, neměly tento zákon náhle měnit, pokud s tím nesouhlasí ministr, v tuto chvíli ministr Kulhánek. Tudíž tento boj, který se tady vede - a ten zákon už je v Sněmovně taky přes půl roku, zatímco lidi čekají na to, že se ta situace začne řešit -vlastně ukazuje, že ani koaliční smlouva současných koaličních partnerů úplně ne vždycky platí.

Já bych se zaměřil na dvě věci, které si myslím, že jsou skutečně skandální. Aby ten zákon fungoval - a není to zákon o sociálním bydlení, kde se psalo, že obce mají povinnost stavět sociální byty: proč by to ta obec dělala, když nemá žádné sociální případy? Proč by ta obec měla byty, které nemůže jinak použít než pro lidi, kteří už skutečně spadají do skupiny té sociální nouze? Takže ten zákon zavedl to - a obce na to byly připraveny a prostředky na to byly vyjednány - že vznikne po republice zhruba 200 kontaktních center pro bydlení tak, jak jsme to udělali v pilotech s Ministerstvem práce a sociálních věcí. Pak se objevily výhrady, zejména pana ministra Kupky z ODS, ale i pana Stanjury, jejichž mantrou je: Musíme ten stát udělat lepší, ale ideálně na tom nebudou pracovat žádní lidi, protože tady potřebujeme škrtat jednotky úředníků, což mě vždycky strašně překvapilo, že velkou část vládních debat jsme strávili o tom, jestli někam připsat čtyři úředníky, třeba na Úřad pro kontrolu hospodaření politických stran, který řadu politických stran vyloženě štve, jestli to je dobře, nebo špatně, a neustále se řešily jednotky personálií.

V tomto případě tedy zaúřadoval pan ministr Kupka s panem mininstrem Stanjurou a řekli: Ne, ne, ne, uděláme těch úřadů jenom polovinu, protože o 200 lidí navíc, když máme statisíce lidí mimo bydlení a milion lidí, kteří to bydlení mohou ztratit, to je velký výdaj tohoto státu, to skutečně nemůžeme, to by narůstala byrokracie - a tuto část zařízli. Povinnost na ORP mít kontaktní místa pro bydlení už není, v tuto chvíli se redukuje počet kontaktních míst zhruba na 100. Co je na tom špatně?

Já jsem se jednou ráno probudil, vždycky ráno otevřu ten Newsfeed a dívám se na zprávy. já jsem dokonce zaznamenal vyjádření premiéra Petra Fialy, který řekl: Nejlepší by bylo, aby to fungovalo jenom v těch vyloučených lokalitách. Nebyl jsem sám, kdo tenhleten článek nebo tento výrok premiéra zaznamenal, dokonce jsem s tím byl několikrát konfrontován právě na naší kampani Máte přání. Ty problémy rizika ztráty bydlení samozřejmě nejsou problémy vyloučených lokalit. Tam bují obchod s chudobou, sestěhovávají se tam lidé, kteří už ne že by nemohli jinde žít, ale protože prostě mají třeba jinou barvu pleti a klasický nájem bohužel v tom systému neseženou. A ty vyloučené lokality jsou vlastně jakýmsi memento mori toho nejhoršího, neřešené bytové politiky.

Ale jsou to problémy, kteří mají lidi tady v Praze na sídlišti Hůrka, když se plošně zvednou nájmy, jsou to problémy, kteří mají lidi v Jablonci nad Nisou, odkud já pocházím, v Janově - malebné městečko nebo vesnice kousek pod Bedřichovem, kde bydlí moji rodiče, takže lidi přicházejí o bydlení v celé České republice. Mají strach, že nevyjdou s penězi. Historicky jsme tak neřešili to bydlení, ale už za vlády Andreje Babiše kolovalo, kolik mají na úložkách rodiny. Když jim třeba odejde pračka, tak jdou do Home Creditu, některým to vyhovuje, vezmou si tam nějaký úvěr, ještě poděkují Home Creditu, jak je na ně milý... A co když tedy přijdou o bydlení, co když přijdou třeba o práci a mají v nějaké velmi krátké době vyřešit, jak zaplatit tři nájmy nebo výpověď, a čau párky? Takže minimálně v polovině České republiky redukcí těch kontaktních míst tuto pomoc, která, znovu zdůrazňuji, funguje, nezískají.

Já jsem si říkal - dobře, tak bude to dobrovolné, to ještě není tak velký zásek. Samozřejmě, druhý velký zásek do tohoto zákona - a jsem rád, že se tady ozvala i paní Fialová, která to kritizovala - nám přistál na stole v den projednávání tohoto zákona, kdy existuje nějaká dohoda Mariana Jurečky, Ministerstva práce a sociálních věcí a Ministerstva místního rozvoje, který nejenomže znepřístupňuje faktickou pomoc už umístění do nějakého kvazi bytového fondu, ale dokonce tu agendu částečně stahuje na úřady práce. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP