Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


(14.30 hodin)

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Paní předsedkyně, samozřejmě. Přihlásila jste se...

 

Poslankyně Alena Schillerová: Ano, děkuju. Ano, děkuju.

Já bych chtěla vysvětlit, že jestli jsem to pochopila... Promiňte, teď vedu skutečně technickou debatu, protože jsem to úplně všechno nepobrala. To znamená, že máme dvě procenta, ta jsou v zákoně. Pokud by se to navyšovalo, tak ten rozdíl by se nezapočítával do výdajových limitů, které musíme dodržovat z pohledu pravidel rozpočtové odpovědnosti. Tak to chápu. (Ministr Stanjura souhlasí.) Dobře, nastuduju to. Předpokládám, že budeme se o tom bavit.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Ano, děkuji. Pan ministr se hlásí, prosím.

 

Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Je to přesně tak, jenom vysvětlím, proč v tomto návrhu máme otevřít zákon o rozpočtových pravidlech, v tomhletom dobrovolném. Takže to není, že bychom otvírali nový zákon, shodou okolností, kdybychom nebyli na konci volebního období, tak je předpoklad, že bychom šli samostatným legislativním návrhem, ale to už bychom nestihli. Díky tomu, že ten zákon je otevřen, tak využíváme možnosti k otevření zákona, který už tam je od začátku, od té doby, co to vláda poslala sem, protože tam taky měníme rozpočtová pravidla právě kvůli řízení a kontrole veřejných financí, takže proto vysvětlení, proč je to v tomto tisku.

Říkám, já jsem čekal na tu evropskou debatu, v pondělí, v úterý, na základě toho jsme na Ministerstvu financí... Dělali jsme nějaké přípravné práce, ale během včerejšího večera a dneska ráno jsme udělali finální rozhodnutí, kdy jsme debatovali o délce té výjimky, na těch osm let. Jsem vysvětloval, pět let je postupný růst a pak tři roky na stabilizaci, aby pak z roku na rok se nemusely snížit třeba jiné výdaje o 1 procento HDP. To já nepovažuju za realistické, z roku na rok.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane ministře. Paní předsedkyně Schillerová.

 

Poslankyně Alena Schillerová: Já využiju vaší přítomnosti, pane ministře, teď opravdu se o to zajímám ryze odborně. To znamená, že my budeme pokryti výjimkou Evropské unie... (Obrací se k ministru Stanjurovi.) Nebudeme pokryti. Já se ptám - to znamená, že... protože tam jsou taky nějaká fiskální pravidla, že jo - jestli to je v souladu s těmi fiskálním pravidly? Vy to tedy navrhujete na osm let? Já to musím nastudovat a samozřejmě doufám, že přijdete, prosím, na rozpočtový výbor. Bych vás chtěla poprosit, abychom skutečně o tom vedli kvalifikovanou debatu. Děkuju.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, paní předsedkyně. Pan ministr Stanjura se hlásí.

 

Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Předpokládám, že to bude ve středu, ale nevím, co bude na programu, ale příští týden je výborový.

Ne, fiskální pravidla se měnit nebudou. Jsem si takřka jistý po té debatě na ECOFINu. Evropská komise pravděpodobně doporučí členským státům, aby využily únikové klauzule na národní úrovni, které ta fiskální pravidla umožňují, nicméně my jsme přísnější. To znamená, my tam máme taky únikovou klauzuli v okamžiku, kdy třeba přijde nějaké vnější nebezpečí, ale máme to podmíněné buď nouzovým stavem, válečným stavem, stavem ohrožení. V takovém stavu nejsme podle mě, abychom formálně vyhlašovali nějaký ten stav, ale současně my jsme přesvědčeni, že musíme zvyšovat výdaje na obranu. Takže v našich rozpočtových pravidlech říkáme, že to může být na dvě procenta nad ty výdajové limity.

Připomeňme si debatu v letošním rozpočtu, 231 miliard byl strop výdajových limitů nebo strop deficitu, který vychází z výdajových limitů. A ten státní rozpočet nemohl obsahovat vyšší výdaje. Ano, použili jsme únikovou klauzuli na povodně, ale ta je jednoroční, ta skončí. Kdybychom chtěli použít výdajovou únikovou klauzuli ve stávající legislativě české, tak by skutečně musel být vyhlášen některý z těch mimořádných stavů, a to si myslím, že není ani vhodné, ani potřebné.

Současně jsme si jisti, že pokud to bude schváleno, tak to nebude proti těm evropským fiskálním pravidlům v žádném případě, ani proti té případně evropské fiskální novince, fiskální únikové položce.

My v této chvíli chystáme novelu zákona (č.) 23 - a ta se fakt nestihne projednat v tomto volebním období - která více zesouladí naši právní úpravu s těmi novými evropskými fiskálními pravidly, která platí necelý rok.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: My jsme se vystřídali při řízení schůze.

Samozřejmě pokračujeme v podrobné rozpravě. Prosím.

 

Poslankyně Alena Schillerová: Já rozumím, děkuju za vysvětlení.

Možná jenom takový povzdech. Povzdech, že možná kdybychom to měli o nějaký den, dva dříve (Obrací se k ministru Stanjurovi.) - nešlo to, dobře, beru to na vědomí - že by se člověk mohl trochu připravit a případně na to nějak zareagovat. Nešlo, nešlo. Jenom to byl takový povzdech.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně a už nevnímám nikoho se zájmem vystoupit v podrobné debatě, takže podrobnou rozpravu končím.

Pro pořádek, závěrečná slova? Chce paní zpravodajka závěrečné slovo? (Zpravodajka nemá zájem.) Pan ministr asi také nemá zájem.

Hlasovatelný návrh nepadl, já tedy končím druhé čtení tohoto návrhu. Děkuji panu ministrovi, děkuji paní zpravodajce.

Končím tím i tento bod.

Otevírám bod následující

 

6.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 273/2008 Sb., o Policii České republiky, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 807/ - druhé čtení

Nyní z pověření vlády předložený návrh zákona uvede, v zastoupení pana místopředsedy vlády Víta Rakušana, paní ministryně Jana Černochová. Požádám ji, aby se ujala slova. Prosím.

 

Ministryně obrany ČR Jana Černochová: Vážená paní místopředsedkyně, kolegyně, kolegové, protože jsme ve druhém čtení, dovolte mi tedy stručně uvést návrh novely zákona o policii a dalších zákonů.

Hlavním důvodem předložení zákona je potřeba transponovat nové závazky z evropského práva v oblasti přeshraniční policejní spolupráce při prevenci a potírání trestné činnosti. Ostatně 12. prosince loňského roku nám už bohužel uběhla transpoziční lhůta.

Novela tedy po souhlasu všech rezortů kodifikuje stávající praxi. Policejní prezidium bude oficiálně centrálním komunikačním pracovištěm České republiky. Kvůli specifikům své oblasti si Celní správa pro řešení svých případů uchová plnou samostatnost. Generální inspekce bezpečnostních sborů a různé útvary policie budou moci informace získávat přímo od svých partnerů v unii. Naopak Vězeňská služba bude zapojena skrze policejní prezidium. To platí o Vojenské policii, kromě vojenských zahraničních operací, kde spolupracuje napřímo.

Návrh také v reakci na nové předpisy a rozsudky přijaté v Evropské unii upřesňuje výměnu informací v boji proti terorismu a posiluje ochranu osobních údajů cestujících v letecké dopravě.

Návrh zákona také velmi dílčím způsobem reaguje na nařízení o umělé inteligenci. To zavádí evropský systém regulace systému umělé inteligence a v jeho rámci obsahuje velmi přínosnou regulaci biometrické identifikace v reálném čase ve veřejném prostoru, pokud ji tedy provádí policejní sbory. Tato regulace začala platit už na začátku února. Protože její vnitrostátní provedení přináší tento sněmovní tisk, musela policie omezit provádění biometrické identifikace v reálném čase jen na ty prostory letiště, které jsou uzavřené pro veřejnost. Pro zabezpečení nebo pro bezpečnost na letišti je proto tedy urychlené schválení tohoto návrhu opravdu důležité, a to i ve světle aktuálních bezpečnostních hrozeb.

Určitě tady nemusím připomínat varování i polského premiéra z poloviny ledna o některých plánovaných ruských útocích na leteckou dopravu, asi si to pamatujeme všichni.

Aby Česká republika mohla nasadit kamerový systém i ve veřejném prostoru, musí kvůli nařízení o umělé inteligenci vlastním zákonem zavést povolování soudem, což také tento návrh činí. Abychom nevyvolávali obavy z nadměrného sledování, byl návrh výslovně a jednoznačně omezen pouze a jenom na kamerové systémy na mezinárodních letištích. Teď již řadu let fungoval v praxi na Letišti Václava Havla podle předchozích předpisů. Podobné systémy se mají zavést i na dalších mezinárodních letištích. Konkrétní území, časový a osobní rozsah fungování kamerového systému určí ve svém rozhodnutí soud. V každém případě dojde k jistému omezení proti současné praxi, ale systém je nadále navržen tak, aby zajistil základní bezpečnostní požadavky.

Kontrolu nad používáním tohoto systému bude, jak jinak, vykonávat Úřad pro ochranu osobních údajů a na žádost předsedy Úřadu na ochranu osobních údajů se také provádějí dílčí změny, které budou zlepšovat praktické fungování úřadu. V tuto chvíli děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro bezpečnost jako výboru garančnímu. Usnesení výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 807/1.

Nyní se slova může ujmout zpravodaj výboru pro bezpečnost, pan poslanec Martin Major, aby nás informoval o projednání návrhu ve výboru a případně odůvodnil případné pozměňovací návrhy. Prosím. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP