(19.30 hodin)
(pokračuje Radovan Vích)

Pokud Vojenská policie shromáždí dostatek důkazů o možném protiprávním jednání, mělo by být zahájeno trestní stíhání. To by mohlo mimo jiné vést k celkovému zpochybnění pomoci Ukrajině prostřednictvím veřejných sbírek a dalších iniciativ, což by mělo závažné dopady na vnímání těchto aktivit veřejností. V souvislosti s aktivitami skupiny D a projektem Nemesis jsou navíc podávána trestní oznámení, což naznačuje, že situace je skutečně vážná a vyžaduje důkladné prošetření, a pokud možno rychlé řešení. Pokud se skutečně potvrdí, že příslušníci Armády České republiky nezákonně, bez souhlasu Parlamentu České republiky, pobývali na území Ukrajiny, jedná se o totální selhání v rámci řízení rezortu obrany. Je potom nutné přijmout za stávající situaci politickou odpovědnost. Ptám se, co dělají v této věci zpravodajské služby? Informovaly ministryni? Informovaly premiéra a prezidenta republiky?

V této souvislosti je zde také otázka bezpečnostní způsobilosti osob, které jsou držiteli příslušné prověrky ze strany Národního bezpečnostního úřadu. Otazníkem také zůstává, jestli se také nejedná o trestný čin neoprávněné činnosti pro cizí moc, případně další protiprávní kvalifikace trestné činnosti. Ministryně obrany Jana Černochová nyní tvrdí, že situaci musí řešit. Učinila tak v okamžiku, kdy se informace dostala do veřejného prostoru. Jsem přesvědčen, že pokud by tato situace nastala v nějakém jiném státě na západ od nás, byl by už dávno odvolán ministr anebo velitel armády. Nejsme stát v Latinské Americe ani Tanzánie, kde generalita ovládá politiky. Premiér Petr Fiala měl situaci už dávno řešit a zaujmout k ní jasné stanovisko. Je zřejmé, že politickou odpovědnost za danou situaci nese jak premiér, tak ministryně obrany Jana Černochová.

Je proto nejvyšší čas zařadit tuto problematiku na program jednání Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky, a proto ji navrhuji zařadit jako bod číslo 1 zítřejšího jednání Poslanecké sněmovny. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, to byl pan Radovan Vích. A nyní vystoupí pan poslanec Hendrych.

 

Poslanec Igor Hendrych: Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, vážení členové vlády, vážené kolegyně, kolegové, já bych se chtěl věnovat problematice, kterou chci následně navrhnout jako bod, a to je Koncepce rozvoje probace a mediace do roku 2030. Je to v návaznosti na odpověď, kterou jsem dostal od pana ministra Pavla Blažka na svou ústní interpelaci, která proběhla někdy v lednu. Já jsem se ho ptal na spoustu problémů, které se té služby týkají, mimo jiné i toho, jak je ta služba na tom s obsazením pozice ředitele či ředitelky, protože od listopadu loňského roku ta pozice není obsazená.

V prosinci proběhlo výběrové řízení, které nedopadlo, přestože údajně tam byli kvalitní uchazeči. Všem to bylo takhle sděleno, že vyhověli, nicméně nikdo nebyl vybrán. To je samozřejmě právo ministra. Další kolo je vypsáno na 24. - nebo tak nějak - února s tím, že mi pan ministr napsal, že nejdříve je možné vlastně tu pozici obsadit až od 1. 3., což je logické. Na druhou stranu se může dost pravděpodobně stát, že se přihlásí uchazeč, který bude muset opustit s řádnou výpovědní lhůtou, která trvá dva měsíce, své původní povolání. To znamená, že je dost možné, že se ta pozice obsadí až od 1. 5. Když to všechno sečteme, je to půl roku, kdy tato velmi důležitá organizace funguje nebo bude fungovat bez svého ředitele či ředitelky, což já tedy považuji za nepříliš dobré.

V podstatě si myslím, že tahleta záležitost měla být řešena trošku větší rychlostí, protože ta organizace se potýká s řadou různých problémů, mimo jiné - jsem to tady zmiňoval několikrát - s nefunkčním systémem, který brzdí práci probačních úředníků, asistentů, s fluktuací, která tady je nevídaná za posledních dvacet let. Souvisí to s nízkými platy probačních úředníků a také s tím, že jsou poměrně přetíženi, protože počet případů na jednoho v podstatě atakuje sto případů za rok, což je stav, který ani ministerstvo nepovažuje zdaleka za optimální. Těch případů je hodně, a proto si myslím, že ten ředitel by tam měl být, nebo ředitelka, v mnohem kratším čase.

Ale meritum mého bodu, který chci zařadit na pořad jednání, je, aby mi pan ministr, nebo abychom tady probrali avizovanou koncepci rozvoje probace a mediace do roku 2035, protože kromě toho, že se v současné době tvoří nebo snad bude tvořit, žádnou podrobnější informaci jsem k tomu nedostal. A mě by samozřejmě zajímalo, a nemyslím si, že by to byl nějak extrémně dlouhý bod, kde bychom se dozvěděli, co je zamýšleno, jestli se skutečně v rámci té koncepce počítá s tím, že v návaznosti na novelu trestního zákoníku bude potřeba více pracovníků Probační a mediační služby, protože už teďka de facto jsou přetíženi, jestli to ta koncepce bude obsahovat, jestli bude obsahovat nějaké další záležitosti, které se budou týkat zamezení v podstatě fluktuace zaměstnanců, jejich odchodů s nějakou jejich větší motivovaností a tak dál.

Takže to jsou věci, které si myslím, že nejsou nějak obsáhlé na to, abychom to tady probrali, nezabralo by to příliš mnoho času. A domnívám se, že je to velmi důležitá problematika, která stojí tak trošku v pozadí politického zájmu dlouhodobě, ale je to dle mého názoru chyba, protože je to v podstatě vazba na vysoký počet lidí ve výkonu trestu, na vysokou recidivu, kterou se nyní snažíme řešit prostřednictvím právě novelizace trestního zákoníku. Ale návaznost na funkční Probační a mediační službu, respektive na probaci a mediaci jako takovou v České republice, je těsná a velmi, velmi důležitá.

Nebudu už dále zdržovat. Jenom panu místopředsedovi zopakuji název bodu, který navrhuji, a ten zní Koncepce rozvoje probace a mediace do roku 2035. A dovolím si ho navrhnout jako první bod po pevně zařazených bodech. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuju. Ještě jednou, jestli mi můžete říct, to zařazení. Pardon, soustředil jsem se na: Koncepce probace a mediace.

 

Poslanec Igor Hendrych: Chcete slyšet název? Nebo...

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Klidně to zopakujte celé, jestli můžu poprosit. Děkuju.

 

Poslanec Igor Hendrych: První bod po pevně zařazených bodech. Myslel jsem, že to tam je i napsáno, ale raději to říkám.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji a další přihlášená je paní poslankyně Ožanová. Připraví se paní poslankyně Berkovcová. Tak prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Zuzana Ožanová: Dobrý den. Vážený pane místopředsedo, vážení ministři, kolegyně, kolegové, já vás tady opakovaně obtěžuji se zařazením jednoho bodu. Bod jsem nazvala Ochrana dětí - sliby versus realita. Vážený pane místopředsedo, já jsem vám to tam i napsala, aby se to lépe poznamenalo.

Tady ve Sněmovně se zabýváme ochranou dětí. Například je zde ve Sněmovně zákon, který nám říká, že se nesmí používat mezi výchovnými prostředky fyzické tresty. Mimo jiné jsme taky zakázali uvazování psů u boudy, ale staráme se skutečně o naše děti? Podle mě ne. Já vám řeknu proč.

V roce 2022 novináři a především policisté přišli na to, že u nás dochází ve své podstatě k obchodování s dětmi. Tehdy především zástupci koalice slibovali, jak se přijme nějaká legislativa, která toto omezí. Vážení kolegové, kolegyně, nestalo se nic. Já vás tedy vrátím trošku do historie. 1. 6. 2022 na Seznam Zprávy článek zněl: "Operace Španěl: V Praze se prodávají děti vyrobené na zakázku. Policie vyšetřuje byznys s novorozenci, který podle ní organizuje skupina kolem kliniky z Charkova. Jako základnu si pro něj vybrala Prahu. I proto, že v Česku jsou děravé zákony o náhradním mateřství." ***




Přihlásit/registrovat se do ISP