Poslanec Josef Kott: Děkuji, paní místopředsedkyně. Naopak, co si myslím, že bychom měli projednat... Vzhledem k tomu, že to je sněmovní tisk 876, bod 147, je to novela zákona o Státním zemědělském intervenčním fondu, domnívám se, že ten bod je tak daleko, že jestliže nedojde ze strany vládní koalice k posouzení, že to je priorita... Teď si tedy nejsem úplně jist, jestli ta shoda tam je, tak z toho důvodu já si dovoluji tento bod předřadit a zařadit ho dnes jako druhý bod po pevně zařazených bodech.
V krátkosti bych zde okomentoval... nebo využil bych částečně důvodové zprávy k tomu, abych odůvodnil to, proč tento bod chci dneska předřadit. "V rámci historického vývoje agrárního sektoru v České republice došlo v padesátých letech minulého století k rozvratu českého zemědělství, který byl v rozhodující míře způsoben násilným..."
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Omlouvám se, pane poslanče, že vás přerušuji.
Prosím kolegy a kolegyně, paní poslankyně a páni poslanci, abyste ještě chvilku vydrželi, ztišili se, aby měl pan poslanec možnost přednést svůj návrh. Děkuji vám.
Poslanec Josef Kott: Já vám taky děkuji, paní místopředsedkyně, za zjednání pořádku.
Chtěl bych pokračovat s tím odůvodněním, kdy "v rámci rodinných farem na kolektivní reformy charakterizované nedoceněním úlohy vlastnických vztahů k půdě jako výchozího principu evropského modelu zemědělství. Na historicky daný vztah k půdě se po listopadové revoluci 1989 nepodařilo navázat, a to především proto, že vlastnický vztah již nenašel masivní podporu u vlastníků půdy na ní hospodařit a navázat na předchozí generaci sedláků s cílem aktivně hospodařit na svých pozemcích. Princip hospodaření na pronajaté půdě se stává prakticky rozhodující výchozí pozicí současné agrární politiky.
Za účelem zákonného vymezení rodinných farem se navrhuje novelizovat zákon č. 252/1997 Sb., o zemědělství, ve znění pozdějších předpisů, dále tedy už jen zákon o zemědělství. V souvislosti s provedenými změnami je pak upraven i zákon č. 256/2000 Sb., o Státním zemědělském intervenčním fondu a o změně některých dalších zákonů.
Předpokládaný návrh vychází ze zahraničních zkušeností. Rodinná farma, označovaná v návrhu jako rodinné zemědělské hospodářství, je definována jako zemědělský podnikatel, který je buď právnickou osobou anebo již ovládá více fyzických osob, členů jedné rodiny, nebo jde o fyzické osoby, členy jedné rodiny, kteří jsou zemědělskými podnikateli a dohromady vytvořili společnost podle § 2716 a následujícího občanského zákoníku.
Státní zemědělský intervenční fond těmto osobám bude udělovat status rodinného zemědělského hospodářství, respektive člena rodinného zemědělského hospodářství. Společným jmenovatelem obou typů rodinných zemědělských hospodářství jsou pak další podmínky, především maximální rozloha obhospodařované půdy do 1 000 hektarů a plnění definice mikropodniků právnickou osobou, respektive společně všemi členy společnosti podle občanského zákoníku. Současně bude zřízena i evidence rodinných zemědělských hospodářství spravovaná Ministerstvem zemědělství a užívaná Státním zemědělským intervenčním fondem.
Podle odhadů by do dvou let od účinnosti této právní úpravy mohlo se zapojit zhruba 2 000 zemědělských subjektů s tím, že v budoucnu může dojít i k navýšení tohoto počtu. Subjektů, které by mohly splnit výše uvedené definice, je v České republice daleko víc, jak je patrné i z výše (uvedených) statistických přehledů. Záležet ovšem bude především na tom, jaké možnosti statut rodinného zemědělství svým nositelům přinese."
Já bych tímto zhodnocením chtěl požádat o předřazení tohoto bodu, tak jak jsem avizoval. Děkuju pěkně za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Ano, děkuji, pane poslanče, mám zaznamenáno.
Nyní je přihlášena k návrhu na změnu schváleného pořadu paní poslankyně Berenika Peštová, připraví se pan poslanec Hudec. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
Poslankyně Berenika Peštová: Děkuji za slovo, paní předsedající. Já jsem zde již ve středu se snažila zařadit bod Historie emisních povolenek a motivoval mě k tomu pan ministr Výborný s panem ministrem Hladíkem, kteří zřejmě zde teď nejsou, ale určitě si dělají u televize poznámky, a jelikož jsem zjistila, že v tom mají nebo s tím mají problém i někteří poslanci koaliční - včera jsem zjistila na sociálních sítích - takže tento bod zařazuji znova. Bylo by fajn, protože mi pan poslanec Munzar minule sdělil, že hlasoval pro tento bod, tak budu ráda, když mě koaliční poslanci podpoří a objasníme si tedy opravdu, jak to s těmi emisními povolenkami v historii bylo.
V roce 2005 začala celá anabáze...
Já tedy zvednu hlas, vidím, že někteří si povídáte, já s tím nemám problém, ale pak budete křičet, že zase moc zvedám hlas. Celá anabáze...
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Paní poslankyně, paní poslankyně, omlouvám se, že vás přerušuji.
Kolegyně, kolegové, opakovaně prosím o zklidnění v sále, aby paní poslankyně mohla mluvit nezvýšeným hlasem. Děkuji vám.
Poslankyně Berenika Peštová: Děkuji. (Se smíchem.) Celá anabáze s emisními povolenkami začala od roku 2005, kdy se nám to rozdělilo do čtyř fází. První fáze byla od roku 2005 do roku 2007, to byla takzvaná startovací fáze, kdy se dělal samozřejmě stejný monitoring, jako je teď u ETS 2. V této fázi jsme si nedali žádný cíl, že bychom snižovali CO2, a říkám, končí to rokem 2007. Od roku 2008 do roku 2012 byla takzvaná druhá fáze, kdy už nastupuje to, že emisní povolenky začaly být obchodovatelné. Dali jsme si cíl 8 procent snížení oproti roku 2005. Ve třetí fázi, která nastává od roku 2013 do roku 2020, máme za cíl snížit emise oproti roku 2005 o 21 procent a čtvrtá fáze od roku 2021 do roku 2030 snížit emise o 43 procent.
Kdo všechno obchoduje, nemusím opakovat, to jsem zde říkala minule. Kromě 27 členských států máme Norsko, Lichtenštejnsko, Island, Chorvatsko, vypadne nám Velká Británie. Samozřejmě postupně se ty emisní povolenky rozšiřují ještě na leteckou dopravu a námořní dopravu.
No a ta revoluční změna, která nastala, tak nastala v roce 2023 za předsednictví českého, kdy naše vláda připravila tu revoluční změnu EU ETS 2 na základě toho, že vyšel balíček Fit for 55. Za minulé vlády - jsem říkala - ve čtvrté fázi bylo 43 procent snížení emisí a v tomto balíčku dochází k revoluční změně, utahování opasků a zvedání ambiciózního cíle na 62 procent. Dále samozřejmě jsou tam další změny ve smyslu toho, že výnosy emisních povolenek... V minulém období muselo jít 50 procent na klimatická opatření, teď už je to 100 procent.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Omlouvám se, že vás přerušuji.
Opět vyzývám vás a prosím o zklidnění v sále.
Poslankyně Berenika Peštová: Dále se nám tam samozřejmě začíná objevovat EU ETS 2, což se nám zaměřuje na sektor domácností a na silniční, to znamená, že se nám emisní povolenky budou promítat do benzinu, nafty, uhlí, plynu, do zateplení a tak dále. Vytváří se nám tam Sociální klimatický fond, který má sloužit k tomu, abychom z jedné kapsy lidem brali a druhou kapsou abychom jim ty peníze dávali, až je dostaneme na to sociální dno.
To, co tato vláda neudělala a co jsem od ní očekávala, když připravovala EU ETS 2 a revize, tak jsem očekávala to, že dojde k zastropování ceny emisních povolenek u EU ETS 1, což nedošlo. Dále jsem očekávala, že se zasadí o to, aby nebyly emisní povolenky v rukách spekulantů. (Hlasitě.) K tomu také nedošlo. ***