Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!
(9.20 hodin)
(pokračuje Aleš Juchelka)
Ale v tuto chvíli vidím, že nejsme usnášeníschopní... A už jsme.
Já jsem v tuto chvíli tedy zahájil hlasování a táži se, kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 211, přihlášeno 70 poslanců, pro 60, (proti 0). Tento návrh byl přijat, tudíž já přerušuji tuto interpelaci do příštích interpelací.
V tuto chvíli otevírám interpelaci ještě jednou paní poslankyně Jany Berkovcové na pana ministra školství, mládeže a tělovýchovy Mikuláše Beka ohledně dopadu podfinancování školství na budoucnost České republiky. Interpelace se spolu s odpovědí předkládá jako sněmovní tisk 842, a poněvadž došlo k tomu, že z důvodu uplynutí času pro odpovědi na písemné interpelace již tento čas odpověděl (vypršel?), tak tuto interpelaci končím, pro nepřítomnost paní poslankyně Berkovcové.
V tuto chvíli otevíráme interpelaci - ministr financí Zbyněk Stanjura odpověděl na interpelaci poslance Martina Kolovratníka ve věci: Proč Ministerstvo financí České republiky netransparentním financováním - přepůjčkou hazarduje s důvěrou občanů a ohrožuje budoucnost dopravní infrastruktury? Interpelace se spolu s odpovědí předkládá jako sněmovní tisk 864. Zahajuji rozpravu, do které se hlásí pan poslanec Kolovratník. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Martin Kolovratník: Avizuji podobný postup, podobný návrh, ale krátce to okomentovat musím. Tak vidíte, téma téhle interpelace je ta takzvaná přepůjčka do dopravní infrastruktury. Jen rychle zrekapituluji, že tato vláda opravdu rozpočtovým, respektive mimorozpočtovým trikem i přes kritiku Národní ekonomické rady vlády a dalších odborníků zapojila do rozpočtu dopravy nižší desítky miliard, v roce 2023 to bylo kolem 18 miliard, za ten loňský rok to bude podobné. Takže když to sečtu, zaokrouhlím, tak rozpočet dopravy je teď zadlužen částkou skoro 40 miliard vůči financím a je to prostě ten styl po nás potopa. V letošním roce budou splácet zatím jenom jako u hypotéky, jenom úrok, nějakých 2,7 miliardy, ve střednědobém plánu od roku 2026 už to je 6 miliard včetně první splátky té anuity, toho úroku. A je to jedno, pan ministr sem nechodí, nevysvětlí to, zkrátka mlčí.
Takže vy se chlubíte, jak investujete, jak stavíte, jak budujete, ale děláte sekeru, kterou skrýváte, abyste nemohli přiznat a nemuseli přiznat skutečný stav veřejných financí, a nechcete o tom mluvit ani na interpelacích. Takže i tady, prosím, žádám a navrhuji přerušení této interpelace do doby přítomnosti ministra financí Stanjury. A znovu opakuji, my vytrváme, my tady budeme.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Děkuji. Zaznamenal jsem váš požadavek, vážený pane poslanče, a táží se, zdali se ještě někdo jiný hlásí do obecné rozpravy? Pokud tak není (Upozornění organizačním výborem.), já přerušuji.
Ano, pan poslanec Kolovratník dal už návrh na přerušení a v tuto chvíli já ho nechávám hlasovat.
Zahajuji hlasování, kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování 212 přihlášeno, 73 poslanců, pro 59. Tím pádem tento návrh pana poslance byl přijat.
Tím přerušuji tuto interpelaci na pana ministra Stanjuru. Předseda vlády Petr Fiala odpověděl na interpelaci poslankyně Olgy Richterové ve věci: Proč smlouva s Vatikánem rozšiřuje zpovědní tajemství na pastorační pracovníky a zavádí neomezenost zpovědního tajemství českým právním řádem. Interpelace se spolu s odpovědí předkládá jako sněmovní tisk 882, a já v tuto chvíli zahajuji rozpravu. Paní poslankyně je řádně omluvená, tím pádem tato interpelace propadá.
Předseda vlády Petr Fiala odpověděl na interpelaci poslance Ivana Bartoše ve věci plnění zákona č. 12/2020 sb. o právu na digitální služby. Interpelace se spolu s odpovědí předkládá jako sněmovní tisk 884. Zahajuji rozpravu. Vidím pana poslance Bartoše, že se do ní hlásí. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Ivan Bartoš: Děkuju za slovo. Tato rozprava byla vedená blížícím se datumem a je to už za dva dny, kdy měla v plné palbě naběhnout platnost zákona - právo na digitální službu, který jsme schvalovali společně, opozice a koalice ještě v minulém volebním období. Byla to takzvaná digitální ústava, která má garantovat občanům právo býti obsloužen digitálně, tedy obrátit se na stát skrze takzvané inteligentní formuláře a býti obsloužen digitální cestou. Tento zákon byl schválen v minulém volebním období, po volbách v roce 2021 jsme provedli poměrně zásadní audit naplněnosti tohoto zákona, který šel přes všechna ministerstva, a ukázalo se, že předchozí vláda splnila částečně, nebo řekněme v určité i poměrně velké míře naplněnost části A a B, to jest, že se úřady snaží popsat svoji agendu a do registru práv a povinností a do katalogu na centrálních registrech tedy uvést, že úřad vykonává jisté úkony a tyto mají odraz ve svém zákoně. Samozřejmě gros toho zákona je na té části občanů, lidí v České republice, kdy oni se mohou přihlásit na portál, buď portál občana, nebo na portál nějakého ministerstva a tam najdou takzvané inteligentní formuláře, ve kterých mohou svoji žádost vyplnit a digitálně odeslat. Proč říkám inteligentní formuláře? Tyto formuláře předpokládají, že pokud stát nějaká data již má a občan dal souhlas k tomu, aby mohly být využívány skrz další agendy státu, tyto formuláře se předvyplní, popřípadě existující data, například z katastru či z jiných rejstříků, se dotáhnou. Díky i digitální informační agentuře se vybudoval poměrně robustní systém, který měl pomáhat jednotlivým rezortům k naplnění tohoto zákona, ale i přes urgence a průběžné audity se ukázalo, že zatímco některá ministerstva šlápla na plyn a dostala se k vysoké úrovni naplněnosti i těch digitálních formulářů pro občany, velká většina ministerstev ten výsledek měla vskutku žalostný. Pokud bych hovořil procenty, Ministerstvo školství - naplněno 5 procent, Ministerstvo vnitra - naplněno 1 procento, Národní sportovní agentura - 0 procent. Vybral jsem ty, které bychom rozhodně neoznačili jako šampiony. Já si myslím, že je důležité říci, a teď, když zazněla ta procenta, tak já slušně označuji tu odpověď pana premiéra za eufemismus, neboť pokud bych ho přesně citoval, on hovoří o tom, že některé rezorty vyvinuly nedostatečné úsilí k naplnění tohoto zákona. Já nevím, jestli 5 procent nebo 1 procento je, že to úsilí bylo malé, podle mě se na to prostě vykašlali. Je to tím, že se odsunula celá řada projektů na příští volební období, ať se podíváme na projekt jednotného inkasního místa a digitalizace dalších věcí, prostě se to v tuto chvíli neděje. ***