Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(9.10 hodin)
(pokračuje Andrej Babiš)
Koncesionářské poplatky jsou zastaralý a nespravedlivý systém. Hlavní problém koncesionářských poplatků spočívá v tom, že se jedná o plošnou daň. Nezáleží na tom, zda veřejnoprávní média sledujete, nebo posloucháte, nezáleží na tom, jestli máte jiný zdroj informací. Jakmile vlastníte televizor, rádio, nebo podle vládního návrhu dokonce jen mobilní telefon nebo tablet musíte platit a bez ohledu na to, zda tuto službu skutečně využíváte. Tento princip je nejen zastaralý, ale i nespravedlivý. A já jsem také od toho posledního vystoupení tady i objevil velice zajímavou diplomovou práci, kterou napsal student na vysoké škole ekonomické, a je to skutečně velice zajímavá analýza.
Doba, kdy veřejnoprávní média byly hlavním zdrojem informací, je dávno pryč, naštěstí. Mě strašně baví ta debata v prostoru, kde někdo vlastně říká, že sítě by mohly, byť ohrožením voleb. No, tak to je asi ta příprava na ty volby, které proběhnou tento rok. Dnes existují stovky televizních stanic, nekonečné množství on-line platforem, sociální sítě, podcasty. Každý si může vybrat, odkud bude čerpat informace, přesto vláda dál trvá na tom, že všichni občané musí povinně financovat Českou televizi a Český rozhlas, a to je absurdní. A bohužel, je v naší zemi strašně moc, strašně moc - nevím, ale jsou takoví občané, kteří říkají, no, hlásili to v televizi, tak je to asi pravda. No, tak, právě, že to často pravda není. A že je to často manipulace a že lidi by měli vidět, kdo vlastně tam je a vždycky sledovat cestu peněz, kdo ty lidi, ty takzvané experty, vlastně financuje a proč.
Takže ještě větší problém tento návrh představuje pro firmy. Vláda si totiž vymyslela, že podniky budou platit podle počtu zaměstnanců, to znamená, že firma s 25 zaměstnanci zaplatí pětinásobek sazby, podnik do 100 zaměstnanců desetkrát více a velké firmy až stonásobek. Výsledkem bude, že velké podniky budou České televizi, Českému rozhlasu ročně odvádět statisíce korun za něco, co vůbec jejich zaměstnanci nevyužívají. Jaký to má smysl? No tak to nevím, kdo mi to vysvětlí. A aby toho nebylo málo, vláda si do návrhu přidala ještě jednu zákeřnou věc, a to je automatická inflační doložka - ano, tu inflační doložku, o kterou, teďka hledám to slovo, obrali důchodce a nechali církvím.
Když byla inflace, kterou způsobila tahle vláda, protože nepochopila, že i na výrobu Nutelly je potřeba elektřina - zatím to neobjevili. Takže oni způsobili tu inflaci, vyhnali to až na 19,5 procenta, to se všechno dá zdokladovat, a teď dávají do těchto poplatků automatickou inflační doložku - nevěřitelné. Takže poplatky se budou zvyšovat podle inflace a bez schvalování v parlamentu, bez jakékoliv veřejné kontroly. Proč? Jedině a opakovaně jsme navrhovali, aby tyto instituce vlastně kontroloval Nejvyšší kontrolní úřad, a proč se tomu brání? No proč? Protože jsme se dozvěděli, že někteří politici, kteří mají na starosti média, tam dělají kšefty. Tak přece není normální, když Česká televize má 3 000 zaměstnanců a ještě 3 000 lidí na smlouvu, na smlouvu, ano? A asi se všem dobře daří, že je to netransparentní. Protože tyto instituce nemají nikdy dost. Takže když inflace stoupne, tak občané i firmy budou platit víc. No a kdo to tady vysvětlil? Kdo zdůvodnil, proč to tam má být? Česká televize a Český rozhlas mají dost peněz. Ať začnou šetřit, ale oni se chovají úplně stejně jak tato vláda, která má peníze pro sebe a nemá peníze pro lidi. Jsem se ráno díval na jednu televizi, kdy jeden komentátor, na CNN to bylo, já teda se dívám jen na CNN Prima News, jeden komentátor vysvětloval, jak vlastně je normální, že politici si navýšili platy. Jak je normální, že premiér dostane o 19 000 korun měsíčně tento rok navíc a příští rok si naplánoval 40 000 navíc. Dobře poslouchejte, vážení spoluobčané, to je normální pro bývalého poradce premiéra za ODS, tak ten ráno to vysvětloval, že to je úplně - to, že ty platy politiků v porovnání s ostatními jsou, řekněme, nadstandardní. Tak o tom se nemluví, ale já chápu, že i tady to není populární téma.
Vláda tvrdí, že b\ bez zvýšení poplatku Česká televize a Český rozhlas nemohly fungovat. To je samozřejmě lež. Fakta hovoří jasně. Česká televize dnes hospodaří s rozpočtem přes 8 miliard ročně, Český rozhlas má dalších 2,4 miliardy korun, dohromady tedy více než 10 miliard. Takže já nevím, proč 10 miliard nestačí, proč někdo neudělal benchmark? Porovnejte, kolik zaměstnanců je na Nově, na CNN, na dalších privátních médiích, v Impulsu, nebo další rádia, Blaník rádio nebo Hitrádio a další. Jaký je poměr výkonu těch zaměstnanců? Protože ti soukromníci samozřejmě musí fungovat tak, aby uživili zaměstnance, to není stát, který samozřejmě vždy ty peníze má, protože ty tiskárny jedou. Takže to porovnání samozřejmě nikdo neudělá, protože je to systém.
Včera večer mě otravovala jedna novinářka zase ohledně Slovenska, dneska se tady už v médiích píše víc o Slovensku než o České republice. No a dneska v těch novinách je tam nějaký titulek, že poslanec za ODS chce připravit Český rozhlas o 100 milionů. No, to je ten lobbing. To, že Český rozhlas má 2,7 miliardy od nás a trh pro soukromá rádia je 1,5, a kolik jich je? Někteří to považují za normální, já to nepovažuji za normální.
Takže jak to změnit? Samozřejmě, proč Česká televize provozuje šest televizních kanálů? Pamatuju si, jak bývalý ředitel tady se snažil nás uplácet a říkal: Když mi s tou DPH pomůžete, já vám ten kanál pro důchodce nechám a vylepším a tak dále. Normálně brutál. Korupce jak prase, tady běhal, ne? Takže proč Český rozhlas vysílá na 26 různých stanicích? 26 různých stanic? Proč máme veřejnoprávní média, která si hrají na komerční konkurenci? Vyrábějí drahé seriály, na to údajně potřebují ty hasiče, talk show a zábavní programy.
Nikdo přece neříká, že veřejnoprávní média nejsou důležitá. Ano, my to říkáme, jsou, ano, je to trvale hlavní, hlavní informační kanál v naší zemi. Ano, Česká televize a Český rozhlas mají plnit veřejnou službu. Možná by si mohli přečíst ten jejich kodex, někteří. Mají poskytovat kvalitní, vyvážené a objektivní zpravodajství, kulturní a vzdělávací obsah. Ale proč mají vyrábět nekonečné seriály a pořady, které by stejně mohly vznikat na komerčních televizích? ***