(19.00 hodin)

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuju, pane ministře. Návrh jsme v prvním čtení přikázali k projednání výboru pro sociální politiku jako výboru garančnímu. Usnesení výboru vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 775/1.

Poprosím, aby se slova ujala zpravodajka výboru pro sociální politiku, paní poslankyně Pavla Golasowská, a informovala nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnila. Paní poslankyně, paní zpravodajko, prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Pavla Golasowská: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi, abych vám přednesla zpravodajskou zprávu k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony, jako sněmovní tisk číslo 775. Návrh zákona byl rozeslán poslancům jako tisk 775/0 dne 27. srpna 2024. První čtení proběhlo 4. 12. 2024 na 119. schůzi, kde také proběhla změna zpravodaje. Zastoupila mě kolegyně Pavla Pivoňka Vaňková, za což jí děkuji. Návrh zákona (byl) přikázán k projednání výborům usnesením číslo 1189, lhůta k projednání výbory byla určena na 40 dní.

Garanční výbor pro sociální politiku projednal návrh zákona a vydal 16. ledna 2025 usnesení doručené poslancům jako tisk 775/1. Na sociálním výboru bylo předneseno pět pozměňovacích návrhů, dva od poslankyně Kláry Kocmanové, jeden od poslance Jiřího Navrátila a dva od poslankyně Marie Jílkové. Výbor pro sociální politiku přijal tři pozměňovací návrhy, jeden od poslance Jiřího Navrátila a dva od poslankyně Marie Jílkové.

Jak už tady zmiňoval pan ministr, hlavním cílem návrhu je zvýšení flexibility pracovněprávních vztahů jak na straně zaměstnavatelů, tak na straně zaměstnanců. Jenom opět shrnu ty navrhované změny v zákoníku práce: jedná se o delší zkušební dobu, více času na ověření kvality zaměstnanců, dále to jsou změny ve výpovědní době, práva zaměstnanců vracejících se z rodičovské dovolené. Ještě si dovolím možná takovou jednu významnou změnu, která tady nebyla dnes zmíněna, a to je novinka, možnost zaměstnávat nezletilé již od 14 let během letních prázdnin.

Ještě bych chtěla říct, že návrh je plně slučitelný s právem Evropské unie včetně Listiny základních práv Evropské unie a aktuální judikaturou Soudního dvora Evropské unie. To je za mě všechno, děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuju paní zpravodajce. Otevírám obecnou rozpravu, do které se hlásí s přednostním právem nejprve paní místopředsedkyně Olga Richterová, pak tu mám přednostní právo paní poslankyně Šafránkové, která přednese stanovisko klubu SPD a pak budeme pokračovat s dalšími přihlášenými. Paní místopředsedkyně, prosím, máte slovo.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji za slovo. Vážený pane ministře, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, já tady stručně vystupuji za klub Pirátů s tím, že s tou novelou jako s celkem samozřejmě nemáme problém, podíleli jsme se na ní a stojíme si zatím, co v ní je, nicméně zásadně nesouhlasíme s tím nahraným návrhem včera večer od ODS a TOP 09 k výpovědi bez udání důvodu. Je to něco, co jsme nechtěli, když se o tom jednalo jako o možnosti v průběhu té doby, kdy jsme v koalici byli.

Upozorňovali jsme na to, jaké to může mít negativní důsledky, já jich teďka pár uvedu. Ta první věc je, že člověk potřebuje varování, když něco v práci nedělá dobře, potřebuje mít tu informaci, protože si to nemusí ani pořádně vždy uvědomit. Druhá věc je, že lidé, kteří se v práci potýkají třeba s něčím, co je na hraně nějakého bossingu nebo šikany, si dobře uvědomují, že takto volné ustanovení se jich může velmi neblaze dotknout. Nakonec, i v zemích, kde mají něco, co je podobné té paušální možnosti výpovědi, tak je tam vždycky výpověď možná takzvaně jenom ze zákonných důvodů a je tam možné, aspoň v tom, co jsem si dohledávala z těch různých zemí, možnost si písemně požádat o odůvodnění. To je velmi důležité, například kvůli soudní obraně, ale také kvůli třeba pohovoru pro novou práci. Já tohle zmiňuji proto, že by to opravdu, tak jak je ten návrh předložený od ODS a TOP 09, znamenalo obrovskou nerovnost pro toho člověka, pro toho jednotlivce a domnívám se, že jsou velmi důvodné i kritiky týkající se nějaké nepřezkoumatelnosti a podobně.

Poslední věc, ta flexibilní novela, tak jak je navržená, opravdu zpružňuje české pracovní právo a zavádí řadu nových věcí. Myslím si, že tak jak to je navržené, to je dost vyvážené a že to výrazně zlepšuje téma, které jsme přinesli do debaty, jsme velmi rádi, že se ujalo, a spolu s experty bylo prosazeno. Je to ta navýšená podpora v nezaměstnanosti. Osmdesátiprocentní podpora v nezaměstnanosti, která je jako pozměňovací návrh pana ministra Jurečky, je něco, co jsme dlouho chtěli, a jsme opravdu rádi, že to tam je. Může to zásadně nejenom rozhýbat náš pracovní trh, ale může to také přispět k tomu, aby právě ta možná i někdy pružnější výpověď podle té nové úpravy nebyla takovým strašákem. K tomu dodávám, je opravdu škoda děsit lidi úplně zbytečně ještě návrhem na výpověď bez udání důvodu, který nahrály pouze dvě koaliční strany. Přijde mi to, že to opravdu hází celou debatu o jinak velmi užitečné novele někam jinam. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Nyní vystoupí zplnomocněná poslankyně, paní poslankyně Šafránková, která přednese stanovisko poslaneckého klubu SPD. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Lucie Šafránková: Děkuji vám za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi za náš poslanecký klub krátké stanovisko a také představit pozměňovací návrh, který za SPD předkládám.

Na některé navržené úpravy se v tomto návrhu díváme velmi pozitivně. Jde zejména o nově zavedenou povinnost zaměstnavatelů garantovat rodičům návrat na jejich původní pracovní místo a na pozici, kterou vykonávali před nástupem na rodičovskou dovolenou, pokud tento návrat proběhne do doby, než jejich dítě dosáhne dvou let věku. Vítáme také možnost, aby rodiče mohli během rodičovské dovolené vykonávat stejný druh práce jako předtím na dohodu, mimo pracovní poměr, u svého zaměstnavatele, což rovněž může usnadnit jejich postupný návrat do pracovního procesu a k plné výdělečné činnosti a současně zejména v některých případech snížit propad příjmů rodičů a rodin v době, kdy pečují o dítě do čtyř let.

Tato novela však současně obsahuje návrh, se kterým zásadně nesouhlasíme a jedná se o prodloužení maximální délky zkušební doby. Za SPD proto podávám pozměňovací návrh, který zachovává současnou délku zkušební doby, tedy maximálně tři měsíce pro běžné zaměstnance a maximálně šest měsíců pro vedoucí pracovníky bez možnosti tyto doby prodlužovat kromě případů, kdy je běh zkušební doby ze zákonem přesně vyjmenovaných důvodů přerušen.

Dovolte mi také vysvětlit, proč považujeme tento vládní návrh na prodloužení této zkušební lhůty za nevhodný a pro nás nepřijatelný. Za prvé, vnímáme současnou délku zkušební doby jako plně dostačující. Tři měsíce, případně šest měsíců u vedoucích pracovníků poskytují zaměstnavatelům dostatek času na to, aby si ověřili pracovní kvality, přístup k práci, schopnost výkonu i pracovní morálku zaměstnance. Prodloužení zkušební doby by zásadním způsobem zvýšilo nejistotu zaměstnanců. Delší období, během kterého může zaměstnavatel kdykoli ukončit pracovní poměr zaměstnance bez udání důvodu, což je synonymum pro termín zkušební doba, staví totiž zaměstnance do velmi nevýhodné a stresující situace, která komplikuje i jejich osobní život. Zkušební dobu lze navíc už dnes automaticky prodloužit, a to tehdy, pokud zaměstnanec v jejím průběhu čerpá dovolenou nebo je nemocný, anebo má nějakou jinou překážku v práci. Toto ustanovení již poskytuje zaměstnavatelům dostatečnou flexibilitu, aniž by bylo třeba zkušební dobu dále uměle prodlužovat. V praxi většina zaměstnavatelů navíc pozná kvality zaměstnance již během prvních několika týdnů po nástupu do práce. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP