Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!
(17.30 hodin)
(pokračuje Martin Kupka)
Když porovnáváme i ty krátkodobější úseky nebo krátkodobější dálniční známky, tak tam také ta česká cena je nižší nebo srovnatelná s okolím. Tady si troufnu tvrdit, že Česká republika v tomto zůstává zcela v řádu okolních států, nebereme-li v potaz opravdu významně dražší Maďarsko, významně dražší Slovinsko. Pohybujeme se bez započtení rakouských tunelů zhruba na úrovni Rakouska, Slovenska - a to pokládám za důležitou zprávu i pro všechny, kteří by zvažovali, jestli Česká republika v tomto směru nějak nevybočuje nebo nechce po českých občanech a motoristech v České republice víc. Jednoznačně nechce, ale zároveň zvyšuje kvalitu údržby komunikací a rozšiřuje dálniční úseky, a to tempem, které tu zatím nebylo. Je to samozřejmě výsledek i předchozích vlád (Předsedající: Čas.), které přispívaly k přípravě, ale je to především i v ekonomicky složité době výsledek jasné priority (Předsedající: Čas.) v investicích do dopravní infrastruktury.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Radek Koten: Děkuji za slovo. Já samozřejmě vnímám to, že se nám prodloužila nějakým způsobem naše dálniční síť. Samozřejmě v porovnání například s Polskem nebo s Německem, to jsme takoví trošičku chudí příbuzní, navíc tedy v Německu, tam se, tuším, platí v podstatě (?), když se projíždí nějakým tunelovým komplexem, ale jinak Německo tedy koketovalo s myšlenkou, že by zavedli také dálniční známky, ale tuším, že se to tam nesetkalo s nějakým výrazným úspěchem.
Co se týká ceny dálniční známky, může se zdát, že to je srovnatelné s okolními státy, popřípadě to může být podobné, ale já jsem spíše poukazoval na to, že třeba za další dva roky, a to i díky inflaci, která tady je nějakým způsobem stále přítomna, tak už můžeme být - třeba mít nějaké prvenství, ale bohužel pro uživatele dálnic by to znamenalo poměrně velké výdaje. Děkuju.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Prosím, pane ministře.
Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Jenom abychom zdůraznili, tak inflaci se opravdu podařilo obecně snížit na hodnotu pod 3 procenta, což započteme-li k hodnotě dálniční známky, tak se rozhodně nedostaneme na významné stokoruny. To je jedna důležitá poznámka. A totéž bude platit i pro Rakousko, které se, pevně doufám, bude pohybovat také v inflačním rámci podobném České republice. A je to v tomto směru i důležitý signál a zpráva pro další rozvoj ekonomiky.
Co se týče toho srovnání, tak já jenom bych rád byl důsledný a přesný v tom, že ta cena v České republice je nižší nebo srovnatelná. Není to tak, že bychom vybočovali nějak nad okolí, naopak, zdůraznil jsem a uvedl na konkrétních příkladech, že v porovnání s Maďarskem nebo Slovinskem je česká dálniční známka významně lacinější, zejména bereme-li v potaz ten rok. A zároveň jsem zdůraznil, a to je samozřejmě záležitost i uspořádání dálniční sítě a krajiny, tak v Rakousku samozřejmě je potřeba k dálniční známce připočíst i průjezd tunely.
V tomto směru si troufnu tvrdit, že - a i ten doklad ohledně jednodenní dálniční známky ukazuje, že i ten způsob, jak jsme nastavili rozšíření toho spektra, tak vychází vstříc celé řadě řidičů. A já chápu, že by bylo pro řadu populistických požadavků příjemné mít prostě dálniční známku zdarma, akorát by potom bylo složité, jak jinde finanční prostředky najít.
Bavíme-li se o Německu, mají jinou strukturu daní pro své občany, ale i pro své firmy. V případě silniční daně firmy zaplatí významně víc peněz. V České republice silniční daň až do kategorie vozidel nad 12 tun je nulová. (Předsedající: Čas.) Znamená to menší zátěž znovu pro řidiče i pro podnikatele.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: A já vám děkuju, pane ministře.
Nyní pan poslanec Lubomír Brož s interpelací na pana ministra Mikuláše Beka a připraví se pan poslanec Lubomír Wenzl. Prosím.
Poslanec Lubomír Brož: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážený pane ministře, obracím se na vás v záležitostech připravované revize rámcového vzdělávacího programu, konkrétně navrhovaným změnám v hudební výchově. Chtěl bych se vás zeptat na vysvětlení v několika následujících, podle mého zásadních, pochybeních. Proč byl vytvořen nový integrovaný předmět hudební, taneční a dramatická výchova, který nemá opodstatnění v odborné praxi, postrádá aprobované učitele, byl vytvořen bez souhlasu odborných kateder a profesních asociací?
Dále, jakým způsobem hodlá ministerstvo řešit odborné a metodické nedostatky nového předmětu, včetně například nelogického spojení tří odlišných oborů, terminologických nepřesností, nejasných výukových cílů?
A za třetí, jaké jsou konkrétní důvody pro takto zásadní redukci a transformaci hudební výchovy, kterou kritizují odborníci z pedagogických fakult a obecně poměrně velká část odborné veřejnosti, jak se ukazuje v tisku? Děkuji za odpověď.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji. Nyní pan poslanec Lubomír Wenzl, potom paní poslankyně Marie Pošarová. Prosím.
Poslanec Lubomír Wenzl: Děkuji za slovo, vážený pane místopředsedo. Vážená paní ministryně, úvodem chci říci, že v žádném případě nezpochybňuji nutnost modernizace naší armády. A v této souvislosti se chci zeptat na otázku projektu hlavní bojový tank? Je to projekt, kdy je záměr pořídit 77 kusů tanku Leopard typu 2A8. V poslední době nejen já jsem zaregistroval vyjádření, která ve mně vyvolávají otazníky týkající se realizace tohoto projektu. Na jedné straně vyjádření na konci listopadu roku 2024, kdy náčelník generálního štábu Karel Řehka uvedl, že na německé tanky Leopard nemáme peníze. Současně měl žádat o odstoupení od projektu a důvodem bylo to, že měl obavu, zda je dostatečně zabezpečeno financování tohoto projektu. Dle vyjádření Ministerstva obrany náčelník generálního štábu svůj postoj později přehodnotil a odstoupení od realizace projektu již nepožadoval. Smlouva na nákup německých tanků Leopard 2A8 měla být původně podepsána do konce loňského roku a Ministerstvo obrany přesto údajně stále ještě jedná s výrobcem tanků a hledá řešení, jak tank pořídit, aniž by se musely pozastavovat další modernizační projekty.
Chci se vás, paní ministryně, zeptat a dovědět se odpovědi na následující otázky: za prvé, zda stále pokračuje projekt hlavní bojový tank? Otázka druhá, o jakém počtu tanků tohoto projektu se teď jedná? Otázka třetí, kdy je předpoklad uzavření smlouvy? A za čtvrté, zda stále v případě uzavření smlouvy by platily původní termíny dodání, což jsou roky 2027 až 2030? Děkuji za odpovědi.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji, pane poslanče, bude vám odpovězeno písemně.
Jako další je paní poslankyně Marie Pošarová, připraví se pan poslanec Radek Koten. Paní poslankyně Marie Pošarová není přítomna v sále, prosím tedy, aby se ujal slova pan poslanec Radek Koten s interpelací na pana ministra Petra Kulhánka. Prosím. ***