Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!
(11.50 hodin)
(pokračuje Karel Haas)
(6.) Avizoval jsem, že se toho dotknu - sada velmi důležitých doporučení, která se týkají lokalizace mobilních telefonů.
(7.) Sedmá oblast doporučení - otázka velmi důležitá - komunikace, otázka přímé komunikace mezi Policií České republiky a dalšími subjekty mimo Policii České republiky, zejména, ale nejen, ať jsem zase konkrétní, veřejnými institucemi typu školy, univerzity, poskytovatelé zdravotní péče a tak dále.
(8.) Osmá podoblast doporučení je oblast samotného zásahu Policie České republiky proti aktivnímu střelci.
(9.) Devátá je otázka toho, aby Česká republika a Policie České republiky nezaostávala ve využívání nejmodernějších technologií, takže doporučení týkající se analýzy, využití AI v činnosti Policie České republiky.
Co se týká doporučení adresovaných rezortu Ministerstva vnitra, pořád exekutivních, je otázka zlepšení edukace veřejnosti, české veřejnosti pro chování v krizových situacích.
Druhá sada doporučení - systematická koordinace poskytování následné pomoci obětem, sekundárním obětem, blízkým po obětech v oblasti mimořádných událostí a krizového řízení, po mimořádných událostech. Nepovažujeme řekněme tuto psychickou nebo psychologickou oblast za nepodstatnou.
To jsou dvě oblasti doporučení adresovaných rezortu vnitra a společné doporučení adresované rezortu zdravotnictví a MŠMT, tam je průřez kompetencí, které zase vyšetřovací komise nezmění, je sada konkrétních návrhů opatření k prevenci negativních jevů ve společnosti.
Co se týká legislativních opatření, tam jsme mnohem střídmější, tak jsou to dva okruhy: Za prvé, komise doporučuje zcela konkrétní změny ve zbraňové legislativě. Na veřejném prostoru, ať jsem na tomto místě konkrétní, vyšetřovací komisí prošlo hlasování, nebylo jednomyslné, ale i ti, co hlasovali proti, a já tady nejsem od toho, abych teď řeknu jednotlivé kolegy označoval, kdo jak hlasoval, to by bylo z mé strany velmi nekorektní, ten názor prošel o jeden hlas, ale prošel, takže já ho tady říkám s plným respektem, že to je závěr vyšetřovací komise, je to návrh doporučení k zákazu tlumičů na krátké zbraně, ať jsem konkrétní. Čili změny ve zbraňové legislativě.
A ta druhá sada opět velmi důležitých legislativních doporučení, a k tomu je potřeba změna české legislativy, dokonce řeknu souboru několika zákonů, není to otázka zákona, tak doporučujeme konkrétní změny v legislativě vymezující oprávnění Policie České republiky v české legislativě. Zase, ať naznačím v této důležité oblasti, za prvé, právě některá doporučení týkající se zefektivnění procesů lokalizace údajů z mobilních telefonů obecně hledaných osob, nejen pachatelů trestné činnosti. To je třeba právě konkrétní a v mediálním prostoru propíraná otázka.
Má poslední věta a závěr, protože to vyplývá zase ze zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny a je důležité to říci. Vyšetřovací komise neshledala důvody, okolnosti, informace, důkazy k tomu, aby v dané věci podala trestní oznámení na jakoukoliv konkrétní osobu. Vyšetřovací komise samozřejmě přijala usnesení nebo návrh usnesení, který bych představil v podrobné diskusi. Děkuji vám mnohokrát za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Prosím, abyste zaujal místo u stolku zpravodajů a společně se mnou sledoval všeobecnou rozpravu, kterou tímto zahajuji. Mám zde několik přihlášek, každopádně s tím, že s přednostním právem, respektive s přednesením stanoviska klubu, vystoupí pan poslanec Radek Koten a potom další. Prosím, máte slovo k přednesení stanoviska klubu.
Poslanec Radek Koten: Děkuji za slovo, pane předsedající. Jak tady již bylo řečeno, tak ta funkce vyšetřovací komise byla nebo spočívala v tom, abychom objevili případné nedostatky a abychom byli schopni identifikovat ta možná rizika, a to samozřejmě i s nějakým možným přesahem do budoucnosti.
Ta opatření, která vlastně jsou zmíněna na konci té vyšetřovací zprávy, tak ta jsou velmi důležitá, protože dovoluju si tvrdit, že na tom jsme se tedy shodli napříč politickým spektrem na 100 procent, a myslím si, že jako výstup z toho celého počínání vyšetřovací komise, tak je to důležité právě i do té budoucnosti, abychom byli schopni alespoň nějakým způsobem zapracovat na různých metodikách a na různých opatřeních, ať to jsou legislativně technické, nebo případně nějakých doporučeních, co se týká, jakým způsobem by se mělo postupovat při nějakých modelových situacích.
Samozřejmě by to mělo být zaměřeno na posílení ochrany měkkých cílů, ať to jsou státní instituce, školy a další místa, kde se tedy zdržuje větší počet lidí. Dá se říci, že naprosto stěžejním je propojení registrů zdravotní dokumentace, protože v případě, že u praktika se budou scházet informace od všech - od všech odborných lékařů, včetně tedy těch, kteří mají nějaký vztah k psychologii, k psychiatrii, tak to si myslím, že je naprosto stěžejní pro to, aby se takovémuto případu dalo zabránit už v tom prvopočátku, tedy aby to mohl páchat se střelnou zbraní, protože samozřejmě není možné, aby psychicky nemocné osoby dostávaly zbrojní oprávnění nebo jaksi kladné potvrzení lékařské prohlídky, že tedy mohou být držitelem střelných zbraní.
Samozřejmě propojení s registrem Ministerstva vnitra a s registrem zbraní na Policii České republiky, tak to je také stěžejní, a registrem zbrojních oprávnění. Bohužel ani tato opatření nemohou zabránit tomu, že ten pachatel si nenajde jiný způsob, anebo si opatří ilegální zbraň. To si myslím, že je také evidentní.
Čím se komise nezabývala, tak to byl v podstatě ten důvod, proč k takové věci došlo, tedy psychickým zdravím populace v České republice, a nejenom samozřejmě v ní, protože pokud vidíme ty útoky, ať to je v zahraničí, v Německu a podobně, kde tedy to je bohužel také s velkými následky, tak dá se říct, že výchova těch nových generací a to posouvání laťky toho, co je možné a co není možné, tak se neustále posouvá k jakési větší agresivitě a bohužel je to jedna z věcí, která by se měla také řešit, a mělo by to řešit Ministerstvo školství, protože ten systém výuky a těch ročních výukových plánů bohužel i po tom, co představil ministr Bek, tak skutečně nám nedává nějaké jaksi ubezpečení, že se ten psychický stav společnosti bude zlepšovat, protože stoupá agresivita. A jako případ tohoto týdne na Českobudějovicku, kde třináctiletý žák chtěl se zbraní napadnout učitelku, popřípadě svoje spolužáky, tak to si myslím, že je jeden z dalších případů, který v podstatě odkrývá to, že jak stav společnosti, tak i stav rodin je v současné době velmi, velmi špatný, a samozřejmě základem každého státu je rodina, ale bohužel, jak se posouvají ty laťky a jakým způsobem vlastně informují média o různých věcech, tak ono zdá, že vlastně takovéto trestné činy a takovéto chování, že se tím způsobem jaksi legitimizuje, a právě ta laťka to posouvá úplně někam jinam, kde bychom nechtěli být, a je to tedy opravdu v rovině trestního práva. Takže je nutné se zaměřit i tímto směrem. ***