(Jednání pokračovalo v 15.00 hodin.)
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážení členové vlády, než přistoupíme k projednávání bodu 19, sněmovní tisk 732, novela zákona o myslivosti, první čtení, požádám předsedu volební komise, poslance Martina Kolovratníka, aby nás seznámil s výsledky voleb, které proběhly před polední přestávkou.
Jedná se o bod 184, Návrh na volbu člena Rady České tiskové kanceláře, bod 185, Návrh na volbu člena Rady České televize, bod 186, Návrh na volbu člena Rady Českého rozhlasu. Prosím, pane předsedo, máte slovo.
Poslanec Martin Kolovratník: Děkuji za slovo. V souladu s dohodou poslaneckých klubů před tím zákonem rychle zveřejním výsledky. Konstatuji, že bohužel ani jeden z těch volebních bodů nebyl úspěšný v tom smyslu, že by bylo zvoleno, a stejně tak, že všechny tři volební body se budou přesouvat do druhého kola nebo budou pokračovat druhým kolem.
184.
Návrh na volbu člena Rady České tiskové kanceláře
Teď konkrétněji první bod, volba člena Rady České tiskové kanceláře. Bylo vydáno 181 hlasovacích lístků, stejný počet byl odevzdaný, neodevzdaných tedy 0, kvorum nutné pro zvolení bylo 91. Tato čísla platí pro všechny tři volby.
U ČTK jediný navržený, pan René Levínský, měl 63 hlasů a nebyl zvolen, tudíž tato volba postoupí do druhého kola. Je to pouze jeden kandidát, bude tedy opět se hlasovat o něm.
185.
Návrh na volbu člena Rady České televize
Druhý bod, Rada České televize, 181, kvorum 91, pan Vladimír Karmazín získal 86 hlasů, Jan Mikuláštík 3 hlasy, Karel Strachota 83, nikdo tedy nebyl zvolen. Druhé kolo zužujeme na dvojnásobek počtu neobsazených míst, takže u České televize do druhého kola postupuje Vladimír Karmazín a Karel Strachota.
186.
Návrh na volbu člena Rady Českého rozhlasu
Poslední volba je Rada Českého rozhlasu, opět 181 hlasujících, 91 kvorum, Jan Bednář získal 90 hlasů, Stanislava Hronová 66, Jan Randák 0.
Tady za volební komisi podtrhnu nebo zopakuji, bylo to opravdu o jeden hlas, tak jsme křížovou kontrolou několikrát provedli kontrolu lístků. Mohu zodpovědně potvrdit, že opravdu těch platných hlasů bylo 90. Mohu tady snad doplnit informaci, že zhruba šest lístků bylo podle tedy pohledu volební komise vyplněno chybně, že kandidát třeba byl označen, ale nebyly křížky na těch zbylých jménech, tak to tady znovu opakuji, že po třech letech bohužel stále některé hlasovací lístky vaše jsou neplatné a zdá se opravdu, že ne záměrem, ale omylem.
Každopádně tedy výsledek je následující: ani tato volba nebyla úspěšná a do druhého kola postupuje Jan Bednář a Stanislava Hronová. Druhé kolo... V tuto chvíli nevím termín předběžně, budu o tom jednat se zástupci poslaneckých klubů a domluvíme se, jestli by proběhlo v příštím týdnu, nebo potom v tom variabilním. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane předsedo volební komise. Nyní než přistoupíme k projednávání bodu 19, přečtu omluvy: Omlouvá se Beitl Petr od 15 do 19 hodin z pracovních důvodů, Juchelka Aleš od 15 do 18 hodin pracovní důvody, Levko Jarmila od 16 do 19 bez udání důvodu, Nový Miloš od 16 hodin pracovní důvody, Schillerová Alena od 16 do 19 pracovní důvody, Svoboda Pavel od 15 do 18 hodin pracovní důvody a Válková Helena od 15 hodin do 19 bez udání důvodu. Toliko omluvy.
Nyní bych přistoupili k projednávání bodu
19.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 449/2001 Sb., o myslivosti, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 732/ - prvé čtení
Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr zemědělství Marek Výborný. Prosím, pane ministře, ujměte se slova.
Ministr zemědělství ČR Marek Výborný: Vážená paní místopředsedkyně, vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi, abych uvedl návrh dlouho očekávané novely zákona o myslivosti a dalších souvisejících zákonů, byť předesílám, to téma je neskutečně důležité a zajímavé a mohl bych tady o něm hovořit desítky minut a možná několik hodin, tak já se pokusím omezit na to zásadní. Mimo jiné i proto, že pro poslance, které to téma zajímá, tak bylo uspořádáno už několik seminářů, kulatých stolů, konferencí, kde... Tato novela, která byla připravována několik let - ještě za mého předchůdce Zdeňka Nekuly v úřadu - a novela, kterou připravilo šest ministrů přede mnou... Bohužel zpravidla ne... nebo vždy s tím, že se nepodařilo ten finální text zde schválit, o to více považuji tuto novelu zákona za důležitou.
Dovolte mi to uvést i do kontextu. My aktuálně projednáváme také novelu zákona o lesích, která je největší novelou od roku 1995. Oba dva zákony jsou do určité míry spojitými nádobami, to znamená, pokud bychom schválili jenom jednu tu novelu, tak to nikdy nebude úplně stoprocentně fungovat, protože samozřejmě stav populace zvěře v našich lesích automaticky, logicky má vliv na stav lesa, případně na stav zemědělské půdy a ploch, kde ta zvěř jako taková žije.
Krátce hlavní cíle návrhu novely zákona, je to především, řekněme, ty cíle jsou dva nebo respektive tři. Je to určitě to, co je opakovaně zmiňováno i ve veřejném prostoru, to znamená řešení velkého problému, který, byť není plošný v rámci celé České republiky, tak je velmi vážný, a to jsou vysoké stavy přemnožené spárkaté zvěře a jí způsobené škody na zemědělských pozemcích, plodinách a na lesích. Samozřejmě tyto škody jsou umocněny i dalšími faktory, jako například sucho nebo nedávná kůrovcová kalamita. Situace se spárkatou zvěří navíc poukázala na některé nedostatky, které se snaží předkládaná novela zákona řešit.
Novela mění myslivecké plánování. Minimální lov býložravé spárkaté zvěře se bude odvozovat nově od výše škod na lesích pro každou jednu honitbu. Každoročně bude stanoven podle těch oblastí, kterých máme 48 v rámci České republiky, a při nesplnění bude sankcionován.
K tomu mi dovolte poznámku. Je to základní kámen, protože pokud chceme řešit přemnožené stavy zvěře, tak se musíme vrátit k plánování, které bude reálné, které bude vycházet z konkrétních dat, které bude nezávislé a které zároveň bude kontrolované. Mimochodem je to jeden z důvodů, proč v rámci tohoto zákona posilujeme státní správu myslivosti, je to jeden z důvodů, proč ty plány bude tvořit nezávislá instituce v podobě Národního lesnického institutu, dříve ÚHÚL, to je jeden z důvodů, proč zákon obsahuje sankce.
Tady mi dovolte možná trochu odbočit, říct jednu věc na začátek, ať je to známo hned na úvod. Já rozumím tomu, že vzhledem k rozsahu té novely a do určité míry k její citlivosti, že občas vyvolává emoce, odpor a tak dále. Já myslím, že na 90 procentech obsahu se tady shodneme úplně všichni bez ohledu na to, v jakém dresu politickém tady jsme. Myslím, že ten cíl je hlavně to, aby novela mysliveckého zákona byla schválena, protože v těch 90 procentech je prospěšná nejenom pro zvěř, pro les, pro českou krajinu, ale také pro ty myslivce samotné. Nakonec toto mi potvrzují všichni, včetně Českomoravské myslivecké jednoty a dalších. Já jsem připraven ve druhém čtení, tak jak bude zákon přikázán garančnímu výboru, případně dalším výborům, tak jsem připraven k velmi aktivní komunikaci se všemi poslanci, se všemi poslaneckými kluby. Máme připravené - ne že bychom tady byli v bodě nula - ale máme připravené některé změny, které reagují na tu veřejnou debatu, která se zde vede i s odbornými organizacemi. ***