Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(11.00 hodin)
Poslanec Marek Novák: Děkuju za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, jenom v rychlosti shrnu, co se vlastně událo kolem tohoto zákona, kterému se tady věnujeme už déle než dva roky. Ten zákon původně vznikl primárně jako zákon, který se věnuje ochraně spotřebitele, řeší soudní spory a podobně, které přecházejí vlastně ze soudů na Český telekomunikační úřad. Následně jsme se zaměřili také na to, že když se ten zákon otevřel, tak je na místě se věnovat výstavbě, a po dlouhých diskusích jsme také nalezli cestu k tomu, abychom zjednodušili výstavbu sítí v elektronických komunikacích. Bylo super, že až do tohoto bodu panovala shoda napříč a všechno bylo, dá se říct, růžové.
Následně přišel přílepek. Já jsem vám tady četl nález Ústavního soudu z roku 2007, který jasně definuje, co je to přílepek, a tohle, co se tam objevilo, naprosto splňuje veškeré definice přílepku. Musím říct, že je mi líto, že zákon o elektronických komunikacích se takto zneužil díky neschopnosti. Bohužel my se k tomu musíme postavit tak, že pokud tento přílepek projde, tak nemůžeme souhlasit ani se zákonem jako celkem. To mě moc mrzí na základě toho, kolik se tady odpracovalo.
Vedle toho diskuse o zákonu o elektronických komunikacích... V rámci celé diskuse o tomto předloženém tisku byla 3 procenta ze všech debat, 97 procent času se tady mluvilo o úplně jiném zákonu. Doufám, že i tohle na základě stížnosti, kterou, předpokládám, podáme, Ústavní soud zohlední.
Dále musím konstatovat, že byl předložený návrh na legislativně technickou úpravu, který budeme hlasovat. Výbor zaujal stanoviska, která tady budu následně při hlasování přednášet. Tímto vám děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Taktéž děkuji, pane zpravodaji, ale v tuto chvíli ještě se přihlásil se závěrečným slovem nakonec i pan ministr. Prosím, pane ministře.
Ministr průmyslu a obchodu ČR Lukáš Vlček: Pane předsedající, děkuji za slovo. Vážené kolegyně, kolegové, vážení členové vlády, asi nebudu více komentovat zákon jako celek, spíš si dovolím krátký komentář i k tomu, co tady zaznělo. Já jsem si ho původně chtěl nechat až po projednání nebo po hlasování, ale myslím si, že jsou to věci, které by asi měly zaznít ještě před hlasováním, protože se týkají některých věcí.
Samotný obsah a podstatu zákona komentovat nechci, ale chtěl bych krátce tady odpovědět a reagovat na věci, které tady byly zmíněny, hlavně pak ve vztahu k pozměňovacím návrhům týkajícím se usnadnění povolování sítí elektronických komunikací. Já sám osobně ty pozměňovací návrhy vítám a já osobně si myslím, že žijeme ve 21. století, kdy stále v České republice máme mnoho takzvaně bílých míst, nepokrytých míst. Situace opravdu výrazně přispívá k vylidňování venkova, není to pro hospodářství zdravá situace. Osobně chápu, že se tady prostě perou mezi sebou určité záležitosti takzvaně veřejného zájmu, otázka krajinného rázu a otázka povolování infrastruktury, datové infrastruktury, ale opakuji, že žijeme ve 21. století a jsou prostě některé věci, kde musíme najít cestu, jak Českou republiku plně pokrýt datovým připojením a dostupným internetem. Už nejenom z pohledu toho, že se nám, je to jeden ze střípků celé té mozaiky, ale že se nám venkov i kvůli těmto věcem vylidňuje, ale protože je to zdravé pro hospodářství jako celek.
Já tady potvrzuji to, co tady bylo řečeno, že hledáme cestu mezi jednotlivými rezorty, jak zároveň do budoucna i určitým způsobem zlepšit posuzování krajinného rázu. Ministerstvo průmyslu a obchodu se tematice budování datové infrastruktury věnuje velmi intenzivně, přece jenom nejenom v ostatních oblastech infrastruktury, ale především v datové infrastruktuře máme opravdu velký infrastrukturní dluh jako společnost, jako hospodářství. To znamená, je to téma, pokud tedy chceme moderní ekonomiku, moderní hospodářství, tak musíme opravdu infrastrukturu dobudovat, musíme ji doplnit, protože to je cesta kupředu.
Ale každopádně už včera po dalších debatách i s kolegy z Ministerstva životního prostředí jsem svému týmu na Ministerstvu průmyslu zadal další analytické práce tak, abychom v dalších debatách, které nás čekají na plénu Sněmovny, našli relevantní řešení. Ty analytické práce, které jsou zadány aktuálně, už navazují na práci na odboru telekomunikací, věnují se větší debatě na úrovni Českého telekomunikačního úřadu, jednotlivých mobilních operátorů, abychom pro další debaty byli více konkrétní, měli více analytických podkladů a říkali, která jsou opravdu přesně konkrétní bílá místa, kde bude nutné stavět další infrastrukturu i s ohledem na další napojení, jako je třeba připojení výkonu elektrické energie.
To znamená, já za sebe deklaruju tu vůli k debatě ve smyslu toho, jak najít soulad s tématem krajinného rázu, ale opětovně připomínám, žijeme v 21. století, a pokud naše hospodářství chceme posouvat dopředu a chceme i dohánět náš infrastrukturní dluh v datové infrastruktuře, tak prosím hledejme cesty tak, aby to šlo. Děkuji.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Také děkuji panu ministru za jeho závěrečné slovo. Nyní v tuto chvíli přikročíme tedy k hlasování o návrzích. Poprosím zpravodaje garančního výboru, aby nás seznámil s procedurou hlasování, poté přednášel jednotlivé návrhy a před hlasováním k nim sdělil stanovisko. Prosím, pane zpravodaji.
Poslanec Marek Novák: Děkuju za slovo, pane předsedající. My bychom si vlastně ještě před hlasováním procedury měli odhlasovat, že souhlasíme, či nesouhlasíme se stažením pozměňovacího návrhu, který máme pod písmenem D, pana poslance Telekyho. Následně bychom si měli schválit proceduru.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Ano.
V tuto chvíli jsem zahájil hlasování. Táži se, kdo je pro stažení tohoto pozměňovacího návrhu? Kdo je proti?
Hlasování číslo 77, přihlášeno bylo 160 poslanců, pro 154, (proti nikdo). Tento návrh byl přijat. Prosím, pokračujte.
Poslanec Marek Novák: Děkuji. Procedura je navržena následovně: Za prvé, návrhy legislativně technických úprav. Návrh nám přednesl kolega Havránek, takže budeme hlasovat; za druhé pozměňovací návrhy A1 a A2 kolegy Adamce, což je neposuzování krajinného rázu; následně A3 a A4 opět společně jedním hlasováním, je to přesun povolování staveb sítí elektronických komunikací z nejnižšího stupně stavebních úřadů na obce s rozšířenou působností, je to výborový...; následně pozměňovací návrh A5, což je širší plocha výjimky pro základové stanice, mění se lesní zákon; následně A6 a A7, vypuštění zpřesnění telemarketingu, opět výborový; následně A8, což je vyloučení aplikace územního plánování obcí na některé stavby základnových stanic; následně A9 a A10, což je rozšíření institutu zákonných služebností i na subjekty samospráv; následně A11, to se týká digitálního vysílání, digitálního rádia; následně pozměňovací návrh C poslance Jurečky, který se týká novely zákona o právu na digitální služby - pokud neprojde, tak je nehlasovatelný pozměňovací návrh G poslance Michálka, pokud projde, bude se hlasovat pozměňovací návrh G poslance Michálka, který se týká taktéž novely zákona o právu na digitální služby - následně pozměňovací návrh E kolegy Adamce, neposuzování krajinného rázu u některých staveb sítí; následně pozměňovací návrh F1 poslance Nováka, což je technická úprava v problematice nákladů na odposlechy a uchovávání provozních a lokalizačních údajů, následně další legislativně technická úprava poslance Nováka a nakonec návrh zákona jako celek. ***