Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(19.40 hodin)
(pokračuje Aleš Juchelka)
Otevírám další bod v prvém čtení, kterým je
35.
Vládní návrh zákona o kategorizaci zdravotnických prostředků předepisovaných na poukaz hrazených z veřejného zdravotního pojištění a o změně zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů (zákon o kategorizaci zdravotnických prostředků) /sněmovní tisk 847/ - prvé čtení
Vidím, že už u pultíku z pověření vlády nám svůj návrh přednese pan místopředseda vlády a ministr zdravotnictví Vlastimil Válek. Požádám ho, aby se ujal slova. Prosím.
Místopředseda vlády a ministr zdravotnictví ČR Vlastimil Válek: Děkuji, pane místopředsedo. Vážené paní poslankyně, páni poslanci, doufám, že důstojně navážu na pana ministra Blažka, co se stručnosti a koncentrace informací týče. V podstatě... (Poslanec Králíček: Nikdy.) Ale tak někdy třeba jo.
Celá ta záležitost se týká toho, pokud si vzpomenete, v minulém volebním období Ústavní soud rozhodl, že seznam zdravotnických prostředků nemůže být vydáván Ministerstvem zdravotnictví jako vyhláška, a jediná možnost byla přiřadit ho k zákonu č. 48 tehdy, protože byl otevřený, což se stalo, a seznam zdravotnických prostředků se stal součástí zákona č. 48. Teď tento zákon máme otevřený, tím pádem rozdělujeme ty zákony na dva: na zákon č. 48 a na zdravotnické prostředky. Ten důvod je jednoduchý: zdravotnické prostředky, které musí vycházet v zákoně na základě rozhodnutí Ústavního soudu, je potřeba novelizovat. Ten seznam je potřeba relativně často novelizovat a to v samostatném zákoně půjde daleko rychleji. Jinak odkazuji na důvodovou zprávu a na informace v ní. Děkuji.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Taktéž děkuji za uvedení tohoto návrhu. Poprosím, aby se slova ujala paní zpravodajka pro prvé čtení, paní poslankyně Věra Adámková. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
Poslankyně Věra Adámková: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážení páni ministři, dámy a pánové, pan ministr uvedl poměrně jasně, proč je tato novelizace v kategorizaci zdravotnických prostředků. Já k tomu dodám několik poznámek, abyste se lépe zorientovali.
Tento zákon upravuje některé definice, upravuje některé pojmy, které jsou víceméně taxonomické, dotýká se některých zdravotnických prostředků, příkladně pro vaši představu: řečových profesorů, protéz, ortéz, očních čoček, invalidních vozíků, kompresních punčoch a podobně, což je velmi důležité, protože tady jsou jasné limity, kdy můžeme předpisovat a kdy nikoliv. Jedná se tedy o parametrickou změnu, kde obsahem je kromě vyčlenění těchto výše uvedených ustanovení také aktualizace výše a podmínek úhrady v návaznosti na výstup jednání odborné komise pro kategorizaci a úhradovou regulaci zdravotnických prostředků.
Co se týče věcí, na které bych chtěla upozornit, protože jsou nové, jedná se o preskripční omezení v 51 úhradových skupinách ze skupin 01 a 03 a rozšiřuje se, prosím pěkně, možnost preskripce na zdravotní sestry jasně taxonomicky vymezené. Jedná se o významné rozšíření kompetence zdravotních sester, protože třeba mohou předpisovat podle této novely příslušenství nutné k péči o pacienty se stomií, to znamená nějakým vývodem střeva nejčastěji, což jsou velmi specifické podmínky.
Dále se zavádí nově nárok na úhradu systému pro kontinuální monitoraci glykemie pro pacienty se všemi typy diabetes mellitus, což je poměrně důležité taky, protože nechci tady zacházet do taxonomie diabetu, ale v každém případě tady bude rozšíření pro ty pacienty, aby mohli tedy čerpat tyto kontrolní pomůcky. Dochází také ke zjednodušení předpisů a úhrady pomůcek pro nedoslýchavé.
To znamená, že jedinou věc, na kterou upozorňuji, a budeme se na výboru posléze - bude-li tam tedy zákon posunut, jako že doufám, že ano - zabývat, jedná se o kompetence odbornosti všeobecná sestra nebo zdravotní sestra. Musíme se podívat na provázanost, na kompetenci a právní zodpovědnost, takže musím říci, že tento tisk je vlastně znovu změněním zákona č. 48 a máme tady ještě tisk 849. Tyto dva tisky jdou vlastně v souladu. Děkuji.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Taktéž děkuji. V tuto chvíli otevírám obecnou rozpravu, do které vidím, že se nikdo nehlásí ani elektronicky, ani z pléna, proto končím obecnou rozpravu.
Zavolám kolegyně a kolegy z předsálí, poněvadž nyní se budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání.
Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro zdravotnictví jako výboru garančnímu.
V tuto chvíli zahajuji hlasování. Táži se vás, kdo je pro, aby garančním výborem byl výbor pro zdravotnictví? (Kdo je) proti?
Hlasování 50, přihlášeno bylo 115 poslankyň a poslanců, pro 84, (proti nikdo). Tento návrh byl přijat.
Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání výboru pro zdravotnictví jako garančnímu výboru.
Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru. Má někdo prosím z pléna zájem předložit nějaký návrh na další projednávání dalšímu výboru? Vidím, že nikoliv.
Tím pádem končím projednávání tady tohoto tisku v prvém čtení. Děkuji panu předkladateli i paní zpravodajce.
Otevírám další bod dnešní schůze, kterým je
19.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 159/1999 Sb., o některých podmínkách podnikání a o výkonu některých činností v oblasti cestovního ruchu, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 761/ - prvé čtení
Z pověření vlády předložený návrh uvede pan ministr pro místní rozvoj Petr Kulhánek. Prosím vás, pane ministře, abyste se ujal slova. Prosím.
Ministr pro místní rozvoj ČR Petr Kulhánek: Dobrý večer. Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, dovolte, abych vám ve stručnosti představil uvedený návrh zákona. Hlavním cílem tohoto předkládaného návrhu je snížení administrativní zátěže podnikatelů, vytvoření nástroje pro správu místního poplatku z pobytu a jeho lepší výběr a zajištění kvalitních a aktuálních statistických dat pro řízení, plánování a rozvoj cestovního ruchu jak na území celé České republiky, tak i v jednotlivých lokalitách, to vše prostřednictvím nově zřizovaného Registru ubytovacích zařízení. Návrh rovněž adaptuje české právo na nově přijaté nařízení Evropského parlamentu o shromažďování a sdílení údajů týkajících se služeb v oblasti krátkodobých pronájmů ubytování. Dále se navrhuje, aby obce získaly možnost prostřednictvím nařízení obce regulovat na svém území poskytování ubytování v jednotkách.
Registr půjde informačním systémem veřejné správy. Jeho správcem bude Ministerstvo pro místní rozvoj. Nejdříve se v něm budou povinně registrovat všechny osoby, které vykonávají podnikatelskou činnost v oblasti ubytování. Poté, kdy se stane použitelným zmiňované evropské nařízení, tedy od 20. května 2026, se v něm budou také povinně registrovat provozovatelé jednotek pro poskytování krátkodobého ubytování. Tyto jednotky vymezuje uvedené evropské nařízení. Jsou to, zjednodušeně řečeno, místa pro ubytování, která jsou inzerována prostřednictvím elektronických platforem.
Prostřednictvím registru zřízeného podle tohoto zákona bude ubytovatel plnit rovněž povinnosti podle jiných zákonů, a to evidenční povinnosti podle zákona o místních poplatcích, oznamovací povinnosti vůči cizinecké policii při ubytování cizince podle zákona o pobytu cizinců. Ubytovatelům zároveň odpadne nutnost vést o ubytovaných osobách domovní knihu podle zákona o pobytu cizinců a zároveň s tím v obcích, které zavedly poplatek z pobytu, také povinnost vést o ubytovaných osobách evidenční knihu. Prostřednictvím registru, budou ubytovatelé také moci plnit povinnosti zpravodajské jednotky podle zákona o české statistické službě.
Účinnost novely bude nabíhat postupně. Registr bude dále plnit funkci jednotného digitálního kontaktního místa podle zmiňovaného evropského nařízení. Jeho prostřednictvím tak mimo jiné budou platformy v pravidelných intervalech předávat informace o fungování jednotlivých registračních číslech, jak s tím počítá předmětné nařízení. Díky registru a agregovaným informacím z něj získají obce a stát informace o turistickém ruchu, které jsou tak nezbytné k jeho řízení a plánování. Obce získají nástroj, který jim usnadní rozhodování o zavedení poplatků z pobytu. A v případě, že se pro jeho zavedení rozhodnou, jim zjednoduší jeho administraci a výběr. Děkuji vám za pozornost. ***