Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!
(9.30 hodin)
(pokračuje Alena Schillerová)
A víte, proč jsme to obstruovali? Protože vy, KDU-ČSL, jste jako svědomí vlády naprosto selhali, vyměnili jste to za místa na kandidátce SPOLU. (Potlesk vlevo.)
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Nyní pan poslanec Králíček s faktickou poznámkou, poté pan poslanec Novák. Prosím, máte slovo.
Poslanec Robert Králíček: Já jen krátce k panu Bělobrádkovi, prostřednictvím. No, já se nevracel do minulého volebního období, z toho mě neobviňujte, já jsem se vracel na začátek tohoto. A když už, tak pan Fiala byl opravdu zvolen až napotřetí, ale vy jste Radka Vondráčka, včetně Pirátů, sejmuli na celé volební období. (Potlesk vlevo.)
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče. Nyní pan poslanec Novák je přihlášen k faktické poznámce. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Marek Novák: Děkuji za slovo. No, já jenom k té přestřelce. Kolega Kolovratník se ohradil, že chce řešit interpelace. Dostal za to naloženo. Spustily se tady fakt debaty, které sem nepatří. Vy nám neustále říkáte, jak se strašně chcete bavit o novele zákona o elektronických komunikacích. Tam jste vlastně takové hezké slečně dali na ucho kravskou náušnici, která se týká úplně jiného zákona. Divíte se, že jste to při řádném projednávání neprojednali, že jsme se k tomu vyjadřovali.
Na pana kolegu Michálka. Já tady ani jako zpravodaj nechci ministry, kterých se týká přílepek, protože já ten přílepek jako takový v tom zákoně vůbec nechci vidět, a určitě na našem klubu, pokud takovýto přílepek projde, doporučím, abychom se obrátili na Ústavní soud, to jednoznačné. A pane Michálku, to, proč tam ten přílepek je, za to může pětikoalice, je to výsledek pěti koaličních stran, takže se nevymlouvejte, nestahujte tady ocas a přiznejte tu chybu. Dík.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Nyní s faktickou poznámkou bude reagovat pan předseda Aleš Dufek. Prosím, máte slovo.
Poslanec Aleš Dufek: Já samozřejmě vnímám hozenou rukavici, kterou jsem obdržel tady od paní předsedkyně Schillerové, vaším prostřednictvím. Samozřejmě skutečně musím uznat, že vaše řečnické umění je na vysoké úrovni. Já nejsem schopný takhle mluvit, protože jako advokát kdybych takhle mluvil u soudu, tak mě za pár desítek sekund soudce přeruší, nebo soudci mě přeruší a v podstatě mě umlčí, takže musím mluvit věcně a věcně můžu říct jednu jedinou větu: Prostě nemáte pravdu, to, co jste říkala teďka.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Tak to byla poslední faktická poznámka a nyní se vrátíme k řádně přihlášeným do obecné rozpravy. Prvním je pan poslanec Robert Králíček, poté pan poslanec Nacher. Prosím, máte slovo.
Poslanec Robert Králíček: Vážená paní předsedající, vážený pane předsedo Dufku, paní předsedkyně má vždycky pravdu.
Dámy a pánové, mně je opravdu líto, že se dnes musím zabývat tím pozměňovacím návrhem, za mě totálním přílepkem, který k tomuto zákonu nepatří, a já opravdu upřímně lituji pana ministra Vlčka, že zákon, který si myslím, že je i důležitý, je pozdržován díky tomu, že jeho kolega z vlády tam dal přílepek, který tam nepatří a se kterým zásadně věcně nesouhlasíme. Vlastně dnes už to jsou dva pozměňovací návrhy, které jsou v systému. První zadal pan ministr Jurečka, který posunul účinnost zákona o práva na digitální službu o další dva roky, a tuším, že i pan poslanec Bartoš zadal podobný návrh, který posouvá tu účinnost o jeden rok, ale jistě nám ho asi odůvodní on nebo v zastoupení pan předseda Michálek.
Já se však budu věnovat tomu, který tam je déle, na který jsme narazili, a to je ten ministerský. Tento krok je v přímém rozporu s veřejným ujištěním vlády i Digitální a informační agentury, že odklad nebude nutný. Přitom, jak dokládají i podkladové materiály, máme k dispozici robustní technologický základ, strategické plány a metodiky, které byly vytvořeny již před více než deseti lety. Od vlády jsme slyšeli sliby, že digitalizace je prioritou. Premiér sám na tiskové konferenci tvrdil, že jsme v digitalizaci dále než Německo. Jak si tedy vysvětluje tento návrh? Je snad Česká republika, která údajně předbíhá Německo, tak technologicky nepřipravená, že si nemůže dovolit zavést zákon, který občanům garantuje základní digitální práva? Tyto sliby se nyní jeví jako prázdná hesla.
Podívejme se na realitu. Návrh argumentuje nepřiměřenou zátěží pro orgány veřejné moci, ale tento argument je zavádějící. Jak ukazují dosavadní legislativa a analýzy odborníků. Existuje řada nástrojů, jako je například propojený datový fond, Portál veřejné správy nebo datové schránky, které mohly a měly být už dávno připraveny na plnou digitalizaci. Problém tedy není technologický, problém je manažerský a politický. Připomeňme si, že DIA byla zřízena právě proto, aby centrálně koordinovala a urychlila proces digitalizace. Měla být garantem, že ministerstva a úřady budou spolupracovat a naplňovat zákon o digitálních službách. Místo toho zde vidíme chaos a výmluvy. Kde je propojený datový fond, jehož architektura a metodiky jsou k dispozici již od roku 2021? Kde jsou centrálně sdílené služby, které by občanům umožnily efektivní a snadné využívání digitálních práv? Je nepřijatelné, že se vláda snaží hodit neúspěchy na rezorty nebo na předchozí vlády. Měli jsme místopředsedu vlády pro digitalizaci, máme DIA, máme rozpočty v miliardách korun, přesto jsme dnes svědky pokusu o odklad, který ukazuje na neschopnost a alibismus. Odklad účinnosti zákona není jen legislativním detailem, je to jasný signál občanům, že stát není schopen naplnit jejich základní práva. Tento zákon občanům garantuje právo na digitální služby, právo na digitální úkon, právo na osvědčení těchto úkonů nebo právo na využívání svých údajů.
Jedná se o zásadní pilíře moderního, efektivního a proklientsky orientovaného státu a tento stát teď říká: Počkejme další dva roky. Proč nás tedy DIA a vláda opakovaně ujišťovaly, že žádný odklad nebude nutný? Proč se tento návrh předkládá jen pár měsíců před účinností tohoto zákona? To je přece ukázkový příklad selhání vedení, neschopnosti řídit projekty a nezodpovědného přístupu k budoucnosti naší země.
Dámy a pánové, proč pan ministr Jurečka navrhuje odložit tento zákon zrovna o dva roky? Jak na tento časový údaj přišel? Tento návrh není jen o odkladu, je to o rezignaci vlády na základní principy digitalizace a transformace veřejné správy. Neschválením tohoto návrhu vyšleme jasný signál, že od vlády očekáváme zodpovědnost, schopnost plnit sliby a odvahu provádět reformy. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče. Vaše vystoupení vyvolalo jednu faktickou poznámku, k té se přihlásil pan poslanec Karel Sládeček. Prosím, máte slovo, pane poslanče.
Poslanec Karel Sládeček: Děkuji za slovo. Vážená paní předsedající, kolegyně, kolegové, navážu na ctěného kolegu Králíčka. Mohu zde říct, že klub SPD podporuje novelu zákona o elektronických komunikacích. Avšak nelíbí se nám právě přidání toho pozměňovacího návrhu z dílny ministra Jurečky a spol., který je vlastně klasickým přílepkem. Ono lze pochopit, proč ho tam dali. Řeší totiž čas a špatnou práci této vlády. Takže klub SPD tento pozměňovací návrh nepodpoří. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče. Nyní je do obecné rozpravy přihlášen pan poslanec Patrik Nacher. Ano, prosím, pane poslanče, máte slovo. A omlouvám se, pane poslanče: Necháte, pane předsedo, hovořit pana poslance Nachera? Děkuji za pochopení. Prosím, máte slovo.
Poslanec Patrik Nacher: Děkuji, paní místopředsedkyně. No, já budu hovořit o novele zákona o elektrických komunikacích. My jsme ve druhém čtení, takže teďka tady se mají načítat pozměňovací návrhy. Vy tam vidíte červeně Mariana Jurečku, který načte svůj návrh, který je klasickým přílepkem.***