Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!
(19.10 hodin)
(pokračuje Martin Kolovratník)
Jeden z vašich slibů také byl, že občany v tom nenecháte, že budete pokračovat v rozvoji dopravní infrastruktury. Připomenu, program, který není nikde v legislativě, je nastaven - v tuto chvíli už mohu použít slovo historicky - a je to o tom, že stát prostřednictvím Státního fondu dopravní infrastruktury - bude to koneckonců pak jeden z dalších sněmovních tisků provázaný se státním rozpočtem - přispívá krajům na ty takzvané dvojky a trojky.
Připomenu tady pro občany České republiky, pro voliče, že tady ten program zahájilo hnutí ANO v roce 2015. My jsme v tom prvním roce naší vládní odpovědnosti, v roce 2014, poprvé vydiskutovali velmi pečlivě se všemi kraji, se zástupci všech krajů, s dopravní komisí Asociace krajů to, jak ten systém nastavit, aby to bylo spravedlivé. On byl ten vzorec, ten nástroj, velmi jednoduchý. Použili jsme rozdělení podle délky silniční sítě těch dvojek a trojek. Opravdu je to veřejně dohledatelné a ověřitelné od roku 2015, že ať byla vláda v jakékoliv sestavě, ať byly kraje v jakékoliv sestavě, vždycky každý rok tady historický dluh, který mířil ještě někdy k roku 2000, 2001, 2002, když kraje vznikly, tak stát ty kraje podpořil právě konkrétní částkou na historickou opravu, údržbu a zlepšení silnic dvojek a trojek. Všichni se shodneme, že je to v naší zemi vidět v dojezdu v obcích, ve vesnicích, že vidíme, že stav těch silnic se opravdu zlepšil.
Teď budu korektní, nehraji debatu o tehdejší koalici a opozici, o té současné. Vždycky to byly nějaké čtyři miliardy, někdy tři, za vaší vlády. To nemám problém ocenit, že v jednom případě to bylo dokonce šest miliard, takže velká částka. Vždycky každý kraj takovou částku získal podle spravedlivého rozdělení a hlavně během těch let se povedlo domluvit a odpracovat, že kraje to věděly relativně dopředu, většinou už v tomto období, kdy si tvoří své rozpočty krajské samosprávy, kdy je schvalují, tak vědí, s čím mohou počítat.
No, a světe, div se, vládní sliby této koalice najednou vzaly za své a dneska v tuto chvíli v tomto návrhu tohoto rozpočtu je pro kraje nula, čistá nula. Je to přesně jeden z příběhů, o kterém mluvíme už několik týdnů my, opozice, komentátoři, novináři, Národní rozpočtová rada, NERV, všichni ekonomové, kteří se rozpočtem zabývají a zpochybňují jeho serióznost, stabilitu a dávají argumenty, které nemá cenu, abych tady opakoval. Jeden z dalších argumentů je to, že vy jste je v tom kraji nechali, dali jste jim tam nulu a váš argument, argument ministra financí Zbyňka Stanjury a vás dalších, je ten, že přece to bude v RUD. Opět se tedy odvoláváte na zákon, který není schválený, který dokonce nemá hotové ani první čtení.
Nemohu předjímat, jak to dopadne. Mohu snad jen naznačit, že když jsme tuhle věc nepoliticky, jak jsme na to dlouhodobě zvyklí v hospodářském výboru, debatovali i s koaličními poslanci, tak vaši kolegové v hospodářském výboru připustili, že tady ten zákon, ta změna rozpočtového určení daní, prostě není jistý, že vůbec není rozhodnuto o tom, že dopadne. Vy jste se odvolali blahosklonně na to, že kraje to dostanou změnou tohoto zákona. Nemáte hotové první čtení a krajům posíláte absolutní nulu.
Vím, jaká je ta "varianta brod", jaká je cesta B, že teoreticky můžete - mrzí mě, že tady pan ministr Kupka není, aby na mě korektně reagoval - v průběhu příštího roku navýšit úvěrový rámec u Evropské investiční banky, opět si půjčit, zvýšit půjčku a těm krajům to poslat, doposlat. Snad mohu věřit, že to před volbami nebudete chtít zazdít, že se to nakonec stane. Ale za jakou cenu?
Opět navýšíte půjčku, pane ministře Stanjuro, prostřednictvím tady pana předsedajícího, jednoho z hlavních ekonomů ODS, pana místopředsedy Skopečka. Opět navýšíte zadlužení a půjčku. Nevím, jestli to zase uděláte takovým tím mimorozpočtovým vyváděním, nějakým tím trikem a slovíčkem přepůjčka na Státní fond dopravní infrastruktury, nebo ne. To se my v opozici můžeme pouze domnívat. Ale má to zkrátka dva minusy. Budete zvyšovat zadlužení a hlavně pro ty kraje je to ohromná nejistota.
I vaši straničtí kolegové, ať je to hejtman Martin Kuba z jižních Čech, ať je to kolega Valtr, náměstek pro dopravu za ODS u nás v Pardubickém kraji, ale i další, říkají - OK, my budeme rádi, ale prostě je to špatně. Jak si máme dneska jako kraje nastavit svůj rozpočet, když nevíme, na čem jsme, a když se to možná dozvíme v únoru, v březnu nebo v dubnu příštího roku? Proto jenom nekritizujeme, ale přicházíme s řešením, které věřím, že by mohlo být obhajitelné, když ne pro pana ministra Stanjuru, tak alespoň pro některé koaliční poslance, kteří budou skládat účty svým občanům, voličům ve svých krajích. Přicházíme s poslaneckým návrhem, který navrhuje zvýšit kapitolu 327 Ministerstva dopravy v souhrnném ukazateli Výdaje celkem a ve specifickém ukazateli Dotace pro Státní fond dopravní infrastruktury přesně o tu částku, která je běžná v posledních letech, a to o čtyři miliardy korun. Jedna miliarda na úkor vládní rozpočtové rezervy, tři miliardy na úkor obsluhy státního dluhu.
Tady chci povědět, vážení občané, že spoluautory tohoto pozměňovacího návrhu jsou naši hejtmani, kteří jsou zároveň zde v Poslanecké sněmovně a bojují za vás - Richard Brabec, Ladislav Okleštěk, kolega Josef Bělica, Martin Kukla. Ale společně se mnou se nakonec vedle hejtmanů pod ten návrh podepsali vždy po jednom Kamal Farhan - nesmím na něj zapomenout - vždy po jednom také zástupci všech ostatních krajů. Takže tenhle pozměňovací návrh my jako hnutí ANO podáváme vždy po jednom zástupci z každého kraje České republiky a se vší vážností říkáme, že pokud své sliby myslí tato vládní koalice upřímně, pokud svá prohlášení myslí upřímně i ministr Zbyněk Stanjura, který se navíc věnoval dopravě a zná dopravu, tak věřím, že tenhle pozměňovací návrh podpoříte a že pomůžete krajům v tom, aby dnes, v těchto dnech, měly jistotu a mohly seriózně plánovat opravu, rekonstrukci a údržbu silnic II. a III. třídy.
Druhý pozměňovací návrh. Já jsem s ním chodím každý podzim. Budu za něj bojovat a mohu vám občanům, studentům a seniorům slíbit, že i když teď nebudu úspěšný, že to my jako hnutí ANO připravíme, opět za rok s tím přijdeme a bude to i v našem předvolebním programovém prohlášení. To je navrácení slev na jízdné ve veřejné dopravě z 50 procent na 75 procent výše jízdného pro studenty a pro seniory. Ta částka není malá, to uznávám. Je to navýšení údaje Ostatní výdaje spojené s dopravní politikou státu o 2 750 milionů korun.
Jsme ale hluboce přesvědčeni o tom, když vidíme, jak dopadá politika této vlády na všechny občany - nebudu tady opakovat argumenty, které zazněly tisíckrát, jak rostou ceny, jak se snižuje reálná hodnota mezd a tak dál, a tak dál - že minimálně to, abychom podpořili tyto věkové skupiny, jak tedy studenty, tak seniory, v tom, aby měli vyšší mobilitu, aby nemuseli používat individuální automobilovou dopravu, ale mohli používat ekologickou veřejnou moderní železniční dopravu, tak že tohle by byl krok, který by měl smysl a měl by své odůvodnění. Je to sněmovní dokument, ke kterému se samozřejmě pak přihlásím - 5595 - a je to navýšení podpory ve veřejné dopravě na 75 procent.
Tam vím, jaká je realita, ale pane ministře - opět se vší vážností se na vás dívám a vracím se k těm silnicím II. a III. třídy, anebo ocením, pokud tady teď v rozpravě budete reagovat - historicky poprvé od roku 2015, kdy tenhle program existuje, nezávisle na tom, jaká byla vláda, jaká byla sestava Asociace krajů a jednotlivých krajů, vždycky kraje ty rozpočtové prostředky dostaly. Vy tam dnes posíláte nulu. To je vaše ostuda, je to hanba, je to nezodpovědnost, a říkám se vší vážností za hnutí ANO, že za kraje České republiky my budeme vždycky bojovat. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. S přednostním právem se hlásí pan ministr Stanjura.
Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Já nebudu používat tak silné výrazy, ale když už mluví Martin Kolovratník k voličům, tak pominu, co říká - my nechceme platit úroky z našich půjček - to navrhuje Martin Kolovratník a šest poslanců a hejtmanů - protože berou tři miliardy z toho, co musíme platit úroky. Takže co vám radí šest poslanců hejtmanů a Martin Kolovratník? Neplaťte úroky ze svých dluhů, protože my to navrhovali, tak to dělal stát. ***