Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(17.20 hodin)
(pokračuje Marek Novák)
A věřím, a vy určitě mi to tady potom potvrdíte, že se shodneme na tom, že by tato novela pomohla postiženým spoluobčanům a tomu, aby se jim lépe žilo.
Já se vás, pane ministře, chci zeptat mimo to, že vláda odmítá ten návrh, který jsme podali, a vy jste samozřejmě jako kličkou použil to o neznámé (?), my to připravíme na ministerstvu. Poprvé jsem to slyšel od vás někdy před rokem v rádiu na dálnici, následně jste to i písemně slíbil mému kolegovi Lubomíru Brožovi a následně na plénu letos v dubnu opět potvrdil, že návrh ze strany ministerstva bude. Já aktuálně, včera jsem se díval teda naposledy, dneska ne, a jediné, co jsem dohledal a je zatím předloženo, tak je přehled dopadu zákona o asistenčních psech, nicméně ten zákon jako takový nikde v eKLEPu nevidím, a proto se vás ptám, pane ministře, prosím, kdy bude hotov ten vámi slibovaný návrh zákona a kdy jej plánujete zařadit na plénum Sněmovny? Děkuji za odpověď.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já děkuji za dodržení času a pan ministr je v tuto chvíli připraven se svou odpovědí. Prosím.
Místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí ČR Marian Jurečka: Vážený pane místopředsedo, kolegyně, kolegové, já vlastně tady budu velmi stručný. To, co jsem slíbil, tak to platí, ten zákon předložím tak, abychom ho projednali a stihli do konce tohoto sněmovního období.
Jenom poctivě přiznávám a říkám, že z hlediska věcí, které na mém resortu, jak ta věcná sekce, která toto má na starosti, tak i ta legislativní dělá - a když se podíváme na ty věci, které jenom tady za tento a minulý týden běží ve Sněmovně - tak tady máme, pokud se nepletu, nějakých šest nebo sedm tisků, takže toto byly věci, které, třeba důchodová reforma, revize dávek, novela zákoníku práce, převod dávek OZP a tak dále, měly prostě o něco větší prioritu.
Kolegové a kolegyně na tom pracují tak, abychom byli schopni, a počítám někdy na konci roku, mít to finální paragrafové znění. Tady nepředpokládám u té novely, že by měla být nějaká složitá dlouhá jednání v Poslanecké sněmovně, že by to bylo obstruováno, takže za mě platí to, abychom toto opravdu do konce pololetí příštího roku měli projednáno a schváleno, ukončený legislativní proces.
To znamená, na vaši otázku, kdy to tady Sněmovna může dostat, tak já reálně říkám někdy únor, březen příštího roku. Je to zase vlastně, pro mě je to poslední legislativní věc, kterou na resortu dopracováváme a budeme ji chtít dotáhnout v rámci tohoto volebního období. Děkuju.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já děkuji taky, pane ministře. Táži se pana poslance, zdali má doplňující dotaz? A má. Prosím.
Poslanec Marek Novák: Není to úplně doplňující dotaz. Jenom si potvrdím, zda i organizacím vlastně, které mě oslovují, lidem vlastně, kteří mě oslovují, a proto sem s tím chodím, tak jsem pochopil, že termín projednání na vládě by mohl být do konce letošního roku (Ministr ukazuje, že ne.) Ne. Ale pro předložení Sněmovně nejpozději do poloviny příštího roku, to znamená, že do 30. června 2025 bude zákon ve Sněmovně?
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já děkuji. A v tuto chvíli má své dvě minuty pan ministr.
Místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí ČR Marian Jurečka: Já, jestli můžu, ať je to naprosto jasné, já jsem tady mluvil někdy konec prvního kvartálu z hlediska předložení do Sněmovny s tím, že bych chtěl, předpokládám, že Sněmovna nám tady bude končit červen, nejpozději začátek července, tak, abychom měli schváleno, takže do konce pololetí já chci tento poslední zákon, který vlastně budeme dodělávat na MPSV, mít schválen. To znamená, vláda začátek příštího roku nebo první kvartál příštího roku, následně první čtení Sněmovny a do konce června nebo začátku července mít projednáno a schváleno ve Sněmovně.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já děkuji panu ministru. V tuto chvíli jsme vyčerpali tady tuto interpelaci a Ondřej Babka je můj ctěný kolega, který bude mít další interpelaci, a to na pana ministra financí Zbyňka Stanjuru. Prosím.
Poslanec Ondřej Babka: Já vám děkuji, vážený ctěný kolego místopředsedo. Interpeluji pana ministra Zbyňka Stanjuru. Pane ministře, vámi předkládaná novela zákona o České televizi a Českém rozhlasu zavádí automatickou valorizaci koncesionářských poplatků. Shrnu to jenom v krátkosti. Vždy po překročení hranice šestiprocentního nárůstu spotřebitelských cen dojde k navýšení televizního a rozhlasového poplatku právě o dodatečných 6 %, to znamená, že zhruba každé dva až tři roky dojde k postupnému navyšování rozpočtu České televize a Českého rozhlasu.
Obracím se tedy na vás jako na osobu, jejíž hlavní úlohou ve vládě je kontrola státní kasy. Já chápu, že při prvotním pohledu se může zdát, že navyšování televizních poplatků není problém, který se týká státního rozpočtu, jenže tento pohled je krátkodobý. Automatické navyšování rozpočtu veřejných institucí bez nějakého ohledu na reálnou potřebu dodatečných finančních prostředků znamená začátek zcela neefektivního využívání veřejných finančních prostředků.
Tento váš a v této chvíli celkem nenápadný krok však ve skutečnosti otevírá dveře k nekontrolovatelnému růstu výdajů, aniž by byl zajištěn odpovídající přínos ve službě.
Dnes se tato automatická indexace týká České televize a Českého rozhlasu, což tedy nevstupuje do státního rozpočtu, ale zítra, proč by Národní divadlo nebo Národní muzeum nevyžadovaly automatické navyšování svých příjmů? Proč by Státní fond dopravní infrastruktury nemohl na základě stejné logiky požadovat automatickou zákonnou valorizaci svých celkových příjmů? Proč by příjmy vysokých škol neměly být automaticky valorizovány při každém navýšení inflace?
Dnes vytváříte spolu se svými koaliční kolegy mechanismus, který může vyvolat efekt sněhové koule. Pane ministře, jako strážce státní kasy máte odpovědnost za to, aby veřejné finance byly spravovány efektivně a udržitelně. Děkuji vám a těším se na vaši písemnou odpověď.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já taktéž děkuji panu poslanci Babkovi a skutečně to takhle je, protože pan ministr Stanjura je řádně omluven celý jednací den z důvodu zahraniční cesty a odpoví vám, pane poslanče, písemně do 30 dnů. V tuto chvíli je na řadě pan poslanec Josef Kott se svou interpelací na pana ministra Petra Hladíka, ale pana Kotta nikde v sále nevidím, tudíž panu poslanci jeho interpelace propadá. A další, kdo je nachystán se svou interpelací, a to na pana ministra Mikuláše Beka, je má ctěná kolegyně paní poslankyně Lenka Knechtová. Prosím, paní poslankyně, máte dvě minuty.
Poslankyně Lenka Knechtová: Vážený pane místopředsedo, děkuji za slovo. Vážený pane ministře, v debatě kolem povinnosti přijímat děti do mateřských škol průběžně během školního roku se zapomíná na oblast financování nepedagogických pracovníků, zejména kuchařek. To se odvíjí od počtu dětí ze statistiky k 31. 10. krát normativ na jedno dítě, což je částka, kterou potom dostane ředitel na kuchyň. Podle tabulek by měly mít nějaký úvazek, ale samozřejmě ty úvazky se potom v praxi krátí.
Počet zaměstnanců se stanoví porovnáním údajů o přihlášených strávnících, což jsou vlastně počty dětí. Během školního roku přijaté dítě, kterému jsou právě tři roky, se logicky v této statistice neobjevuje.
Chtěla jsem se zeptat, jak se k tomu bude Ministerstvo školství stavět. Děkuji.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já také děkuji. Pan ministr Mikuláš Bek je přítomen, a tudíž vám odpoví v tuto chvíli. Prosím.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Mikuláš Bek: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, děkuji za otázku, která vlastně se vztahuje významně k metodice tvorby rozpočtu regionálního školství. Já vlastně zkusím shrnout ze svého pohledu základní charakteristiky toho nastavení, které vzniklo v roce 2019 respektive 2017 a od roku 2020 je praktikováno. Vlastně potvrzuju to, co paní poslankyně zmiňovala, totiž v tom současném modelu nápočet finančních prostředků je založen na tom stavu k 30. září, který je promítán do toho dalšího kalendářního roku a financování nepedagogických pracovníků je teď v tom modelu, který máme funkční asi pátým rokem, vlastně ten nápočet úvazků napojen na tři normativy, to je normativ na ředitelství, na třídu a na pracoviště. Ve všech těch případech musí vzniknout celá nová třída v mateřské škole, aby se ten normativ změnil.
Tak je to nastaveno. Já samozřejmě vnímám to, že to není vlastně úplně správné.
Na druhé straně je potřeba zdůraznit, že sice jsou základem pro přidělený rozpočet ty stavy dětí k 30. září, ale krajské úřady mohou v průběhu roku reagovat na změny z rezerv rozpočtu, zejména ty změny v prvním pololetí pak mohou vlastně promítnout do dofinancování potřebných pozic v tom současném modelu. ***