Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


(11.10 hodin)

 

Poslankyně Věra Adámková: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážené dámy, vážení pánové, páni ministři, já bych se také znovu vrátila ke svým předřečníkům a opravdu žádám o vysvětlení a ještě k tomu větší diskusi na téma vyšších odborných škol a jejich transformace. Pro mladší kolegy musím říci, že ono to je jak červená nit, která se tak vine školstvím - občas tak, občas tak - a došlo tam opakovaně k poměrně velkému znevýhodnění studentů, kteří nastoupili na vysokou školu, mám teď na mysli několik konkrétních, ale nebudu je jmenovat, abych možná nedělala nějakou reklamu nebo špatnou reklamu. V průběhu studia došlo k transformaci na vyšší odbornou školu z důvodů pravděpodobně odborných, je to různé, a tito lidé tedy končí potom s titulem diplomovaný specialista místo očekávaného bakaláře. Má to samozřejmě potom i dopad na jejich zařazení v práci, na jejich kompetence a další, takže je potřeba o této problematice významným způsobem hovořit, protože není možné snižovat odbornou úroveň vysokého školství v žádném případě. Na druhou stranu samozřejmě, je-li tam dobrý nápad, tak jsme ochotni o něm diskutovat, jenom zatím nám to úplně není v tom jasné a musím říci, že snahy vždycky dát tam něco nového jsou opakované - zatím tedy úplný úspěch jsme za ta léta neviděli - a budu velmi ráda, pokud dostaneme podrobnější informace. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, paní poslankyně, a nyní pan ministr se přihlásil, můžete využít i faktickou, ale můžete i mluvit.

 

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Mikuláš Bek: Vážený pane místopředsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, věcné argumenty si nechám na své závěrečné slovo, ale chci jenom říci, že samozřejmě nejsem povolán komentovat rozhodovací procesy Rady vysokých škol ani jejich vnitřní debatu, kterou vedli. Já jsem se opakovaně setkal s předsednictvem Rady vysokých škol i České konference rektorů k diskusi o těch dvou návrzích a snažil jsem se vysvětlit pozici ministerstva vůči vyšším odborným školám a Národnímu akreditačnímu úřadu. Pokud jde o vyšší odborné školy, tak myslím, že jádro argumentace spočívá v tom, že poslanecký návrh neprovádí žádnou transformaci vyšších odborných škol - to není pravda. Profesionalizuje způsob, kterým je posuzována jejich kvalita. Tečka. Nic víc nedělá. Že to otevírá do budoucna nějakou cestu k tomu, aby existovala vyšší důvěra mezi vysokými školami a vyššími odbornými školami, je fakt - to je určitě pozitivní - a jakákoliv spolupráce bude nepochybně probíhat jedině na smluvním základě, tak jako už dneska se to dělo třeba v případě olomoucké univerzity a jedné vošky, ale návrh žádnou transformaci neprovádí - a debata o tom je jistě namístě, proto jsem říkal, že možná i tenhle návrh odstartuje debatu, já si na tom trvám - ale rozhodně ji nepředjímá. Tenhle návrh profesionalizuje způsob posuzování kvality vyšších odborných škol, to je vše, nic víc, nic míň, takže předpokládám, že Rada vysokých škol naslouchala některým argumentům, a proto dospěla ke stanovisku, které prezentovala, které je neutrální vůči návrhům.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Máme zde dvě faktické poznámky, paní poslankyně Mádlová, poté se připraví pan poslanec Fridrich.

 

Poslankyně Ivana Mádlová: Děkuji za slovo.

Pane ministře, musím říct, že je smutné tady poslouchat, že jste udělal krok A prostřednictvím pana poslance Berkiho, který podal pozměňovací návrh, ale vlastně nevíte, jaký bude krok B, jaký bude krok C, prostě to se uvidí do budoucna, jak to bude, ale přesto dáváme do zákona, že budou vyšší odborné školy akreditovány podle vysokoškolského zákona. Zní to tedy divně, a pokud jsem to špatně pochopila, tak děkuji za jiné vysvětlení. Samozřejmě jde o kvalitu, ale pak se tady nabízí otázka, jestli budou tedy jiné požadavky na vyšší odborné školy, když budou podle vysokoškolského zákona, jestli tam bude nějaký požadavek na publikační činnost nebo případně vědeckou činnost, což si nemyslím, čili to je to, na co se ptáme, jakým způsobem budou začleněny vyšší odborné školy. Přece mi neříkejte, že to nevíte, že nemáte nějakou koncepci, nějaký plán, že jenom říkáte: Jenom chceme kvalitu, ale jaký bude krok B a C, to se uvidí do budoucna.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji vám. Poprosím dalšího přihlášeno s faktickou, to je pan poslanec Fridrich, poté paní poslankyně Válková a vidím, že se hlásí pan ministr s faktickou, ano?

 

Poslanec Stanislav Fridrich: Děkuji za slovo. Já bych se chtěl vyjádřit k tomu, že problematika byla konzultována s Radou vysokých škol a s čékáerkou a z toho vzniklo neutrální stanovisko. Tady mám materiál (ze) zasedání Rady vysokých škol.

Pane ministře, po vašem vystoupení a prezentaci Rada vysokých škol zaujala negativní stanovisko. Teprve po vašem setkání s jejím členem a předsedou to bylo změněno na stanovisko neutrální, ale mezi tím zasedání Rady vysokých škol neproběhlo, takže měl byste to říct tak, jak to je, a ne že na základě vašeho jednání s Radou vysokých škol bylo zaujato neutrální stanovisko. Tady je černé na bílém v jejích dokumentech, že to stanovisko je negativní. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Paní poslankyně Válková.

 

Poslankyně Helena Válková: Sluší se, pane ministře, vám poděkovat za odpověď, ať je jakákoliv. Jsem ráda, že velmi věcně diskutujeme, ale paní poslankyně Mádlová má pravdu. Tohle - vaším prostřednictvím, pane místopředsedo - tohle mohl být úplně neproblémový zákon. Já tady tedy přečtu pár připomínek, které odezněly právě k tomu zmíněnému pozměňovacímu návrhu 4942, ke kterému se přihlásil pan Berki, a posuďme tedy sami. Cituji teď z připomínek, které jsou písemně zachycené a které máte, ale ostatní se s nimi nemohli seznámit. Když tak se přihlásím ještě potom znovu už do řádné rozpravy.

První připomínka: "Úprava vyšších odborných škol nepatří do zákona o vysokých školách. Má-li být jeden úřad pro vysoké školy i pro VOŠ" - budu používat tuto zkratku - "pak by měla tato úprava být v samostatném zákoně, nikoliv v zákoně o vysokých školách." Můžeme o tom diskutovat.

Další: "Nesystémově se mění název NAÚ na Národní akreditační úřad pro terciární vzdělávání, což je pojem zákonem nedefinovaný."

Za další: "Věcně nesmyslně a legislativně vadně se mísí problematika upravovaná v zákoně a ve školském zákoně, mimo jiné vošky zůstávají jako součást systému škol podle školského zákona, ale zároveň jsou tedy z hlediska zákona implicitně součástí nedefinovaného, jak jsme řekli předem, systému terciárního vzdělávání, který tedy akredituje a dozoruje úřad, který ale definovaný je."

Za další: "§ 105 odst. 4: MŠMT stanoví prováděcím právním předpisem obsah písemné žádosti o akreditaci vzdělávacího programu. Otazník: Znamená to, že VOŠ budou spadat jak pod MŠMT, tak pod přejmenovaný NAÚ? § 107: Některé odkazy na užití ZVŠ nedávají smysl, jiné jsou vytržené z kontextu. Například se odkazuje na § 78 odst. 11 ZVŠ, ale takový odstavec vůbec neexistuje. Není jasné, jak bude řešen společný..." a tak dále.

Já si ještě vyberu pár připomínek, které v téhle systematické, zpracované podobě jsem dostala před chvílí, protože jsem vycházela jenom ze znění toho pozměňovacího návrhu. Nejsem členkou školského výboru, ale samozřejmě sleduju problematiku vysokých škol dlouhodobě. Tady vidím, že (Předsedající: Čas, prosím.) byly připomínky systematicky uspořádané. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Poprosil bych pana ministra s faktickou a poté paní poslankyně Berkovcová.

 

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Mikuláš Bek: Vážený pane místopředsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, já jsem jednal společně s delegací České konference rektorů a Rady vysokých škol - ne s jedním členem, s předsedou - před jednáním podvýboru, kde byli přítomni další členové předsednictva. Jaký mandát měl pan předseda a členové předsednictva, je věcí debaty s Radou vysokých škol. Ta otázka nepatří mně.

Pokud jde o vyšší odborné školy, návrh, tak jak já ho čtu, neříká, že budou akreditovány podle vysokoškolského zákona. Návrh přesně říká to, že pravomoci akreditační komise pro VOŠ převezme Národní akreditační úřad. Tečka. Neříká, že se vztahují na vyšší odborné školy tím pádem standardy kvality pro vysoké školy. Nadále platí to, že podmínky akreditace pro vyšší odborné školy stanovuje příslušná vyhláška Ministerstva školství, na tom stavu se nic nemění tímto návrhem, tedy obavy nebo otázky vlastně nejsou namístě. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP