Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno !


(23.50 hodin)

 

Poslanec Lubomír Brož: Vláda nedisponuje nejen u těchto projektů, ale obecně v oblasti kultury víceletým investičním plánem. To, co jsem říkal, a to, co by pro Ministerstvo kultury bylo velmi a velmi potřeba. Tím, že nemá dlouhodobou vizi pro oblast kultury, se totiž ocitáme v situaci, kdy nemáme dostatek financí na realizaci potřebných projektů a každoročně jenom lepíme a lepíme nějaké díry a záplaty.

Nedostatek prostředků v oblasti kultury brzdí i další zásadní projekty, jako je rozvoj depozitáře Národní galerie, který tedy snad naštěstí, ale pomalu postupuje, a situace v oboru je ostudná, vezmeme-li v potaz, že Ministerstvo kultury podepsalo také řadu memorand o spoluinvestování s kraji a městy, ale bez potřebného financování se tato spolupráce stane pouze prázdným slibem.

Tento rozpočet je tedy založen na dočasných řešeních, například na podivuhodných prodejích majetku za 2,5 miliardy korun, které nevytvářejí dlouhodobou vizi pro naši kulturu. Co prodáme za rok? Karlštejn, Konopiště nebo něco dalšího? Je třeba si uvědomit, že kulturu nelze chápat jako marginální záležitost. Je to základní pilíř naší identity a společnosti jako celku a skutečná podpora kultury nevychází z pouhého prodeje kulturního majetku nebo přesunů evropských prostředků do státního rozpočtu. Děkuji. (Potlesk poslanců ANO.)

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Nyní faktická poznámka - pan poslanec Jaroslav Foldyna. Máte slovo.

 

Poslanec Jaroslav Foldyna: Děkuju za poznámku. Tak od rána se tady vzájemně posloucháme. Ne až tak intenzivně, přece to všichni cítíme. Položme si otázku, dámy a pánové, občané, co se na nás dívají, o čem se tady vede ta diskuse. O čem je tenhle rozpočet? Tak já vám to zjednoduším a řeknu, jak to cítím. Celá podstata tohoto rozpočtu je o tom, jak vyždímat z lidí co nejvíce peněz, jak získat co nejvíc prachů na to, abychom je poslali na válku na Ukrajinu, abychom nakrmili americké korporace a zbrojní průmysl, a to je tak všechno. Svítíme a topíme tady úplně zbytečně. Je kolik hodin? Nevedla se tady žádná diskuse o tom, že by se zvedala životní úroveň našich občanů, nevedla se tady žádná diskuse o tom, že by někdo chtěl stavět tisíce bytů pro lidi v České republice, kteří na to čekají a nemají prachy, nemají ty miliony, nenašetří si z těch stotisíců. Oni totiž sto tisíc neberou. Nevedeme diskusi o tom, jak zvednout porodnost v naší zemi, protože porodnost klesá, a my nejenom v této naší zemi, ale v celé Evropě vymíráme. My prostě vedeme plochou diskusi a všichni dobře víme, že úderem určité hodiny přijde hlasování a to hlasování schválí tento rozpočet. Nechcete to zkrátit? Utrácíme tady prachy úplně zbytečně a všichni víme, že to je o ničem. Promiňte, musel jsem to takhle říct, protože píšou mi lidé a dívají se na nás a mají to plné zuby!

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Další je s přednostním právem pan ministr Martin Baxa. Prosím.

 

Ministr kultury ČR Martin Baxa: Děkuju za slovo. Vážený pane místopředsedo, milé kolegyně, milí kolegové, já si dovolím v tuto chvíli asi jen krátký komentář k vystoupení pana kolegy Brože, který, předpokládám, že převzal asi roli mého oponenta v řadách opozice. Pane kolego, prostřednictvím pana místopředsedy, přece jenom je pokročilá doba, ale je určitě dobré se vždycky na to vystoupení připravit a bohužel ten váš výstup obsahoval řadu úplně základních faktických chyb, které ukazují nízkou znalost problematiky financování kultury a rozpočtu.

Mluvil jste o nenaplněných memorandech, tak jenom připomenu, že se staví koncertní hala v Ostravě, na kterou přispěl stát 600 miliony korun, na to, že zdárně startuje výběrové řízení na výstavbu koncertního sálu v Brně, na který přispěl státní rozpočet 600 miliony korun, tak to se týká tématu těch memorand. A celá řada dalších věcí, o kterých určitě bude příležitost si povídat o výboru, během jednání výboru.

Já jenom, dámy a pánové, připomenu základní číslo. Moje ministerstvo mělo v roce 2025 hospodařit podle výhledu s rozpočtem zhruba 16,7 miliardy korun a bude hospodařit s rozpočtem 21,3 miliardy korun. A nejsou to, pane kolego Broži, dámy a pánové, žádné peníze, které jsou z prodeje majetku a nikam nedoputují. To jsou výdaje, které zcela konkrétně půjdou do jednotlivých rozpočtových částí mého rezortu, které budou směřovat na navýšení provozních příspěvků příspěvkovým organizacím, které byly léta podfinancované a jejichž financování se nezlepšilo ani v době, kdy bylo u vlády hnutí ANO, ať už v té první vládě, kdy byl Andrej Babiš ministrem financí, nebo v té vládě druhé, kde byl premiérem a kdy byla hospodářská prosperita. Ta se neprolila a neprokapala do mého rozpočtu. Budou směřovat na posílení financování kulturních aktivit, budou směřovat k tomu, aby se posílila péče o kulturní památky. Nemáte, pane kolego, ani základní představu o financování investic, protože samozřejmě ten víceletý investiční plán, kterému se říká program národní kulturní dědictví, existuje. Akce se z něj připravují. Budeme teď jednat o jeho další verzi. Bylo vypsáno výběrové řízení na realizaci nové scény, pokračují další investiční akce mého ministerstva.

Tak já chápu, že máte pokyn vystoupit k těm jednotlivým rozpočtovým kapitolám, já samozřejmě cítím jako povinnost reagovat na naše vystoupení, ale prostě meziroční nárůst rozpočtu ministerstva o 29 % a bez církví o 35 %, o třetinu výdajů státního rozpočtu na kulturu, je jasné číslo, které ukazuje, že kultura je opravdovou prioritou této vlády, na rozdíl od vlád předchozích. A jsem připraven s vámi vést potom určitě diskusi v rámci výboru. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Faktická poznámka pana poslance Lubomíra Brože. Prosím.

 

Poslanec Lubomír Brož: Děkuji za slovo. Děkuji za odpověď, pane ministře. Samozřejmě jsem se připravoval a četl to. A já nebudu diskutovat o těch věcech, protože samozřejmě vy víte víc věcí než já, já nevidím do Ministerstva kultury, jaké jsou tam rozpočty. Ještě jsem neviděl ani, a ptal jsem se na to, jak je připravena rekonstrukce třeba Veletržního paláce. Na to už by dneska měl být harmonogram, jak to bude do budoucna, i kdyby tam byl výhled tři roky.

Ale jenom jsem chtěl říct, co je podstatné, že to navýšení, které je a které si všichni přejeme, a já se přiznám, že když jsem to viděl v první chvíli v médiích, tak jsem si říkal, to je super. A ono to super je. Jenom tam je ten zdvižený prst na tom, že tam máte, a to je v kapitole B, v rozpočtu u výdajů je přesně napsáno, že je tam 2,5 miliardy z prodeje majetku, a ten majetek ještě dneska není prodaný. Já jsem se ptal, jestli existuje smlouva s něčím, kdy přijdou ty peníze, nebo nepřijdou? Co to vlastně je? a ve chvíli, kdyby tam nebylo těch 2,5 miliardy z prodeje, tak ten rozpočet je snížen ne o 30 %, ale oproti minulému asi o 16 % a oproti předminulému asi jenom o 2 %. Takže to je tam ta podstatná věc, protože to není žádný systém. Za rok ten rozpočet nemůže být už lepší, jinačí, protože bychom každý rok museli prodat něco za 2,5 miliardy korun. A to se mi nelíbí a to je to, co v tom kritizuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Faktická poznámka pana ministra Martina Baxy. Prosím.

 

Ministr kultury ČR Martin Baxa: Jenom, aby - možná jsou i občané, kteří sledují ten přenos v tuto pozdní dobu. Stát může prodat pouze majetek, který je označen v tom vnitřním procesu jako zbytný. V tomto konkrétním případě se jedná o dva objekty, které dosud užívá Státní fond kultury. My chceme jeho činnost zásadně podpořit, proto jeho financování je nastaveno nově v návrhu novely zákona o České televizi a o Českém rozhlasu, kdy by měl státní fond být financován prostřednictvím částečného výnosu z takzvaného sponzoringu. Obě tyto budovy, jedná se o Národní dům na Vinohradech a Hybernii, tak jsou dlouhodobě ve správě Státního fondu, který nemá vlastní prostředky na to, aby se o ně staral. Obě tyto budovy budou potřebovat v nějakém výhledu významné investice. Ano, teď jsou zdrojem ne vysokých příjmů z nájmu. Ve chvíli, kdy by ta budova, jedna z nich, obě najednou v jednom případě přestala fungovat jako divadlo, v druhém případě by ji opustil nájemníci, tak naopak by potřeboval stát, Státní fond kultury, stovky milionů korun, které nemá, a rozhodně není účel Státního fondu kultury, aby je pro to využíval. Takže tento majetkový krok má sloužit k tomu, aby se posílil Státní fond kultury a aby byly k dispozici finanční prostředky, které teď slouží na to, aby se posílila kapitola rozpočtu Ministerstva kultury, ale bezpochyby to znamená to, aby tento fond dál mohl fungovat. Takže nejedná se o nějaký - to nemá nic společného s prodejem Konopiště, Karlštejna a tak dále. Chápu, že to takhle potřebujete říct, ale já potřebuji za podstatné to tady takto vysvětlit. Děkuju. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP