Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(21.50 hodin)
(pokračuje Drahoslav Ryba)
Příští rok jim sice snad tedy 5 % přidáme, samozřejmě bude nějaká další inflace, která bude v rozpětí, dneska se odhady pohybují někde mezi dvěma a třemi procenty, takže jim vlastně přidáme 22 %, ale oni pořád budou minimálně 20 % v minusu. A to je to, co je to špatné, protože dneska ti lidé odcházejí. U hasičů to není tak hrozné jako u policie. A tam, když se podíváme na některé články, které vycházejí ve sdělovacích prostředcích z řad - a jsou jejich autory jsou příslušníci policie, tak je to opravdu špatné. Děkuji. (Potlesk poslanců hnutí ANO.)
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já také děkuji, pane poslanče, za dodržení času. Pan poslanec Petr Letocha je další na řadě a hned po něm Igor Hendrych. Prosím, vaše dvě minuty.
Poslanec Petr Letocha: Děkuji. Takže vrtěti psem podruhé. Nejprve tady v podstatě odcituje kolega to, na co jsem upozorňoval, to znamená téměř doslovnou citaci toho, co pan ministr řekl, zároveň to podloží i tím, že pan ministr na místě samém řekl, že zatím na to nemá prostředky ve státním rozpočtu, ale za vteřinu řekne, že v podstatě to samé byl slib. Já tedy dokážu rozeznat, jestli někdo řekne: budete mít o 10 % vyšší platy od října 2024 od toho, když někdo řekne: chtěli bychom, abychom zvedli platy o 10 % a budeme se snažit vyjednat prostředky, které tam zatím nejsou, a takto to tam padlo. To je jedna věc.
Dále bych chtěl reagovat na kolegu Roberta Králíčka, vaším prostřednictvím, když nás nařkl z toho, že v té Karviné jsme měli nějaký kompars. Tak já vám doporučuju, abyste se podívali ještě jednou na ten záznam, a jistě mi dáte zapravdu, že kompars takové prostředí, které bylo v Karviné, by určitě neudělal. Děkuju.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já také děkuji. Pan kolega Hendrych je již nachystán se jsou faktickou poznámkou a já mu zapínám jeho dvě minuty. Prosím.
Poslanec Igor Hendrych: Děkuji. Já jenom velmi stručně. Myslím, že jsme svědky historické události. Jakmile řekne ministr současné vlády: já bych chtěl, tak to neznamená vůbec nic. Ano? (Potlesk poslanců ANO.) Vážení občané, já bych chtěl odteď neznamená vůbec nic! Dě...
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já také děkuji. Pan ministr Rakušan je v tuto chvíli na řadě. Prosím.
Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Vít Rakušan: Já už jen velmi rychle a dobře ještě na Roberta Králíčka, prostřednictvím vaším, pana předsedajícího. Na to, že tam byl samý kompars, na to, že tam byli samí lidé ze STANu, tak jste to všichni viděli. Tak já mám radost. Díky.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já také děkuji panu ministrovi. V tuto chvíli se vracíme zpět do obecné rozpravy. V ní je přihlášen jako další na řadě pan poslanec Martin Kolovratník a poté Robert Králíček. Já vás poprosím, abyste se ujal slova, pane poslanče. Prosím.
Poslanec Martin Kolovratník: Ano, dobrý večer a děkuji za slovo. A teď už k dopravě, jak jsem avizoval při těch předchozích faktických poznámkách. Než se pustím do svého vystoupení, kde okomentuji svůj názor a pohled na návrh rozpočtu nebo části rozpočtu této vlády pro rok 2025 v rezortu doprava, tak ještě nemohu tady nezmínit krátkou reminiscenci na dnešní dopolední vystoupení Pirátů, jejichž celý poslanecký klub v počtu čtyřech lidí tady už zcela překvapivě není. Tak musím vám říct, a teď se tady zastanu kolegů z té čtyřkoalice ve vládě, přátelé, takový vrchol trapnosti, demagogie a komediantství jsem opravdu, opravdu, a jsem tady v té Sněmovně od roku 2013, neviděl.
A já se snažím držet vždy těch svých témat. Mě nejvíc zaujalo ve vystoupení pana Michálka, když strašně vášnivě kritizoval ony dotace na elektroauta v tom firemním sektoru. Připomenu, bylo to rozhodnutí vlády z prosince loňského roku, které jsme diskutovali se zde přítomným ministrem Kupkou v televizi, a my jsme tam tehdy našli shodu, že to byla nějaká dotace z evropských peněz do toho firemního sektoru, tedy ne přímo mezi lidi s úvahou v tom smyslu, že pokud ty firemní flotily jednou v tom režimu referentských vozů se pak prodají dál, že se zkrátka určité množství - nepřímo takových vozidel dostane na trh nebo do toho provozu. No, Piráti u toho byli a hlasovali pro to, souhlasili s tím. Nikdy neřekli nic, že by to bylo špatně, že by to mělo být nějak jinak. A dneska pan Michálek, pane Michálku, podívejte se a pusťte si tady ten záznam, vy jste to kritizoval přesně v tom duchu, jak říkala ctěná předsedkyně našeho poslaneckého klubu, že byli pryč nebo někde v nějakém jiném vesmíru. To je největší trapnost a demagogie od roku 2013, kterou tady v té Sněmovně jsem viděl. Tolik vzkaz k Pirátům, že se nestydí, že jim to není trapné. Asi není, když sedí tady nebo mají stále funkci ve vedení Sněmovny a zřejmě si ji udrží.
A vidíte, v té souvislosti nepřímo vyzývám, nebo dávám podnět panu ministru Kupkovi. Chápu, že to zvažujete, a buďme otevření, buďme upřímní, jestli z nich dělat, nebo nedělat obětní beránky, jestli se s nimi snažit nějak komunikovat, nebo ne, ale máte, pane ministře, minimálně - a opět se budu držet té dopravy - jednoho Piráta ve správní radě Správy železnic, který tam vystupuje proti té firmě, proti státní organizaci a bojuje jen sám za sebe a za své zájmy, máte jednoho Piráta v dozorčí radě Českých drah. Fakt to nejsou vaši koaliční partneři. Zvažte si to, a pokud se takových lidí, já nechci být ošklivý takhle v noci, večer, nechci používat slovo zbavíte, ale pokud se s nimi rozejdete, nechci vám dávat nějaké knížecí rady, uděláte jedině dobře a v případě dopravy pro rozvoj dopravy to bude dobře dvojnásob.
Tak a teď k tomu rozpočtu. To, co chci povědět na úvod, je reakce na ta krásná marketingová slova, na ty hezké věty ve stylu tiskového mluvčího, vyprávění pana ministra Kupky o tom zvyšování rozpočtu na dopravu, o těch rostoucích grafech. Ona je to do jisté míry, do velké míry iluze a je to iluze, pane ministře, prostřednictvím pana předsedajícího, v té reálné hodnotě peněz, toho rozpočtu. Vy o tom krásně mluvíte, krásně ukazujete ty grafy, je to pravda, v nominální hodnotě ta čísla rostou, z toho celkového rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury 132,6 miliardy v roce 2021, když jsme vládu předávali, až teď tedy po váš letošní plán přes 160 miliard na rok příští, o kterém dneska v druhém, ve třetím čtení budeme mluvit, ale opravdu reálné a férové - férové vůči lidem je dívat se na tu reálnou, skutečnou hodnotu peněz, které do dopravy, do dopravních investic jdou. A tady korektně, a neútočím osobně, korektně jako stínový ministr dopravy upozorňuji, že ten optimismus je, když ne zavádějící, tak zkrátka nepřesný.
Ta důležitá informace nebo ta zásadní, důležitá věta hovoří o tom, že kumulovaná inflace - kumulovaná inflace, která se dá velmi jednoduše spočítat, zkrátka za tohle volební období opravdu je přes 33 %. Je to někde kolem 33 %. Najděte si to, kdo se nezabýváte tou problematikou, na internetu. A ono to je selským rozumem, když ne ze základky, tak určitě ze střední školy, docela jednoduchý výpočet a inflační procenta se počítají vždycky z toho předchozího roku, z jeho výsledku. A tak my, když jsme si tady ta hezká čísla, která pan ministr Kupka ukazuje, jaký je poměr těch 132,6 miliardy korun, ať máme nějaký rámec, ať nejdeme hluboce do historie, tak se bavíme o jednom volebním období, tak my si do té optiky musíme promítnout, do těch postupně narůstajících, samozřejmě s odhadem, korektně říkám s odhadem, až více než 33 % čísla let 2022, 2023, 2024 a teď tedy návrhu na rok 2025, a ono se to najednou, přátelé, tváří úplně jinak, kolegyně a kolegové. Ta reálná hodnota rozpočtu v roce 2022, reálná hodnota oproti tomu momentu, kdy jsme vládu předávali, byla najednou pouhých 118,7 miliardy korun v roce 2023, a to prostě je kvůli inflaci, kterou vaše vláda nezvládla, tak najednou to padá na 116 miliard korun rozpočtu SFDI.
A v letošním roce podle prognóz, podle předpokladů, že to bude sice jenom 2,3 % meziročně, ale v té kumulaci to bude to vysoké číslo, o kterém jsem mluvil, tak už jsme najednou na 115 miliardách korun. ***