Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!
(16.00 hodin)
(pokračuje Marek Novák)
Jednou z regulovaných je právě i služba v odvětví energetiky a regulovanými subjekty jsou střední nebo velké podniky, tedy podniky nad 50,respektive 250 zaměstnanců. No a pokud chceme znát seznam služeb v onom odvětví energetiky, které bude regulované, tak se zase musíme podívat do vyhlášky. A když se podíváme do vyhlášky o regulovaných službách, tak zjistíme, že subjekt je regulovaný, pokud poskytuje třeba v oblasti energetiky službu výroba elektřiny. No a poskytovatele takové služby, jako je výroba elektřiny, definuje vyhláška jako držitele licence na výrobu elektřiny podle energetického zákona.
Takže takhle složitě vlastně dojdeme k tomu, kdo podléhá, no, a kdo je vlastně ten držitel licence na výrobu elektřiny podle energetického zákona. Kolik byste si tipli, že jich je? (Ministr Baxa mimo mikrofon: 27.) Je jich 28 tisíc, pane ministře. Ale měl jste nádherný přednes, tak jsem čekal, že budete s tímto číslem seznámen, protože jste mě přesvědčil, že víte, o čem mluvíte, ale máte hezký přednes, to vám musím pochválit. Jasně, že většina z těch 28 tisíc jsou malé firmy, fyzické osoby, na které ten zákon nejspíš nedopadne. Ovšem na druhou stranu drtivá většina velkých firem a zároveň velmi mnoho středních firem má i licenci na výrobu elektřiny podle energetického zákona. A proč ji má? No protože si na základě všech možných evropských i našich zelených pobídek a i na základě zkušeností z energetické krize pořídili na střechu nebo na svůj pozemek fotovoltaiku. No a díky téhle solární elektrárně se z nich stanou poskytovatelé regulované služby. A když to budou velké firmy, tak to budou poskytovatelé regulované služby v režimu vyšších povinností.
A kdo je zároveň velká firma a má na střeše fotovoltaiku? Znáte Marlenku? Já ano. Občas si ji dávám, nechci dělat úplně reklamu, ale proč ne. Je to výrobce medovníku, no, a ten bude muset plnit všelijaká organizační a technická opatření právě podle vyhlášky o bezpečnostních opatřeních poskytovatele regulované služby v režimu vyšších povinností. Marlenka. No, a to vám pak ten dort v té puse pěkně zhořkne, že jo. A kdo ještě? Tak jsem ze Zlína, tak taková firma Tescoma, vyrábí hrnce a různé kuchyňské potřeby, zase abych je úplně neomezil v jejich produktovém portfoliu. No a jenom proto, že má na střeše fotovoltaiku, tak tam spadne taky. BANDI VAMOS; jejich obleky teda nenosím, ale je to společnost, která ty obleky šije, no, a spadne tam. Kloboucká lesní, taky od nás, to jsou lesáci a dřevaři. SIKO koupelny, sanitární technika. Bohemia Crystal, skvělá firma. Ti všichni budou regulované subjekty jenom proto, že jsou zároveň definováni jako výrobci elektřiny. Takže to jsou ty subjekty, skrze které může projít ta nebezpečná hrozba.
Vážně si myslí někdo, že pokud je výsledkem regulace kybernetické bezpečnosti, že 30 stránek povinností, které dosud musely plnit podniky jako ČEZ, strategické státní podniky jako Čepro, MERO nebo ČEPS a podobně, velké telekomunikační firmy nebo správci významných informačních systémů státu, dopadnou na výrobce dortů, skla nebo dřevaře? Já tedy ne.
A to není všechno. Je to, jako kdyby se NÚKIB snažil sabotovat váš český Green Deal, milí koaliční kolegové. Protože kdo myslíte, že je takzvaný provozovatel veřejně přístupné dobíjecí stanice podle zákona o pohonných hmotách, který je odpovědný za správu a provoz dobíjecí stanice? Jediné, co ta dobíjecí stanice vlastně dělá, tak je, že poskytuje službu dobíjení koncovým uživatelům, a to i jménem a na účet poskytovatele mobility. No, kromě klasických podezřelých, jako jsou ČEZ, E.ON, Innogy a podobně, které samozřejmě regulované budou, a to správně, tak to bude také plno autoservisů a autosalonů, kteří si instalovali dobíječky na své parkoviště. I ti tam spadnou. A taky třeba firmy jako SONNENTOR, což je výrobce čajů a bylinkových směsí. Tam skutečně je ta hrozba asi největší. Nebo třeba sociálně obecně prospěšné společnosti jako SKP Centrum v Pardubicích. I ti tam spadnou; jenom proto, že uvěřili v budoucnost elektromobility, si teď budou muset pořídit konzultanty na kyberbezpečnost. Stačí porovnat seznam dobíječek, který vede Ministerstvo průmyslu, a registr ekonomických subjektů ČEZu, a zjistíte, kolik jich je.
Já skutečně začínám chápat, proč bylo v připomínkovém řízení tolik výtek, proč nás všechny, ještě než se ten zákon projednal na Úřadu vlády, oslovovalo tolik lidí, tolik bezpečnostních techniků, protože prostě věděli, koho všeho, a naprosto nesmyslně a zbytečně, se tahle administrativní exploze dotkne. Dává vám to vlastně smysl? Já když jsem poslouchal jak pana ministra, tak pana zpravodaje, tak to, co říkali, mi smysl dávalo, ale je potřeba to vzít i v tom kontextu, na který tady upozorňuji, protože výsledkem regulace kybernetické bezpečnosti přece nemůže být nárůst byrokracie pro sociální pracovníky nebo výrobce čajů nebo cukráře, a to jenom proto, že mají fotovoltaiku nebo dobíjecí stanice. To prostě přece není možné.
Ten zákon je špatně navržený a je mi líto, že úřad při jeho projednávání neposlouchal Svaz průmyslu a dopravy, neposlouchal Hospodářskou komoru, neposlouchal Svaz měst a obcí a řadu a řadu dalších organizací, které na tyto chyby upozorňovaly a říkaly, že návrh prostě není dobrý a že je potřeba ho přepracovat. Vykašlali jste se na to. Proč? Ty organizace jasně říkaly, že není možné, aby o všem rozhodoval NÚKIB, že není možné všechno dávat jen do vyhlášek a zákon vlastně vyprázdnit a v takhle strategických věcech se zbavit politické odpovědnosti a nechat rozhodovat úřad.
To přece nejde. Protože co tu schvalujeme? Schvalujeme tady bianco šek pro úřad, NÚKIB. Ti za to nemůžou, ti to napsali, napsali to podle svého nejlepšího vědomí a svědomí a holt je potom na nás, abychom se s tím tady vypořádali. A je to o tom vlastně, že úřad si řekl, koho chce regulovat, a to je právě ta vyhláška o regulovaných službách. A my skutečně schvalujeme dneska bianco šek pro Národní úřad pro kybernetickou bezpečnost, aby si sám stanovil, jaké povinnosti budou regulované subjekty mít a za jejichž neplnění či špatné plnění jim budou hrozit pokuty až čtvrt miliardy korun nebo 2 procenta z celosvětového obratu. To je docela šupa, že. My tady schvalujeme bianco šek pro NÚKIB, aby si sám stanovil, které služby jsou strategické a u kterých bude jaké funkce kontrolovat; ještě přísněji v rámci takzvaného mechanismu bezpečnosti dodavatelského řetězce, jejichž dodavatele bude sám vyhodnocovat podle toho, jestli představují, a teď cituji: "možné hrozby pro bezpečnost České republiky, nebo vnitřní pořádek".***