Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!
(11.10 hodin)
(pokračuje Michael Rataj)
Dále zde bylo navrženo schválení zákona v prvním čtení dle § 90 odstavce 2 jednacího řádu, nebo bude navrženo. Účelem návrhu je pomoci osobám samostatně výdělečně činným při zahájení podnikání, a to zlepšením jejich cash flow. Návrh změní zákon o pojistném na sociální zabezpečení tak, že OSVČ v prvním roce, kdy zahájí činnost, a v druhém roce svého podnikání není povinna platit zálohy na pojistné na sociální zabezpečení. Úhradu za všechny měsíce kalendářního roku si tak OSVČ může ponechat až do dne splatnosti doplatku. Očekávaný výpadek příjmů státního rozpočtu je cca 1,3 miliardy korun v prvním roce účinnosti a 2,5 miliardy korun v druhém roce účinnosti, od třetího roku účinnosti nebude mít opatření žádný dopad na příjmy státního rozpočtu, jedná se tedy o posun příjmů státního rozpočtu v čase. Děkuji za vaši pozornost.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Já děkuji a otevírám tímto obecnou rozpravu, do které se hlásí paní předsedkyně Schillerová.
Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážené dámy, vážení pánové, hnutí ANO se s vládní koalicí plně shoduje na tom, že podpora podnikání a podnikavosti, je-li prováděna skutečně dobře, se každé zemi několikanásobně vrátí, ať už na hospodářském růstu, zajímavých pracovních příležitostech, rozvoji regionu, prestiži země a v neposlední řadě i v daňových příjmech. Na rozdíl od pětikoaliční vlády to ale myslíme doopravdy, a to byl také důvod, proč jsme nesouhlasili s navýšením odvodů pro osoby samostatně výdělečně činné, kterým vláda Petra Fialy prostřednictvím daňového balíčku vlády sebere nově 7,5 miliardy korun ročně, nebo už bere. Právě proto jsme nesouhlasili se zvýšením daně z příjmů právnických osob z 19 na 21 %, čímž se zatížení firem usazených v Česku stalo nejvyšším ze všech zemí visegrádské skupiny.
A právě proto jsme naopak v době, kdy jsme vládní odpovědnost sami měli, zavedli pro živnostníky úspěšný režim paušální daně, který k naší velké radosti i přes četné komplikace, které do něj následně zanesla ODS, již dávno přesáhl 100 tisíc. A proto jsme také hned, když nám to pravidla EU konečně dovolila, ještě v roce 2021 rozhodli a dohodli zvýšení limitu pro plátcovství DPH z 1 milionu na 2 miliony korun. Byly to kroky odvážné, dobře připravené, vydiskutované, a právě proto jsou podnikateli ceněny a hojně využívány. Ano, myslím si, že právě taková by pomoc státu směrem k podnikatelům měla být.
Dovolte mi proto vyjádřit hlubokou pochybnost nad dnes projednávaným návrhem a jeho reálnými ambicemi jakémukoliv podnikateli v naší zemi opravdu systematicky pomoci. Vždyť co je podstatou tohoto zákona? Začínající OSVČ by nemusely platit zálohy na pojistné na sociální zabezpečení, opakuji pouze zálohy, to znamená, že jejich povinnost odvodu pojistného by se nesnížila ani o korunu, pouze by ho nově začínající podnikatel doplatil celé najednou až po uplynutí kalendářního roku. Takže ještě jednou rekapitulace celého vládního, vlastně této vládní anabáze směrem k živnostníkům. Nejprve jim zvedneme odvody a potom jim je jakože blahosklonně dovolíme zaplatit jednorázově, tedy nikoliv v rámci standardních zálohových splátek, na které jsou všichni zvyklí a které mají svou nespornou logiku. Neříká se tomu náhodou farizejství? Je to podobná situace, jako by elektrárna nejprve v honbě za ziskem rekordně zvýšila ceny elektřiny, aby nám následně dovolila místo měsíčních záloh zaplatit balík peněz jednorázově. Troufám si tvrdit, že takový výhodný balíček by naprostá většina domácností elektrárně bez delšího přemýšlení odmítla. A já osobně bych se vůbec nedivila, kdyby takovou nabídku označila za hodně, hodně nekorektní.
Víte, ten zákon, podíváme-li, se na něj v kontextu celého vládního počínání, ale zvýšení odvodů živnostníkům speciálně, je skutečně takový trochu špatný vtip, a to nemluvím o tom, že vlastně živnostníkům, kteří ho třeba v dobré víře i využijí, přináší skrytě jen další administrativu a komplikace, například v podobě nedoplatku při ukončení podnikání nebo extrémní zátěže při jednorázovém doplácení. A to, prosím pěkně, nemluvím ani o tom, že začínající OSVČ nejčastěji využívají paušální daň, na kterou se toto opatření logicky vůbec nevztahuje. Znovu tedy opakuji, od vlády, která nejprve živnostníkům odvody zvýšila, je to fakt výsměch.
Dámy a pánové, řekla jsem si své a stojím za tím do posledního slova. Pokusím se tedy ukončit tuto svoji debatu trochu vstřícně, protože jsem zaznamenala pozitivní odezvu k této iniciativě ze strany Asociace malých a středních podniků a živnostníků. A vlastně jí i rozumím, malí a střední podnikatelé už dva roky a sedm měsíců snášejí od vlády jen zvyšování daní a nejistotu. Odnášejí chybné vládní kroky v podobě nezastropování energií u výrobců, kvůli čemuž máme jedny z nejdražších energií na světě, odnášejí pokles reálných mezd, poptávky i spotřeby, který zavinila vláda svou restriktivní a po všech stránkách neúčinnou politikou. Odnášejí devastaci podnikatelského prostředí v gastronomii a maloobchodě po zrušení EET. Chápu, že v takové situaci může i tento farizejský zákon být vlastně takovým malým pokusem o pomoc, který asi nelze odmítnout úplně. Něco, jako když vězni po desetidenní hladovce postavíte do cely kyblík s pomyjemi.
Za sebe osobně říkám, že čeští podnikatelé nepotřebují tyto Fialovy pomyje, ale potřebují zemi pro budoucnost, která jim nezvyšuje daně, nepoškozuje poptávku, drží prst na tepu doby, třeba formou naší - znovu se k ní vrátím - inovační strategie Česko, země pro budoucnost, a potřebují zemi, která, pokud se už rozhodne pomoci, pomůže skutečně a opravdově. A takový ten předložený návrh ani náznakem není.
Proto mi dovolte, abych jménem dvou klubů, klubu hnutí ANO a klubu hnutí SPD, po vzájemné dohodě vetovala přijetí tohoto poslaneckého návrhu podle § 90 jednacího řádu tak, aby prošel řádným legislativním procesem a hlavně debatou ve všech čteních a na výborech. Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Já děkuji. Rozuměl jsem vetu, vystoupit má ještě pan předseda Fiala.
Poslanec Radim Fiala: Tak, já bych začal tím vetem. My jsme se dohodli s hnutím ANO, že to zavetujeme, ne proto, že by ten návrh zákona podle nás byl špatný, ale proto, abychom ve všech dalších čteních mohli o tom diskutovat a možná přinášet pozměňovací návrhy, protože je to skutečně problém. Čeští podnikatelé mají jedny z největších odvodů v Evropě. Prodražuje to cenu práce v České republice. Já si pamatuju, že i tady ODS měla ve volebním programu, že bude o dva procentní body snižovat odvody na sociální zabezpečení, aby se cena práce snížila. Nic z toho se samozřejmě nestalo. A já bych si dovolil opravit tady paní předsedkyni klubu hnutí ANO, která říkala, že je to vládní návrh, já bych řekl, že to není vládní návrh, že tu čest jakési pravicové nebo si říkající pravicové vlády zachraňuje tady pan poslanec Munzar, který chce ulevit aspoň začínajícím podnikatelům, protože kdo jste měli tu čest pokusit se podnikat v České republice, tak víte, že to není žádný med, je to obrovský problém. Dokonce já říkám, že začít podnikat v České republice dnes už skoro nejde. Nejde! Jste bez peněz, potřebujete lidi na administrativu, ještě nezačnete podnikat, tak potřebujete obrovský balík peněz na to, abyste vyplnili všechny tiskopisy a abyste měli lidi, kteří vám budou dělat účetnictví a administrativu, která je s podnikáním spojená. ***