Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno !
(19.30 hodin)
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji za zpravodajskou zprávu. Nyní otevírám obecnou rozpravu, do které se jako první hlásí s faktickou poznámkou paní poslankyně Pastuchová. Prosím.
Poslankyně Jana Pastuchová: Děkuji, pane místopředsedo. Tak já jen krátce. Nejsem právník, ale samozřejmě jsme tento tisk probírali i na našem poslaneckém klubu. A já bych se ráda zeptala, jak jste, pane ministře, říkal ohledně toho trestání dětí, že se má vychovávat jiným způsobem. Já jsem v prvním volebním období navštívila Norsko a nerada bych se dočkala tady toho, že jsem samozřejmě, upozorňuji na to, že jsem svoji dceru, která už je dospělá, nebila, ale pohlavek jsem jí prostě někdy dala. A dala jsem jí ho i na ulici. A já se teď bojím toho, jak se bude definovat to, že dám pohlavek neposlušnému dítěti na ulici. Když se nad tím zamyslím, tak tady můžou být rodiče, kteří se rozvádějí a jeden na druhého si bude hledat něco a nasadí si nějaké očko na toho druhého a vyfotí, že maminka nebo tatínek mu na ulici dali pohlavek.
Já se chci zeptat, jak se to bude hodnotit vůči těm rodinám, o kterém vám asi jde, že jsou biti doma? Ale jak já dokážu potom někomu, to tam není definováno úplně, nebo jsem to tam nenašla, nebo mi to nikdo neumí vysvětlit, jakou definici toho, jak mě posoudíte, že jsem opravdu dala své dceři pohlavek jenom za to, že momentálně zlobila, ale nemlátím ji doma, a jak budete hodnotit ty, které mlátí doma, ale na ulici se chovají jako nejlepší rodiče?
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji za dodržení času. A nyní vystoupí pan poslanec Kohoutek, připraví se paní poslankyně Válková v řádné obecné rozpravě.
Poslanec Tomáš Kohoutek: Dobrý den. Děkuji, vážený pane předsedající. Já se víceméně vrátím k obecnému představení návrhu zákona, protože ne každý ho samozřejmě dopodrobna studuje a je s ním seznámen, takže samozřejmě rád vás do něj uvedu i z pohledu mě jako zpravodaje tohoto tisku za náš poslanecký klub.
Právní úprava rozvodu manželství vychází z právního stavu založeného novelou zákona o rodině provedenou zákonem číslo 91/1998 Sb. Současná právní úprava vychází z požadavku na objektivní kvalifikovaný rozvrat, který je dán, pokud je soužití manželů rozvráceno hluboce, trvale a nenapravitelně. Staví tedy na koncepci rozvodu založeného na principu rozvratu, který stojí naproti koncepci rozvodu založeného na principu dohody, jenž se uplatňuje v některých zahraničních právních řádech. Manželé tedy spolu nežijí, pokud již nesdílejí záležitosti převážně osobního rázu, přičemž alespoň jeden z manželů manželské společenství zjevně obnovit nechce.
Zjednodušený rozvod bez zjišťování příčin rozvratu je možný za předpokladu, že se jedná o společný návrh manželů, přičemž soud dospěje k závěru o pravdivosti shodného tvrzení manželů o rozvratu manželství a o záměru dosáhnout rozvodu, a zároveň jsou splněny tyto podmínky: manželství trvalo ke dni zahájení řízení o rozvod nejméně jeden rok, manželé spolu nejméně šest měsíců nežijí, manželé se dohodli na úpravě poměrů společného nezletilého dítěte pro dobu po rozvodu a jejich dohodu schválil soud v řízení péče soudu o nezletilé a manželé se dohodli na úpravě svých majetkových poměrů, bydlení a případně výživného pro dobu po rozvodu. Nejsou-li splněny tyto podmínky pro postup dle § 757 občanského zákoníku, rozvede soud manžele v klasickém řízení o rozvodu se zjišťováním příčin rozvratu dle § 755 občanského zákoníku.
Pro řízení o rozvodu je místně příslušný soud, v jehož obvodu mají nebo měli manželé naposledy společné bydliště v České republice, pokud v tomto obvodu alespoň jeden z nich stále bydlí. Není-li takový soud, je příslušným soudem obecní soud manžela, který nepodal návrh na zahájení řízení, a není-li ani takového soudu, tak pak obecní soud manžela, který podal návrh na zahájení řízení.
Rozpad manželství s sebou přináší potřebu řešení řady právních otázek. Mají-li manželé společné nezletilé dítě, je třeba vždy absolvovat minimálně dvě soudní řízení, jednak řízení o úpravě poměrů k nezletilému dítěti pro dobu po rozvodu a dále pak samotné řízení o rozvod manželství. Další otázky, jako je například vypořádání společného jmění manželů, lze vyřešit až po samotném rozvodu manželství.
Stávající právní stav týkající se úpravy poměrů nezletilého dítěte, které nenabylo plné svéprávnosti, pro dobu po rozvodu rovněž obsahově vychází z právního stavu založeného novelou zákona o rodině provedenou zákonem číslo 91/1998 Sb. Pokud jde o způsob úpravy poměrů dítěte, požaduje se, aby o ní vždy rozhodl opatrovnický soud dítěte v samostatném řízení. Rozhodnutí, případně soudem schválená dohoda o poměrech dítěte by měla vždy řešit otázku péče a obvykle i výživy, pokud dítě nebylo svěřeno do společné péče obou rodičů. Jde-li o styk rodiče s dítětem, ten řešen být může, jeho stanovení však není podmínkou. V dohodě si přitom rodiče mohou ujednat pro drobnější pravidla péče, jako je místo a způsob předání dítěte, vymezení záležitostí, o nichž je třeba druhého rodiče informovat, organizace volnočasových aktivit a podobně.
Specifickým problémem stávající právní úpravy je obligatornost zastoupení dítěte kolizním opatrovníkem v řízení péče soudu o nezletilé. Platná právní úprava vychází z toho, že mezi rodiči a dítětem pokaždé existuje hrozba střetu zájmů. Tento předpoklad však není případný. Jestliže se rodiče dokážou hladce dohodnout na všech záležitostech dítěte, není důvod se automaticky domnívat, že jsou takoví rodiče v možném střetu zájmů s dítětem.
A nyní již k navrhovaným změnám obsaženým v novele zákona. Současná právní úprava rozvodu manželství a úpravy poměrů pro dobu po rozvodu vykazuje určité nedostatky, které byly již výše naznačeny. V důsledku existence dvou oddělených řízení dochází k protahování rozvodového procesu, který je navíc zatížen některými nefunkčními a často již přežitými požadavky.
Navrhuje se tedy zrušit obecný požadavek na zjišťování příčiny rozvratu manželství. Zjišťování příčiny rozvratu by mělo být zachováno ad hoc jen ve specifických případech. V rámci smluveného rozvodu se navrhuje upustit také od požadavku na zjištění existence rozvratu manželství. Při splnění stávajících zákonných předpokladů uvedených § 757 odst. 1 písm. a) až c) občanského zákoníku se navrhuje znovu zavést nevyvratitelnou domněnku kvalifikovaného rozvratu po vzoru dřívějšího ustanovení § 24a zákona o rodině. Dále se navrhuje zrušit podmínku smluveného rozvodu spočívající v odděleném soužití po dobu delší než šest měsíců.
Rovněž se navrhuje stanovit, že od výslechu manželů lze v řízení o rozvod manželství upustit tehdy, pokud souhlas manželů s rozvodem manželství a shoda na trvalém, hlubokém a nenapravitelném rozvratu jejich manželství vyplývají z písemných podání nebo shodných tvrzení účastníků při jednání, o jejichž pravosti a pravdivosti nemá soud pochybnosti. Spojení řízení, v němž má být rozhodnuto o úpravě poměru nezletilého pro dobu po rozvodu a řízení o rozvod manželství.
Za nezbytné nelze považovat stávající plošné zastoupení dítěte kolizním opatrovníkem v řízení péče soudu o nezletilé, a proto se navrhuje přiměřené omezení požadavku na zastoupení dítěte kolizním opatrovníkem. Nezjistí-li soud žádné skutečnosti, které by mohly vést k pochybnostem, že byla dohoda rodičů uzavřena dobrovolně, popřípadě že tato koliduje se zájmy dítěte, budou moci dítě zastoupit přímo jeho rodiče. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, pane poslanče. A nyní bude pokračovat paní poslankyně Válková, zatím poslední přihlášená do rozpravy.
Než dorazí k řečnickému pultíku, načtu omluvy. Omlouvá se pan poslanec Andrej Babiš od 18.15 z pracovních důvodů, pan poslanec Metnar Lubomír od 19.30 z pracovních důvodů, pan poslanec Nacher Patrik od 19 hodin z osobních důvodů a pan poslanec Radek Vondráček od 19 hodin z pracovních důvodů. Paní poslankyně, máte slovo.
Poslankyně Helena Válková: Děkuji, pane místopředsedo. Milé kolegyně, milí kolegové, pane ministře, tak bohužel nebudu pokračovat v tom chválení něčeho, co bych jinak ráda pochválila, protože tady máme takový kočkopes. Je tam spousta... Paní kolegyně poslankyně Pastuchová, vaším prostřednictvím, už na to upozornila, na jeden takový zvláštní jako kvazi přílepek tělesného trestání dětí. Všechno se dá pod, jak dobře víme my, kteří tady už jsme určitou dobu, zařadit pod sněmovní tisk. Máte toho tam více. Ale to tady přečetl, a já jsem za to ráda, že tím mi ušetřil mnoho času, pan poslanec Kohoutek, který přečetl to, co tam máte.
Já na rozdíl tedy od paní zpravodajky Decroix, vaším prostřednictvím, pane místopředsedo, nebudu teď rychle chtít, aby to odsýpalo. Jde o zásadní novelu, která se dokonce nazývá nějakou reformou rodinného práva. ***