Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!
(15.10 hodin)
(pokračuje Zbyněk Stanjura)
Druhá věc, která je komplikovanější, přímo se nedotýká té interpelace, ale podle mě musíme změnit systém, jak rozpočtuje soudní soustava. Myslím si, že bychom měli mít maximálně krajskou úroveň, neposouvat je na okresní úroveň, ale to je věc, o které v této chvíli debatuju s lidmi z Ministerstva spravedlnosti, jak to udělat více efektivní, aby se nestalo, že v jednom kraji, a to už se nám stalo, na konkrétním okresním soudu docházely peníze na zastavování marných exekucí, protože tam jich bylo více, na druhém okresním soudu v tom samém kraji ty peníze byly a nemáme mechanismus, jak to z jednoho okresního soudu (dohnat?) na druhý. A to si myslím, že to je nešikovné a že můžeme najít lepší, rychlejší a efektivnější pravidla.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně. To byl pan ministr financí. A doplňující dotaz položí paní poslankyně Zuzana Ožanová. Prosím.
Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji. Vážená paní předsedající, možná jsem nestihla říct přesně ten dotaz, ale opravdu už Ministerstvo spravedlnosti při přípravě rozpočtu upozorňovalo na to, že nebudou pokryty tyto částky. A já se domnívám, že ve své podstatě čas ukázal, že měli pravdu. Já chápu, že stát musí zaplatit mandatorní výdaje, ale mělo se na to myslet už při přípravě rozpočtu, kdy bohužel musím konstatovat, že Ministerstvo spravedlnosti mělo pravdu. Nicméně velmi mě potěšila odpověď ve vztahu k tomu, že přemýšlíte o změně způsobu financování justice, protože aby nemohlo docházet k převodu těchto prostředků, to je opravdu velmi tristní, a to si myslím, že je příznivá informace z této interpelace. Takže já vám za to děkuji.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Já děkuji pěkně. A my přistoupíme k interpelaci následující, kterou přednese paní poslankyně Lenka Knechtová a je mířena na pana ministra školství. Prosím, paní poslankyně, ujměte se slova.
Poslankyně Lenka Knechtová: Vážená paní předsedající, děkuji za slovo. Vážený pane ministře, novela zákona o poskytování služeb péče o dítě v dětské skupině a Ministerstvo práce a sociálních věcí masivně podporují zřizování dětských skupin, které dlouhodobě umožňují rodičům brzký návrat na trh práce. Pokud obce místo výstavby a zřizování mateřských škol přejdou plošně na zřizování dětských skupin, budou naše děti vzdělávány kvalitně? Jak je Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy spokojeno s kapacitami v mateřských školách, aby byl zajištěn vzdělávací proces dětí? Jedná se tady o vámi avizovanou efektivitu v českém školství? Děkuji za odpověď.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. A nyní odpověď pana ministra školství Mikuláše Beka.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Mikuláš Bek: Vážená paní místopředsedkyně, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, já děkuji za tu otázku, která se týká tématu, kterým se Ministerstva školství a Ministerstva práce a sociálních věcí zabývají několik let poměrně intenzivně. Já možná začnu obecněji.
Já myslím, že jsme svědky toho, že extrémní decentralizace a fragmentace vzdělávacího systému, ke které došlo po roce 2002, teď prostě ukazuje některé své nevýhody, jak má nepochybně řadu výhod. A ty nevýhody spočívají především v tom, že mezi úrovní státu a jednotlivými obcemi, z nichž řada je velmi malých, neexistuje nějaká efektivní struktura, která by dokázala řídit vývoj v daných oblastech nad rámec jednotlivých obcí, a vidíme, že kapacita mateřských nebo základních škol v řadě obcí vlastně nesleduje úplně demografický vývoj, že se nepodařilo zřizovatelům včas zareagovat třeba na developerské projekty nebo demografii, a stát vlastně v tuhle chvíli nemá efektivní nástroje, aby v takových případech intervenoval. A tak jako v jiných evropských zemích, i Česká republika se před lety vydala cestou tou, že kromě standardních mateřských škol, které mají vzdělávací program a vzdělávají děti, vznikají nějaká alternativní řešení, která se jednou jmenují tak, jinak, jinde onak, v našem případě dětské skupiny, a myslím si, že i ty dětské skupiny v realitě se pohybují z hlediska toho, co se v nich odehrává, v docela širokém spektru. Některé jsou asi hodně blízko praxi mateřských škol a některé mohou být velmi odlišné.
Je pravda, že v posledních letech klíčová intervence finanční ze strany státu míří bohužel z mého pohledu jen na dětské skupiny. Tady bych chtěl ale říci, že je to důsledek rozhodnutí vaší vlády o Národním plánu obnovy, kde byla nastavena výzva, která umožňuje i investiční podporu dětských skupin, nikoliv mateřských škol. A já to teď nezpochybňuji, jenom prostě ta intervence je tady a ukazuje se, že pro některé zřizovatele to stále nemusí být optimální řešení, přestože je možné, že dětské skupiny si de facto zřizují pod mateřskou školou, a v praxi pak mohou samozřejmě dosáhnout toho, že to, co se děje ve výchově těch dětí, se blíží mateřské škole. Tak to je a cesta z toho není úplně jednoduchá. My máme často kapacitu mateřských škol tam, kde je dnes dětí relativně málo, jsou celé regiony, kde je kapacita mateřských škol nenaplněna, a pak jsou regiony, kde opravdu zápasíme s tím, kam umístit děti, já sám v takovém regionu žiji, tak si to dobře uvědomuji.
Jedním z kroků, které ministerstvo nyní dělá, a musím říct, že ve spolupráci i s opozičními poslanci, je příprava omezení odkladů nástupu do školní docházky, které v našem případě České republiky dosahují neuvěřitelných 25 %, a znamená to, že poměrně významná kapacita mateřských škol je obsazena dětmi, které by v jiných zemích zřejmě chodily do školy. Já moc oceňuji debatu, která je vedena s poslanci ve školském výboru a na Ministerstvu školství, a myslím, že jsme velmi blízko i legislativním krokům, které by mohly tento fenomén vrátit do nějakých měřítek, která by byla srovnatelná se zeměmi, které jsou nám blízké, jako je Slovensko nebo Německo.
Já myslím, že nás všechny čeká debata nad nastavením toho systému do budoucna. Je zřejmé, že v některých případech krátkodobě jiné řešení než dětské skupiny v některých lokalitách není možné, už s ohledem na infrastrukturu, ale měli bychom si být vědomi, že je to dočasné řešení, nouzové, a měli bychom hledat nějakou cestu ke standardizaci toho systému tak, abychom zajistili předškolní vzdělávání pro všechny děti od tří let tak, jak koneckonců se k tomu zavazujeme. Věc to není lehká. Já teď opravdu v téhle věci bych nerad rozehrával jakoukoliv debatu vládně-opoziční. Tohle je významné společné téma, jak najít kroky, kterými bychom ten systém lépe nastavili.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně. A táži se, paní poslankyně. Má zájem o reakci, respektive možnost položit otázku. Prosím.
Poslankyně Lenka Knechtová: Vážená paní předsedající, děkuji za slovo. Vážený pane ministře, já určitě děkuji za tu debatu. A mým tématem je především to, že začíná být, řekla bych, takovou běžnou, doporučovanou praxí, že dítě v dětské skupině zůstává i před nástupem do školy a přihlásí se k takzvanému individuálnímu vzdělávání ve své spádové mateřské škole a chodí k ní na takzvané přezkoušení. Tenhle institut je vhodný u - řeknu - motivovaných rodičů, kteří potom pokračují třeba v nějaké alternativní základní škole a tam si myslím, že tenhle systém funguje dobře. Ale v okamžiku, kdy to plošně nastavíme tak, že obcím se řekne, že je rovnítko mezi mateřskou školu a dětskou skupinou, a vlastně dojde k tomu, že potom větší množství dětí a bude takovým způsobem vzděláváno, tak si myslím, že Ministerstvo školství a potažmo my jako společnost zase do budoucna nás to trošku jako kdyby doběhne. Takže děkuju.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. A pan ministr. Prosím.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Mikuláš Bek: Krátká reakce. Já s vámi souhlasím, že to řešení ve větším měřítku rozhodně není standardem, který bychom měli dlouhodobě dodržovat. Myslím si, že tady opravdu nezbude, než hledat i jakousi nouzovou intervenci, finanční, státu vůči zřizovatelům, kteří v tuhle chvíli očividně nejsou všichni připraveni finančně na to, aby se vyrovnali s efekty, třeba přílivu obyvatel do některých obcí. A musím říci, že mě to zaměstnává hodně. Myslím si, že je to otázkou nejenom rozpočtu na příští rok, ale i na další roky, abychom našli nějakou kombinaci dotací a dlouhodobých výhodných úvěrů pro obce tak, aby byly schopny se na základě nějaké demografické prognózy pustit do investičních projektů, které by ulevily tomu tlaku.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně. A my se přesouváme k interpelaci pana poslance Pavla Růžičky, která je mířena paní ministryni Janu Černochovou. Prosím.
Poslanec Pavel Růžička: Děkuji, paní předsedající. Vážená paní ministryně, v poslední době se hodně hovoří o dronech v případě, jakým způsobem se tyto drony mohou používat v armádě. Na výboru pro obranu nás pan generál Hyťha informoval, jaký záměr má generální štáb o nákupu, ale z jeho podání, které bylo značně obsáhlé a nekonkrétní, jsem vlastně nepochopil, co armáda chce. On to možná byl záměr. ***