Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!


(9.20 hodin)
(pokračuje Berenika Peštová)

Ve své podstatě mi pan bývalý exministr Brabec vzal to, co jsem také tady chtěla říct, že kdyby ministerstvo neustále nekoketovalo s takovými těmi blahodárnými myšlenkami jako zálohování, protože my jsme se dali před dvaceti lety, pětadvaceti lety cestou úplně jinou. My jsme se dali cestou třídění. Narvalo se neskutečně miliard do toho, jak města a obce, tak i ministerstvo, tak přes dotační tituly, abychom my ty lidi naučili a edukovali, jak mají třídit. Takže nás to stálo opravdu neskutečné peníze, a když se to ti lidé konečně naučili, tak teď těm městům a obcím Ministerstvo životního prostředí chce sebrat tu nejcennější komoditu, která tam je, a to ten PET, který se třídí nádherně, a vlastně ta města přijdou, by měla přijít o tuto komoditu. Proto tady je velký šum jak u nás tady v Poslanecké sněmovně, tak samozřejmě i na té druhé straně spektra, a ministerstvo má s těmi městy a obcemi a se Sdružením místních samospráv neustálé rozpory. Pane ministře, nekývejte mi tady - možná, že jste Maďar nebo asi Bulhar, ne? Ano. Opravdu, tak to zůstalo, ty rozpory tam prostě jsou stále.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji a nyní už může reagovat pan ministr.

 

Ministr životního prostředí ČR Petr Hladík: Pojďme to vzít trošku popořadě. Automatizované dotřiďovací linky jsou fakticky založeny na dvou technologiích. Jedna je takzvaný NIR technologie a to jsou infračervené technologie, nebo HYS, hyperspektrální technologie. V současnosti ty automatizované dotřiďovací linky v České republice jsou založeny na NIR technologii, jsou rozšířené kvůli vysoké účinnosti a identifikaci a separaci odpadních materiálů na základě optických vlastností. To znamená ta automatizovaná dotřiďovací linka vlastně sleduje ten materiál a potom pomocí proudu vzduchu jej vyhazuje většinou nahoru. Nicméně HYS technologie, to jsou ty infračervené, jsou technologie, které jsou přesnější a dokážou identifikovat různé materiály na základě spektrálních vzorů, a to včetně skla. Tak to jsme si vysvětlili, že to možné je, paní poslankyně prostřednictvím pana předsedajícího.

A teď samozřejmě typicky třeba k té brněnské, tam aktuálně vlastně dotřiďujeme dvanáct komodit, a to je PET čirá, PET zelená, PET modrá, PET mix, LDPE čirá, LDPE barevná, HDPE nápojový karton, polypropylen, polystyren, hliníkové plechovky a železné kovy.

Teď se ještě vyjádřím k tomu, co říkal pan poslanec Brabec vaším prostřednictvím, pane předsedající. Ten základní problém při rozvoji nejenom optických nebo dotřiďovacích linek, ale celého vlastně procesu recyklace - protože kde my vlastně máme tu botu? My skvěle třídíme a máloco recyklujeme. Buďto to vyvážíme do zahraničí nebo to dáme do díry, v nejlepším to dáme do spaloven, do těch čtyř v České republice. A vy jste způsobili ten zásadní problém, že všem spadla tužka v ruce a nikdo neinvestoval do moderních technologií, protože jste posunuli termín skládkování. To je důsledek tohohle.

Teď ještě k těm neustálým lžím o těch petkách. Obec nevlastní petky, obec neobchoduje s petkami. To přece moc dobře víte. To není pravda. To není pravda. Obchoduje s ní svozovka, obchoduje s ní ten, kdo vysype ten žlutý kontejner a pak ho dotřiďuje. Valná část obcí je zapojena v nějakém odpadovém byznysu, ale to je soukromý odpadový byznys, není to ta obec. Ministerstvo životního prostředí spustilo kalkulačku. Vy si dáte Ministerstvo životního prostředí, kalkulačka, zálohování, tak zde se ukazuje transparentně, kolik je příjem a podívejte se na vaše město. Já si to dohledám, protože vy určitě budete zase zpátky chtít tady hovořit, o kolik připravíte Most, pokud neschválíte zálohování. Tak to je ten příjem, příjem dnešní od EKO-KOMu a po zavedení zálohování. Tam je o 39 korun na občana navíc. Ten, kdo obchoduje s těmi PET lahvemi, jsou přece ty odpadářské firmy. To jsou ty firmy, které sváží, které dotřiďují a které potom... A toto je věc, kterou kompenzuje podle nákladovosti přece ten EKO-KOM. EKO-KOM balancuje a vyvažuje ten systém tak, aby do něj bylo dáno optimální množství peněz na efektivní sběr, třídění a recyklaci. Celý můj cíl od doby, kdy jsem se stal ministrem, je posílit to, na co vy jste rezignovali, to je recyklace. To znamená abychom zvýšili procento využití těch materiálů, abychom ho nedávali do děr, abychom ho neskládkovali nebo abychom ho nespalovali. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, pane ministře. Paní poslankyně Peštová s faktickou, poté s faktickou pan poslanec Brabec. Máte slovo.

 

Poslankyně Berenika Peštová: Děkuji za slovo, pane předsedající. Tak si to zopakujeme, pane ministře. Kdo je vlastníkem toho odpadu? Jsou to občané. Obec má přenesenou odpovědnost za ty občany, protože jinak je to každý občan. Toho občana je ten odpad, toho občana. On ho vyprodukoval, jeho je ten odpad. Ta obec, je tam přenesená odpovědnost, takže ta obec se o to stará, ale ten, komu to patří, je ten občan. Vy vyprodukujete, já vyprodukuji, každý z nás vyprodukuje a je to můj odpad. Je to můj odpad. To, že ta obec se o to stará, to je nádherné, je to v tom zákoně ukotvené. Takže ta obec má přenesenou odpovědnost za toho občana.

Pane ministře, měl byste vysvětlit všem těm nápojářům, hlavně té jedné nejmenované karlovarské firmě, že ten PET není jeho. Ten není jeho! Vy si koupíte petku a v té ceně petky máte ten PET, takže to je můj PET - ne jeho PET, ale můj PET. Když máme problém, tak nemáme problém s tím, že netřídíme. To jste řekl správně, my třídíme, my jsme jedničky v třídění. My máme problém s recyklací, s tím bych souhlasila. Pojďme se zaměřit na tu recyklaci, ale ne na zálohování. Zálohování je co? No, to je to třídění, tam jsme přece dobří, ne? Tam jsme dobří, jste říkal. Takže proč bychom zálohovali, proč bychom tady zaváděli nějaký drahý systém, který bude stát 6 miliard, provoz bude stát 1,3 miliardy nebo 1,5 miliardy ročně, jenom abychom uspokojili jednoho soudruha z Karlových Varů? No, zapomeňte na to. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Pan poslanec Brabec.

 

Poslanec Richard Brabec: Děkuji za slovo. Já klidnějším hlasem, tak jako ke mně patří, ale snad ne méně důrazně. Pane ministře, rozdíl mezi vámi a námi je v tom, že my jsme ty věci dělali po nějaké přípravě a po nějakém rozmyslu a nevstupovali jsme do válek s městy a obcemi. Prostě pro mě nebo pro můj tým na ministerstvu ta města a obce vždycky byly klíčový partner. Proč? Zopakuji to, co jsem vám říkal v Otázkách Václava Moravce. Protože bez nich prostě ministerstvo nemá šanci ty cíle naplnit. Ti starostové nebo to vedení obcí a měst jsou těmi, kteří když nebudou na vaší straně a nepojede se ta strategie spolu, tak prostě nedonutíte lidi, aby to udělali. Vy to z ministerstva sám nedokážete, na tom se určitě shodneme. To musíte mít podporu těch měst a obcí. To znamená prostě, že to byl i zákaz skládkování. A určitě víte, že i Evropská unie, která miluje zkracování termínů na regulaci čehokoli, tak dokonce posunula sama svoje ambice na zákaz skládkování, protože jí prostě bylo jasné, že někde to udělat nejde a kdyby zákaz skládkování zůstal někdy v roce 2024, tak tady jsme zavaleni odpady. Prostě nedalo by se to zvládnout ani energetickým využitím, ani ničím jiným.

To znamená já si myslím ano, já jsem taky chtěl ten termín o něco kratší, nakonec to byla věc jakési politické dohody, že to tedy bylo na ten rok 2030. Ale co mi opravdu vadí a na tom naprosto trvám, že skutečně vy tímto systémem, tak jak ho navrhujete, tak vlastně řešíte relativně velmi - ne relativně, absolutně malé množství úplně nejmíň složité komodity, tedy těch petek, popřípadě i těch plechovek, na úkor měst a obcí a na úkor toho, že zatížíte celý ten systém. Celý ten systém. To znamená tohle jste způsobili vy a já jsem přesvědčen, že to nedopadne dobře a taky věřím, že to nebude schváleno. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji za dodržení času přesně. Opět paní Berenika Peštová je přihlášena s faktickou. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP