Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!
(20.00 hodin)
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Teď se k faktické poznámce přihlásil pan ministr Rakušan, ale tak jestli vystoupí, nebo až v závěrečném slovu, jak avizoval? S faktickou poznámkou. Tak prosím, vaše dvě minuty.
Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Vít Rakušan: Já jsem chtěl podrobnou informaci dát samozřejmě v závěrečném slově k tomu, ale aby o to paní poslankyně Mračková Vildumetzová nepřišla. Za prvé byla zvláštní věta - "já si myslím, že by to tak nemělo být u toho, aby o dočasné ochraně rozhodovala Evropská unie" - cituji doslova - "já si myslím, že by to tak nemělo být". Dočasná ochrana je součást evropské legislativy. Implementována do evropské legislativy v roce 2001, poprvé použita ve spojitosti s ukrajinskou krizí. A není přece pravda, že jednotlivé členské státy na to nemají vliv. To je stále to naše chápání Evropské unie, že tam asi jezdíme se jenom dívat a nic nekomentovat a o ničem nerozhodovat. Je to rozhodnutí Rady ministrů. A to bylo jednomyslné. To znamená, ani nikdo z těch států, které často bývají proti něčemu, tady nebyl. Dobře, budu konkrétní - ani Maďarsko nebylo proti, protože je to to nejvýhodnější, co teď máme, jiný instrument tady prostě neexistuje.
Další poznámka, která tady byla - a bylo několik dotazů na to od paní poslankyně a myslím, že i od pana kolegy Langa - ti, kdo nemají razítko, že legálně přešli hranice z Ukrajiny do České republiky - a to je důležité, to se tady v té diskusi stále objevuje trochu špatně - tak ti lidé, ať je to muž, žena nebo kdokoliv další, nemají nárok na dočasnou ochranu. Pokud někdo nelegálně překoná hranice, tak má v České republice právo jenom na instrument strpění, a to je bez nároku na jakýkoliv benefit od našeho státu. Takže pokud někdo neprokáže, že legálně přešel hranice, a to už je potom problém ukrajinské strany, tak nemá u nás nárok na dočasnou ochranu. To je důležitá informace. My ji nedáváme těm, kteří nemají razítko v pase. To se tady, myslím, stále mate.
No, a s těmi kraji. Nebylo to se všemi. Některé nesouhlasí. (Předsedající: Čas, pane ministře.) Už se nechtějí spolupodílet.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Nyní s faktickou poznámkou je přihlášená paní poslankyně Mračková Vildumetzová. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Jana Mračková Vildumetzová: Děkuju za slovo. Reakce na pana ministra vnitra. Pane ministře, teď mají ukrajinští uprchlíci prodlouženou dočasnou ochranu do 31. března roku 2025. Naším předpokladem bylo, že když sem přinesete tuto lex Ukrajinu VII, tak že to prodloužení bude o rok, to znamená například do toho 31. března roku 2026. Vy v tuto chvíli nepřinášíte prodloužení o rok, ale přinášíte prodloužení, které bude automatické, prakticky budete si o tom rozhodovat, a už o tom nebude rozhodovat Poslanecká sněmovna.
Máte pravdu, pane ministře. Já jsem právě chtěla vystoupit s tou faktickou, když mi to tady nedovolil pan ministr práce sociálních věcí. Ano, pokud přijde ukrajinský uprchlík - a je to například ten muž v produktivním věku - a má pas, má v něm razítko, že legálně překročil hranici, tak vy nemáte prakticky v tuto chvíli jinou možnost, než mu udělit tu dočasnou ochranu. A to je to, co nepochopil tady pan Jurečka, prostřednictvím paní předsedající, že když tedy máme informace od ředitelky odboru azylové a migrační politiky, že takových mužů každý týden přichází nějaký počet, je to 1 000 až 1 500 ukrajinských uprchlíků, a mezi nimi jsou ve velkém množství muži v produktivním věku, tak já se ptám, že bychom asi měli udělat nějaké opatření. A to je celé. A na základě toho vy jste sem přišel a udělal jste tady ten projev, který jste tady udělal. A nebudu se už k tomu vracet. Děkuju.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Nyní už neeviduji nikoho přihlášeného do rozpravy. Pokud tomu tak je, končím obecnou rozpravu. Zájem o závěrečné slovo má pan předkladatel. Prosím.
Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Vít Rakušan: Děkuju, paní předsedkyně, za slovo. Jenom velmi krátce. Chtěl bych poděkovat všem ministrům, protože tohle byla kolektivní práce, bylo to grémium, které se pravidelně k Ukrajině scházelo, a dokázali jsme naopak ty rozpory mezi jednotlivými ministry vypořádat velmi dobře. Pokud se zmiňujeme, že jsou tady nevypořádané rozpory, tak nikoliv už mezi námi v rámci ministerstev, ale je tady třeba nevypořádaný rozpor, ano, to přiznávám, z oblasti neziskových organizací, kterým ten režim přijímání lidí do toho dlouhodobějšího pobytového režimu přijde příliš přísný. A tady myslím, že ta výhrada ani z vaší strany přicházet nebude, že je tady věcná shoda, že pokud chceme poskytnout alternativu k dočasné ochraně, tak musí být přísnější, aby ti lidé splnili všechno, co splnit mají.
Byla tady otázka, využiji toho ještě teď k odpovědi, na kontrolu bezúhonnosti. Ne, v žádném případě nebude stačit čestné prohlášení. Budou se procházet veškeré rejstříky, které máme, včetně schengenských rejstříků, aby se zjistilo, že daný člověk nespáchal žádný trestný čin ani na území jiného členského státu. A samozřejmě po dobré spolupráci s ukrajinskou stranou se dostáváme i k jejich záznamům. To znamená, ten bezpečnostní screening v případě člověka, který bude mít speciální pobyt v jiném režimu, než je dočasná ochrana, bude mnohem přísnější. Ano, a tohle se nelíbilo neziskovému sektoru. To je jedna z nevypořádaných připomínek. Ale my jako vláda si stojíme za tím, že ten náš přístup zpřísnění tohoto přístupu v této chvíli je prostě na místě.
To, že se nepovedlo vypořádat připomínky s některými kraji - není to tak, že by to byl jednotný názor asociace - s některými kraji, je to prostě tak, že ty nároky, které na ně máme, jsou dlouhodobé. Já se krajům nedivím, mají mnoho jiných povinností. Chápu. Nicméně my je jako partnera potřebujeme a chci konstatovat, že kraje tuto agendu mají plně hrazenou. To znamená, že pokud ji vykonávají, tak stát jim za to samozřejmě zaplatí.
Další věc, která tady byla zmíněna a které jsem úplně nerozuměl od pana kolegy Kotena, ten spojoval nějaké různé druhy migrace a podobně. Já ho jenom mohu ubezpečit, že režim toho dlouhodobého pobytu na území České republiky je natolik přísný, že drtivá většina lidí zůstane v režimu dočasné ochrany. Tohle je motivující pro ty, kteří si tady plní své povinnosti, jsou soběstační, nejsou závislí na sociálních benefitech vyplácených českým státem. A to si myslím, že je směr - a byl bych za to moc rád a vděčný, abychom se na tomhle shodli.
Já si uvědomuju, že tenhle zákon bude projednáván dlouho. Proto beru za nefér výhradu - zkrátili jste si projednávání v Legislativní radě - z jediného důvodu, abych vám ho předložil ještě před létem, aby na tenhle zákon nebyl žádný časový tlak, abyste mně nenadávali na podzim - teď nás, pane ministře, nutíte do zkrácení lhůt a podobně, my si to chceme projednat. Já si uvědomuju - a věřte mně, že tohle myslím absolutně vážně - to je zákon, který je nad rámec jednoho volebního období. Já u tohohle zákona opravdu chci důkladnou diskuzi, já opravdu chci, abychom se na tomhle zákoně shodli. A mojí ambicí je, abychom pro tenhle zákon ve třetím čtení na základě té diskuze, kterou tady povedeme, hlasovali v co největším počtu, protože to zaručí, že tady budeme mít nastaveny mantinely a pravidla pro to, aby se s ukrajinskými uprchlíky v České republice podle nějakých pravidel zacházelo nezávisle na tom, jaké volební období zrovna aktuálně je. Proto jsme s tím přišli už před letními měsíci do Sněmovny a podsouvat nám, že je to zase nějaké zkrácení a legislativní zmetek... Vůbec ne. Na tomhle zákoně se pracovalo velmi dlouho a velmi pečlivě.
Na diskusi ve výborech jsem samozřejmě připraven. Jenom chci říci k té poslední připomínce paní poslankyně Mračkové Vildumetzové - my máme daná pravidla pro to, kdo může dostat dočasnou ochranu. Dostane ji ten člověk, který přichází z Ukrajiny, má razítko v pase, že opustil Ukrajinu legálně. A nemáme podle tohohle instrumentu právo toho člověka dalším způsobem kádrovat. Ale už jenom to, že ten ilegálně příchozí sem do České republiky nedostane dočasnou ochranu, dostane jenom strpění, nemá přístup na trh práce, nemá žádné sociální benefity, tak to už je pro něj do značné míry diskvalifikace a v mnoha případech tedy ten život v České republice nemůže probíhat tím komfortním způsobem.
To, že se na evropské úrovni řeší nejrůznější nápady, jakým způsobem se stavět k mužům v aktivním věku, to je pravda. Ale primárně je tohle zodpovědnost ukrajinské strany jako takové. A ne všichni muži v aktivním věku, třeba ti, kteří mají tři a více dětí, jsou tady jako dezertéři. Ti jsou tady dlouhodobě podle pravidel dočasné ochrany zcela legálně, protože pro ně platila výjimka z vojenské povinnosti na Ukrajině. Rozlišujme i mezi lidmi, kteří tady na území České republiky jsou. ***