(10.30 hodin)
(pokračuje Radim Fiala)

Ale pojďme se vrátit k té žádosti, kde je jenom podpis. Jak má vypadat tato žádost? Musí obsahovat jméno a příjmení voliče, datum narození, adresu, kde má volič bydliště mimo území České republiky, a adresu, na kterou mají být písemnosti ke korespondenčnímu hlasování zaslány. Teď zase několik adres bez jistoty, kdo si tyto písemnosti vlastně převezme a kdo s nimi bude dále nakládat. To je další kritická věc, která narušuje ústavu, to znamená přímost, rovnost a tajnost voleb.

Na základě této žádosti pak zašle zastupitelský úřad nejpozději 25 dnů před dnem voleb voliči identifikační lístek, úřední obálku, doručovací obálku a informaci o způsobu hlasování. Pokud o to volič požádá anebo pokud neuvedl adresu pro doručení, vydá zastupitelský úřad tyto písemnosti osobně voliči nebo opět třetí osobě, která se prokáže písemnou plnou mocí s úředně ověřeným podpisem. A znovu opakuji, podle mě v tom posledním návrhu už ani není úředně ověřený podpis. Podle mě je tam jenom podpis. To znamená, že takový podpis může kdokoliv zfalšovat, kdekoliv si opatřit, vylákat, může ho získat různými způsoby. A to je podle mě špatně, protože to opravdu je základ k tomu, aby se podvádělo v korespondenční volbě. Čili je zde ohromné reálné riziko vytvoření prostoru pro mnohanásobnou a protizákonnou volbu v zastoupení. To není nic jiného než podvod. Podvod!

Hlasovací lístek pro korespondenční hlasování si potom volič vytiskne z elektronické verze hlasovacího lístku přístupné na internetových stránkách Ministerstva vnitra. Potom volič vloží hlasovací lístek do úřední obálky, do doručovací obálky volič vloží jím podepsaný identifikační lístek a úřední obálku. Volič, kterému byl vydán voličský průkaz, vloží voličský průkaz do doručovací obálky. Zalepenou doručovací obálku volič zašle zastupitelskému úřadu, u kterého je zapsán na zvláštním voličském seznamu. Bude tento odstavec zákona popisující způsob korespondenční volby všem občanům nezpochybnitelně jasný, přehledný a pochopitelný? Já už se v tom ztrácím teď, co vlastně, do které obálky mám vložit a co mám kam poslat a kdy mi to kdo pošle. Nepovede tento nepřehledný popis úřednickou hantýrkou naopak ke spoustě chyb záměn obálek, neplatnosti velkého množství hlasů nebo k jejich sporné platnosti?

Doručenou doručovací obálku označí zastupitelský úřad časem přijetí a do předání zvláštní okrskové volební komisi ji uschová na bezpečném místě, které se za tímto účelem vyhradí vedoucím zastupitelského úřadu. Mimochodem, jak budou tato místa zajištěna? Budou všechna pod kamerovým dohledem a zabezpečena proti vstupu jakýchkoliv osob? To asi těžko. Z tohoto je tedy velmi jasně patrné, že hlasování bude probíhat už před oficiálně vyhlášenými dvěma dny voleb v České republice. Půjde tedy o takzvanou volbu v předstihu, což opět není nic žádoucího a ústavně konformního, tentokrát i z pohledu voliče.

Zvláštní okrskové volební komisi potom předá zastupitelský úřad doručovací obálky, které byly doručeny nejpozději do ukončení hlasování ve zvláštním volebním okrsku. A zase, kdo to zkontroluje? Kdo zajistí, že tam nebudou nějaké obálky zařazovány dodatečně, což je ten největší problém. Vy je tam můžete mít. Vy tam můžete mít 10 obálek, ale také 1 010 obálek a také 10 010 obálek.

Pojďme dál. Zvláštní okrsková volební komise odloží doručovací obálku a její obsah, jestliže: a) v doručovací obálce není identifikační lístek vydaný příslušným zastupitelským úřadem nebo úřední obálka; b) identifikační lístek není podepsán voličem; c) v doručovací obálce je více úředních obálek nebo více identifikačních lístků. - To je tak složitý proces a tak lehce manipulovatelný proces, že je to až k nevíře. A já věřím, že Ústavní soud toto přece nikdy nemůže povolit! - Anebo (d) voliči byl vydán voličský průkaz a voličský průkaz není v doručovací obálce.

A já se opět ptám, kdo to zkontroluje, zda byly vyřazeny všechny obálky s jejich obsahy, tedy hlavně volební lístky, které jsou s tímto volebním zákonem nekompatibilní, když tady máme pluralitní politické volební komise, které kontrolují každou volbu? Kdo zkontroluje, jestli náhodou nebyly úmyslně vyřazeny volební lístky, které jsou správné, ale které zrovna nejsou ty správné z politického hlediska? Anebo kdo precizně a správně zkontroluje to, jak jsem teď řekl, že nebyly vyřazeny obálky s hlasovacími lístky, které vyřazeny být neměly, tedy pravý opak? Vždyť si velmi dobře pamatujeme, jaké dohady okolo neplatných hlasů jsou i v dosavadních klasických volbách v České republice. Jak jsou někdy nejasnosti okolo toho, co ještě je a co už není platný či neplatných hlas.

Navíc voliči hlasující korespondenčně si budou hlasovací lístky tisknout sami ze zveřejněného elektronického náhledu. Mohly by tak vzniknout i pochybnosti o platnosti, respektive originálnosti takových hlasovacích lístků, lépe řečeno o tom, zda nebyly vytištěny, zkopírovány či napodobeny jiným způsobem nebo jinou cestou.

Podstatou a úplným základem volebního práva ve svobodné a demokratické společnosti je samozřejmě jeho tajnost. Požadavek skutečně tajného a svobodného volebního práva byl i jedním ze symbolů přechodu k demokracii v naší zemi na počátku 90. let 20. století. Všimněme si, že Ústava České republiky stanoví povinnost tajného hlasování na první místo. Prostě nikdo nikdy nepočítal, když se psala Ústava České republiky, že budou také nějaké korespondenční volby.

Ustanovení o tajnosti mimo jiné také znamená, že volič odevzdává hlas takovým způsobem, že přitom nemůže být pozorováno, jaký volební lístek použije nebo jaké úpravy v něm provádí, stejně tak nesmí být nikdy zjištěno, komu svůj hlas odevzdal. Jde o to vyloučit jakýkoliv osobní, rodinný, politický, sociální, hospodářský, náboženský či jiný nátlak na voliče, a to jak přímý, předcházející volbě, nebo tak i následný. Navíc dle současné právní úpravy má volič celý proces hlasování osobně pod kontrolou, a to hlavně proto, že sám osobně vkládá svůj hlasovací lístek do příslušné volební urny. To, koho konkrétní volič volil, proto nemůže zjistit ani člen volební komise.

Korespondenční volba je brutálním omezením principu tajnosti voleb a prostředkem nátlaku na občany popřením principu svobodné volby. Já to ještě jednou přečtu. Doufám, že nás poslouchají třeba i ústavní soudci. Korespondenční volba je brutálním omezením principu tajnosti voleb a prostředkem nátlaku na občany popřením principu svobodné volby. Dle předkladatelů má být v případě korespondenčního hlasování jeho tajnost zajištěna jakousi předvyplněnou doručovací obálkou, vlastnoručně podepsaným identifikačním lístkem a hlasovací obálkou. V podstatě ale korespondenční doručení zalepené doručovací obálky bude naprosto podobné tomu, jako kdyby dnes volič předal zalepenou úřední obálku se svým hlasovacím lístkem členovi volební komise před volební místností s pokynem, ať tam skočí a ten jeho hlas vlastně do té volební urny hodí. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP