(10.00 hodin)
(pokračuje Radim Fiala)

Bude to asi nepřekvapivě vystoupení kritické, protože samozřejmě k celému tomu návrhu máme spoustu kritických připomínek. Ale nejenom kritických. Podle nás je to v konfliktu s ústavou, která říká, že volby mají být přímé, rovné a tajné, a podle mého názoru nic z toho - tento návrh není s tím kompatibilní. To znamená, že jsem přesvědčen, že tento předložený návrh je veskrze nekvalitní, nebezpečný a protiústavní.

Několik svých argumentů proti tomuto návrhu tady dnes opakuji z předchozích vystoupení, protože je považuji za naprosto zásadní, ale přidám i dost nových, a to jak k principům celého návrhu, tak i k jeho dílčím součástem.

Novela vládních poslanců na změnu zákona o správě voleb, jinými slovy tedy o korespondenčním hlasování, to je v překladu do českého volebního systému, je především nejnebezpečnějším průlomem do našeho ústavního systému v historii novodobé České republiky. Je to pokus o atentát na českou ústavu, pokus o svévolné přepsání našeho ústavního rámce a zřízení. Tedy v jistém smyslu jde o pokus o změnu našeho politického systému, tudíž z logiky a z podstaty celé věci lze síly, které tento návrh předkládají, označit jako antisystémové. Antisystémové, extremistické a možná populistické, vážená pětikoalice. Jde totiž o snahu o úplné pošlapání některých nejzákladnějších principů, na kterých naše ústavní právo a naše ústavní a demokratické zřízení stojí. Pokud by byl tento návrh schválen a uveden do praxe, nebude již možné hovořit v souvislosti s volbami a s vládní většinou, která v budoucnu vznikne na jejich základě, o klasické standardní demokracii, tak jak ji známe dnes, protože standardní, klasická a tradiční demokracie se opírá o jeden základní princip a tím jsou svobodné, soutěživé, spravedlivé volby znemožňující jakékoliv manipulace a podvody při hlasování a sčítání hlasů. Jde o takové nastavení volebního systému, volebního procesu a volebních pravidel, které umožňuje včasné odhalení jakýchkoliv pokusů o volební podvody a manipulace a které obsahuje takové kontrolní a přezkumné mechanismy, které znemožní, aby pokusy o tyto podvody a manipulace měly vliv na konečnou podobu volebních výsledků.

Chci zde zdůraznit, že přece demokracie je hlavně o svobodných, tajných volbách. Demokracie je o tom, že všichni občané mají důvěru ve volby, že mohou jít k volebním urnám a změnit vládu. Pokud občané přestanou mít tuto důvěru, bude to narušení demokratického systému a bude to problém, protože tento problém může v budoucnu plodit násilí. Lidé, když zjistí, že nejsou schopni změnit demokratickým způsobem vládu, tak bohužel mohou chytnout (se uchýlit) k násilí. A já jsem zásadně proti tomu, a proto na to upozorňuji. Jde o takové nastavení volebního systému, volebního procesu a volebních pravidel, které umožňuje včasné odhalení jakýchkoliv pokusů o volební podvody.

Toto vše by zavedením korespondenčního hlasování padlo, a tím pádem bychom už nemohli hovořit o vládní či parlamentní většině vzniklé zcela čistým, spravedlivým, demokratickým, tajným a nezpochybnitelným způsobem. A to by bylo pro náš politický systém a důvěru občanů v něj naprosto devastující. Nezahrávejme si s tím a já před tím varuji opakovaně. Když tohoto nebezpečného džina vypustíme z pomyslné lahve, už nikdy jej tam zpátky bezezbytku nevrátíme zpět a škody, které na naší demokracii napáchá, budou plošné a nevratné.

Opakovaně jsem zde definoval některé základní termíny, tedy hlavně základní principy volebního práva obsažené v české ústavě.

Je to, za prvé, rovnost volebního práva, princip, podle kterého má každý volič jeden hlas a váha všech hlasů je stejná, což zahrnuje i pravidlo, že každý volič má v konkrétních volbách stejné možnosti a stejné podmínky hlasování.

Za druhé je to přímost volebního práva, tedy princip, dle kterého je příslušné hlasování prováděno vždy přímo konkrétním a jasně identifikovatelným voličem. Právo volit nesmí být žádným způsobem převedeno na jinou osobu. Z toho máme také velké obavy, protože vlastně už tam existuje jakási zastupitelnost - zastupitelnost ve vybírání volebních lístků, zastupitelnost v tom, že vám někdo dá podpis a vy můžete manipulovat s volebními lístky, a podobně. V České republice nelze volit v zastoupení.

Za třetí pak jde o tajnost hlasování. Tato zásada znamená, že nesmí být možné jakkoliv spojit voliče s odevzdaným hlasem a že nikdo nesmí vědět, jak konkrétní volič hlasoval, absolutně nikdo jiný kromě voliče samotného a to je přece nesmysl u korespondenčního hlasování. Buď budete kontrolovat, komu posíláte volební lístek a kdo ho pošle zpátky, anebo to nebudete vědět a pak samozřejmě bude moct volit kdekdo. Jde tedy o tajnost hlasování a ochranu voliče před jejím narušením jak ze strany soukromých osob a subjektů, tak ze strany státu, nikoliv tedy pouze ochranu před narušením tajnosti hlasování ze strany veřejné moci, jak tady účelově a nepřesně argumentuje občas předseda klubu ODS Marek Benda. A navíc tento návrh umožňuje prolomení principu tajnosti hlasování právě i ze strany státu a to tady ještě později podrobněji popíšu. Všechny základní ústavní principy volebního práva návrh vládních poslanců na zavedení korespondenčního hlasování hrubě porušuje.

Co je taky nesmírně podstatné a o čem jsem zde již dříve krátce hovořil, naprosto sporný a pochybný je už samotný úmysl předkladatelů tohoto návrhu, tedy zjednodušení hlasování pro české občany v zahraničí, zejména v tom ohledu, zda má být akt volby skutečně co nejjednodušší a má-li být jednoduchost a snadná dostupnost voleb jejich největší hodnotou a zda se tak má dít na úkor jejich souladu s ústavou a se zásadami volebního práva.

A zde si musíme položit zásadní otázku: je právo volit skutečně právem, nebo nárokem? Protože v těchto dvou termínech je nebetyčný rozdíl. Z ústavy, z Listiny základních práv a svobod a z volebních zákonů jednoznačně vyplývá, že jde o právo. A já jsem také přesvědčen, že jde o právo, nikoliv o nárok. A toto právo čeští občané žijící nebo se momentálně nacházející v zahraničí už dávno mají. Mají právo volit některé české ústavní orgány, je jen na nich, zda tohoto svého práva využijí. Náš stát a naše zákony jim to umožňují.

V jiných státech, a mám na mysli státy demokratické, tomu tak není a lidé žijící mimo tyto státy, byť mají jejich občanství, volit do jejich vrcholných orgánů prostě nemohou. Buď musí přijet do země, kde volby probíhají, anebo nemohou volit vůbec. Čeští občané volit mohou - na ambasádách, na konzulátech. A to - já jsem to dneska říkal i do televize - že se prostě někdo rozhodne žít v australské poušti, tak má svoje negativa i pozitiva, třeba - má to daleko do knihovny, do supermarketu, nemůže tam hrát lední hokej a jednou za čtyři roky musí sednout na letadlo a letět na ambasádu volit, pokud skutečně má zájem o to, co se děje tisíce kilometrů daleko v České republice. Ale tu možnost má. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP