(15.30 hodin)
(pokračuje Alena Schillerová)
Kdyby mně nebylo líto zaměstnanců, které byste tady zase drželi večer, tak bych měla sto chutí si teď vzít pauzu, jak jsem naštvaná. Ale nebudu to dělat, protože jenom by na to doplatili zaměstnanci, kteří by tady museli sedět o x hodin déle. Nicméně my jsme se rozhodli už dneska na klubu, že pokud se postavíte k tomu tímto způsobem, budeme iniciovat svolání mimořádné schůze. Děkuji vám. (Potlesk poslanců hnutí ANO 2011.)
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Já tedy otevírám projednávání dalšího bodu
2.
Vládní návrh zákona o veřejných kulturních institucích
a o změně souvisejících zákonů (zákon o veřejných kulturních institucích)
/sněmovní tisk 654/ - druhé čtení
Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede ministr kultury Martin Baxa a já ho prosím, aby se ujal slova, a předám řízení schůze.
Ministr kultury ČR Martin Baxa: Vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi, abych vám dnes ve druhém čtení předložil potřebné informace k vládnímu návrhu zákona o veřejných kulturních institucích. Zavádí se tímto návrhem nový typ právnické osoby veřejná kulturní instituce, která bude umožňovat zejména vícezdrojové a víceleté financování veřejných kulturních služeb a současně zajistí odborné zapojení veřejnosti do jejich řízení. VKI bude zřizovat stát nebo územní samosprávný celek, popřípadě více územních samosprávných celků dohromady. Financování VKI se bude uskutečňovat podle finančního plánu sestaveného maximálně na čtyři roky a podle každoročního rozpočtu. Zmíněná vícezdrojovost spočívá v možnosti zřídit VKI více územními samosprávnými celky společně, tak v možnosti smluvního financování ze strany těch územních samosprávných celků, které je nezřizují, popřípadě ze strany státu. Zaměstnanci VKI budou odměňováni platem. VKI je koncipována jako alternativa k příspěvkovým organizacím a z toho důvodu je navržena tato forma odměňování.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Pane ministře, já vás přeruším. V sále je hluk, že vám ani já nerozumím, co říkáte. Prosím kolegy a kolegyně, aby se ztišili. Ještě jednou poprosím kolegy a kolegyně, aby se ztišili, případně přinesli své hovory do předsálí.
Myslím, že můžete pokračovat, pane ministře.
Ministr kultury ČR Martin Baxa: Děkuju. Na půdě Poslanecké sněmovny byl návrh projednán kromě garančního výboru rovněž na podvýboru pro kulturu. S usnesením garančního výboru, který ve smyslu pozměňovacího návrhu paní poslankyně Levko a dalších navrhuje doplnit ustanovení k pracovněprávním vztahům, souhlasím. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, pane ministře. Nejprve ještě vám popřeju krásné odpoledne. Vystřídali jsme se v řízení schůze.
Děkuji za úvodní vystoupení pana ministra a uvedu, že návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu jako výboru garančnímu. Usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisk 654/1 a 2 a já poprosím, aby se slova ujal zpravodaj výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu, pan poslanec Jan Lacina, informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy nám odůvodnil. Pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Jan Lacina: Děkuji pěkně. Přeji všem příjemné úterní odpoledne. Návrh zákona o veřejných kulturních institucích zavádí nový typ právnické osoby poskytující veřejné kulturní služby, veřejné kulturní instituce jako alternativy k příspěvkovým organizacím. Umožňuje, aby kulturní instituce společně zřizovalo více zřizovatelů, typicky kraj a obec. Cílem je zajistit podmínky pro větší finanční stabilitu a rozvoj, tedy spolufinancování více zřizovateli, či víceletý finanční plán - to bych považoval za velmi důležité - ale také odpolitizování řízení kulturních institucí a účast odborné veřejnosti na jejich řízení.
Zákon není transformační, to je také druhý důležitý detail. Zřizovatelé, tedy stát, kraje a obce, sami rozhodnou, zda si ponechají příspěvkové organizace, nebo je transformují na veřejnou kulturní instituci. Zapojení do VKI tedy bude dobrovolné. V současné době mají kulturní instituce nejčastěji formu příspěvkových organizací. Takové řešení je však dlouhodobě kritizováno, neboť tato forma neodpovídá potřebám efektivního řízení a hospodaření těchto institucí. Jako problematické aspekty lze zmínit v první řadě velmi úzký vztah příspěvkových organizací a jejich zřizovatelů, jimiž jsou organizační složky státu či územní samosprávné celky, dále pak omezené zapojování veřejnosti do správy těchto institucí a v neposlední řadě nemožnost společného financování státem a územními samosprávnými celky za předem sjednaných podmínek.
Debaty o vyřešení těchto nedostatků se vedou již od devadesátých let, intenzivněji pak po roce 2000. Poslední takovou snahu představuje senátní návrh z roku 2016. Poté, co byl schválen Senátem, vydala vláda nesouhlasné stanovisko, odůvodněné především nedostatečnou připraveností návrhu a pochybami o souladu s právem Evropské unie. Zákon byl i přesto zařazen na program schůze Poslanecké sněmovny, nicméně k jeho projednání nikdy nedošlo. Vytvoření alternativy pro příspěvkové organizace je tak naším dlouholetým dluhem vůči institucím působícím v oblasti kultury. Po takovémto zákonu, který dnes předkládáme, volá kulturní obec už bezmála třicet let a ve svém vládním programu ho slibovalo několik předchozích vlád.
Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi, abych vás seznámil s usnesením výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu číslo 197 ze 37. schůze dne 24. května roku 2024, které zní:
"Výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu po odůvodnění ministra kultury Martina Baxy, zpravodajské zprávě přednesené zpravodajem poslancem Janem Lacinou a po rozpravě
I. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky sněmovní tisk 654 schválit ve znění přijatého pozměňovacího návrhu a ten zní: V části první se za § 46 vkládá hlava X Společná ustanovení a § 47 ve znění: Hlava X, Společná ustanovení, § 47 Pracovněprávní vztahy:
1. Člen uměleckého souboru je povinen být na pracovišti veřejné kulturní instituce v době stanovené rozvrhem, v době zastupování jiného člena uměleckého souboru a dále v případech, které stanoví v souladu se zákoníkem práce veřejná kulturní instituce. Veřejná kulturní instituce eviduje jen tu část pracovní doby, kterou sama rozvrhne.
2. Jde-li o výkon jiné práce než podle odst. 1, vykonává člen uměleckého souboru sjednanou práci v pracovní době, kterou si sám rozvrhuje, a na místě, které si sám určí. Náklady, které členovi uměleckého souboru vzniknou výlučně v souvislosti s výkonem práce na jiném místě než na pracovišti veřejné kulturní instituce podle věty první, se nepovažují za náklady vzniklé v souvislosti s výkonem závislé práce, a není-li dohodnuto jinak, hradí je člen uměleckého souboru." Následující paragrafy § 47 až § 63 přečíslovat.
A konečně "II. pověřuje místopředsedu výboru poslance Pavla Klímu, aby toto usnesení předložil předsedkyni Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR;
III. pověřuje zpravodaje výboru poslance Jana Lacinu, aby toto usnesení předložil ve schůzi Poslanecké sněmovny a ve spolupráci s legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny provedl případně legislativně technické úpravy."
Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, pane poslanče, za vaši zprávu coby zpravodaje a otevírám obecnou rozpravu, do které se přihlásili poslanci podle tabule. První je přihlášena paní poslankyně Pokorná Jermanová, kterou zvu k mikrofonu. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Jaroslava Pokorná Jermanová: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážený pane ministře, předstupuji se svými pozměňovacími návrhy. Nechci tady dlouze vést polemiku o tom, zda zákon o veřejných kulturních institucích je dobrý, či špatný. Na jedné věci se s panem ministrem shodnu, a to je to, že je potřebný. My se na něj díváme jako na nepříliš povedený, a proto budeme předkládat celou řadu pozměňovacích návrhů, které vycházejí i z připomínkového řízení během přípravy tohoto zákona.
Chci tady požádat pana ministra, aby opravdu k těm pozměňovacím návrhům přistupoval svědomitě a aby nebyly zamítnuty jenom proto, že je předkládáme my. Byla by to škoda. My se tím snažíme jen eliminovat z našeho pohledu slabá místa tohoto zákona.
A když dovolíte, já bych teď jednotlivé pozměňovací návrhy zdůvodnila. Tyto pozměňovací návrhy jsou společným dílem mým, pana kolegy Babky a pana kolegy Brože. ***