(13.40 hodin)
(pokračuje Vít Rakušan)
Dovolte mi, abych poděkoval všem zástupcům všech politických stran v Poslanecké sněmovně, kteří se zapojili do práce této pracovní skupiny. Vnímal jsem diskusi, která se tam odehrávala, jako velmi konstruktivní, věcnou a přispívající ke zlepšení bezpečnostní situace v naší zemi. Měl jsem z jednání té komise pocit, že jsme schopni se napříč politickým spektrem bavit a dohodnout nad tématy, která se týkají té nejprimárnější potřeby obyvatel, občanů naší země, to znamená pocit bezpečí, to znamená objektivní bezpečnost, a moc doufám, že bude vypadat stejně jako jednání na naší pracovní skupině i jednání tady na plénu Poslanecké sněmovny, a všechny kolegyně a kolegy ze všech stran zastoupených v naší Sněmovně zvu k pokračování práce v této pracovní skupině. Objevují se další zajímavé náměty.
Zároveň bych chtěl říci, co pracovní skupina nepodpořila a na čem konsenzus nebyl. Pracovní skupina nepodpořila zavedení plošných psychotestů a stejně tak nebylo podpořeno ani opatření, které by omezovalo počet držených zbraní nebo velikost zásobníku.
Já si myslím, že na úvod k tomuto tisku i vzhledem k času, který nás dnes velmi tlačí, by to stačilo. Samozřejmě jsem připraven na diskusi a ještě jednou bych vás chtěl požádat o to, abychom nad tímto tématem, kde byl příslib od opozice několikrát veřejně vysloven na bezpečnostním výboru, ale i v médiích, v diskusním pořadu televize Nova paní kolegyní Vildumetzovou, že tady je zájem na tom, aby tento zákon byl projednán už v prvním čtení na bezpečnostním výboru, a děkuji za to, jsem toto slyšel z úst pana kolegy Maška. Takže já doufám, že se dnes budeme schopni na tomto dohodnout, a účinnost opravdu bude možná už od 1. července tohoto roku. Chtěl bych říci, že je to skutečně v zájmu bezpečnosti obyvatel České republiky, a my jim dnes naším rozhodnutím, které nebude politizované, můžeme vyslat signál, že jsme si vědomi toho, že reakce na události, které bohužel Českou republiku potkaly v prosinci loňského roku, je tady jednoznačná i ze strany Poslanecké sněmovny, napříč politickým spektrem. Děkuji vám.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji. Nyní tedy prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, pan poslanec Petr Letocha, a prosím vás, kolegyně, o ztišení v sále.
Poslanec Petr Letocha: Děkuji za slovo, vážená paní předsedkyně. Vážený pane ministře, vážené kolegyně, vážení kolegové, jak již uvedl pan ministr, tento návrh je předkládán jako dílčí opatření v návaznosti na tragický útok na půdě Filozofické fakulty Univerzity Karlovy z prosince loňského roku. V rámci projednávání návrhu nového zákona o zbraních a střelivu proběhla řada odborných diskusí, kulatých stolů a koordinačních jednání a také na jejich základě vyvstal požadavek umožnit aplikovatelnost některých ustanovení nového zákona již před původní navrženou dobou účinnosti v roce 2026.
Cílem návrhu je tak zajistit, aby účinnosti nabyla dvě opatření, která jsou již obsažena ve schváleném a platném novém zákoně o zbraních a střelivu, ale s jehož účinností se kvůli nezbytnosti rozsáhlé IT úpravy informačního systému Centrálního registru zbraní počítá až od 1. ledna 2026. Jinými slovy, podstatou návrhu je zavést aplikovatelnost právě dvou opatření, žádné nové věcné změny návrh nezavádí, změna je pouze časová.
Prvním opatřením je zavedení povinnosti podnikatelů v oboru zbraní a střeliva hlásit neprodleně Policii České republiky podezřelé transakce zbraní. Návrh výslovně doplňuje povinnost držitele zbrojní licence, který podniká v oboru zbraní a střeliva, oznámit Policii České republiky převod zbraně nebo střeliva nebo právní jednání směřující k takovému převodu, které důvodně považuje za podezřelé. S touto povinností právě počítá jak nový zákon o zbraních, tak směrnice Evropské unie, ze které úprava vychází. Za podezřelý převod nebo právní jednání, které k takovému převodu směřuje, bude třeba považovat taková nestandardní jednání, z nichž lze důvodně vyvodit podezření na hrozící zneužití zbraní nebo střeliva, jichž se takový převod nebo pokus o něj týkaly. Z principu nelze takové podezřelé jednání přesně definovat, nicméně předkladatel v důvodové zprávě k návrhu uvádí některé příklady jednání, jež by bylo možné za podezřelé ve výše uvedeném smyslu považovat. Je třeba zdůraznit a připomenout, že pokud jde o jednání spočívající v nákupu neobvyklého množství zbraní nebo střeliva, to již v současné době je závislé na eventuálním hlášení ze strany podnikatelů v oboru zbraní a střeliva, sledováno nově vyvinutým analytickým nástrojem Policie České republiky přímo v datech Centrálního registru zbraní.
Druhé opatření, které návrh zavádí, umožňuje příslušnému policejnímu útvaru rozhodnout o zajištění zbraně, ale také střeliva nebo dokladu vydaného v souladu se zákonem o zbraních, a to v případech, kdy se dozví o bezpečnostních rizicích spojených s konkrétní osobou, která se zbraněmi nakládá. Návrh počítá s tím, že se nejdříve zbraně takové osobě fyzicky odeberou a teprve následně se přikročí k objasnění obdržených informací bezpečnostního charakteru. Dodávám, že zajištění bude mít formu standardního správního rozhodnutí, nicméně odkladný účinek případného odvolání bude stejně jako doposud vyloučen. V souladu s principy uplatňovanými obdobně napříč právním řádem takové zadržení bude trvat tak dlouho, jak dlouho budou trvat důvody, které k zajištění zbraně, střeliva nebo dokladu vedly.
Návrh nepřináší přímé náklady pro státní rozpočet ani pro jiné veřejné rozpočty. Úkoly a činnosti, které z návrhu vyplývají, budou orgány veřejné moci vykonávat v rámci svých existujících kapacit. Vzhledem k tomu, že návrh, navržená lhůta účinnosti od 1. července není s ohledem na legislativní proces v Senátu a u prezidenta reálná, v podrobné rozpravě navrhnu změnu účinnosti návrhu 15. den od jeho vyhlášení. Vzhledem k tomu, že v době po 21. prosinci 2023 došlo již ke stovkám případů schvalování uvedeného útoku, vyhrožování spácháním obdobného činu a podobně, se jeví potřeba včasného zakotvení navrhovaných opatření v právním řádu jako naléhavá. S ohledem na to doporučuji tento návrh v prvním čtení procedurou § 90 odst. 2 zákona o jednacím řádu schválit podmínky pro použití této procedury a považuji je za splněné. Děkuji.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Také děkuji. Nyní otevírám obecnou rozpravu. Do ní se s přednostním právem přihlásila nejdříve paní předsedkyně Schillerová a pak další poslanci. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji za slovo, paní předsedkyně. Vážené paní poslankyně, páni poslanci, pane ministře, my bychom, jak jste řekl, měli projednat novelu zákona o zbraních. Nebudu opakovat to, co jste řekl, jenom zdůrazním, že je ten návrh předkládán v souladu s ustanovením § 90 odst. 2 zákona o jednacím řádu tak, aby byl schválen již v prvním čtení, a samozřejmě s ohledem na to, že každé takové použití tohoto institutu znamená logicky výrazné omezení parlamentní debaty, k čemuž by mělo docházet velmi výjimečně a za předpokladu širšího politického a společenského konsenzu. My jsme vedli velmi, velmi dlouhou debatu na našem klubu, velmi zásadní debatu, a my rozumíme důvodům, proč tato novela je předkládána, takže to nevnímejte prosím jako nějakou techniku proti této novele, nicméně my jsme dospěli k tomu po dlouhé debatě na klubu, že v případě novely zákona o zbraních a střelivu dochází k jakési kolizi, nebo ta debata bude o kolizi, to je možná přesnější, dvou ústavně chráněných hodnot, jednak práva státu chránit bezpečnost svou a svých občanů, na druhé straně základní občanská svoboda a práva na ochranu obydlí, a vždy je potřeba hledat správný kompromis při vyvážení ústavou chráněných práv.
Takže po této debatě a i po konzultaci s druhým opozičním klubem SPD jménem klubu hnutí ANO a klubu hnutí SPD, tedy dvou poslaneckých klubů, vznáším námitku proti a vznáším veto proti tomu, aby byl tento zákon schválen podle § 90 jednacího řádu. Děkuji vám.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Ano, eviduji. Nyní s faktickou poznámkou je přihlášen pan poslanec Mašek, následuje pan poslanec Růžička. Prosím, vaše dvě minuty.
Poslanec Jiří Mašek: Děkuji za slovo. Dovolil bych si navázat na předřečnici paní předsedkyni Schillerovou a zároveň bych chtěl navázat na úvodní řeč pana ministra Rakušana, který mě v té souvislosti jmenoval. Ano, skutečně jsme toto projednávali v minulosti a došlo tam k bazální shodě, nicméně to, že celá tato novela je motivována - a jak zpravodaj, tak předkladatel to tady řekli - tou strašnou situací, která se stala na Filozofické fakultě, a co nejrychlejším přijetím řešení, tak tady se chci ohradit - za tu dobu se bohužel nestalo to, že bychom dostali informaci, jak to vlastně probíhalo, k jakým došlo chybám buď individuálním, nebo chybám systémovým, čili my nemáme dost informací z mého pohledu na to, abychom přistoupili k té novelizaci po této stránce optimálně a abychom reagovali na případné chyby. Přes sliby, že se to dozvíme, jsme se to dosud nedozvěděli. Tímto chci také upozornit, že to budí u nás jako u opozice velkou nespokojenost, čili to je jedna stránka věci. ***