(9.30 hodin)
(pokračuje Jana Mračková Vildumetzová)
A když se například podívám, že moje kolegyně Zuzana Ožanová, prostřednictvím pana předsedajícího, se snaží a chce zjednodušit výběrové řízení pro obsazení služebních míst zařazených v rozsahu 5. a 9. třídy a je zde nedoporučující stanovisko - uvidíme, jaké stanovisko k tomu dá pan ministr vnitra - a ve služebním zákoně to chceme zjednodušovat, chceme, aby lidé nemuseli mít vysokoškolské vzdělání a další věci, a ještě to bereme z Ministerstva vnitra, dáváme to na Úřad vlády - no, tak jak to tedy bude? Jak to bude v budoucnosti?
Já si myslím, že veřejná správa je jedna, máme centrální orgány veřejné správy, a pak máme, a proto máme ty dva zákony. A já vůbec nechápu, jak mohl přijít návrh na to, aby z Ministerstva vnitra přešel služební zákon na Úřad vlády. On mi to určitě pan ministr vnitra dneska, až to budeme projednávat, vysvětlí. Zároveň bych byla ráda, a doufám, že je tady pan kolega - pro mě vždy úspěšný starosta, dnes už tedy není za hnutí STAN - pan Vlček, jestli by byl tak velmi hodný a vysvětlil mi ještě více detailně ten pozměňovací návrh na vyšší flexibilitu v takzvané meziobecní spolupráci, protože v území teď velmi rezonuje, že právě v rámci meziobecní spolupráce dojde k tomu, popřípadě, že by mohlo dojít k redukci některých nebo že by některé obce - byť já chápu, že tento projekt se dělal za Svazu měst a obcí, meziobecní spolupráce má určitě dobré aspekty, aby mezi sebou ty jednotlivé obce spolupracovaly - ale ta obava ze slučování těch obcí tady je. Takže já bych chtěla, v čem je ta vyšší flexibilita meziobecní spolupráce, a především garanci toho, že v budoucnosti to nepovede ke slučování obcí, takže zda by bylo možné ze strany pana poslance Vlčka se k tomu ještě vyjádřit.
A opravdu, tyto zákony jsou spolu velmi spojené a myslím si, že v tuto chvíli, a říkám to z tohoto místa, že zákon o úřednících je opravdu dnes postaven tak, že je tam podle mého názoru to odpolitizování, ale u zákona o státní službě tam to odpolitizování jde a už se to stalo samozřejmě tou první novelou, kterou vláda přinesla.
Zároveň bych ještě chtěla požádat z tohoto místa pana ministra vnitra, jestli by se, protože pod něj spadá příspěvková organizace, což je institut veřejné správy, který vlastně vykonává v rámci úředníků zkoušky zvláštní odborné způsobilosti, za to ta města, obce musí platit řadu finančních prostředků. Chtěla bych, zda by i on se vyjádřil, protože je pod ním ten institut, je to příspěvková organizace, stojí to řadu finančních prostředků, ale především to stojí řadu finančních prostředků měst a obcí, jestli i v této věci vynakládá nějaké kroky v rámci daného institutu - protože jsem přesvědčena, že institut určitě odvádí dobrou práci, to bych nechtěla říct. Ale myslím si, že i z pozice starostky a z pozice těch tajemníků je někdy vnímáno, že ty částky, které musí hradit za právě ty zkoušky té zvláštní odborné způsobilosti, jsou určitě v nějaké výši. A chtěla bych říct, jestli třeba pan ministr i řeší, jestli se ta částka pořád třeba nezvyšuje, nebo jestli i toto řešíte na Ministerstvu vnitra.
Takže v tuto chvíli děkuju a budu velmi ráda, pokud mi bude zodpovězeno na moje dotazy. Děkuju.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji, paní poslankyně. Eviduji dvě faktické poznámky, jako první paní poslankyně Zuzana Ožanová, potom pan poslanec Lukáš Vlček. Máte slovo.
Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji, vážený pane místopředsedo. Já si dovolím zareagovat na svoji předřečnici, která mluvila o smíšeném modelu, vlastně o výkonu přednesené působnosti, kterou provádějí obce, které jsou jinak samosprávné. Zde se dostáváme opět k tématu, které rezonuje touto Sněmovnou už nějaké období - to je školení. Opravdu tento zákon řeší školení úředníků a my se teď zabýváme taky i něčím dalším, digitalizací stavebního řízení. Tito úředníci, kteří mají provádět stavební řízení, jsou na těch obcích a snižujete jim počet dnů školení - jak tedy bude probíhat to školení, co se týče digitalizace stavebního řízení? Oni si všechny dny vyčerpají na této digitalizaci a pak tři roky se už nebudou školit, nebo jak to bude? Nevím, jak to má Ministerstvo pro místní rozvoj připravené, ale domnívám se, že tato témata spolu skutečně úzce souvisí.
Navrhuji ne vrácení na 18 dní za tři roky, ale buď na 12, nebo na 15, aby přece jenom i ti tajemníci měli zákonem umožněno - samozřejmě mohou dát větší rozsah - aby ti úředníci se mohli proškolit. Prosím vás, zvažte i tuto alternativu, protože zvláště teď, když se bavíme o tom, jak bude probíhat digitalizace, že ty úřady na to nejsou připravené, úředníci nejsou proškoleni, tak snížíme povinné počty školení. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Jako další pan poslanec Lukáš Vlček, připraví se pan poslanec Ladislav Okleštěk. Všechno to jsou faktické poznámky. Prosím.
Poslanec Lukáš Vlček: Pane předsedající, děkuji. Já se pokusím do těch dvou minut vejít.
Děkuji, vašim prostřednictvím, pane předsedající, paní kolegyni Vildumetzové, za ty dotazy. Jsem velmi rád, že můžu na mikrofon, stejně jak nejenom já, ale tak, jak o tom hovoří mnohokráte ministr vnitra nebo respektive Ministerstvo vnitra, tyto kroky v žádném, v žádném případě nesměřují k násilnému slučování obcí, ale k posilování meziobecní spolupráce. My oba dva jsme byli v řadě úspěšných projektů Svazu měst a obcí, máme toho mnoho za sebou, a řekl bych úspěšných projektů, to znamená, to, co i já navrhuji tím pozměňujícím návrhem, víceméně i vyplývá z našich řekl bych bohatých zkušeností z těch předchozích projektů.
To, proč to děláme, je za prvé tedy posilovat samostatnost nebo respektive podporovat meziobecní spolupráci. Jak víme, obce spolu můžou spolupracovat nejenom řekněme skrze svazky obcí, ale skrze tedy institut společenství obcí, my se s tím snažíme zvyšovat tu takzvanou flexibilitu, aby obce měly více prostoru. Víme, že řada obcí spolu dneska kooperuje i v jiných právních formách, ať jsou to akciové společnosti, či družstva, záleží na charakteru činnosti. To znamená, i můj pozměňující návrh vede právě k tomu, abychom obcím opravdu dávali takzvaně větší manévrovací prostor, aby mohly více sdílet personální kapacity, aby dosahovaly provozních úspor, abychom budovali profesionální týmy lidí v území i k takzvanému koordinovanému rozvoji regionu. To znamená, těch důvodů je tam vícero. Víme, že jsou to oblasti, které se dotýkají nejenom a pouze samosprávy nebo přeneseného výkonu státní správy, ale bavme se i o tématech, jako je školství, jako je odpadové hospodářství, dopravní obslužnost.
To znamená, opravdu - a je důležité to na mikrofon říci znovu - nikterak toto nevede k násilnému slučování obcí, ale k posilování meziobecní spolupráce, a budu rád, pokud budu moci vysvětlovat dále. Děkuji za slovo, pane předsedající.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji, pane poslanče. Nyní požádám o vystoupení pana poslance Ladislava Oklešťka s faktickou poznámkou a potom paní místopředsedkyně Klára Dostálová. Prosím.
Poslanec Ladislav Okleštěk: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Mně se líbil vstřícný přístup kolegy Vlčka a jeho popsání situace. to musím říct. Já bych se ale v této souvislosti chtěl zeptat, jestli skutečně se vnitro zabývalo tím, že zákony vztahující se k obcím a zákony v podstatě všechny tohoto typu by skutečně neměly být na vnitru a neměla by je řešit rada vlády? To si myslím, že je důležité. Druhá věc. Slyším hodně obavy starostů právě z toho, že obce budou slučovány, takže možná by stálo za to, jim poslat signál, jak je zvykem v této době, že jim to nebezpečí v této chvíli určitě nehrozí. ***