(12.50 hodin)
(pokračuje Zuzana Ožanová)

Já jenom odskočím, takže Ústavnímu soudu se to zdá zcela logické: "Existence nezávislých unijních dozorových úřadů na ochranu osobních údajů je podstatným prvkem v systému ochrany osobních údajů fyzických osob v době rychlého technologického rozvoje a globalizace, při níž dochází k rozsáhlému sdílení a shromažďování osobních údajů. Jak samostatná existence, tak nezávislost dozorových úřadů vyplývá přímo z primárního práva EU, konkrétně čl. 8 odst. 3 v Chartě základních práv EU, případně čl. 16 odst. 2 smlouvy u fungování EU. Koncept nezávislosti je zakotven rovněž v GDPR, kde byl posílen detailněji, rozpracován oproti předchozí právní úpravě. Stejný požadavek se objevuje rovněž v hodnoticích dokumentech Evropské komise, Evropského parlamentu, Agentury pro základní či mezinárodní konference komisařů na ochranu osobních údajů. V pojetí GDPR je požadována nezávislost samotného dozorového úřadu i jeho jednotlivých členů na vnějších vlivech, vybavenost úřadu lidskými, technickými a finančními zdroji, prostorami, infrastrukturou a tak dál. Nezávislost dozorových úřadů je nejen obecně požadována, ale její obsah je vymezen konkrétně, byť nikoliv vyčerpávajícím způsobem. Požadavek nezávislosti je rovněž výslovně uveden v čl. 42 odst. 1 směrnice Evropského parlamentu."

Prosím vás, asi nemá cenu to dál číst, ale nicméně je zřejmé, že zvláště Úřad na ochranu osobních údajů a Úřad pro ochranu hospodářské soutěže považuje tuto drobnou změnu zákona za dosti zásadní a zůstal tam tento rozpor. Domnívám se, že vůbec nic by se nestalo, kdyby došlo ke změně tohoto § 11, zůstalo původní znění.

V současné chvíli je to vše, případně se dále vyjádřím v průběhu rozpravy. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Vaše vystoupení vyvolalo jednu faktickou poznámku, a sice paní poslankyně Peštové. Paní poslankyně, prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Berenika Peštová: Děkuji za slovo. Já bych ještě k té služební komisi, k tomu § 162 písm. a). Já jsem byla taková mírně v šoku, protože služební komise - proti rozhodnutí služební komise není odvolání přípustné. Nadřízeným služebním orgánem služební komise ve věcech, v níž rozhodla služební komise, je služební komise. To znamená, že služební komise je sama sobě vlastně odvolacím orgánem, ale není tam žádné odvolání, to znamená, že vlastně tak, jak rozhodne služební komise, už je konec. Není tam odkladný účinek, není tam nic.

Pětičlenná komise, která bude složená ze dvou členů - z Nejvyššího kontrolního úřadu, z jednoho člena veřejného ochránce práv, to budou jejich nominanti, dva nominanty tam dá vláda - dali si tedy aspoň jednu podmínku, že jeden z těch nominantů musí mít vysokoškolské vzdělání právního směru, kteří to mají na sedm let, můžou být dvakrát tam, to znamená čtrnáct let, krásné místo - vlastně tato komise je stát ve státě, když to tak vezmete. To je vlastně ve své podstatě - tato komise má stejnou pravomoc, jako má Nejvyšší správní soud, tam také už není žádné odvolání, maximálně kdybyste se chtěl odvolat do Štrasburku, anebo Ústavní soud. Takže my dáváme nějaké komisi takovou pravomoc, že bude rozhodovat o tom, kdo bude a nebude pracovat na daném místě, protože samozřejmě tato komise bude řešit i ty v uvozovkách vyhazovy z práce.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji za dodržení času. S další faktickou poznámkou je přihlášen pan vicepremiér Rakušan.

 

Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Vít Rakušan: Já se moc omlouvám, vaším prostřednictvím, pane místopředsedo, paní kolegyni Mračkové Vildumetzové, nicméně čas nás tlačí a já bych nestačil zareagovat vůbec na nic, kdybychom teď otevřeli rozpravu, a já jsem alespoň na pár námitek paní kolegyně Ožanové chtěl zareagovat ještě dneska, protože příště už by to nemělo úplně ten význam jako takový.

Za prvé, chápu, že je to rozsáhlý zákon. Odkazuji vás, paní kolegyně, prostřednictvím pana místopředsedy, na novelizační body 219 a 220, které nám jasně určují účinnost toho, od kdy bude komise přesunuta, a komise jako taková bude také přesunuta pod Úřad vlády České republiky. Obtíž je možná v tom, že vzniká už v roce 2025, ale celé přesunutí sekce, včetně přesunutí této komise, je plánováno až na rok 2026. Tedy chápu, že je to rozsáhlý materiál, je to technické vysvětlení, a tahle poznámka byla tedy bezpředmětná.

Co se členů komise týče, ti budou pracovat v režimu DPP či DPČ. Administraci bude dělat samotná sekce a samotné odměňování bude upraveno usnesením vlády, ať už to v té době bude vláda jakákoli, takže ty náklady nebudou vysoké, ale přesně vyčíslit je v této chvíli nelze, protože takové usnesení dá až vláda.

Závaznost služebních předpisů - to bych ještě mohl stihnout - srovnatelné nastavení státní služby napříč úřady je přece žádoucí. A je potřeba říci, že do věcné gesce se nijak nezasahuje. Služební předpis nejvyššího tajemníka řeší jen organizační věci, a je přece nesmyslné, aby si třeba ÚOHS určoval vlastní systemizaci a nám jenom oznámil, že si bere 1 000 nových lidí. Takhle to fungovat nemůže.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji a nyní se vracíme do obecné rozpravy, do které je přihlášena paní poslankyně Mračková Vildumetzová. Teď mi tam zablikala faktická, ale... Jestli by nebylo lepší se přihlásit také standardně. (Poslankyně Peštová: Ne, toto je na DPČ a DPP.) Dobrá, dvě minuty.

 

Poslankyně Berenika Peštová: Děkuji za slovo. Já bych chtěla zareagovat na to, co říkal teď tady pan ministr, na to DPČ a DPP. Podle toho, jak si čtu ustanovení § 162, mi to z toho nevyplývá, že by to měli být lidé, kteří budou na dohodu o pracovní činnosti nebo... Nezlobte se na mě, tohleto je ve své podstatě práce na plný úvazek, a tak, jak je to tady naformulované, kdo má být členem komise, tak to jsou lidé, kteří by tam měli být na full time, a ne na dohodu o provedení pracovní činnosti.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji za dodržení času a nyní už se dostane ke slovu paní poslankyně Mračková Vildumetzová. Je 12.57, musím vás upozornit, že ve 13 hodin máme naplánovanou přestávku, takže vás případně přeruším. Ale prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Jana Mračková Vildumetzová: Jsem si toho vědoma, pane místopředsedo.

Pane ministře, kolegyně, kolegové, já bych v úvodu řekla, že Ministerstvo vnitra, spolu s panem ministrem, dnes svolalo kulatý stůl v ranních hodinách právě ke služebnímu zákonu, kde jsem byla přítomna. Chtěla bych říct to, co jsem řekla i na tom kulatém stole. Já jsem na Ministerstvu vnitra byla v roce 2015, kdy se připravoval poprvé prakticky služební zákon, který měl jednu z klíčových podmínek, a to je odpolitizování státní správy. Bylo to velmi bedlivě sledováno i evropskými institucemi, protože pokud by Česká republika toto nesplnila, tak by nemohla čerpat evropské finanční prostředky. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP