(13.10 hodin)
(pokračuje Klára Dostálová)
Nyní se táži navrhovatele, zda má zájem vystoupit před otevřením rozpravy? Je tomu tak. Pane ministře, máte slovo. Prosím.
Místopředseda vlády a ministr zdravotnictví ČR Vlastimil Válek: Děkuji, pane předsedající, a ještě jednou krásný den, dámy a pánové.
K vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 372/201(2011) Sb., o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování, tedy zákon o zdravotních službách, ve znění pozdějších předpisů. Dovolte mi, abych uvedl tento návrh zákona, kterým se mění zákon o zdravotních službách. Cílem tohoto návrhu je zejména zavést definici telemedicínských zdravotních služeb a novelizovat právní úpravu vedení zdravotnické dokumentace, zvláště co se týče její elektronické podoby. Návrh rovněž obsahuje dílčí změny v úpravě Národního zdravotního informačního systému, NZIS, jedná se zejména o nápravu nekorektních odkazů v rámci hlášení do NZIS.
K návrhu bylo v rámci projednávání ve druhém čtení načteno několik pozměňovacích návrhů, s nimiž s výjimkou pozměňovacího návrhu paní poslankyně Mádlové souhlasím a žádám vás o jejich podporu. Pozměňovací návrh paní poslankyně Mádlové, byť je dobře myšlen a míněn, nemohu podpořit, neboť jeho důsledkem by bylo oproti současnosti vyloučení administrativních pracovníků, poskytovatelů zdravotních služeb, z možnosti práce se zdravotnickou dokumentací. Přijetí tohoto pozměňovacího návrhu by tak mělo za následek nechtěnou větší administrativní zátěž zdravotníků, proto vás žádám o odmítnutí tohoto pozměňovacího návrhu.
Prosím vás tedy o podporu návrhu zákona ve znění načtených pozměňovacích návrhů s výjimkou tohoto pozměňovacího návrhu a děkuji vám za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji. Otevírám rozpravu, do které se přihlásil pan poslanec Kohajda.
Poslanec Michael Kohajda: Dobré poledne, dámy a pánové. Nechci být dlouhý, jenom bych tady výslovně rád podpořil pozměňovací návrh přednesený jako sněmovní dokument 4171, je to pozměňovací návrh paní poslankyně Crkvenjaš a dalších. Já se tady musím přiznat, že jsem zakládajícím členem jedné pacientské organizace, je to pacientská organizace Veronika, která sdružuje pacientky s karcinogenem endometria, vulvy, vaječníků, děložního hrdla a žen s genetickou mutací BRCA1 a BRCA2. My jsme se několikrát opakovaně snažili projít procesem, kdy bychom se stali platnou pacientskou organizací podle § 113 písm. f) zákona. Třikrát, jakkoliv jsme (ve) správním řízení podle mě velmi podrobně všechny podmínky plnili, jsme bohužel neprošli přes Ministerstvo zdravotnictví. A myslím si, že ta změna, jakkoli je drobná a mění, co se týká orgánů společnosti, jejich obsazování - ty dané osoby, z takzvaného rozhodujícího vlivu na zásadní vliv - je pro pacientské organizace podstatná. Z toho důvodu bych vás rád požádal bez ohledu na politickou stranu o podporu tohoto pozměňovacího návrhu. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji. Dále do rozpravy je přihlášena paní poslankyně Mádlová. Paní poslankyně, prosím.
Poslankyně Ivana Mádlová: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Já bych chtěla navázat i na včerejší debatu. Jenom kratičce k nahlížení do zdravotnické dokumentace, kdy se ukázalo, jak je velmi důležité v zákoně o zdravotních službách opravdu nastavit důkladně pravidla přístupu a nahlížení do zdravotnické dokumentace, protože jsou to zvláště citlivé údaje - a já jsem už zmiňovala, že jsou to údaje gynekologické, psychiatrické, prostě závažná onemocnění a tak dále, a není možné, aby do těchto údajů mohl nahlížet kdokoli a aby unikaly mimo zdravotnické zařízení. Proto jsme připravili tento pozměňovací návrh, který upravuje pravidla nahlížení do zdravotnické dokumentace. Myslím, že se to ukázalo jako celkem relevantní už s ohledem na včerejší novelu zákona o sociálních službách, kdy najednou úplně v jiném zákoně se objevil paragraf, prostřednictvím kterého budou moci pracovníci v sociálních službách bez zdravotnické kvalifikace, s učebním oborem nebo s akreditovaným kurzem, budou moci nahlížet do zdravotnické dokumentace, a navíc to tam není ani specifikováno, k jakému účelu, v jakém rozsahu a podobně. Čili my to považujeme za velmi nebezpečný precedent, kdy prostřednictvím jiných zákonů bude možný přístup ke zvláště citlivým údajům, jako jsou údaje o zdravotním stavu každého z nás. Věřím, že při přípravě velké novely zákona o sociálních službách bude další příležitost, pane ministře, jak se § 65 dále věnovat, a jak nastavit to, aby nedocházelo k prolomení takto citlivých údajů přes jiné zákony, abychom se nedočkali toho, že třeba v zákoně o exekučním řádu bude najednou nenápadný paragraf, který umožní nahlížení do zdravotnické dokumentace. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji. Dále je do rozpravy přihlášena paní poslankyně Válková. Paní poslankyně, prosím.
Poslankyně Helena Válková: Děkuji. Já bych tady chtěla předně uvést, že nejsem členkou zdravotnického výboru a vystupuji tady jinak než asi většina zdravotnického výboru. Jde mi o jeden pozměňovací návrh, ale jako bývalá zmocněnkyně vlády pro lidská práva jsem měla na starosti i sektor nestátních neziskových organizací a velmi dobře vím, jak fungují v této oblasti. Takže jsem přivítala návrh, který je vložený pod číslem 4171, který upřesňuje podmínky - ne zmírňuje, ale upřesňuje podmínky - zapsání subjektu do seznamu pacientských organizací, kde vlastně takovým malým slovíčkem, kdy nahrazuje slovo "rozhodující vliv" slovem "zásadní vliv" umožňuje, aby napříště, když to řeknu velmi srozumitelně, dostávaly dotace i takové organizace, jako jsou třeba "motýlí křídla", kteří se tedy zabývají nemocí motýlích křídel, která je málo zastoupena, nebo je to rakovina děložního čípku, vzpomínám si, jedna další nestátní nezisková organizace. A já jsem se v době svého působení potýkala s různými konkurenčními snahami těchto neziskovek, na jedné straně třeba DEBRA, na druhé straně (NAPA?), která shromažďuje zase jiné. Já si myslím, že tohle je vyvážený návrh, nejsem ani na jedné, ani na druhé, ani na třetí straně, ale jednoznačně, pokud tento návrh podpoří napříč politickým spektrem řada poslankyň a poslanců, umožní, aby se čerpaly dotace a aby nezanikly tyhlety neziskové, nestátní organizace jenom z toho důvodu, že tady probíhá nějaký konkurenční boj, kterému my moc dobře nerozumíme.
Jinak z ryze právního hlediska, můžu to tady říci, jsem si vyžádala, protože na zdravotnickou, právnickou problematiku nejsem specialistkou, stanovisko paní doktorky Lenky Deverové, které si velmi vážím, ta v nestátních neziskových organizacích dlouhodobě působí jako právnička, jako konzultantka. Ta mě upozornila i na tu věc, že pokud by někdo - protože tady je obava, že by se čerpala dotace, že bych si ad hoc pro tyto účely založila nějakou pacientskou organizaci, tak to můžu udělat - já budu teď navádět téměř - tak to můžu udělat i teď, založím si spolek a budu hned čerpat. To je lichý argument.
Ale já se nechci dostat opravdu do toho, že se tady budeme přetahovat, která z neziskovek má pravdu. Myslím si, že drobná novelka, která zpřesňuje podmínky zapsání do subjektu, do Seznamu pacientských organizací, jsem přesvědčena o tom, že... (Poslankyně Válková přebírá přinesené materiály.) ... děkuji - tady mám ji in natura - takže ta drobná novelka není toho rázu, že by umožnila podvodným subjektům zakládat pacientské organizace, ale naopak má zabránit tomu, aby zanikly pacientské organizace, které už teď vykonávají činnost, na kterou prostě stát nemá.
Já bych se ráda zeptala i pana ministra zdravotnictví - nevím, jestli mi odpoví - jestli ta argumentace, kterou tady ve prospěch toho návrhu a který vychází i ze zkušeností, které mají pacientské organizace, je odůvodněna tak, jak já jsem o tom přesvědčena a paní doktorka Deverová, anebo jestli se tady mýlíme. ***