(12.50 hodin)
(pokračuje Věra Adámková)

Musím říci, že pro mě je ne úplně dobré tedy vidět, že lékárníci vidí tolik chyb na zákonu, který je již ve třetím čtení, který samozřejmě, jak říkám znovu, zásadním způsobem neupravuje eventuální nedostatek některých léků na našem trhu, a byla bych ráda, kdyby toto měli jasně vysvětleno tak, aby nevznikaly pochyby, protože bohužel my samozřejmě chceme, aby ta spolupráce - a to říkám pro všechny kolegy, kteří tam nejsou - spolupráce lékař-lékárník, musí být jasná a těsná, protože lékař léky předepisuje, vybírá to nejlepší pro pacienta, co má. Už velký ústupek tady byl v tom, že lékárníci samozřejmě jsou vysoce gradovaní odborníci a mohou vydat lék, který má stejnou účinnou látku, ale upozorňuji, že nikoliv kompletně stejný lék. Tam je řada balastních produktů, které se přidávají, aby se mohla udělat pilulka, mastička a tak dále, které nejsou shodné s tím lékem, který byl dán jako originál. Tato generika mohou mít změny, čili bylo by dobré, aby tady nebyly žádné nejasnosti, protože my velmi dobře víme, že i v případech, kdy je vydáno generikum správně podle toho, je to účinná látka, ta účinnost nemusí být stejná pro ty balastní přidané látky, mohou tam být alergické reakce a podobně.

Takže to, co bych já slyšela ráda, je, jak vyřešíme nedostatek některých léků na českém trhu, což tento zákon vůbec neřeší. To popsání je preciznější, to bezesporu ano,

ale nejasnosti s lékárníky mně ve třetím čtení vadí a domnívám se, že ta komunikace tedy pravděpodobně nebyla dostatečná. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji. Mám zde faktickou poznámku pana poslance Kuchaře. Pane poslanče, prosím.

 

Poslanec Jan Kuchař: Děkuji za slovo, paní předsedající. Budu reagovat na paní kolegyni Adámkovou, vaším prostřednictvím. Tam zmiňovala právě, že z toho zákona vypadla povinnost dodání do 2 dnů. Já bych to jenom doplnil: proto bych byl rád, aby byl zaveden chráněný distribuční kanál, který by tuto záležitost vymohl, protože si asi všichni umíme představit, když budete mít svůj vlastní sklad, budete mít svoje vlastní distribuční místo a budete se chtít sousedního distributora zbavit, tak vlastně do svého distribučního místa dodáte klidně za 12 hodin nebo 24 hodin a do toho druhého dodáte třeba až za 5 dnů. Ono dodáte, ale za 5 dnů. Ale on to bude receptový lék. Co udělá váš klient, který k vám chodí deset let, a vy z pěti věcí budete mít jenom tři a dvě bude mít někdo jiný? No, půjdete si pro těch pět věcí do té druhé lékárny. Tím opravdu způsobujeme nerovné prostředí na trhu. Neříkám, že ho způsobil pan ministr nebo v současné chvíli Ministerstvo zdravotnictví, to způsobilo v podstatě zavedení systému a neomezení lékárenských řetězců, v podstatě zajištění lékárenských řetězců pro velkodistributory. Takže my jim dáváme výhodu toho, že do své lékárny dodají do 24 hodin, do té jiné dodají třeba za 5 dnů, a tím pádem eliminují v podstatě zákazníky. Takže to je jenom doplnění toho, co tady zaznělo. Tam jde o tohle.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji a nyní s faktickou poznámkou paní poslankyně Knechtová. Paní poslankyně, prosím.

 

Poslankyně Lenka Knechtová: Vážená paní předsedající, děkuji za slovo. Já bych ještě navázala na vystoupení pana poslance Kuchaře, vaším prostřednictvím. Ono totiž vlastně ti lékárníci upozorňují na to, že dochází k nerovnému podnikatelskému prostředí, protože v okamžiku, kdy opravdu oni ty léky nemají, v tom okamžiku nemohou pacientovi ten lék dodat a dochází opravdu k tomu, že pacienti potom jsou nuceni cestovat u nás na Moravě do větších měst, jako je třeba Brno, a vlastně komplikuje to situaci i těm konkrétním pacientům. Děkuju.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji. Vracíme se zpět do obecné rozpravy a přihlášen je pan poslanec Farhan. Pane poslanče, prosím.

 

Poslanec Kamal Farhan: Děkuji za slovo. Já si myslím, že už budu stručný. Už se vyjádřím jenom krátce ještě k tomu návrhu koaličního poslance, pana kolegy Kuchaře. Chtěl jsem říct, že Poslanecká sněmovna dlouhodobě upozorňuje na nekalé praktiky v lékárenství a distribuci léčiv. Jejich dlouhodobým důsledkem je horší dostupnost léčiv pro pacienty mimo velká města, kde působí velké řetězcové lékárny. Jejich důsledkem je také znevýhodňování malých nezávislých lékáren v regionech oproti velkým řetězcovým lékárnám ve městech a obchodních centrech. Třešničkou na dortu jsou pak vyjádření pana ministra zdravotnictví, který v médiích doporučil, že když nemůžou sehnat nějaký lék ve své lékárně, že mají běžet do dvou konkrétních řetězců.

Poslanecká sněmovna se dlouhodobě snaží nekalým praktikám v distribuci léčiv čelit. Zajímavé by bylo, kdyby Ministerstvo zdravotnictví řeklo, kdo dělá reexporty, aby vydalo seznam firem, které to dělají, aby se prostě vyjádřilo k tomu transparentně. Dvakrát velkou většinou politického spektra přijala platný a účinný zákon, který měl zajistit dodávky léčiv i do malých nezávislých lékáren, tedy pacientům do regionů. Dvakrát ho výkonná moc sabotovala a znemožnila jeho praktickou realizaci. Stále se přitom opírala o výklady sdílené z části farmaprůmyslu a distribuce léčiv. Mnou vedený podvýbor Poslanecké sněmovny pro lékovou politiku jednohlasně - opakuji, jednohlasně, napříč politickým spektrem - vyzval Ministerstvo zdravotnictví a Státní ústav pro kontrolu léčiv, aby místo výmluv a sabotáží zajistili vymahatelnost zákona. Výsledek? Ministerstvo zdravotnictví pod vedením ministra zdravotnictví Vlastimila Válka vypustilo tuto oblast z legislativy. Proto vítám návrh kolegy Kuchaře, který zajistí rovné postavení velkých a malých lékárníků, pacientů z měst i venkova.

Jsme pod palbou demagogické a nefér kampaně, do které jistě ti, kterým vyhovuje současné pokřivené prostředí, nainvestovali spoustu peněz a prostředků. Nedělejme si tady nikdo iluze. Zachování současného stavu některým subjektům velice vyhovuje a některé konkrétní subjekty na něm dobře vydělávají. Vždyť jde o distribuci léčiv za miliardy korun ročně, na které se smějí podílet jen někteří, předem vybraní, a my ostatní to zaplatíme z prostředků veřejného zdravotního pojištění. Pokračování současného oligopolu, který už zde byl zmíněn mými předřečníky, a dělení pacientů na řetězcové a neřetězcové má samozřejmě mocné zastánce. Jde zde o miliardy. Myslím, že Poslanecká sněmovna by měla znovu ukázat, že je suverén a nenechá se zastrašit nevybíravou kampaní a hrozbami, že zákon je nad vůlí a svévolí úředníka a Ministerstva zdravotnictví v čele s jeho ministrem.

Návrh koaličního poslance kolegy Kuchaře je připraven dobře po tom, co načetl tu legislativně technickou, a vychází navíc i z terminologie zákona. Ukládá povinnost dodávat farmaceutickým firmám léčiva i těm distributorům, kteří je budou zajišťovat i pro malé lékárny a pacienty v regionech. Zcela správně zakáže monopolu vybírat si své odběratele. Ukončí v podstatě nenormální situaci. Ale asi by se všichni divili, kdyby si monopolní provozovatelé vodovodů nebo dodavatelé energií mohli vybírat, kterou lékárnu připojí a kterou nepřipojí k elektrice nebo k vodě - to je ten samý případ. Zákony v energetice - na energetiku samozřejmě nejsem odborník - a vodárenství jasně ukládají povinnost dodávek nejen u nás, ale i všude v civilizovaném světě a i Evropě, předpokládám. Obdobu chráněného distribučního kanálu, jenom pro vaši informaci, mají země, jako je Německo a jako je Francie. Mají distribuční kanál ve své legislativě a využívají ho. Je to zcela standardní, tržně konformní řešení, které hospodářskou soutěž podporuje, a nikoliv ji oslabuje. Není to žádný ojedinělý exotismus, jak se snaží lživě opakovaně přesvědčit zastánci současného stavu, který je výhodný jen pro několik vyvolených.

Návrh poslance Kuchaře je skvělou příležitostí to změnit. Ukažme napříč politickým spektrem, že jsme schopni se těmito manipulacemi nezabývat a že jsme schopni

těmto manipulacím se vzepřít, prosadit rovné příležitosti pro distributory, lékárníky a pacienty.

Já ještě bych chtěl teď navrhnout i vzhledem k těm věcem, které se tady děly, jak byly načítány velké legislativně technické, ať už k tomu pozměňovacímu - a předpokládám, že by byly načítány i další, protože si myslím, že budou načítány další - tak já navrhuju, paní předsedající, abychom tento tisk vrátili do druhého čtení, tam ho dopracovali a pak ho sem vrátili. Já si myslím, že tam nehrozí žádné zpoždění, protože implementace, které se to týká, je vlastně, jestli se nepletu, někdy od 1. ledna, ale to si úplně stoprocentně nejsem jist. Děkuji. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP