(12.10 hodin)
(pokračuje Martin Kupka)

A tady samozřejmě dodávám, že to bylo velmi složité období, protože to bylo období, kdy obecně celá řada dopravců se musela prát s dramatickým úbytkem cestujících. Ale ztráta ve výši 6 miliard korun, dokonce více než 6 miliard korun, bije do očí. Navíc, když se bavíme o personální politice, rok 2019 byl pro České dráhy mimořádně úspěšný, asi bohatá společnost. Mohla si dovolit díky skvělé personální politice Andreje Babiše a Karla Havlíčka, tehdy tedy ještě ne Karla Havlíčka, ten se teprve chystal do pozice ministra, ale tehdy si mohly České dráhy dovolit čtyři lidi průběžně za ten rok v pozici generálního ředitele. To jasně dokládá, jak kvalitní řízení té společnosti tehdy bylo.

A pojďme se podívat na to, co je za více než dvouletým obdobím práce Michala Krapince. Rok 2022 - hospodářský výsledek plus 396 milionů korun. Hospodářský výsledek za rok 2023 budeme oznamovat na konci dubna, ale můžeme zmínit oficiální údaje o kladném výsledku hospodaření v polovině loňského roku, a to bylo 987 milionů plus. Předpokládám, že výsledek za celý rok 2023 bude jednoznačně pozitivní a bude znamenat další příslib pro růst Českých drah.

Ale zmíním celou řadu dalších důležitých věcí, které se za tu dobu podařilo vyřešit. Tady zaznělo od Karla Havlíčka, že nemáme odvahu rozhodovat. Určitě ne, protože výsledkem toho našeho nerozhodování je mimo jiné rozhodnutí o dlouho se vlekoucím sporu mezi Českými dráhami a Správou železnic, kde se podařilo najít řešení a uzavřít memorandum ohledně prodeje pozemků pod železnicemi. Proč na to neměl odvahu Karel Havlíček? Proč na to neměl odvahu Andrej Babiš, když nám vyčítají, že nerozhodujeme? Rozhodujeme! Podařilo se dovést do finále kauzu Falcon, kde hrozilo Českým dráhám, že přijdou o více než miliardu korun. Podařilo se například, a tady se vrátím už k jednomu zmiňovanému jménu Václava Nebeského, protože ten podepsal smlouvy ohledně prodeje pozemků na Smíchově, které byly jednoznačně nevýhodné, a díky Michalu Krapincovi se je podařilo přesmlouvat. A výsledkem je, že České dráhy dostanou o 300 milionů korun víc. O 300 milionů korun víc!

A pojďme ještě dál do historie, když se bavíme o těch podstatných věcech, ke kterým na dráze docházelo. Odkup akcií ČD - Telematika. Bylo to necelých 30 %. První nabídku dostaly České dráhy v roce 2014 a tehdy ta nabídka zněla na 198 milionů korun. České dráhy to ale nevyslyšely, někde se ty dopisy asi ztratily, nicméně život šel dál. Těch necelých 30 % průběžně měnilo své majitele, až v roce 2021 České dráhy koupily tento podíl za částku 850 milionů korun. Jaký je rozdíl? Více než 600 milionů korun! Šest set milionů korun, za které by mohly České dráhy koupit nové vlaky nebo by mohly udělat spoustu jiných věcí.

A pojďme dál v historii toho, co všechno se na Českých dráhách odehrávalo. Nákup společnosti Chaps, která byla klíčovým dodavatelem jízdních řádů. V roce 2017 se obrat Chapsu pohyboval do 100 milionů korun a zhruba kolem 10 milionů zisku. V roce 2016 se o nákupu této společnosti do skupiny Českých drah začalo hovořit a tehdy padaly nabídky a odhady na celkovou hodnotu té společnosti v rozsahu 120 až 250 milionů korun. Jaké překvapení, když tři dny po volbách v roce 2017 kupují České dráhy prostřednictvím společnosti ČDIS tuto společnost za částku 440 milionů korun! Čtyři sta čtyřicet milionů korun a rozdíl oproti tomu, o čem se jednalo, je znovu významně víc než 200 milionů korun.

Když to tedy vezmeme a sečteme, co by České dráhy a český stát mohly mít, ale nemají, tak je to víc než 1 miliarda 152 milionů korun. To je účet za skvělé fungování managementu jmenovaného hnutím ANO do vedení Českých drah! Nedávno si Andrej Babiš stěžoval, že Česká republika není schopna zajistit rychlou výstavbu a rekonstrukci pediatrie v Thomayerově nemocnici. To by včetně nové budovy mělo vyjít na nějakých 400 milionů. To by byly tři takové pediatrie v Thomayerově nemocnici! A proč nejsou? To se ptejte lidí z hnutí ANO, proč nejsou, kam se ty peníze ztratily! A je to otázka zcela namístě.

To jsou konkrétní, věcné zdokumentované ekonomické rozdíly, jasné výsledky práce lidí, kteří pracují v současné době v managementu Českých drah, a také jasné doklady o tom, jak probíhala výběrová řízení. Zdokumentováno, dohledatelné ve veřejných zdrojích, na stránkách Českých drah i jinde. A přitom Karel Havlíček to označuje za mafiózní postupy. To zní fakt úsměvně ve světle výběrového nevýběrového řízení na Václava Nebeského, tak jak jsem to zdokumentoval den za dnem! Mafiózní? Ve světle výměny Václava Nebeského za Ivana Bednárika? Tak to se Karel Havlíček střelil několikrát do vlastní nohy!

Zazněla tu kritika jmenování Jana Hobzy do čela společnosti ČD - Telematika. Důležité je znovu říct, že v letech 2022-2023, kdy Jan Hobza působí ve vedení ČD - Telematiky, se ČD - Telematika dobrala rekordních obratů 2,4 a 2,85 miliardy v letech 2022 a 2023. Podařilo se jí udělat celou řadu klíčových změn, nastavit například dohledové centrum kybernetické bezpečnosti pro zákazníky v rezortu Ministerstva dopravy, a co je podstatné, zisky té společnosti pomáhají dalšímu růstu Českých drah a slouží k tomu, aby se mohli čeští cestující svézt lepšími vlaky a aby České dráhy mohly poskytovat lepší služby. Podle předběžných odhadů by v letošním roce ČD - Telematika mohla znovu dosáhnout rekordního hospodářského výsledku, jednoznačně pozitivního, který přispěje zároveň i k lepším podmínkám pro České dráhy.

Ptáte-li se, kdo je Jan Hobza, je to úspěšný manažer, kterého si do vedení společnosti vybralo například IBM, kde dva roky působil jako manažer pro klíčové zákazníky, dva roky byl obchodním ředitelem pro veřejnou správu, sedm let ředitelem divize softwaru pro centrální Evropu. To je životopis, za který se opravdu nemusí stydět. A přesně tomu odpovídají i výsledky jeho práce ve vedení společnosti ČD - Telematika a ČDIS. Mafiózní praktiky? Práce ve prospěch Českých drah a ve prospěch České republiky!

Zazněla tady kritika digitalizace, že prý neděláme nic. Pojďme se podívat na jasná čísla, na jasné údaje, aby tady proti falešným a nespravedlivým tvrzením hnutí ANO zaznělo něco, co je možné dokladovat, na co je možné si sáhnout oproti jenom bohapusté kritice a osočování.

V případě Českých drah, abychom zůstali u téhle společnosti, je jednoznačným hmatatelným výsledkem nárůst prodeje jízdenek on-line. Nárůst z původních zhruba 25 % v roce 2019 na 43,6 % v letošním roce. A pojďme se podívat na digitalizaci v rezortu Ministerstva dopravy, kde každým rokem představujeme nové služby, které mohou lidé čerpat. V letošním roce jsme představili další posun v objemu služeb Portálu dopravy Ministerstva dopravy a chystáme další změny. Dnes je možné si prostřednictvím Portálu dopravy například zajistit, aniž byste museli dvakrát na úřad, registraci vozidla, které koupíte od fyzické osoby, pokud jste fyzickou osobou. V příštím roce rozšíříme ten okruh o spoustu dalších takových zákazníků, kteří si budou pořizovat auto v autosalonu nebo v autobazaru, v souvislosti se zprovozněním registru zastoupení a budeme se bavit ročně o statisících lidí, kterým tímto způsobem ušetříme čas, a zároveň ušetříme pochopitelně i zbytečnou práci úřadům. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP