(10.50 hodin)
(pokračuje Aleš Juchelka)
Jenom když uvedu příklad u té jedničky, tu využívají v drtivé většině senioři. Senioři, kteří jsou doma v domácím prostředí, dokážou se obsloužit, to znamená, dokážou kolem sebe udělat hygienu, dokážou si uklidit, dokážou si uvařit, částečně si třeba dokážou nakoupit, ale žijí sami, sami ve svém domácím prostředí, všechno si platí, mají jedničku, 880 korun, občas potřebují dovézt oběd, občas potřebují hloubkový úklid, občas potřebují pomoci s hygienou, do vany, z vany a tak dále, a na to jim to stačí. Pokud v tuto chvíli zvýšíme úhradovou vyhlášku, to znamená, že si budou moci dovolit méně péče, tak budeme tlačit některé seniory a jejich rodiny, které se o ně starají, k tomu, aby skončili v domovech seniorů. Všichni víme, že v domovech seniorů je samozřejmě ta péče diametrálně dražší, a to samozřejmě nejen pro ně, ale i pro stát. My tady vynakládáme 880 korun, po pozměňovacím návrhu mé kolegyně Jany Pastuchové to bude o pětistovku víc, 1 380 korun, ale diametrálně odlišné jsou náklady, které obce, kraje, zřizovatelé platí za to, že tam ten senior v domově seniorů je. Tím pádem je tam budeme částečně k tomu nutit.
Proto jsem avizoval, že budeme samozřejmě vracet i díky jedničce, i díky neformálním službám v té béčkové síti zákon do druhého čtení. Protože tady toto celkově, co my se dozvídáme postupně, salámovou metodou - navýšení úhradové vyhlášky, nenavýšení jedničky a tak dále - je velmi vážná věc. Co víc, je to prostě dle mého názoru odporná a falešná hra s lidmi závislými na péči a pečujícími. My chceme projednat a zajistit, aby zvýšení příspěvku na péči bylo opravdu zvýšení a nebylo kanibalizováno úhradami, které ještě nevíme, jak budou vypadat. My to ještě nevíme, víme jenom, že se tady toto chystá, jestli to bude z těch 155 korun zase o pár desítek korun víc, tak to znamená pro ty jedničky, pro ty seniory v domácím prostředí, prostě a jednoduše méně péče.
Stačí, že v konsolidačním balíčku zasekla vládní koalice svůj dráp do podmínek poskytování péče. Novele prospěje samozřejmě společná shoda opozice a koalice o zvýšení příspěvku na péči v I. stupni. My máme svědomí čisté, my o to usilujeme od počátku. Říkal jsem, že jsem tady stál už čtyřikrát ještě před koncem roku a prosil vládní koalici o navýšení.
Součástí poslaneckého návrhu k podpoře neformální péče jsou samozřejmě taktéž změny v oblasti sociálních služeb s celostátním a nadregionálním charakterem. Jak jsme všichni na výboru pro sociální politiku viděli a slyšeli, MPSV tuto změnu představuje skoro jako technickou s odkazem na to, že MPSV financuje dotačním titulem sociální služby s celostátním a nadregionálním charakterem tak, jak ji umožňuje ustanovení § 104 zákona o sociálních službách. O žádnou technickou změnu se ale prosím nejedná. Jedná se zhruba o 400 000 klientů sociálních služeb na území celé České republiky. MPSV v podstatě říká, že od 1. 1. 2026 určí síť těchto služeb, obdobně jako nyní existují sítě krajské, a předpokládá i obdobný systém financování. Vše ostatní je velká neznámá. MPSV na výboru sociálním totiž odkazovalo, že se vše vyřeší velkou novelou zákona o sociálních službách a dohodou s kraji, kterou ovšem samozřejmě ještě do této chvíle nemají.
Vzhledem k tomu, že návrh zákona současně říká, co se rozumí sítí sociálních služeb celostátního a nadregionálního charakteru již od tohoto roku, od 1. července - a upozorňoval jsem na to x-krát na výboru pro sociální politiku - to nepokládám za dobrou praxi. Všichni tušíme, že velká novela zákona o sociálních službách ve Sněmovně není, stejně jako není ani na dohled dohoda s kraji. Na dohled naopak jsou krajské volby a samozřejmě změna zastupitelstev krajů. Nedivme se, že klienti těchto sociálních služeb jsou znepokojeni, stejně jako poskytovatelé.
Proto jsme připravili návrh, který řeší přechodné období mezi 1. červencem 2024 a 31. prosincem 2025, protože to přechodné ustanovení v zákoně, v té novele, kterou předložil pan poslanec, který je zároveň vicepremiérem této vlády, v poslanecké novele samozřejmě není. Přechodné období, jak jej navrhujeme, odpovídá úmyslu předkladatele, kterým je zajištění kontinuity financování poskytovaných sociálních služeb do doby určení sítě sociálních služeb s celostátním a nadregionálním charakterem MPSV, a to od 1. 1. 2026, mimo jiné v návaznosti na takzvanou velkou novelu zákona o sociálních službách a dohody s kraji, kterou zatím MPSV předpokládá. V případě nového přechodného ustanovení jde o právní fikci, a to pro období 1,5 roku. Pokud neschválíme alespoň tedy můj pozměňovací návrh B4 a nezavedeme přechodné ustanovení, bude to právě Poslanecká sněmovna - ne předkladatel, poslanec pan ministr Jurečka, či z něho (za něj?) se schovávající MPSV a jeho úředníci, kdo ohrozí právě tu péči o 400 000 klientů. Takový bianko šek zneužitelný vůči klientům poslanci a poslankyně ANO rozhodně nevystaví.
Proto podpoříme pozměňovací návrh se zavedením přechodného ustanovení a podpoříme a ochráníme tak klienty těchto poskytovatelů sociálních služeb. Není jich málo, těch 400 000 klientů je zastoupeno celou řadou neziskových organizací, které pravidelně vystupují na plénu výboru pro sociální politiku. Ve středu jsme to opět zažili. Je to opravdu bych řekl strach o existenční a finanční budoucnost, kterou jim MPSV tady tímto de facto hatí, poněvadž de facto jde pozpátku, co se týká celé této problematiky, od cíle ke startu. Místo aby tedy řekla, jaké podmínky, a udělala to v zákoně o sociálních službách, bude klást na poskytovatele tady těchto nadregionálních sociálních služeb, jak bude řešeno vícezdrojové financování mezi obcemi, kraji a státem, tak v tuto chvíli ty sociální služby uvádí do nejistoty - a možná že teď připravuje nějakou velkou novelu zákona o sociálních službách, kde všechny tyto podmínky, o kterých mluvím, budou stanoveny.
Mně osobně je to strašně moc líto, poněvadž jsem věřil tomu, že se nám podaří kromě těch mých čtyř pozměňovacích návrhů, které napravovaly jednotlivé vady, přesvědčit i vládní poslance k tomu, aby neváhali a navýšili alespoň I. stupeň příspěvku na péči, a aby, když to budeme tedy - a doufám, že to podpoří taktéž - vracet do druhého čtení, udělali něco s tou béčkovou nadregionální sítí služeb.
Ten první stupeň, a to je pár posledních vět, byl naposledy zvýšen v srpnu 2016 z 800 na 880 korun. V té době byla ale maximální úhrada za hodinu péče stanovena na 130 korun, tudíž si člověk, který pobírá tento stupeň příspěvku, mohl nakoupit necelých 7 hodin měsíčně nějaké služby. Nyní, potom za této vlády byla navýšena úhradová vyhláška na 155 korun, což už si může nakoupit pouze 5,5 hodiny. Reálně tedy situace vypadá tak, že tento příspěvek pobírají lidé, kteří potřebují pomoc se třemi a nebo čtyřmi základními životními potřebami. Například člověk potřebuje pomoci, jak říkám, zabezpečit nákupy, potřebuje doprovod, potřebuje péči o domácnost, může si zaplatit zhruba 1,5 hodiny týdně, ten příspěvek mu vystačí na jeden nákup za týden a nic víc, zbytek pomoci prostě nemá z čeho platit. A v tuto chvíli my vidíme, že těch 155 korun by mělo být ještě markantněji navýšeno právě díky tomu, že MPSV připravuje novou úhradovou vyhlášku.
Já moc žádám, a už jsem to udělal ve středu, abychom my vrátili tady tento zákon zpátky do druhého čtení. My ještě, protože máme do 1. července spoustu času, rozhodně stihneme projednat ve třetím čtení, a je to i závazek hnutí ANO do 1. července tady tento zákon, právě z toho důvodu, abychom nenechali ve štychu všechny ty, kteří příspěvek na péči mají, pobírají ho a čekají na jeho navýšení. ***