(17.50 hodin)

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane poslanče. Nyní vystoupí pan poslanec Jan Lacina v obecné rozpravě. Prosím.

 

Poslanec Jan Lacina: Dobré odpoledne vám přeji všem. Děkuji za slovo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi, abych vám představil a načetl pozměňovací návrh, který jsem do systému vložil pod číslem 4149.

Navrhovaným ustanovením se Česká tisková kancelář zařazuje mezi takzvané soukromoprávní původce, kteří mají povinnost uchovávat dokumenty a umožnit výběr archiválií, ale nejsou povinni vykonávat spisovou službu. ČTK má jako právnická osoba zřízená zákonem podle zákona o archivnictví a spisové služby povinnost vykonávat spisovou službu. Toto je však v praxi těžko realizovatelné neboť Česká tisková kancelář neprodukuje ani nejsou doručovány dokumenty, které by bylo třeba ve spisové službě evidovat. ČTK nevydává žádná rozhodnutí týkající se práv občanů ve srovnání s dalšími povinnými subjekty uvedenými v důvodové zprávě k zákonu č. 499/2004 Sb. Nevede například řízení o vymáhání poplatků. Naopak ČTK pracuje s dokumenty, jejichž vynucené zpracování v systému spisové služby nedává smysl, protože se jedná o dokumenty z velké části samostatné, z nichž z podstaty věci žádný spis vytvořit nelze. Jedná se tak o sice propracovanější, ale výrazně dražší a neefektivní systém pro sdílení a archivaci firemní dokumentace.

Česká tisková kancelář je zřízena zákonem, ale není financována ze státního rozpočtu, a na povinný provoz systému i spisové služby si tak musí vydělat. Aktuálními požadavky na atestity těchto systémů se náklady ještě zvýší, proto je situace urgentní. Obecně zahrnutí všech právnických osob zřízených zákonem do povinnosti vést spisovou službu je v konkrétním případě nesmyslné a působí spíše jako pohodlnost tehdejšího zákonodárce než promyšlený akt. Zákon už obsahuje výjimky z tohoto generického pravidla. Profesním komorám, přestože jsou také zřízeny zákonem, ukládá jen povinnost uchovávat dokumenty a umožnit výběr archiválií. Jsou zařazeny mezi soukromoprávní původce a spisovou službu vykonávat nemusejí, respektive je u nich vedení spisové služby dobrovolné. ČTK je sice zřízena zákonem, ale nejvíce se podobá nadaci, vznikla procesem odstátňování médií, oddělením a sdružením majetku, který trvale slouží užitečnému účelu. Nadace jsou přitom také zařazeny mezi soukromoprávní původce.

Podle schváleného unijního Media Freedom Actu je veřejnoprávním médiem poskytovatel mediálních služeb, který je podle vnitrostátního práva pověřen plněním veřejné služby a který za tímto účelem čerpá vnitrostátní veřejné finanční prostředky, což ČTK nečerpá. Tedy její zařazení mezi veřejnoprávní původce není žádoucí. V důsledku tak ČTK ušetří neúčelně vynakládané finanční a lidské zdroje a investuje do kvalitní veřejné služby poskytování objektivních a všestranných informací pro svobodné vytváření názorů.

Děkuji vám za pozornost a za podporu tohoto návrhu.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane poslanče. Ještě se do obecné rozpravy hlásí pan poslanec Havránek. Prosím, pane navrhovateli.

 

Poslanec Jiří Havránek: Děkuji ještě jenom za slovo. V tuto chvíli já se opravdu podívám na odůvodnění svých pozměňovacích návrhů, které naleznete v systému.

Nejprve ke sněmovnímu dokumentu 4011, což je pozměňovací návrh můj a kolegy Roberta Králíčka, který vlastně nastavuje pravidla pro určené původce, kteří nejsou orgánem veřejné moci, a dávají tedy jejich možnosti s nakládání s údaji ve vybrané skupině na roveň s těmi, kteří jsou orgánem veřejné moci.

Následně pozměňovací návrh, který naleznete pod sněmovním číslem sněmovního dokumentu 4012. To je opravdu pozměňovací návrh, který reaguje už na to, co bylo přijato v usnesení garančního výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj, kdy vlastně pozměňovacím návrhem tehdy kolegy Králíčka došlo k rozšíření návrhu zákona tak, že ještě se tam věnujeme oblastem nakládání s dokumenty označenými "omezený přístup". Je to dojednaný kompromis mezi Ministerstvem vnitra, Ministerstvem obrany, jednotlivými předkladateli návrhu zákona, protože pod tímto pozměňujícím návrhem kromě mě je podepsán kolega Králíček, kolega pan předseda Jakub Michálek, pan kolega Petr Letocha, pan kolega Michal Zuna a pan kolega Jiří Horák.

A poslední pozměňovací návrh, který jsme s kolegy z Ministerstva vnitra ladili do poslední chvíle, byl předložen dnes a naleznete ho pod sněmovním dokumentem 4172, se týká prodloužení původně navrhovaného odkladu zákazu nabízet a dodávat neatestované systémy spisových služeb o půl roku, z logického důvodu - pokud se podíváte na to, kdy jsme předkládali tento náš návrh zákona, a jako předkladatelé jsme mluvili o jednoleté implementační lhůtě, tak bohužel tím, že nebyl tehdy přijat v devadesátce, dostali jsme se dnes do dubna, třetí čtení, a následně Senát - věřím, že stihneme do prázdnin, nicméně je tam ten průtah o půl roku, a proto tedy tento o půl roku prodloužený odklad.

Děkuji za slovo a ještě se samozřejmě přihlásím v podrobné rozpravě.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane zpravodaji. Ptám se, zda někdo další se ještě hlásí do obecné rozpravy? Žádnou přihlášku nevidím, v tom případě končím obecnou rozpravu.

Ptám se na závěrečná slova. Pan zpravodaj, paní zpravodajka, pan navrhovatel? Nechcete závěrečná slova? Dobře, děkuji.

Zahajuji podrobnou rozpravu a připomínám, že pozměňující a jiné návrhy přednesené v podrobné rozpravě musí být vždy odůvodněny. Nejprve se s přednostním právem hlásí pan předseda Michálek. Máte slovo.

 

Poslanec Jakub Michálek: Děkuji za slovo, vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, já se hlásím k pozměňovacímu návrhu, který je evidován v systému pod číslem 3863. Je to pozměňovací návrh, který upravuje čistě jenom jednu větu technicky, a to problematiku toho, jak se přistupuje ke spisovým službám, které jsou součástí systému pro utajované informace, a potom k pozměňovacímu návrhu, který je evidován jako sněmovní dokument 4109, který upravuje přechodná ustanovení k problematice, která byla schválena v rámci výborového pozměňovacího návrhu, týká se přechodných ustanovení.

Jinak tedy vystupuji pouze v této podrobné rozpravě a chtěl jsem taky poděkovat za spolupráci. Domnívám se, že v rámci toho kompromisu se nám podařilo najít takové řešení, které skutečně pomůže pohnout zase s digitálním oběhem dokumentů tak, aby lidi nemuseli řešit některé věci fyzicky a aby se nezdržovalo projednávání žádostí tím, že budou ležet na podatelně nebo že to tam někdo bude datovat z jednoho systému do druhého.

Odůvodnění k těmto dvěma pozměňovacím návrhům jsou potom podrobněji rozvedena v písemném vyhotovení. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Jako další vystoupí v podrobné rozpravě pan poslanec David Šimek a po něm pan poslanec Jan Lacina. Prosím.

 

Poslanec David Šimek: Také moc děkuji. Já si dovolím přihlásit k pozměňovacímu návrhu, který byl nahrán do systému pod číslem 4175. Jinak jsem je odůvodnil v předchozí rozpravě. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Také děkuji. Nyní pan poslanec Jan Lacina. Prosím.

 

Poslanec Jan Lacina: Děkuji za slovo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, rád bych se přihlásil k pozměňovacímu návrhu číslo 4149, který jsem představil a zdůvodnil v obecné rozpravě. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji. Nyní pan poslanec Havránek, prosím.

 

Poslanec Jiří Havránek: Děkuji za slovo. A na závěr už se opravdu pouze hlásím k pozměňovacím návrhům číslo 4179, číslo 4011 a číslo 4012. Všechny tři pozměňovací návrhy samozřejmě naleznete v systému Poslanecké sněmovny a odůvodnil jsem je v obecné rozpravě. Všem vám moc děkuju za pozornost při projednávání tohoto návrhu zákona.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Ptám se, zda ještě někdo další se hlásí v podrobné rozpravě? Nikoho takového nevidím, končím podrobnou rozpravu.

Ptám se paní zpravodajky nebo pana navrhovatele na závěrečné slovo - není tomu tak. Vzhledem k tomu, že žádný další hlasovatelný návrh nepadl, končím druhé čtení tohoto návrhu. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP