(16.10 hodin)
(pokračuje Lubomír Metnar)

A to ještě nemusí být ta nejhorší varianta. Je třeba si uvědomit, po jednání se Švédskem, co předvedl rezort obrany, může nastat ještě horší varianta, a to že neuzavřou smlouvu vůbec. Ale to, doufám, k tomu nedojde.

Za mého působení v rezortu obrany nabrala modernizace a nákupy nové výzbroje a výstroje vysoké tempo. Po období škrtů v obranném rozpočtu jsme konečně začali masivně investovat do své obranyschopnosti. Za vlády hnutí ANO rostly výdaje na obranu konstantně, aby na tento růst nedoplácely ostatní rezorty a zároveň aby finanční prostředky vynaložené na obranu byly efektivně investovány do modernizace armády.

Když shrnu pouze své působení na rezortu, tak bylo uzavřeno více jak 42 000 smluv za téměř více jak 170 miliard korun. O těchto číslech, která jsem teď uvedl, před nedávnem mluvila tady u tohoto pultíku i paní ministryně, takže jsou to opravdu fakta. Strategické a významné akvizice zahrnovaly americké vrtulníky Venom, Viper, letouny Casa, vozidla Hilux, do systému protivzdušné obrany jsme nakoupili protiletadlové a protiraketové systémy Shorad, radary MADR, raketové systémy 70 NG, děla ráže NATO Caesar. Byla podepsána rámcová smlouva na ruční zbraně, doplněny pandury o další verze nebo pořízena vozidla Titus a mnoho dalšího.

Teď se pan premiér v minulém roce na dnech NATO nestyděl lhát, že modernizační projekty, které jsem vyjmenoval, jsou dílem jejich vlády. Byla to právě vláda ODS, která v minulosti vytvořila na obraně vnitřní dluh ve výši minimálně 100 miliard korun, a nyní si přisvojuje výsledky naší práce, které vznikly za vlády hnutí ANO. Za působení hnutí ANO byly celkové investice do obrany, tedy do modernizace armády na naši obranyschopnost, téměř 92 miliard. Procentuální podíl investic do obrany na celkovém rozpočtu vzrostl z 10,5 % v roce 2014 na 31,4 % v roce 2021 a objem investic vzrostl ze 4,3 miliardy v roce 2014 na 26,7 miliardy v roce 2021. Toto jsou jasná čísla. Takto vláda Andreje Babiše posílila obranyschopnost České republiky.

V minulém roce jsme podpořili zákon, který zavazuje vládu vynakládat 2 % hrubého domácího produktu na obranu, to vše v souladu s naším programovým prohlášením s ohledem na globální bezpečnostní současnou situaci a zejména z důvodu potřeby modernizace naší armády. Tento zákon jsme podpořili. Ale realizovali jste jej tak, že ostatní rezorty z důvodu přesunu finančních prostředků doslova bojují o každou korunu. To opět svědčí o nekompetentnosti této vlády, kdy došlo k masivním škrtům u rezortů zdravotnictví, školství a vnitra. Podfinancované školství, zdravotnictví a vnitro. Migrační krize je problémem číslo jedna.

Je důležité si uvědomit, že naše bezpečnost je komplexní záležitost. Je to kombinace vnitřní a vnější bezpečnosti, kterou je třeba posilovat. Očekával jsem, že v době, kdy škrty vědomě omezíte zdravotní péči, zhoršíte kvalitu vzdělání, ohrozíte vnitřní bezpečnost, budete velmi pečlivě zvažovat investice do obrany tak, aby byly skutečně ekonomicky výhodné a efektivní. Ani to se neděje. Příkladem je vládou schválený nákup nadzvukových letounů páté generace F-35, který vypovídá o aroganci moci. Problémem je, že od počátku se rezort obrany ani nesnažil jednat s jinými potenciálními dodavateli podobných letadel. Absolutně nekoncepčně došlo k rozhodnutí o nákupu F-35 dříve, než vláda schválila obrannou strategii, aktualizovanou Koncepci výstavby Armády České republiky. Jak už jsem říkal, k rozhodnutí o nákupu došlo také dříve, než bylo Švédsko osloveno s požadavkem na prodloužení nájmu gripenů do roku 2035. Je jasné, že škody, které vznikly tímto nekompetentním jednáním, zaplatíme my všichni.

Současná vláda se tedy rozhodla nakoupit nadzvukové letouny F-35, které po České republice nikdo nepožadoval. Je si třeba uvědomit, že NATO má třikrát více nadzvukových letadel než Rusko. Přestože rezort obrany tvrdil, že se kvůli tomuto nákupu nebudou odkládat strategické projekty, tak přesně to se děje, ať už jde o posunutí nákupu samohybných minometů, lehkých útočných vozidel, nebo systému C-RAM. Z důvodu nedostatku finančních prostředků, což potvrdil sám generál Řehka, se tyto strategické projekty odsouvají do roku 2035, což je jasně uvedeno v aktualizované nové Koncepci výstavby Armády České republiky 2035. Domnívám se, že paní ministryně ani pan premiér vůbec netuší, co na vládě v oficiální dokumentaci programu nadzvukového letectva dva, který slouží pro projekt F-35, schválili. Je to absurdní amatérismus.

A teď - za prvé se neshodují částky, které mají být alokovány na zálohy v roce 2024, tedy v letošním roce, kde máte v programu uvedené 4,6 miliardy, ale v rozpočtu je 15,6 miliardy korun. Pro vás je to stránka 34 rozpočtu. A co je ještě horší? Na stránce 37 uvádíte, že předpokládaná cena kontraktu je 4 999 miliard dolarů místo 4 999 milionů dolarů, takže už nás to bude stát 105 bilionů korun. Absolutní amatérismus, pod kterým je podepsán mimo jiné také náčelník Generálního štábu. V mezirezortním připomínkovém řízení si toho nikdo nevšiml a vláda to schválila. My na rozdíl od vás tyto dokumenty čteme a přečetli jsme si je. Takto to probíhá v rámci všech rezortů. A snažíte se to zakrýt útoky na Andreje Babiše.

Prioritně musíme dokončit závazek těžké brigády, aby dosáhla plných operačních schopností. A podle nových informací budeme v rámci nových závazků muset modernizovat brigádu středně těžkého typu, o čemž bylo hovořeno i na bezpečnostní konferenci. A hovořil o tom i pan velvyslanec Landovský, když jsme ho měli na kulatém stole. Takže už tyto další náklady se připravují. Navíc je v plánu aktualizace dalších aliančních požadavků, závazků pro Českou republiku. Pokud budeme odkládat důležité modernizační projekty na úkor vysokých záloh na F-35 do budoucna, riskujeme tím snížení naší obranyschopnosti a neplnění závazků vůči NATO. Takže to bylo pár takových jenom příkladů a řekněme pochybení, jak je v průběhu doby vnímáme.

Teď - personální politika na rezortu se dá považovat za jednu z nejhorších. Důvod je jednoduchý. V historii České republiky já osobně nepamatuji, že by sám ministryní vybraný náčelník Generálního štábu přinesl svou rezignaci premiérovi. Dodnes tato záležitost nebyla vysvětlena. Na výboru pro obranu nám navíc ministryně obrany odmítla odpovědět, zda generál Řehka svou rezignaci zvažoval, protože prý neví. Velice záhadná je také údajně dobrovolná rezignace náčelníka Vojenské policie. Opět ministryní obrany vybraný náčelník Vojenské policie za zvláštních okolností ukončil, skončil, a další spekulace se objevují v médiích dodnes. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP